Leeftijd merrie voor eerste veulen
Leeftijd merrie voor eerste veulen
Vanaf welke leeftijd is het verantwoord om een merrie te laten dekken en een veulen te laten krijgen?
'NO FJORD, NO GLORY'
Damar alias Doortje = Reinar X Halldor
Dodo alias Henk = Reinar X Sebastian
Damar alias Doortje = Reinar X Halldor
Dodo alias Henk = Reinar X Sebastian
-
Onze Anca wordt in april 4 en die is in juni uitgeteld. Ik had liever een jaar gewacht, moet ik eerlijk zeggen, maar Leo wilde haar laten dekken. En het is Leo's paardje.
Ronan zijn moeder werd gedekt toen ze 2 was en die kreeg op haar 3e dus Ronan. En dat was als veulen al geen kleintje! Mijn schoonvader dacht dat ze daarom niet zo ver uit zou groeien. Ninja is 1.47 mtr geworden. Ik weet niet of ze geremd in de hoogte zouden worden, door een veulen. Ik vond het alleen niets voor de botten en spieren ed.
Ronan zijn moeder werd gedekt toen ze 2 was en die kreeg op haar 3e dus Ronan. En dat was als veulen al geen kleintje! Mijn schoonvader dacht dat ze daarom niet zo ver uit zou groeien. Ninja is 1.47 mtr geworden. Ik weet niet of ze geremd in de hoogte zouden worden, door een veulen. Ik vond het alleen niets voor de botten en spieren ed.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
noska is gedekt toen ze twee was (niet de bedoeling geweest, maar ze hadden de verkeerde merrie te pakken. De twee jarige zag er ouder uit dan de driejarige) Ze was natuurlijk ook gelijk drachtig van één enkele dekking. Ze is ook ruim 1.48 geworden.
De meeste merries worden bij ons op 3jarige leeftijd voor het eerst gedekt en krijgen dan op 4jarige leeftijd voor het eerst een veulen.(als de dekking lukt)
De meeste merries worden bij ons op 3jarige leeftijd voor het eerst gedekt en krijgen dan op 4jarige leeftijd voor het eerst een veulen.(als de dekking lukt)
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Het kan soms voor te snel groeiende merries een goed idee zijn om ze met 2 al te laten dekken. Voorkomt een hoop groeipijn en ellende.
Wel ben ik er dan een voorstander van om het zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen, dus niet hengstig spuiten, e.d.
Maar zelf zou ik kiezen voor 3 of 4 jaar. Afhankelijk van de merrie.
Wel ben ik er dan een voorstander van om het zo natuurlijk mogelijk te laten verlopen, dus niet hengstig spuiten, e.d.
Maar zelf zou ik kiezen voor 3 of 4 jaar. Afhankelijk van de merrie.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
- nobbygaard
Ik zou zeggen zo laat mogelijk, eerst je merrie laten uitgroeien. Dus pas wanneer ze vier jaar zijn geweest.
Nobby was al met 1,5 jaar gedekt en daardoor is ze dus maar 1.33 m. gebleven en heeft ze erg last gehad met haar omgangsvormen met andere paarden.
Ik zou dus nooit zo vroeg een paard laten dekken.
Nobby was al met 1,5 jaar gedekt en daardoor is ze dus maar 1.33 m. gebleven en heeft ze erg last gehad met haar omgangsvormen met andere paarden.
Ik denk niet dat je het zo mag stellen, omdat ze op 1.5 gedekt is is ze klein gebleven.nobbygaard schreef:Ik zou zeggen zo laat mogelijk, eerst je merrie laten uitgroeien. Dus pas wanneer ze vier jaar zijn geweest.
Hier is dat namelijk ook per ongeluk(lees door het hek heen

Die merrie is ook 1.45 geworden.
Maar ik ben ook voorstander om ze pas met 3 jaar te laten dekken.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- Dreeke
- Moderator
- Contacteer:
Inderdaad geheel afhankelijk van de merrie. Vinga is bij de vorige eigenaar als 2 en 3 jarige ook geprobeerd te dekken maar lukte niet, omdat ze er helemaal niet klaar voor was. Daarom is ze toen ook verkocht aan mij omdat ze haar niet drachtig kregen.
Bij mij is ze als 6 jarige gedekt wat toen dus wel lukte en heeft ze in haar 7e levens jaar Dakota gekregen.
Bij mij is ze als 6 jarige gedekt wat toen dus wel lukte en heeft ze in haar 7e levens jaar Dakota gekregen.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †
Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
- Brittlover
Kim was 2 dat ze werd gedekt. Ze was 3 toen ze Nouky kreeg. Wel erg jong hoor. Ik denk dat het beter is als ze wat ouder zijn. Maar ze was toen nog niet van mij, ik heb ze nog geen jaar.Als Kim wat ouder is denk ik dat ik haar nog een keer laat dekken. Lijkt me erg leuk om het helemaal mee te maken 

Op de rug van een paard is de hemel op aard!!
http://kimnouky.finding.nl
http://kimnouky.finding.nl