Dagje grondwerkcursus

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Vjestagirl

Dagje grondwerkcursus

Bericht door Vjestagirl » di 18 mar 2008, 10:49

De grondwerkcursus die ik zaterdag met Vjesta heb gedaan was een groot succes.

We waren om half acht 's morgens al op stal . Vjesta gepakt, beenbeschermers om, staart gebandageerd en opgeladen (lang leve een paard wat zo de trailer op dendert).

Onderweg hebben we ons heel erg hard af staan vragen of Vjesta er nog wel was, het was zo stil achterin. Na ruim 1,5 uur rijden kwamen we aan in hoge Mierde (waar ook stal Bartels is) kwamen we aan bij de paardelarij. Daar bleek waarom Vjesta zo stil was: het hele hooinet was leeg gegaan . We werden verwelkomd door Eef en Sandra, die die dag de cursus deden. Uitgeladen, beenbeschermers en bandage weer af, en toen kon ze naar haar stal toe. een prettige verrassing toen we de stal binnen stapten: het was een oude merriebox, dus 5x4. Een mooie laag vlas op de grond, waar Vjesta onmiddellijk een hap van nam . Domme doos. Ze spuugde het ook net zo hard weer uit, met een hoofd erbij: dit is NIET lekker. Ik mocht kiezen of ze hooi of kuil zou krijgen dus Vjesta kreeg n grote berg kuil. Die vermaakte zich wel.

Wij begonnen met een kop koffie en thee terwijl we een video keken over Monty Roberts zijn join up. Daarna liet Sandra zien op Suzie hoe een join up gaat. We mochten allemaal even proberen hoe een paard reageert als de join up is gedaan. Ze liep keurig achter je aan, stond netjes stil als jij ook stilstond. Echt super.

Daarna moesten we op elkaar uit proberen hoe een join up gaat, de een als paard en de ander als mens. Daardoor let je meer op je eigen houding als je het echt gaat doen.

En toen was het moment daar, we mochten een join up gaan doen met onze eigen paarden. Een voor een haalden we ze richting de round penn om te zien hoe ze het zouden doen. Vjesta mocht als 2de. Ik had haar gehaald, beenbeschermers om gedaan en richting round penn. Eerst een paar rondjes gelopen om haar te laten zien waar ze was. Ik kreeg de vraag hoe ik dacht dat ze erop zou reageren. Mijn antwoord: 'ik denk dat ze zwaar beledigd is'. En dat was idd iets waar ik rekening mee moest gaan houden. Tijdens het lopen liep Vjesta namelijk al grotendeels voor me uit (ik bij haar schouder) ipv achter me (haar hoofd bij mijn schouder). En beledigd was ze. Ze probeerde steeds in mijn ruimte te komen door de cirkel kleiner te maken, waarbij ik haar weer naar buiten moest sturen, omdat ze niet in mijn persoonlijke ruimte mag komen. Uiteindelijk wegdraaien en hopen dat ze naar me toe kwam. En dat deed ze . Nog ff rondjes gelopen waarbij ze netjes achter me bleef en meeliep.

Na de join ups hadden we lunch, waar iedereen als hongerige beesten op aanviel. Na de lunch mochten we een stuk in de trailer rijden. Alle cursisten in de trailer, en rijden maar. Eerst een stuk te snel, en daarna zoals het hoort. en het scheelt zo veel, of er rustig word gereden in bochten en drempels over.

Na het trailerrijden was het tijd voor de schriktraining. Er was een lange stok met plastic zakken aan het uiteinde, een plastic zijl, een soort van houten vlonder en er waren paraplu’s. De tinkers deden er allemaal niets naar uit, en zelfs het pony’tje waarvan ze het idee hadden dat ze weleens gek zou kunnen worden was keurig braaf. Dus ik mocht Vjesta halen. Voor de veiligheid eventjes een Monty Robberts trainingshalster om gedaan, met een leadrope eraan, gezien ze het vermoeden hadden dat Vjesta weleens fel zou kunnen zijn. En dat bleek nodig. Vjesta wilde best op het zeil stappen, maar zodra ze erop stond wilde ze er ook zo snel mogelijk weer vanaf. En dat ging met het nodige geweld. Het idee was dat zodra je paard rustig was, je de 'enge' prikkel weg mocht halen, zodat ze leerden dat het loont om stil te blijven staan. Vjesta was het er niet mee eens. Maar uiteindelijk ging het zeil prima.

