Merrie+merrie of ruin+merrie?
Merrie+merrie of ruin+merrie?
Tika heeft altijd met haflingerruin (1.5 jaar) gestaan en dat ging eigenlijk altijd goed,
ze konden samen van het hooi eten dat was geen probleem,echte maatjes.
Daarna heeft ze met een fjordenmerrie die was domimanter dan Tika, op zich ging het wel maar die kwam te overlijden.
Toen kwam er een ijslanderruin met eczeem na twee weken ging dat prima samen,
maar die is ook weg,ze heeft daar een half jaar meegestaan.
Nou zou ze in principe definitief met fjordenmerrie (Fien van aalstreep op FW) komen te staan maar,
ze staan nu drie weken samen en Tika is zo dominant ,ik kan nou niet zeggen dat ze het gezellig hebben.
Ze staan nu wel apart maar wel naast elkaar ieder op een land.
Maar we willen liever dat ze samen staan ,want uit elkaar houden lijkt mij ons ook geen optie.
Kan het zo zijn dat ze liever met een ruin staat?
Hoelang moeten paarden eigenlijk de tijd hebben om aan elkaar wennen?
ze konden samen van het hooi eten dat was geen probleem,echte maatjes.
Daarna heeft ze met een fjordenmerrie die was domimanter dan Tika, op zich ging het wel maar die kwam te overlijden.
Toen kwam er een ijslanderruin met eczeem na twee weken ging dat prima samen,
maar die is ook weg,ze heeft daar een half jaar meegestaan.
Nou zou ze in principe definitief met fjordenmerrie (Fien van aalstreep op FW) komen te staan maar,
ze staan nu drie weken samen en Tika is zo dominant ,ik kan nou niet zeggen dat ze het gezellig hebben.
Ze staan nu wel apart maar wel naast elkaar ieder op een land.
Maar we willen liever dat ze samen staan ,want uit elkaar houden lijkt mij ons ook geen optie.
Kan het zo zijn dat ze liever met een ruin staat?
Hoelang moeten paarden eigenlijk de tijd hebben om aan elkaar wennen?
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Geboren op 14-05-2001
Het verschilt per paard, sommigen gaan gewoon slecht tot niet samen, maar moet zeggen dat door veel samen te doen met de paarden, ze ook wel naar elkaar toe trekken hier.
Het ene paard zal altijd de baas blijven over de andere, maar ze moeten elkaar niet inelkaar blijven slaan.
Maar het kan maar zo zijn dat die twee elkaar gewoon niet echt liggen, dan blijven ze elkaar misschien ontwijken of accepteren, maar worden nooit goede maatjes.
Het kan enorm verschillen...
Heb combinaties gezien waarvan ik dacht dat ze nooit samen konden gaan en dat ging wel goed, maar ook combinaties die elkaar verrot geslagen hebben en nu nog niet samen door een deur kunnen. Maar ook zeer dominante paarden die iédereen weg slaan, maar die ene net niet.
Maar ook combinaties die de eerste keer niet goed gingen en de tweede keer dikke maatjes, sommigen die een paar uur nodig hadden, anderen een paar dagen/weken/maanden en soms zelfs jaren.
Elke keer weer een verassing. (beetje net als mensen
)
Het ene paard zal altijd de baas blijven over de andere, maar ze moeten elkaar niet inelkaar blijven slaan.
Maar het kan maar zo zijn dat die twee elkaar gewoon niet echt liggen, dan blijven ze elkaar misschien ontwijken of accepteren, maar worden nooit goede maatjes.
Het kan enorm verschillen...
Heb combinaties gezien waarvan ik dacht dat ze nooit samen konden gaan en dat ging wel goed, maar ook combinaties die elkaar verrot geslagen hebben en nu nog niet samen door een deur kunnen. Maar ook zeer dominante paarden die iédereen weg slaan, maar die ene net niet.
Maar ook combinaties die de eerste keer niet goed gingen en de tweede keer dikke maatjes, sommigen die een paar uur nodig hadden, anderen een paar dagen/weken/maanden en soms zelfs jaren.
Elke keer weer een verassing. (beetje net als mensen

Geluk is de vrucht van intens werk
Ik weet alleen dat RB beter bij merries kan staan dan bij ruinen. Hij maakt ruinen nogal af geloof ik (tenminste wel als het dominante ruinen zijn) Toen ik een shet zocht moest het dus ook persé een merrie zijn.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull
<-speciale editie van mijn onderschrift 

Wij hebben heel bewust een groep met alleen maar ruinen. Als ik er nu een merrie bij zet wordt de groep onrustig. Het is tot nu toe altijd goed gegaan. Op de manege waar ik gewerkt heb deden we ook altijd de ruinen met elkaar los en de merries met elkaar los.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Het verschilt echt per paard maar Tjo was bv ook meer een ruinen-merrie dat ging eigenlijk altijd goed. Merries had ze weinig mee.
Belangrijker is of de karakters niet botsen, 2 dominante paarden kunnen nog wel eens problemen geven.
groepen met alleen maar ruinen of alleen maar merries ben ik geen voorstander van, ik heb ze liever gemixed das veel natuurlijker.
Als je alelen maar ruinen hebt moet je er natuurlijk niet 1 merrie bijzetten, dat is vragen om problemen. Maar met gelijke verhoudingen is het geen probleem.
Belangrijker is of de karakters niet botsen, 2 dominante paarden kunnen nog wel eens problemen geven.
groepen met alleen maar ruinen of alleen maar merries ben ik geen voorstander van, ik heb ze liever gemixed das veel natuurlijker.
Als je alelen maar ruinen hebt moet je er natuurlijk niet 1 merrie bijzetten, dat is vragen om problemen. Maar met gelijke verhoudingen is het geen probleem.
@ Viv: hoezo om problemen vragen dan? Heb over die verhouding eigenlijk nog nooit nagedacht (ook geen ervaring mee).
Mijne mocht, nu hij ruin is, af en toe bij de merries in de winter'wei' van de baas. Maar 1 keer en niet meer hoor, dat het niet geweldig ging gaan had ik verwacht, maar hij werd echt aangevallen door sommigen!
Als ik hem in de bak zet haal ik een merrie erbij (ondertussen al 4 verschillende gehad), dat is tot hiertoe wel goed gegaan
niet dat ze beste maatjes waren maar iig geen aanvallen meer.
Mijne mocht, nu hij ruin is, af en toe bij de merries in de winter'wei' van de baas. Maar 1 keer en niet meer hoor, dat het niet geweldig ging gaan had ik verwacht, maar hij werd echt aangevallen door sommigen!
Als ik hem in de bak zet haal ik een merrie erbij (ondertussen al 4 verschillende gehad), dat is tot hiertoe wel goed gegaan

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ze staan met z'n tweeen,maar Fien,
de andere fjordenmerrie zoekt wel toenadering maat Tika duldt het niet.
de andere fjordenmerrie zoekt wel toenadering maat Tika duldt het niet.

Geboren op 14-05-2001
Geboren op 14-05-2001
- klavertje4
gedomineerd worden vinden paarden echt niet erg
integendeel zelfs ze houden ervan om een leider te hebben ,
maar als het echt gestoord gedrag is dan lijkt het me idd beter om ze even apart te houden en later weer eens te proberen of het samen gaat ,
met gestoord gedrag bedoel ik eigenlijk dat ze in de hoek word gedreven en dat ze door blijft kleiren terwijl het andere paard zich allang heeft overgegeven !
of het paard helemaal niet te willen laten eten ,
normaal is dat wanneer de leider klaar is met eten dat dan de ander mag eten enzo ,
ga ze anders eens heel goed observeren en kijk of het echt zo erg is als jullie denken ,
mijn haflinger is ook de leider van de drie die ik heb , en toch kunnen de andere 2 echt niet zonder hem en zijn leiderschap ,
succes hiermee !!!
integendeel zelfs ze houden ervan om een leider te hebben ,
maar als het echt gestoord gedrag is dan lijkt het me idd beter om ze even apart te houden en later weer eens te proberen of het samen gaat ,
met gestoord gedrag bedoel ik eigenlijk dat ze in de hoek word gedreven en dat ze door blijft kleiren terwijl het andere paard zich allang heeft overgegeven !
of het paard helemaal niet te willen laten eten ,
normaal is dat wanneer de leider klaar is met eten dat dan de ander mag eten enzo ,
ga ze anders eens heel goed observeren en kijk of het echt zo erg is als jullie denken ,
mijn haflinger is ook de leider van de drie die ik heb , en toch kunnen de andere 2 echt niet zonder hem en zijn leiderschap ,
succes hiermee !!!
een weekendje weg??
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
Kjeld de ene ruin van mij is ook heel dominant, maar Naisven (ook ruin) accepteert dat gewoon. Beiden hebben ook in een gemixte kudde gestaan zonder problemen.... en toen kwam Belle erbij (merrie). Dat werd eindeloos meppen en vechten... dus Belle heb ik toen maar verkocht, blijkbaar klikte het écht niet met haar....
ik heb gemerkt dat Vera met beide kan, maakt haar niet zoveel uit. Alleen nou ze met Exel is moet ik het niet in mijn hoofd halen om er een merrie bij te zetten, want die heeft dan dus geen leven meer
Ga ik samen met Anja en Piaffe rijden dan zijn Vera en Piaffe de beste vriendinnen, totdat we bij mijn wei komen. Dan moet Piaffe echt niet mee de wei in gaan, want dan wordt Vera furieus en is Piaffe ineens geen vriendin meer

Ga ik samen met Anja en Piaffe rijden dan zijn Vera en Piaffe de beste vriendinnen, totdat we bij mijn wei komen. Dan moet Piaffe echt niet mee de wei in gaan, want dan wordt Vera furieus en is Piaffe ineens geen vriendin meer

roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd

Ze staan vandaag weer samen de dames.
Ik ging het land in en Tika komt dan heel blij naar me toegerend,en de andere merrie denkt leuk, ik kom ook even bij.
Maar daar krijg ze niet de kans om erbij te komen staan ,ze wordt direkt weggejaagd door Tika.
We kijken het gewoon nog even aan,ik hoop dat Tika wat aardiger wordt voor d'r weidegenootje.
Ik ging het land in en Tika komt dan heel blij naar me toegerend,en de andere merrie denkt leuk, ik kom ook even bij.
Maar daar krijg ze niet de kans om erbij te komen staan ,ze wordt direkt weggejaagd door Tika.
We kijken het gewoon nog even aan,ik hoop dat Tika wat aardiger wordt voor d'r weidegenootje.
Geboren op 14-05-2001
Geboren op 14-05-2001
tja.. Merries zijn soms gewoon lastig wat dat betreft, kattekoppen vaak..
Ik heb alleen maar merries. Maar dat zijn ook tuttebellen hoor.. Tea en Jeskim konden het in het begin ook niet vinden.. Nu verdragen ze elkaar, maar dikke vriendinnen, nee dat denk ik niet..
Bente daarentegen kan het wel vinden met beide, dochter van Jeskim. Maar ook met Tea gaat redelijk goed, maar die laat zich ook niet zomaar wegjagen..
Kan ook nog weer een verschil zijn of de merrie in kwestie drachtig is.. Dan worden ze soms ook nog sjachie..
Jeskim kan het met de meeste paarden niet goed vinden, die schopt ook tijdens het rijden. Alleen met jonge paarden vindt ze dan weer geweldig, dan is het zo'm surrogaat moedertje, ze zet ze wel op hun plek, maar dat vind ze gewoon leuk, daar gaat ze ook mee krabbelen enz..
Tea is nu gewoon sjachie, die trapt niet naar andere paarden, behalve dus als ze heel onzeker is.. Ze is hier dominant, maar met twee ruintjes bij Bart moest ze het inderspit delven.. Het kan gewoon zo verschillen per samenstelling..
Het belangrijkste is ruimte. Als ze maar uit de zone van de dominante kunnen gaat het vrijwel altijd wel goed.. Het dominante paard gaat alleen in de aanval als het andere paard in hun zone staat. Met subtiele en soms minder subtiele manieren wordt dat duidelijk gemaakt, maar ja ans het onderdanige paard niet weg kan gaat het niet goed..
Ik heb alleen maar merries. Maar dat zijn ook tuttebellen hoor.. Tea en Jeskim konden het in het begin ook niet vinden.. Nu verdragen ze elkaar, maar dikke vriendinnen, nee dat denk ik niet..
Bente daarentegen kan het wel vinden met beide, dochter van Jeskim. Maar ook met Tea gaat redelijk goed, maar die laat zich ook niet zomaar wegjagen..
Kan ook nog weer een verschil zijn of de merrie in kwestie drachtig is.. Dan worden ze soms ook nog sjachie..
Jeskim kan het met de meeste paarden niet goed vinden, die schopt ook tijdens het rijden. Alleen met jonge paarden vindt ze dan weer geweldig, dan is het zo'm surrogaat moedertje, ze zet ze wel op hun plek, maar dat vind ze gewoon leuk, daar gaat ze ook mee krabbelen enz..
Tea is nu gewoon sjachie, die trapt niet naar andere paarden, behalve dus als ze heel onzeker is.. Ze is hier dominant, maar met twee ruintjes bij Bart moest ze het inderspit delven.. Het kan gewoon zo verschillen per samenstelling..
Het belangrijkste is ruimte. Als ze maar uit de zone van de dominante kunnen gaat het vrijwel altijd wel goed.. Het dominante paard gaat alleen in de aanval als het andere paard in hun zone staat. Met subtiele en soms minder subtiele manieren wordt dat duidelijk gemaakt, maar ja ans het onderdanige paard niet weg kan gaat het niet goed..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'