Waar moet ik op letten?
- Fannyfjord
- Contacteer:
Waar moet ik op letten?
hoi allemaal, zaterdag is het weer zover na lang nadenken ga ik toch maar weer bij een fjord kijken of het wat is voor mij.
Nou weet ik wel ongeveer waar ik naar moet kijken met een paard en zeker met mijn vader (die al 50 jaar ervaring heeft)
maar is er bij een fjord misschien nog wat extra punten waar je op moet letten?
Alvast bedankt! Kusjes malou
Nou weet ik wel ongeveer waar ik naar moet kijken met een paard en zeker met mijn vader (die al 50 jaar ervaring heeft)
maar is er bij een fjord misschien nog wat extra punten waar je op moet letten?
Alvast bedankt! Kusjes malou
Het is inderdaad goed dat je iemand meeneemt die ervaring heeft.. dan heb je altijd iemand bij je die met een nuchtere blik kan kijken, want als je op slag verliefd raakt dan zie je vaak alles door een roze bril.
Handige vragen om in je achterhoofd te houden:
vraag of ie stalgebreken heeft, of ie makkelijk de trailer op gaat, of er papieren bij zitten, eventueel ziektegeschiedenis. Vraag of ie al wedstrijd ervaring heeft etc. Vraag ook of je hem bij aankoop mag keuren. De kosten zijn voor jou tenzij het paard wordt afgekeurd, dan zijn de kosten voor de verkoper. Een verkoper die zijn paard niet gekeurd wil hebben of niet bij een bepaalde dierenarts zou ik behoorlijk wantrouwen. Je begint vaak met een klinische keuring en als het nodig is kun je het paard ook nog rontgenologisch laten keuren,
Probeer ook eens onverwachts langs te gaan. De eigenaren hebben dan niet de kans gekregen het paard medicijnen te geven (bijvoorbeeld pijnstillers) waardoor het beter gaat lopen bijvoorbeeld.
Nou, dit waren maar een aantal dingen om je even op weg te helpen.. er komen vast nog wel meer tips van mede-FWers. Veel succes in ieder geval!
Handige vragen om in je achterhoofd te houden:
vraag of ie stalgebreken heeft, of ie makkelijk de trailer op gaat, of er papieren bij zitten, eventueel ziektegeschiedenis. Vraag of ie al wedstrijd ervaring heeft etc. Vraag ook of je hem bij aankoop mag keuren. De kosten zijn voor jou tenzij het paard wordt afgekeurd, dan zijn de kosten voor de verkoper. Een verkoper die zijn paard niet gekeurd wil hebben of niet bij een bepaalde dierenarts zou ik behoorlijk wantrouwen. Je begint vaak met een klinische keuring en als het nodig is kun je het paard ook nog rontgenologisch laten keuren,
Probeer ook eens onverwachts langs te gaan. De eigenaren hebben dan niet de kans gekregen het paard medicijnen te geven (bijvoorbeeld pijnstillers) waardoor het beter gaat lopen bijvoorbeeld.
Nou, dit waren maar een aantal dingen om je even op weg te helpen.. er komen vast nog wel meer tips van mede-FWers. Veel succes in ieder geval!
vets ride like animals!
- nientje_pjotr
- Contacteer:
Altijd onverwachts langsgaan....anikabos schreef: Probeer ook eens onverwachts langs te gaan. De eigenaren hebben dan niet de kans gekregen het paard medicijnen te geven (bijvoorbeeld pijnstillers) waardoor het beter gaat lopen bijvoorbeeld.
ben een keer bij 1 wezen kijken die hadden ze zo laten lopen dat hij al ging zweten,erg jammer.
Je moet hem wel 'koud' hebben,zeg maar,want thuis is dat ook zo en zo weet je ook of je wat aan hem hebt en dat het bijvoorbeeld geen heethoofd blijkt te zijn.
En neem idd iemand mee met verstand,zelf ben je al gauw verliefd op een beest.
Probeer het allemaal zo nuchter mogelijk te houden,dus wees niet te enthousiast.
Misschien kun je zelfs dan eventueel proberen om er iets van de prijs af te krijgen
Gerrit
Cindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

http://www.ourfjordos.come2me.nl
"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je

Anika heeft al veel bruikbare tips gegeven.
Wat denk ik ook belangrijk is denk ik kijk of het paard geschikt is voor het doel wat jij er mee voor ogen hebt. Voor wat recreatieve ritten ben je wellicht minder veeleisend wat bouw en gangen betreft dan als je er de sport mee in wilt.
Kijk verder of je zoveel mogelijk kan achterhalen over de geschiedenis van het paard en over de (ware) reden van verkoop.
Tenslotte vind ik het zelf belangrijk dat een paard correct op zijn benen staat en correcte gangen heeft. Om blessureleed in de toekomst te voorkomen.
Wat denk ik ook belangrijk is denk ik kijk of het paard geschikt is voor het doel wat jij er mee voor ogen hebt. Voor wat recreatieve ritten ben je wellicht minder veeleisend wat bouw en gangen betreft dan als je er de sport mee in wilt.
Kijk verder of je zoveel mogelijk kan achterhalen over de geschiedenis van het paard en over de (ware) reden van verkoop.
Tenslotte vind ik het zelf belangrijk dat een paard correct op zijn benen staat en correcte gangen heeft. Om blessureleed in de toekomst te voorkomen.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Natuurlijk de klik. Ik heb van mezelf geleerd dat ook dat gelukzalige gevoel er na een dag nog moet hangen.. De paarden die het niet waren leken eerst wel heel leuk, maar werden na de tijd een stuk minder leuk.. Kritisch zijn..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- Cindy+Uniek
wat ik al meer heb gezien;
vraag of je het paard even uitgebreid mag poetsen/hoeven optillen / beetje kloppen op de hoeven (angst voor hoefsmid!!!)
ik heb al verschillende mensen gezien die hadden paard gekocht, klinisch gekeurd, maar even vergeten dáár de achterbenen te poetsen en hoeven te vragen!!!! kan maar zo problemen geven !!!
vraag of je het paard even uitgebreid mag poetsen/hoeven optillen / beetje kloppen op de hoeven (angst voor hoefsmid!!!)
ik heb al verschillende mensen gezien die hadden paard gekocht, klinisch gekeurd, maar even vergeten dáár de achterbenen te poetsen en hoeven te vragen!!!! kan maar zo problemen geven !!!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Kom altijd te vroeg, als het even kan. (idd onverwachts dus) Dus goed de route bepalen van te voren haha 
Wij zijn eens bij een pony gaan kijken, daar waren ze al flink mee aan het rijden toen we aankwamen. Had ie dus mooi een drukplek met witte haren onder z'n zadel verstopt zitten.
Ook het gedrag bij poetsen en zadelen (aansingelen, bit aannemen!) heb je dan gemist, en een dier is al warmgedraaid waardoor evt dikke benen/gallen alweer dunner zijn geworden.
En: Ga bij voorkeur niet in het donker naar een paard kijken, bijna niemand heeft echt fatsoenlijke verlichting in de stal en bij de bak
en je kunt zo een hele hoop over het hoofd zien.
Laat het paard zeker keuren door een DA.
Natuurlijk kijk je zelf al hoe het dier loopt op harde en zachte bodem. neem foto's en/of maak een filmpje zodat je thuis nog eens rustig alles kunt bekijken.
Wees kritisch bij scherpe bitten/hulpteugels en vraag altijd naar de reden. Hetzelfde bij extra onderleggers onder het zadel, beenbescherming enz. Eveneens bij hoefijzers, zeker als het er 'niet-standaard' uitziet. En zijn de hoeven allemaal gelijk van vorm? Of zit er misschien een bok- of klemhoef tussen? Check op rotstraal en voel in de koten naar mok.
Kijk naar ogen, neus en onder de staart, ziet dat er allemaal fris uit? Hoe staat het met het gebit? En hoe laat het paard je hele onderzoek toe?
Je kunt later altijd nog bepalen of je bepaalde dingen wel of niet doorslaggevend vindt voor de aankoop, maar het is gewoon slim om kritisch te zijn en alles na te lopen. Ook al vind je 'm nog zo leuk!
De verkopers hoeven zich echt niet aangevallen te voelen door al je vragen, maar je kunt aan hun reactie ook wel wat aflezen meestal.
Ja, m'n mama en ik zijn (helaas, door allerlei omstandigheden) al bij heel wat verschillende pony's wezen kijken in het verleden
Daar steek je toch wel wat van op. We hadden een hele vragenlijst bij de telefoon liggen waardoor we vaak thuis al konden beslissen dat we niet eens de moeite hoefden te nemen om ergens te gaan kijken...
Succes en veel plezier aanstaande zaterdag!
Als me nog wat te binnen schiet dan zal ik het nog plaatsen.

Wij zijn eens bij een pony gaan kijken, daar waren ze al flink mee aan het rijden toen we aankwamen. Had ie dus mooi een drukplek met witte haren onder z'n zadel verstopt zitten.
Ook het gedrag bij poetsen en zadelen (aansingelen, bit aannemen!) heb je dan gemist, en een dier is al warmgedraaid waardoor evt dikke benen/gallen alweer dunner zijn geworden.
En: Ga bij voorkeur niet in het donker naar een paard kijken, bijna niemand heeft echt fatsoenlijke verlichting in de stal en bij de bak

Laat het paard zeker keuren door een DA.
Natuurlijk kijk je zelf al hoe het dier loopt op harde en zachte bodem. neem foto's en/of maak een filmpje zodat je thuis nog eens rustig alles kunt bekijken.
Wees kritisch bij scherpe bitten/hulpteugels en vraag altijd naar de reden. Hetzelfde bij extra onderleggers onder het zadel, beenbescherming enz. Eveneens bij hoefijzers, zeker als het er 'niet-standaard' uitziet. En zijn de hoeven allemaal gelijk van vorm? Of zit er misschien een bok- of klemhoef tussen? Check op rotstraal en voel in de koten naar mok.
Kijk naar ogen, neus en onder de staart, ziet dat er allemaal fris uit? Hoe staat het met het gebit? En hoe laat het paard je hele onderzoek toe?
Je kunt later altijd nog bepalen of je bepaalde dingen wel of niet doorslaggevend vindt voor de aankoop, maar het is gewoon slim om kritisch te zijn en alles na te lopen. Ook al vind je 'm nog zo leuk!

De verkopers hoeven zich echt niet aangevallen te voelen door al je vragen, maar je kunt aan hun reactie ook wel wat aflezen meestal.
Ja, m'n mama en ik zijn (helaas, door allerlei omstandigheden) al bij heel wat verschillende pony's wezen kijken in het verleden

Succes en veel plezier aanstaande zaterdag!

- Fannyfjord
- Contacteer:
Naast de click is gezondheid zeer belangrijk. Wees kritisch, want als je een jaar verder bent en een band met het dier hebt, dan is het vreselijk om alsnog afscheid te moeten nemen.
Dat zou voor mij nog niet een reden zijn om een paard niet te kopen. Betekent alleen maar dat de gebruikers van het dier met een niet-passend zadel reden...Klijntje schreef:Wij zijn eens bij een pony gaan kijken, daar waren ze al flink mee aan het rijden toen we aankwamen. Had ie dus mooi een drukplek met witte haren onder z'n zadel verstopt zitten.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
- Anne&Wendie
- Contacteer: