Hele grote zucht

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
marleentje

Bericht door marleentje » vr 26 okt 2007, 06:37

Martine heeft wel verteld dat vjesta met rijden niet een makkelijke leuke gezellige fjord is dus de meiden wisten dat ze iets konden verwachten natuurlijk. en dan stap je misschien ook al anders op een paard. met het idee ik kan er af gegooit worden! Vjesta is een moeilijk paard en je kan niet in 1 keer weten hoe ze in elkaar zit maar martine kan er nu goed mee overweg en meerdere mensen op stal kunnen erop rijden dus het is echt niet zo dat Vjesta iedereen eraf krijgt! Je moet gewoon even weten hoe Vjesta in elkaar steekt.
Tycho de liefste
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 26 okt 2007, 06:50

ja dat is ook wel begrijpelijk dat hebben heel veel paarden, maar als ze er zelf vorige week nog af is gevallen en ik niet de enige ben die me alleen maar topics kan herinneren dat het níet goed gaat, kan martine dus blijkbaar zelf ook nog niet voor 100% met vjesta overweg! dan zou ze er niet een week geleden nog naast hebben gelegen!
(ik wil hier niet mee zeggen dat je nooit van je paard valt als je er goed mee overweg kunt :+ , maar in vjesta haar verhaal begrijpen jullie het wel)

misschien idd eerst eens aanpakken met iemand anders een keertje?!?!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Ingele

Bericht door Ingele » vr 26 okt 2007, 08:36

Maar toch, als je weet dat je paard er graag mensen afgooid, jij zelf je paard ook niet aankan, dan laat je er toch geen andere mensen op rijden? Alleen al voor de risico's! Jij was wel mooi aansprakelijk als ze wat had overgehouden aan de val!
Kun je haar niet beter naar een proffesioneel iemand brengen die haar her opvoed? En daarna met jou aan de slag gaat?
Vjestagirl

Bericht door Vjestagirl » vr 26 okt 2007, 19:30

Ik kan haar wel aan. Ze heeft zo nu en dan een dag dat ze echt vervelend is, maar meestal is ze gewoon normaal te rijden. Het is een kwestie van 1x duidelijk maken dat er vandaag niet geklierd word (en dat is een kwestie van je binnenbeen eraan leggen) en daarna loopt ze gewoon. Een andere stalgenote (José) stapt er ook op zonder dat ze problemen met haar heeft. En ook Marleen kan haar gewoon rijden.

Vorige week schoot ze vanuit complete ontspanning ineens weg. Ze liep rustig, koppie naar beneden, keek niet op of om, liep netjes aan mijn been, en ineens schrok ze ergens van en ging ze ervandoor, met n bocht van 90 graden. Ik ben daarna weer opgestapt en er iets niets meer gebeurd, ze liep weer gewoon rustig en ontspannen.

En ik heb een aantal keer verteld dat Vjesta hen uit zou proberen, en ik heb nooit beweerd dat het een makkelijk paard is. In de omgang is het een schatje, onder het zadel probeerd ze je gigantisch uit. Wat er letterlijk in de advertentie staat: " Vjesta is erg actief en slim in het uitproberen van haar ruiter, en daarom ook zeker niet geschikt voor mensen met weinig ervaring. Je word flink uitgetest, maar als ze doorheeft wie de baas is gaat ze door het vuur. " Daarnaast heb ik bij de eerste kennismaking gezegd dat ze haar zou gaan proberen, ik heb t verteld toen ze kwam proefrijden. Ik heb tip gegeven veel overgangen en figuren te rijden, want hoe meer je haar aan het werk zet, hoe minder ze uitprobeerd.

En ik beweer ook niet dat ik het 'laf' van hen zou vinden om er niet meer op te stappen, maar ik baal er af en toe van dat mijn paard dit kunstje zo goed doorheeft... Als ze ook maar een beetje twijfeld gaat ze er met een noodgang (figuurlijk) met je vandoor. Ik heb aangeboden dat ze later nog een keer konden komen (overdag) en ik heb ook verteld dat ze idd erg druk was die avond. Maar ze wilden niet meer. Dat is goed, daar kan ik me ook wat bij voorstellen.

En over dat ze bij mij net zo gek liep te doen: ze schoot 1x weg uit de hoek, ik heb haar daar terug gezet, en daarna is ze gewoon bij me gebleven, zonder weg te vliegen of weet ik veel wat. Ik heb erover zitten denken er eerst zelf op te stappen, ik heb erover zitten denken om haar 's morgens alvast een keer flink te rijden zodat ze 's avonds minder zou proberen. Dat vind ik niet eerlijk, als ik iemand laat proefrijden wil ik dat diegene een eerlijk beeld krijgt van wat mijn paard doet.
Plaats reactie