wat als ze te dik worden?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Tamara
Contacteer:

wat als ze te dik worden?

Bericht door Tamara » za 19 jan 2008, 11:16

Karev is echtte dik momenteel:

Een platte rug achter de schoft,en uitgezette ribben eronder, een zeer goede laag vet op /over de schouders, als het zadel erop ligt, heeft ze echt 2 bulten voor de zweetbladen, geen tot weinig flank, en een gootje op haar kont.

Ze krijgt aan voer, 1x daags 2 kg onderhoudsbrok, en 3 x daags goede kwaliteit kuil.
Waar ga je nu minder van voeren? ua beweging elke dag van 8 tot 1 buiten in de wei/blubber.
iig 3x, meestal 4x per week 45 minuten rijden, wat ik nu iets intensiever ga maken, dus meer conditie op bouw.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » za 19 jan 2008, 11:27

Jeetje 2kg brok, dat vind ik persoonlijk wat veel.
Aike krijgt 3x per dag 1/4 brok, dus totaal nog niet eens een kilo. Dit is trouwens wel prestatiebrok dus logisch minder nodig maar toen hij nog op basisbrok stond kreeg hij totaal op een dag ook maar een kilo.
Je zou denk ik de brok wel wat kunnen verminderen.

Groetjes Thessa en Aike :wave:
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Share

Bericht door Share » za 19 jan 2008, 11:35

2 kg?! phoe das echt veel. kijk eens op de website van havens. daar kan je vinden wat je schale eters het beste kunt voeren.
Cas!!! (Hermansen X Sebastian) :+:
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 19 jan 2008, 11:37

2 kilo :o
Meid je geeft hem veel te veel eten, niet gek dat hij te dik is.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Ddorine

Bericht door Ddorine » za 19 jan 2008, 11:43

wembley krijgt 's ochtends en 's avonds een halve kilo 'brok' (dus 1 kg per dag), daarbij krijgt hij 's ochtends en 's avonds een ruime hoeveelheid kuil. na het rijden krijgt ie een halve kilo muesli (beloning).
Jilly

Bericht door Jilly » za 19 jan 2008, 11:46

Zou inderdaad wat gaan minderen met de brok. Volgens mij komen de drachtige én zogende merries aan die hoeveelheid hier. De rest +- een kilo per dag.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
nina1993

Bericht door nina1993 » za 19 jan 2008, 12:12

Inderdaad de brok drastisch minderen. Misschien dat het mogleijk is om de kuil te vervangen voor oud hooi?
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » za 19 jan 2008, 13:15

Kuil is een erg goede aanzetter maar zou moeten kunnen. Persoonlijk vind ik er een beetje aan zijn mooier als een slanke fjord.

De mijne krijgen ook makkelijk 2 kg de dag een hele hoop brood en 3 plakken hooi ieder. En zijn juist niet dik. Maar rijd ze veel meer ook mennen.

Ik zou je onderhoudsvoer verdelen over meerdere voerbeurten en dan eventueel een halfje geven. Dat is veel beter ook voor de vertering.

En een optie is natuurlijk iets minder kuil gras want dat zet meer aan als hooi. Voeren naar hoe je paard eruit ziet vind ik altijd heel belangrijk.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 19 jan 2008, 16:02

Sommige paarden hebben aanleg om dik te worden dus ik zou zo ie zo eerst je brok wat omlaag doen, nergens voor nodig je paard zo veel brokken te voeren. En als je kuil kan vervangen door hooi, of gedeeltelijk kan vervangen, dan ben je al goed op weg.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 19 jan 2008, 16:44

ik zit er een beetje mee dat Karev op een manege gestald staat, en ze dus gewoon te eten krijgt wat de manege paarden, dus de werkers, ook krijgen. Nu kopen ze daar zowieso nooit hooi, alleen maar kuil, dus hooi voeren is geen optie.
Ik dacht zelf ook wel al dat 2 kg erg veel was aan biks, maar de manegehouder zegt dat ze van biks niet dik worden? Maar daar heb ik dan weer geen verstand van.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 19 jan 2008, 16:53

Kuil krijgen de paarden hier ook, die niet zoveel doen en daar worden ze niet extra dik van, al krijgen die maar 1x flinke berg. Qua brok kun je inderdaad het makkelijkste minderen. Verder zeg je: Ze staat op een manege. Kan het zijn dat iemand of meerdere mensen haar extra bijvoeren??

In principe is onderhoudsbrok (welk merk praten we over?) niet een hele grote aanzetter, maar het bied altijd meer energie dan ruwvoer.

Je zou ook kunnen vragen of het brok gehalveerd kan worden en daarmee de plukken kuilvoer ook, waardoor ze wel gelijke voedingsbeurten naar de rest krijgt, maar overal net iets minder van.

Qua beweging kun je het inderdaad opvoeren dan, aangezien ze dr energie omzet in vet. Wat langere actiemomenten. Galop en springen vraagt ook meer energie, dus er naar toe trainen dat ze dat ook goed volhouden, moet ook ten goede komen aan de conditie.
Geluk is de vrucht van intens werk
ieris
Contacteer:

Bericht door ieris » za 19 jan 2008, 17:37

Ik vind die 2 kilo ook heel erg veel, dat geef ik mijn paard nog niet eens als ik een endurance wedstrijd heb.
Ik zou echt gaan vragen of de manege eigenaar wat minder brokken per keer wil voeren, zodat ze in totaal ongeveer een halve tot een kilo brokken binnen krijgt.
Veel meer bewegen en springen zijn ook goede tips.
Esther

Bericht door Esther » zo 20 jan 2008, 14:14

Karev is 3,5 toch, vind het nog niet een leeftijd om stevig aan het werk te gaan..
Maar de brokken vind ik ook wel erg veel, zoveel krijgen mijn zogende merries nog niet eens.. Ook zou je het kuil wat kunnen minderen, als ze dan wat stro gaat eten is niet zo erg..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 20 jan 2008, 18:56

@esther: ja Karev is idd 3,5 van april 2004. Maar wat is stevig op aan het werk? Ik vindt persoonlijk dat ik geen moeilijke dingen van haar vraag. $x per week 45 min vooral grote voltes, overgangen en een beetje wijken, dat is toch niet stevig aan het werk?
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 20 jan 2008, 19:04

Conditietraining (op eigen benen leren lopen) is op deze leeftijd de beste manier van laten afvallen.
Zodra ze in hun koppie veel moeten verwerken, wordt het werk echt zwaar voor die leeftijd.

Kilometers maken! Lekker buiten rijden is daar ook ideaal voor, als dat kan.

(moet zeggen dat mijn voorgaande uitpraak betreft springen dan iets te zwaar kan worden...had in gedachten dat het een Zje moest zijn, maar is een Atje 8)7)
Geluk is de vrucht van intens werk
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 20 jan 2008, 19:06

@bella: het is ook meer echt conditie training wat ik doe hoor, en op eigen benen leren lopen, met hier en daar wat voltes voor de lenigheid in het lijf, en het willen buigen om mijn been, maar we gaan veel over de hoefslag zeg maar.
yvette

Bericht door yvette » zo 20 jan 2008, 21:13

2 kilo brok!?!
Dat kreeg die van mij nog niet toen die zwaar in training stond voor de trekproef. En dat was echt elke dag 2 uur WERKEN!
Zou maar eens flink terug gaan voeren. Niet beknibbelen op ruw voer. Maar minder biks en meer cardio training (stappen).
Succes ermee! Een paard met overgewicht kan vele klachten krijgen waar je nog jaren last van hebt. Ik ben zelf nu pas sinds een half jaar af van de erfenis van de vorige eigenaren van mijn fjord.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Esther

Bericht door Esther » zo 20 jan 2008, 23:47

Naja, omdat Annabel schreef van flink galopperen en springen leek me dat wel iets veel van het goede.. Maar Annabel had de leeftijd in de war..
Veel buitenrijden, kilometers maken in stap en draf zijn al heel goed..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Viv

Bericht door Viv » ma 21 jan 2008, 05:25

2 kilo brok is echt veel te veel, ookal is het basisbrok. Zoveel heeft een paard wat zo weinig doet echt niet nodig. Logisch dat ze te dik wordt.
Zet maar op max een halve schep per dag das meer dan genoeg.
Fjorden hebben ene langzaam vertereingsstelsel waardoor ze meer voedingsstoffen uit hun eten halen, die hebben dus echt niet zoveel nodig.

En zoals een paar al noemden, heel veel stappen, stappen en nog eens stappen.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 21 jan 2008, 07:36

Naja mijn Ctje krijgt wel mininaal 2 kilo :))

Maar goed, Fjordy krijgt ook maar een halve schep biks nu. En die staat 24/7 buiten in de kou en rij ik zon 4x per week :j.

In de zomer staat hij op gras en dan krijgt hij alleen kwart/halve schep als hij gewerkt heeft !
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Plaats reactie