Waar laat je je paard voor een jaar... Of een half jaar.
Waar laat je je paard voor een jaar... Of een half jaar.
1,5 jaar geleden heb ik Vjesta gekocht. Ik ben nogsteeds super gelukkig met haar, hoewel ze wel echt een hand vol met werk is.
Op het moment woon ik zelf in Breda, terwijl Vjesta in Cothen staat, een ruime 80 km verderop. Rijden doen we dus op vrijdag, zaterdag en zondag. Maandag t/m donderdag staat ze eigenlijk alleen maar op de zandplaat, en zomers in het land. Afgezien van dat ze nog een stapje heter geworden is, is er aan Vjesta niet te merken dat ze het vervelend zou vinden, ze ziet er super uit en ik heb t idee dat ze ook wel gelukkig is.
Nou moet ik volgend jaar 20 weken op stage, in het buitenland. 5 maanden weg dus. Mijn probleem is dan: wat doe ik met mijn paard. Als ze braaf genoeg was zou ik haar probleemloos 5 maanden uitlenen aan de manege ofzo, maar voor nu vind ik dat te gevaarlijk. Een bijrijdster zou ideaal zijn, maar het is zo moeilijk iemand te vinden die bereid is dan dus echt minimaal 5 dagen in de week te komen en haar voldoende beweging te geven. Al die tijd op het land is ook nog een optie, maar dat is niet bepaald bevordelijk voor haar conditie...
En daarna... In het laatste jaar van mijn opleiding (dus over 1,5 jaar) wil ik eigenlijk heel graag een jaar naar Amerika, naar flagstaff Arizona om mijn double degree te halen (kortweg krijg ik dan een diploma van die uni EN van mijn eigen HBO). Maar weer, waar láát ik m'n paard.
Verkopen is geen optie, ik ben erg gelukkig met haar, en ik wil haar gewoon echt niet kwijt. Om met haar te fokken ben ik te lang weg, dan wil ik erbij kunnen zijn als de kleine komt.
Iemand een idee? (en ja, ik weet dat het nog ff duurt, de stage is pas over een jaar, maar toch, ik wil graag alvast beginnen te denken over wat ik met Vjesta wil in die periode)
Op het moment woon ik zelf in Breda, terwijl Vjesta in Cothen staat, een ruime 80 km verderop. Rijden doen we dus op vrijdag, zaterdag en zondag. Maandag t/m donderdag staat ze eigenlijk alleen maar op de zandplaat, en zomers in het land. Afgezien van dat ze nog een stapje heter geworden is, is er aan Vjesta niet te merken dat ze het vervelend zou vinden, ze ziet er super uit en ik heb t idee dat ze ook wel gelukkig is.
Nou moet ik volgend jaar 20 weken op stage, in het buitenland. 5 maanden weg dus. Mijn probleem is dan: wat doe ik met mijn paard. Als ze braaf genoeg was zou ik haar probleemloos 5 maanden uitlenen aan de manege ofzo, maar voor nu vind ik dat te gevaarlijk. Een bijrijdster zou ideaal zijn, maar het is zo moeilijk iemand te vinden die bereid is dan dus echt minimaal 5 dagen in de week te komen en haar voldoende beweging te geven. Al die tijd op het land is ook nog een optie, maar dat is niet bepaald bevordelijk voor haar conditie...
En daarna... In het laatste jaar van mijn opleiding (dus over 1,5 jaar) wil ik eigenlijk heel graag een jaar naar Amerika, naar flagstaff Arizona om mijn double degree te halen (kortweg krijg ik dan een diploma van die uni EN van mijn eigen HBO). Maar weer, waar láát ik m'n paard.
Verkopen is geen optie, ik ben erg gelukkig met haar, en ik wil haar gewoon echt niet kwijt. Om met haar te fokken ben ik te lang weg, dan wil ik erbij kunnen zijn als de kleine komt.
Iemand een idee? (en ja, ik weet dat het nog ff duurt, de stage is pas over een jaar, maar toch, ik wil graag alvast beginnen te denken over wat ik met Vjesta wil in die periode)
Geen echt idee, hoor,
maar ik volg dit even..
Zoek namelijk zelf in de nabije? toekomst
ook een "niet verkoop" oplossing voor mijn fjord...
(mijne wel geschikt als manegepaard.. ze weet niet beter..)
Zodat ik een ander paard kan gaan rijden...
maar ik volg dit even..
Zoek namelijk zelf in de nabije? toekomst
ook een "niet verkoop" oplossing voor mijn fjord...
(mijne wel geschikt als manegepaard.. ze weet niet beter..)
Zodat ik een ander paard kan gaan rijden...
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tja bijrijdster zou dan nr 1 zijn, maar waarom perse die 5 dagen minimaal, terwijl je zelf nu aangeeft er maar 3 te rijden!??
Andere optie is inderdaad op de wei gooien, of ergens in een stuk natuurgebied (worden ze iets minder moddervet, dan op energierijke koeiengrasweide).
Manege zou niet mijn keuze zijn.
Verleasen misschien, maargoed, dat is alsnog beetje puntje bijrijdster!
Vind je geen geschikte oplossing? Dan zul je toch over verkopen na moeten denken. Enerzijds jammer, maar die tijd is toch lang en neem toch aan dat je Vjesta ook lekker beweging en aandacht wil laten krijgen.
Anderszijds zijn er na je studie genoeg andere leuke fjorden nog te koop!!
Andere optie is inderdaad op de wei gooien, of ergens in een stuk natuurgebied (worden ze iets minder moddervet, dan op energierijke koeiengrasweide).
Vind je geen geschikte oplossing? Dan zul je toch over verkopen na moeten denken. Enerzijds jammer, maar die tijd is toch lang en neem toch aan dat je Vjesta ook lekker beweging en aandacht wil laten krijgen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Omdat het nogsteeds het plan is om iemand te vinden die haar nu minimaal 2 dagen in de week voor me wil rijden. De laatste die erop stapte was razend enthousiast, vond haar super leuk. Maar om een of andere reden komt die nu niet meer. Als diegene er wel is, dan loopt ze dus ook 5 dagen in de week. Dat ze nu maar 3 dagen loopt is meer nood dan wat anders.Bella schreef:Tja bijrijdster zou dan nr 1 zijn, maar waarom perse die 5 dagen minimaal, terwijl je zelf nu aangeeft er maar 3 te rijden!??
Het liefste zet ik haar niet een jaar lang helemaal stil. Kan het niet anders, dan kan het niet anders. Verkopen is voor mij echt geen optie.
- Lindatjuhhh
- Contacteer:
Ik zou toch proberen voor een bijrijder te vinden. Lijkt me toch het meest ideaal voor je paardje. Saphyra heeft ook lange tijd te weinig beweging gehad tijdens m'n zwangerschap en na de bevalling. Ongelukkig was ze niet en ze kreeg nog genoeg aandacht en verzorging, maar het was toch fijner toen ik er een bijrijder bij kreeg. Nu ben ik weer zwanger en inmiddels alweer gestopt met rijden en vind ik het fijner dat ze toch nog regelmatig haar beweging krijgt en in conditie zal blijven.

Zou ook een bijrijdster zoeken,wel echt een serieus iemand.
Hoe vaak ze bereden wordt vindt ik niet het belangrijkste,
wel minimaal 3x keer in de week,als degene maar trouw komt.
Of je moet haar in bruikleen doen aan iemand waarvan je zeker weet dat ze goed verzorgt word.
Voor 5 maanden lijkt me wel te overbruggen maar, als jij daarna naar Amerika wil wordt het wel wat anders.
Hoe vaak ze bereden wordt vindt ik niet het belangrijkste,
wel minimaal 3x keer in de week,als degene maar trouw komt.
Of je moet haar in bruikleen doen aan iemand waarvan je zeker weet dat ze goed verzorgt word.
Voor 5 maanden lijkt me wel te overbruggen maar, als jij daarna naar Amerika wil wordt het wel wat anders.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
ik zou zeggen: lekker jaartje of hoe lang dan ook inscharen en lekker paard laten zijn... 
als de opvoeding erin zit, komt die daarna echt wel weer naar boven..
en als ik de verhalen van jou en vjesta af en toe hoor(ondeugend) is het misschien voor haar wel goed om volwassen te worden
voor zorro heeft paar maanden lanterfanten ook heel veel goeds gedaan en is daar echt beter van geworden(al spreek ik nu niet voor mezelf, maar doe t toch
) maar die was nog wel dagelijks in handen trouwens...
maar ik zou in mijn geval Ydel lekker laten lopen ergens, uit handen geven is altijd moeilijk vind ik

als de opvoeding erin zit, komt die daarna echt wel weer naar boven..
en als ik de verhalen van jou en vjesta af en toe hoor(ondeugend) is het misschien voor haar wel goed om volwassen te worden

voor zorro heeft paar maanden lanterfanten ook heel veel goeds gedaan en is daar echt beter van geworden(al spreek ik nu niet voor mezelf, maar doe t toch

maar ik zou in mijn geval Ydel lekker laten lopen ergens, uit handen geven is altijd moeilijk vind ik

veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Gewoon de wei in vind ik prima optie..
Heb mijn bolle ook wel eens lompweg 4 maand met
wat vriendjes in een weiland gemikt..
(in het landje van een vriendin van me..)
Kunnen ze lekker gewoon paard zijn...
Zoals het bedoeld was...
Nou denk maar niet dat mevr. me gemist heeft..
Die genoot, die baalde eerder dat ze weer mee moest...
En mijn bolle komt altijd heerlijk terug van vakantie!!!

Heb mijn bolle ook wel eens lompweg 4 maand met
wat vriendjes in een weiland gemikt..

(in het landje van een vriendin van me..)
Kunnen ze lekker gewoon paard zijn...
Zoals het bedoeld was...
Nou denk maar niet dat mevr. me gemist heeft..

Die genoot, die baalde eerder dat ze weer mee moest...

En mijn bolle komt altijd heerlijk terug van vakantie!!!

Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
mijn optie zou ook zijn lekker op een weiland of in een natuurgebied gooien. Wel met toezicht natuurlijk. Ik weet niet of je iemand heb die 1x in de zoveel tijd kan gaan kijken hoe ze erbij staat? want dat zou natuurlijk ook lekker zijn dat je door diegene op de hoogte word gehouden. daar worden ze echt niet slechter van. daar zijn ze op gebouwd. die van mij gaat in de zomervakantie ook altijd als ik op vakantie ga 3 weken op de wei. je hebt het natuurlijk wel over een langere periode, maar een vriendin van mij heeft het ook gedaan met haar paard 9 maanden en die kwam heerlijk terug. net of die ook uitgerust was:P
een bijrijder zou zeker niet mijn optie zijn. ik heb heel hard gewerkt om mijn paard zo te krijgen zoals ze nu is en ik zou het liever niet door iemand anders laten 'verzieken' om het zo maar te zeggen want iedereen rijd anders natuurlijk! en je kan natuurlijk ook niet controleren of ze echt wel komen en goed voor je beestje zorgen. kijk als je al iemand hebt waar het mee klikt zowel voor jou als met je paard is het een ander verhaal, want die doet haar dan al en die vertrouw je dan ook volgens mij voor de 100% want anders laat je zo'n iemand je paard niet meer doen en merk je het wel aan je paardje. maar goed dat vind ik
een bijrijder zou zeker niet mijn optie zijn. ik heb heel hard gewerkt om mijn paard zo te krijgen zoals ze nu is en ik zou het liever niet door iemand anders laten 'verzieken' om het zo maar te zeggen want iedereen rijd anders natuurlijk! en je kan natuurlijk ook niet controleren of ze echt wel komen en goed voor je beestje zorgen. kijk als je al iemand hebt waar het mee klikt zowel voor jou als met je paard is het een ander verhaal, want die doet haar dan al en die vertrouw je dan ook volgens mij voor de 100% want anders laat je zo'n iemand je paard niet meer doen en merk je het wel aan je paardje. maar goed dat vind ik

http://www.equitactus.nl
Paarden(sport)massage
Wendrika
Fjelljon x Drageset
Wendrika X Gnist = Jazzlin! 5 juni 2013
Patricia
Larsto (v.Tunar), Rust zacht Kampioentje!17-05-1995/24-08-2011
Paarden(sport)massage
Wendrika

Wendrika X Gnist = Jazzlin! 5 juni 2013

Patricia

- Cindy+Uniek
nee een bijrijder waar je zelf echt nooit bij kan zijn zou ik zeker niet gokken voor zulke lange tijden.....
- straks gaan ze heel anders met je paard om als jij er niet bent
- wat als er iets gebeurt en diegene stopt er om welke reden dan ook per
direct mee en jij kan niet 1,2,3 terugkomen?
- qua rijden, wat verpesten ze eraan.... tenzij je een superiemand vind die
vjesta (naar aanleiding van jouw verhalen) zou kunnen
verbeteren/opvoeden oid maar zie er maar s zo een te vinden.......
maar wat wil je na je opleiding? je zegt wel 'verkopen is geen optie' maar nu kan je ook maar 3 dagen per week, het rijden gaat niet echt super en het liefst, als het mogelijk is wil je al met al anderhalf jaar weg en wat daarna? misschien bevalt het buitenland je wel?!?!? misschien komt er wel iemand de hoek om waar vjesta het super bij doet?!?!?!
maar dat blijft natuurlijk ieder zijn keuze! uniek zal ook nooit weg gaan, maar die luistert goed genoeg om alles op haar rug te kunnen hebben.... dat is een groot voordeel....
moeilijke keuze.... gelukkig heb je nog even om erover na te denken!
maar wat wil je na je opleiding? je zegt wel 'verkopen is geen optie' maar nu kan je ook maar 3 dagen per week, het rijden gaat niet echt super en het liefst, als het mogelijk is wil je al met al anderhalf jaar weg en wat daarna? misschien bevalt het buitenland je wel?!?!? misschien komt er wel iemand de hoek om waar vjesta het super bij doet?!?!?!
maar dat blijft natuurlijk ieder zijn keuze! uniek zal ook nooit weg gaan, maar die luistert goed genoeg om alles op haar rug te kunnen hebben.... dat is een groot voordeel....
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
- Amor
Ik denk dat het beter is om haar op de wei te zetten.
Dat er iemand elke dag of een paar dagen in de week langs gaat om even bij haar te kijken hoe het met haar gaat.
Want ik zou haar eigenlijk niet zomaar uit handen geven aan een bijrijder/verzorger maar dat is natuurlijk ieder voor zich!
En dat is het zelfde met verkopen
Dat er iemand elke dag of een paar dagen in de week langs gaat om even bij haar te kijken hoe het met haar gaat.
Want ik zou haar eigenlijk niet zomaar uit handen geven aan een bijrijder/verzorger maar dat is natuurlijk ieder voor zich!
En dat is het zelfde met verkopen
αмσяя уσυ αяє му єνєяутнιηg ι ωιℓℓ ηєνєя ℓєт уσυ gσ
Maar ik heb wel lol met haar, en k bel wel gek op het beest. Tuurlijk, soms erger ik me er dood aan dat ze zo hippig is. Maar ik ben wel echt gek op haar, en k wil d'r gewoon niet verkopen. Punt, verkopen is geen optie.Cindy+Uniek schreef:nee een bijrijder waar je zelf echt nooit bij kan zijn zou ik zeker niet gokken voor zulke lange tijden.....
Verkopen kan altijd nog 
Voordeel is dat je er nu al mee bezig bent, dus je hebt nog alle tijd om iets te vinden
Als ik het zo begrijp heb je twee opties: iemand die haar zou willen rijden en verzorgen of een tijd op de wei zetten. Ik zou gaan voor de eerste optie, en als dat niet lukt de tweede.
Is het een idee om wat breder om je heen te kijken misschien? Dat je Vjesta in zo'n periode ergens anders stalt? Bedoel, misschien is er dan wel iemand van fjordenwereld die haar wil rijden.

Voordeel is dat je er nu al mee bezig bent, dus je hebt nog alle tijd om iets te vinden

Als ik het zo begrijp heb je twee opties: iemand die haar zou willen rijden en verzorgen of een tijd op de wei zetten. Ik zou gaan voor de eerste optie, en als dat niet lukt de tweede.
Is het een idee om wat breder om je heen te kijken misschien? Dat je Vjesta in zo'n periode ergens anders stalt? Bedoel, misschien is er dan wel iemand van fjordenwereld die haar wil rijden.
...You can't know me in the way I do...
Officieel benoemd tot OpperKneus van FW 

Mij lijkt mn de periode dat je naar de VS wil gaan heel lastig. Wat je dan ook voor oplossing zoekt, als er in dat jaar iets gebeurd met haar, of een bijrijder stopt ermee, of degene aan wie je haar in bruikleen geeft moet er door omstandigheden mee stoppen dan zit je mooi te kijken. Dan moet je eigenlijk hier wel een persoon hebben die voor jou beslissingen kan nemen en of Vjesta kan verzorgen als er iets is. Want je zit zelf veel te ver weg.
Als ik heel eerlijk ben zou ik denk ik niet naar de VS gaan of Vjesta verkopen. Dat lijkt me het meest praktische en rustgevende voor jou. Zelf zou ik never nooit een jaar bij mn paarden weggaan iig. Succes met je beslissing!
Als ik heel eerlijk ben zou ik denk ik niet naar de VS gaan of Vjesta verkopen. Dat lijkt me het meest praktische en rustgevende voor jou. Zelf zou ik never nooit een jaar bij mn paarden weggaan iig. Succes met je beslissing!
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Ik zou niet voor een bijrijderconstructie gaan: wat heb je eraan als je verweg zit en iemand geeft de brui eraan? Je kan daar gewoon niet blindweg op vertrouwen.
Ik ben in totaal 9 maanden in het buitenland geweest voor studie en heb Tim daarna pas gekocht.
Ik zou dus of thuis blijven, of verkopen. Aangezien je aangeeft echt niet te willen verkopen zou ik dan voor een natuurgebied kiezen. Ideaal is de situatie allerminst natuurlijk.
Ik ben in totaal 9 maanden in het buitenland geweest voor studie en heb Tim daarna pas gekocht.
Ik zou dus of thuis blijven, of verkopen. Aangezien je aangeeft echt niet te willen verkopen zou ik dan voor een natuurgebied kiezen. Ideaal is de situatie allerminst natuurlijk.