En toen kwam de stok. Die stok die was een tijger volgens Vjesta en daar moest je heel erg hard voor wegrennen. De meeste paarden rennen weg in de ruimte die het touw hen bied, en blijven dus rondjes om je heen draaien. Vjesta niet, die rent de kant op die toevallig in het verlengde ligt van de waar ze naar kijkt. En dat is dus ontzettend zwaar, want de stok moest haar aan blijven raken. Uiteindelijk heeft Sandra haar van om overgenomen en Eef de stok. En samen hebben zij het voor elkaar gekregen dat ze Vjesta er iig mee aan mochten raken. Om eventjes de druk eraf te laten zijn we over het hout gaan wandelen, en dat ging perfect. Ook een paraplu was totaal niet eng, en een doek over haar ogen was zo mogelijk nog minder eng, ze liep blind met me mee. We hebben een kwartiertje gehouden, waarbij Vjesta weer lekker op stal mocht om eventjes bij te komen.

Na de pauze zijn we er nog eventjes mee doorgegaan. Uiteindelijk steigerde Vjesta naar de stok, wat een goed teken is, omdat paarden liever vluchten dan aanvallen, dus een aanval is het laatste middel voor ze zich overgeven. En daarna, inderdaad, mochten we alles doen met de stok zonder dat ze iets deed, en konden we de lijn zelfs op de grond leggen.

Hierna was het al weer 5 uur, en hebben we Vjesta weer opgeladen, om naar huis te gaan. Ik mocht gelukkig mijn hooinet daar nog een keertje vullen, zodat Vjesta lekker kon eten op de terugweg.

Al met al een super leerzame en leuke dag, zeker voor herhaling vatbaar!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 18 mar 2008, 11:11

Klinkt als een druk dagje.

Maar blijft leuk om te lezen, dat je zoveel herkenbare dingen gedaan hebt. Geeft je weer een hele andere kijk op je paard of niet?

Hoe ziet zo'n monty roberts trainingshalster er uit? Net als een touwhalster?
Geluk is de vrucht van intens werk
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » di 18 mar 2008, 11:24

Ik had me nooit zo gerealiseerd dat Vjesta zo ontzettend dominant is. Het duurde ook echt een tijd voordat ze zich over gaf met de JU...

En het trainings halster ziet eruit als een normaal halster, maar dan met een extra neusriem, waar aan 2 kanten een ring aan zit. Deze kan bewegen, en je kan er druk mee geven op de neus...
Wia80
Contacteer:

Bericht door Wia80 » di 18 mar 2008, 11:48

Zoiets lijkt me heel interessant om in de praktijk te leren.
Ik heb niet de rust om eerst allemaal boeken te lezen en het dan eens te proberen. Mocht er ooit zo'n cursus komen in het noorden dan wil ik daar ook aan meedoen.
Contessa
Charret

Bericht door Charret » di 18 mar 2008, 13:25

Klinkt goed :j
Sommige dingen heb ik hier al wel eens met de paarden gedaan. Zoals de join up [wat ik eerlijk gezegd niet wist dat het dit inhield] en de schiktraining. Maar toch zo'n dag op ander terrein lijkt me heel leerzaam.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 18 mar 2008, 13:46

Charret schreef:Zoals de join up [wat ik eerlijk gezegd niet wist dat het dit inhield]
Dit dacht ik in het begin ook. Had het eigenlijk al min of meer geleerd van mn paarden toen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 18 mar 2008, 13:51

ik ben met Vera ook eens bezig geweest met die schriktraining, ze geeft ze op een gegeven moment over, maar als ik het de volgende keer weer oppak dan gaat ze er net zo hard weer voor op de vlucht (die stok met dat plastic).

Ik zou ook weleens een join up met Vera willen doen, al is het alleen maar dat we van dat weglopen af komen wat ze doet als je haar uit de wei wilt halen
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
hafjord
Contacteer:

Bericht door hafjord » di 18 mar 2008, 18:44

Nou idd WIA dat lijkt mij ook wel wat :)

Kim is ook vrij dominant. Mischien komt er eens iets hier in de buurt :)
Op de rug van een paard is de hemel op aard!!
http://kimnouky.finding.nl
Jet&Erna

Bericht door Jet&Erna » di 18 mar 2008, 18:52

jullie hebben zo te lezen een boeiende dag gehad!

leuk is dat wanneer je paard puur door je lichaamshouding naar je toekomt. Met Erna ben ik aantal jaren terug mee begonnen en rijden we wel eens met knoophalster en dekje het bos in. 'k kan het je zeker aanraden om dit (join up) meer te doen met Vjesta.
'Je ziet pas wat je hebt,
als je het verloren bent
...'

Mijn knotsgekke 4voeters: Erna, Fee & Sophietje
Esther

Bericht door Esther » di 18 mar 2008, 19:17

Ik had al zo'n idee dat Vjesta niet de makkelijkste is..
Maar het is wel heel erg leuk om zoiets onder goede begeleiding te doen, zou het ook wel eens willen doen.. Woon ook in het Noorden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie