Wat is het nut van peesbeschermers??

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
heidie

Wat is het nut van peesbeschermers??

Bericht door heidie » zo 16 sep 2007, 10:27

Hallo,

Eigenlijk rijd ik Jordy altijd met peesbeschermers. Ooit heb ik geleerd dat dat goed is voor zijn pezen en de klappen opvangt.

Ik was op een site aan het kijken en las toen dat peesbeschermers alleen tegen fysieke klappen van buitenaf helpen, bijv tijdens het springen tegen een balk aan komen.
Peesbeschermers zouden meer kwaad dan goed doen.
* zorgen voor een verminderde bloedsomloop
* Houden de pesen te warm.
* er kunnen schuurplekken en infecties komen omdat er zand tussen de peesbeschermers en het been komt.

Hoe denken jullie daarover?? rijden jullie met peesbeschermers??

Gr heidie
Brittlover

Bericht door Brittlover » zo 16 sep 2007, 11:04

ik rijd eigenlijk altijd met, vooral met Uliska want die struikeld en dan kan ze zichzelf tenminste niet tegen haar pees schoppen. en gewoon voor de zekerheid met gekke sprongen e.d.
Britt krijgt ze ook gelijk om omdat ze ijzers krijgt.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Jilly

Bericht door Jilly » zo 16 sep 2007, 11:12

Ik gebruik ze alleen met springen.

Alm maakt eigenlijk nooit gekke sprongen en tikt zichzelf ook niet aan dus vind het helemaal niet nodig.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
anika

Bericht door anika » zo 16 sep 2007, 11:55

Als ik buiten ga rijden, doe ik ze altijd om. Af en toe van die gekke bokkensprongen.. bleh, moet dr niet aan denken!

Na het rijden 'masseer' ik altijd even de pezen, en als ze erg warm zijn, gewoon afkoelen met water!
Als je van te voren de benen afborsteld en de beschermers schoon houdt, dan zal het met de wondjes best meevallen! Nog nooit last van gehad in ieder geval!
Murphy :+: Ysha
Daphne

Bericht door Daphne » zo 16 sep 2007, 12:03

Peesbeschermers zijn zoals je zelf al aangeeft vooral voor het voorkomen van verwondingen van de pezen. Ze zijn niet per definitie goed voor een paard, net zoals het niet per definitie goed is om een paard bijvoorbeeld een deken op te doen. Dat hangt af van de situatie en wat je met je paard doet.

Zelf rijdt ik Yanneke wel altijd met peesbeschermers. Yanneke loopt behoorlijk ruim en wanneer ze echt actief begint te lopen en gang maakt wil ze zichzelf nog wel eens aantikken. Ook kan ze nog wel eens sliding stops maken of gek doen. Met buitenrijden heb ik ze ook altijd om.

Wel kan het warm worden onder de peesbeschermers. Daarom vind ik het ook wel belangrijk om na het rijden even te voelen hoe warm ze zijn en wanneer het nodig is de peesjes even na te spoelen. Ik zou zelf ook niet graag langer dan 1.5u met peesbeschermers rijden omdat die dingen toch nooit optimaal ademen. Wondjes ed heb ik nog nooit last van gehad. Net als al je andere paardenmaterialen moet je zorgen dat je alles een beetje schoon houdt :)
Mir

Bericht door Mir » zo 16 sep 2007, 12:10

Als je een paard wat langer kent, weet je ook hoe hij loopt. Een paard wat zichzelf snel aantikt of veel struikelt kan er wel baat bij hebben. Maar als het niet nodig is, hang ik zo min mogelijk aan een paard. Ik rij op het moment een paard wat altijd met bescherming werd gereden, maar ik doe het zelf niet, ze heeft het mijns inziens niet nodig. Alleen met springen gaan ze om, (madam maakt wel eens een luchtsprong in de opwinding) voor de veiligheid van de pezen.
Evaliensvenna
Contacteer:

Bericht door Evaliensvenna » zo 16 sep 2007, 14:02

nou heel toevallig weet ik vandaag weer waarom ik ze gebruik! ben vanmiddag over de kop geslagen met svenna op de weg! alle peesbeschermers zijn kapot, moet er niet aan denken dat ik ze niet om had gedaan!
verder is me zadel beschadigd en svenna sneetje bij de knie. en ik me pols gekneust!
Svennapowerrrrrr Z1+15 • Allround fotograaf & Grafisch vormgever op Texel • Fotografie workshops op Texel
Leentje

Bericht door Leentje » zo 16 sep 2007, 16:49

jeejte,Evalien,da's schrikken!
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
Vera

Bericht door Vera » zo 16 sep 2007, 17:11

Nou Evalien dat is best afgekomen!

Vera heeft alleen peesbeschermers om bij het springen. Zij heeft er inderdaad last van dat de pezen te warm worden. Maar bij springen kies ik van twee kwaden toch de beste, dus de beschermers om.
Als ze schuurplekken krijgen zitten ze te los of te strak of ze passen niet goed.
Verder is het heel verstandig om ze om te doen als ze makkelijk met de achterbenen de voor benen aantikken.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
druppeltje

Bericht door druppeltje » zo 16 sep 2007, 17:26

Jeetje Evalien, dat is eng! Gelukkig zijn jullie er nog 'goed' vanaf gekomen.

Ik heb bij Roosje altijd peesbeschermers om, omdat zij zichzelf aantikt. Peesbeschermers zijn zeker niet optimaal, ik rijd ook liever zonder. Maar bij Roosje zijn ze echt wel nodig. Na het rijden koel ik haar pezen, en ik maak ze ook heel vaak schoon om wondjes te voorkomen. Ook voor het rijden doe ik haar benen goed borstelen, zodat er niet echt iets tussen kan komen.
Tanja

Bericht door Tanja » zo 16 sep 2007, 17:34

Ik heb ze niet altijd om ,maar soms kan Tika wel eens struikelen en dan heb ik puur om voor de bescherming.
Voor ik ze het omdoe borstel ik de benen goed en na het rijden spoel ik peesjes altijd om.
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » zo 16 sep 2007, 18:20

Buiten rijd ik altijd met peesbeschermers voor. Als bescherming tegen takken/doorns of als ik een klein sprongetje tegen kom zodat hij niet zijn eigen pezen open kan trappen.
Springen doe ik nooit met peesbeschermers, maar met 4m bandages en springschoenen.
Dressuur doe ik bijna nooit met peesbeschermers of bandages (alleen op vreemd terrein met inrijden voor de wedstrijd omdat die dan nog wel is flink wil springen). Hij heeft er nog nooit last van gehad als hij ze wel om heeft, maar ik vind het niet nodig om ze dagelijks te dragen.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 16 sep 2007, 18:57

ik heb ze altijd om (alleen voor niet achter) aangezien ik ook dressuurmatig rijd en daardoor ook middendraf / uitgestrekte gangen rijd bestaat de kans dat ze met de achterbenen tegen hun voorbenen aan kunnen 'schoppen' en daarmee de pezen kunnen raken.... uniek heeft rondom ijzers dus dat zou niet best zijn dan.....

peesbeschermers moet je 'los' om het pijpbeen doen en dan het klitteband dicht maken.... dat is de fout die de meeste mensen maken, die trekken het strak aan.... dán kan het gaan knellen / schuren / drukken etc.......

ook spoel ik altijd de benen af na het rijden dus dan koelen de pezen zowiezo af......
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 16 sep 2007, 21:22

Ik had vroeger wel altijd peesbeschermers om, maar langzaamaan begon ik het nut er niet meer van in te zien.

Momenteel rijd ik nooit meer met peesbeschermers. (bandages een hele enkele keer voor de show)

Niet alleen dat de benen dus behoorlijk warm worden onder de peesbeschermers en de pezen daardoor behoorlijk kunnen vervormen, vind ik ook het nut niet meer echt aanwezig. Als ik zie dat er zoveel paarden ruim lopen en ik die zonder peesbeschermers door het land zie gaan, maar ook onder het zadel precies hun hoeven juist neer zie zetten (naast hun voorbeen), dan zijn die peesbeschermers helemaal niet nodig. Dan zou je ze mét peesbeschermers alleen maar leren dat als ze zichzelf een keer aantikken, dat helemaal geen pijn doet en ze zichzelf dus vrolijk aanleren zo te gaan lopen (met alle gevolgen van dien). Kortom, we maken ze dan eigenlijk alleen maar luier en daarnaast vervormen we die pezen ook nog eens enormr, denkende dat het dé ultieme beschermwijze is, terwijl op de lange termijn de voor en nadelen misschien niet eens tegen elkaar op wegen.

Daarnaast viel me op dat de paarden mét peesbeschermers hier gemiddeld ook veel minder droog beenwerk hebben, dan de paarden zonder peesbeschermers. En moet zeggen, bij Sas merk ik het ook. Als ze twee dagen voor de kar gestaan heeft bij de eigenaren, die wel peesbeschermers om hebben, dan heeft ze dikkere benen, dan zonder. Rijd ik vervolgens weer een paar dagen zonder peesbeschermers, dan zijn de benen ineens wel weer een stuk droger.
Geluk is de vrucht van intens werk
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 17 sep 2007, 05:20

@bella
dat is dan misschien wel heel persoonlijk, per paard verschillend want die van mij hebben er nog nooit dikke benen van gekregen!

en wat ik al zei 'mensen trekken ze strak aan' en denken dán dat ze goed zitten en daarmee maken ze de fout....

ik heb ze losjes om het pijpbeen heen en plak dan het klitteband vast, zonder eraan te trekken! doordat die bonte ook nog eens ontzettend ruim loopt én iets onderstandig is raakt zij heel snel haar eigen benen en wie weet gaat dat 10 jaar goed, maar het hoeft maar één keer fout te gaan en dan zit je.......

verder lopen mijn paarden de hele dag buiten dus het is in mijn ogen niet zo dat de pezen van dat ene uurtje zoveel zwakker worden! daarkomtbij spuiten de meeste mensen de benen af na het rijden, dus worden ze ook weer gekoeld!

weet je zeker dat als die van jou dikke benen krijgt je ze niet te strak hebt vastgemaakt? eigenlijk iedereen die ik ken draagt peesbeschermers en heb er nog nooit één gezien met dikke benen ervan?
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 17 sep 2007, 08:13

@Cindy: Ik maak ze niet vast, want ik gebruik ze niet ;)
Maar het kan maar zo zijn hoor. Weet alleen dat ze er enorm warme benen van krijgt, zweet druppelt er onder vandaan. Verder lopen ze hier ook 24/7 buiten, dus dan is het toch vreemd dat je er verschil van ontdekt! (overigens staat ze wel langer dan een uur voor de kar)

Betreft het 10 jaar goed, 1x fout...tja dat heb je eigenlijk met alles. In dat opzicht kies ik dus voor 10 jaar geen vervorming/verzwakking van pezen en een paard wat leert dat ie zichzelf niet moet aantikken. (kan het alsnog fout gaan, maar hij kan ook struikelen en een been breken, nek breken, noem maar wat geks op) En zo maakt iedereen zijn eigen beslissing :j, met de door hen opgedane kennis en ervaringen in de loop der tijd.
Geluk is de vrucht van intens werk
anika

Bericht door anika » ma 17 sep 2007, 08:22

Ehh.. pezen vervormen?
Nog nooit van gehoord.
Ok, als je er elke dag een paar uur mee rijdt misschien..

Op de manege liepen alle pony's zonder beschermers, een paar uur per dag, en die hadden ook bloedhete pezen en soms zelfs verdikkingen. Dus warme/dikke pezen kan altijd gebeuren.
Murphy :+: Ysha
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » ma 17 sep 2007, 10:34

Ik heb nog nooit beenbescherming voor Iwan gebruikt en met zijn 19 jaar heeft hij geen enkele gal of schiefel.
Nee voor mij net als Annabel geen gedoe aan de benen!
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Daphne

Bericht door Daphne » ma 17 sep 2007, 13:49

Ik denk dat het ook erg veel scheelt hoelang je de peesjes om hebt. Zelf rijd ik nooit heel intensief dus zo warm krijgen ze het dan niet. Bovendien spoel ik de pezen altijd even na als de beschermers weer af zijn. Ik denk dat het dan wel meevalt. De bescherming telt voor mij dan veel zwaarder dan de 'schade' die aangericht kan worden :)
Tanja

Bericht door Tanja » ma 17 sep 2007, 16:39

Ik was blij dat ik ze vanmorgen met de les om had gedaan,
we gingen namelijk even een sprongentje maken,en dat ging niet helemaal goed,
niets ernstig gebeurd maar,de peesbeschermers hebben wel hun werk gedaan!
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.

Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Plaats reactie