Wie heeft er allemaal zijn ruiterbewijs?
Ik heb mijn ruiterbewijs ook al weer een paar jaartjes. Eigenlijk nog nooit echt nodig gehad trouwens..
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Ik heb een paar jaar geleden mn ruiter- en koetsiersbewijs gehaald. Ik heb ze alleen niet verlengd, dus ik vrees dat ze niet meer geldig zijn.
Persoonlijk vind ik het echt PURE geldklopperij. Ok, dat je hem haalt, prima, leuk, daar betaal je ook wat voor. Maar om nou jaarlijks een verlenging à €30+ per bewijs te betalen vind ik echt bullsh*t. De knhs doet echt compleet niks voor een recreatieruiter zoals ik. Helemaal niks. Waarom zou ik dan meer dan €60 gaan betalen per jaar voor een paar papiertjes die ik hier toch nérgens in de buurt nodig heb. De gebieden waar het wel nodig is kom ik nooit en wat al eerder gezegd werd, ze roepen al jaren dat het verplicht wordt. Tot die tijd spaar ik die euro's wel uit.
Als het verplicht wordt vind ik ook dat ze het examen (vooral het praktijk deel!) véél zwaarder moet. Dit stelt echt geen drol voor, beetje stuiteren zonder beugels, sprongetje en een buitenritje waarbij je onderhand al weer omdraaid voor de laatste in de stoet uberhaupt het terrein af is. Het bewijst imo dus helemaal niets dat je je ruiterbewijs gehaald hebt. Ik hoop dat alle verzekeringsmaatschappijen (als ze hier iets mee willen gaan doen) zich even achter de oren krabben! Kinderen van 10 jaar kunnen het al halen, maar dat geeft toch geen garantie dat ze capabel genoeg zijn om (ik zeg maar wat) zelfstandig een buitenrit te maken op hun eigen (hete sport)pony?!
Nee, ik zie het nut van het ruiter- en koetsiersbewijs niet heel erg in!
Persoonlijk vind ik het echt PURE geldklopperij. Ok, dat je hem haalt, prima, leuk, daar betaal je ook wat voor. Maar om nou jaarlijks een verlenging à €30+ per bewijs te betalen vind ik echt bullsh*t. De knhs doet echt compleet niks voor een recreatieruiter zoals ik. Helemaal niks. Waarom zou ik dan meer dan €60 gaan betalen per jaar voor een paar papiertjes die ik hier toch nérgens in de buurt nodig heb. De gebieden waar het wel nodig is kom ik nooit en wat al eerder gezegd werd, ze roepen al jaren dat het verplicht wordt. Tot die tijd spaar ik die euro's wel uit.
Als het verplicht wordt vind ik ook dat ze het examen (vooral het praktijk deel!) véél zwaarder moet. Dit stelt echt geen drol voor, beetje stuiteren zonder beugels, sprongetje en een buitenritje waarbij je onderhand al weer omdraaid voor de laatste in de stoet uberhaupt het terrein af is. Het bewijst imo dus helemaal niets dat je je ruiterbewijs gehaald hebt. Ik hoop dat alle verzekeringsmaatschappijen (als ze hier iets mee willen gaan doen) zich even achter de oren krabben! Kinderen van 10 jaar kunnen het al halen, maar dat geeft toch geen garantie dat ze capabel genoeg zijn om (ik zeg maar wat) zelfstandig een buitenrit te maken op hun eigen (hete sport)pony?!
Nee, ik zie het nut van het ruiter- en koetsiersbewijs niet heel erg in!
Begin eigenlijk wel een beetje te twijfelen.
Misschien kan ik beter mijn geld aan een duinkaart uitgeven dan,een boete riskeren.
Ik keek op de site va www.ruiterbewijs.nl en dacht, het is gunstiger als je hem hebt
omdat je beter verzekerd bent of,is dat ook achterhaald?

Misschien kan ik beter mijn geld aan een duinkaart uitgeven dan,een boete riskeren.
Ik keek op de site va www.ruiterbewijs.nl en dacht, het is gunstiger als je hem hebt
Tika,stamboeknaam Welmoed
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Geboren op 14-05-2001
vader Rex I-84 (v.Knast DK 643)
moeder Kristy K-22 (v.Brusvein I-51)
In 2001 een voorlopige B-premie gehad.
Tika mijn Noorse boscrosser!
Helaas niet meer van mij maar voor altijd in mijn hart.
Het mooie aan het ruiterbewijs vind ik dat er nog veel mensen zijn die denken dat als ze het ruiterbewijs hebben, ze de hele wereld aan kunnen. Dat lullige examentje kan vrijwel iedereen aan (ik heb de levende bewijzen gezien die 10 manegelessen hadden gehad in hun leven en het haalde).
Ik hoor ook steeds meer ouders van kinderen in mijn les die zeggen: nee mijn dochter kan super rijden op elk paard...ze heeft tenslotte haar ruiterbewijs.
Even ter vergelijk:
Als jij je rijbewijs haalt in een opel astra 1,6 betekend dat niet dat je meteen met een Ferrari over de nederlandse wegen kan rijden.
Als jij op een manegepaard van 25, wat geen stap mis zet je ruiterbewijs haalt, betekend dat niet dat je direct wegrijdt met een 3 jarige volbloed de weg op.
In beide situaties zit de theorie erin, zowel je ruiterbewijs als je rijbewijs krijg je niet als je daar geen kaas van hebt gegeten, maar om te zeggen dat je met dat papiertje in je handen zoveel veiliger zit
Wat mij betreft mogen ze dat examen verzwaren.
Over de kosten zullen we maar niet spreken. Ik heb in alle tijd dat ik dat ruiterbewijs verleng nog nooit iets terug gezien voor mijn geld. Zelfs geen papiertje waar op staat dat die geldig is tot 2007. Ik heb nu weer braaf het geld overgemaakt voor mijn 2007-2009 termijn, maar ik kan het stomme papiertje wat ik ooit 6 jaar terug heb gehad nieteens meer vinden. Een nieuwe zal er voor die €32,20 ook niet inzitten.
Ik hoor ook steeds meer ouders van kinderen in mijn les die zeggen: nee mijn dochter kan super rijden op elk paard...ze heeft tenslotte haar ruiterbewijs.
Even ter vergelijk:
Als jij je rijbewijs haalt in een opel astra 1,6 betekend dat niet dat je meteen met een Ferrari over de nederlandse wegen kan rijden.

Als jij op een manegepaard van 25, wat geen stap mis zet je ruiterbewijs haalt, betekend dat niet dat je direct wegrijdt met een 3 jarige volbloed de weg op.

In beide situaties zit de theorie erin, zowel je ruiterbewijs als je rijbewijs krijg je niet als je daar geen kaas van hebt gegeten, maar om te zeggen dat je met dat papiertje in je handen zoveel veiliger zit

Wat mij betreft mogen ze dat examen verzwaren.
Over de kosten zullen we maar niet spreken. Ik heb in alle tijd dat ik dat ruiterbewijs verleng nog nooit iets terug gezien voor mijn geld. Zelfs geen papiertje waar op staat dat die geldig is tot 2007. Ik heb nu weer braaf het geld overgemaakt voor mijn 2007-2009 termijn, maar ik kan het stomme papiertje wat ik ooit 6 jaar terug heb gehad nieteens meer vinden. Een nieuwe zal er voor die €32,20 ook niet inzitten.

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
ik zou het in 2001 gaan halen met Nena, alleen was ik vlak ervoor van Nena af gestuiterd en zat met mijn enkel in het gips.
Ging ik bellen om te vragen wanneer ik het dan kon doen, kreeg ik te horen dat het al verplaatst was.............. had ik dus voor piet snot daar gestaan, want ze hadden mij niets laten weten
Ik heb het nog steeds niet gehaald en zolang het niet nodig is, ga ik het niet halen ook.
Ging ik bellen om te vragen wanneer ik het dan kon doen, kreeg ik te horen dat het al verplaatst was.............. had ik dus voor piet snot daar gestaan, want ze hadden mij niets laten weten

Ik heb het nog steeds niet gehaald en zolang het niet nodig is, ga ik het niet halen ook.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd

ik heb het ooit op de manege gehaald...
Vroegah!
verleng m elke 2 jaar netjes
maar ja...
als je m eenmaal hebt houd ik m aan...
maar zou niet aanraden om t te gaan halen..
al is het wel ook een verzekering voor als je buitenrijd!
Vroegah!

verleng m elke 2 jaar netjes

maar ja...
als je m eenmaal hebt houd ik m aan...
maar zou niet aanraden om t te gaan halen..

al is het wel ook een verzekering voor als je buitenrijd!

veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Ik zou het ook uitgeven aan een duinkaart. Ze controlleren hier nl steeds vaker ben ik achter gekomen. Let alleen wel op, duinkaart is 1 jaar geldig, maar het jaar loopt echt van januari t/m december. Nu halen is dus zonde van je geld.Tanja schreef:Begin eigenlijk wel een beetje te twijfelen.![]()
Wat de verzekering betreft, paarden vallen nog steeds onder de huisdieren regeling dus via die regeling ben je al verzekerd als je om een rede schade aan het ander toebrengt. In Nederland zijn ze erg goed in dubbel verzekeren.
Pas al er een datum is waarop het verplicht gesteld wordt wil ik er over nadenken, maar dan denk ik nog dat als je een bepaald niveau in de dressuur/ springen hebt gehaald dat je hem krijgt op basis van je prestaties en hem niet nog eens apart moet halen.
Wodan en ik M1+10
Ik heb ook een ruiterbewijs. Ik vind het wel een fijn idee dat ALS het nodig is, ik hem heb om op bepaald terrein te komen en ja, er zijn mensen die het als een garantie zien dat je kunt rijden, dus als ik een paardje wil huren ofzo wil het ook nog wel eens mee tellen.
dat je voor het bedrag niks terug krijgt vind ik niet helemaal waar, je krijgt er toch zo'n kwartaalblad voor
en je kunt op bepaald terrein rijden waar een ander apart voor moet betalen of gewoon niet op komt.
Wat ik wel gek vind is dat zo'n examinator kennelijk zijn eigen examen mag ontwerpen, hoor hier zulke verschillende dingen... Wij zijn toen echt een stuk de weg op gegaan met een club paarden die niet allemaal even makkelijk was. Heb best even bedacht "wat doet mijn paard als er een paar van tussen gaan". Springen mocht bij ons ook op een ander paard, vind het heel vreemd Andrea, dat zo'n examendoos dan even de regels mag wijzigen!
Maar goed, op zich denk ik toch dat het wel iets waarde heeft, maar voor ieder verschillend
.
dat je voor het bedrag niks terug krijgt vind ik niet helemaal waar, je krijgt er toch zo'n kwartaalblad voor

Wat ik wel gek vind is dat zo'n examinator kennelijk zijn eigen examen mag ontwerpen, hoor hier zulke verschillende dingen... Wij zijn toen echt een stuk de weg op gegaan met een club paarden die niet allemaal even makkelijk was. Heb best even bedacht "wat doet mijn paard als er een paar van tussen gaan". Springen mocht bij ons ook op een ander paard, vind het heel vreemd Andrea, dat zo'n examendoos dan even de regels mag wijzigen!
Maar goed, op zich denk ik toch dat het wel iets waarde heeft, maar voor ieder verschillend

www.ruiterbewijs.nlVoor dit bedrag bent u weer 2 jaar verzekerd, lid van de Recreatiesportvereniging, krijgt u het blad PaardenSport thuisgestuurd en draagt u bij aan de ontwikkeling en onderhoud van de ruiter- en menpaden in Nederland.
Verzekerd ben ik al via mijn eigen WA verzekering, de Paardensport krijg ik via mijn vereniging/startkaart (en ik betaal er nog voor ook via mijn vereniging, dus lekker dubbel op).
De ontwikkeling van de ruiterpaden geld hier in de omgeving niet, want vrijwel maandelijks kappen ze ineens een ruiterpad af en mag je er niet meer komen. Iets nieuws ervoor terug krijgen we niet. Hier kan je amper een fatoenslijk rondje rijden zonder een afgebroken ruiterpad tegen te komen. Via de 'illegale route' over de ex-ruiterpaden komen wij bij het Goois natuurreservaat wat ze op de site beschrijven.
Zonder kaart voor dat reservaat zou ik er niet meer ingaan. Met alleen je ruiterbewijs krijg je namelijk gewoon een bon.
Persoonlijk heb ik nog nooit de voordelen van het ruiterbewijs meegemaakt, maar misschien zijn er mensen die er anders over denken

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Ik heb hem niet, ook nog nooit echt bij stil gestaan om hem te gaan halen.. Ik wist nog net dat er een aantal plaatsen zijn waar je anders niet mag rijden..
Enneh, domme vraag misschien, maar wat is het verschil tussen men en koetsiersbewijs??
Enneh, domme vraag misschien, maar wat is het verschil tussen men en koetsiersbewijs??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Heb zowel mn ruiterbewijs als koetsiersbewijs enkelspan. Maar moet zeggen dat ik voor het koetsiersbewijs veel meer bezig ben geweest dan het ruiterbewijs. Dat laatste was meer een dagje grappig rijden *bij wijze van spreke* terwijl het koetsiersbewijs echt een aantal lessen met verschillende paarden over de weg rijden was, daar leerde je gewoon zo enorm veel van.
@Esther: In Steenwijk moet je alvorens je het koetsiersbewijs mag doen, eerst je menbewijs halen.
Het menbewijs leer je alle beginselen van het aangespannen rijden, achenbach systeem, droogoefening, op- en aftuigen en mennen in de binnenmanege. Het menexamen bestaat uit een dressuurproef in de binnenmanege. Je laat dan dus zien dat je een paard aangespannen de baas kan.
Koetsiersbewijs is vervolgens de weg op met je aanspanning.
@Esther: In Steenwijk moet je alvorens je het koetsiersbewijs mag doen, eerst je menbewijs halen.
Het menbewijs leer je alle beginselen van het aangespannen rijden, achenbach systeem, droogoefening, op- en aftuigen en mennen in de binnenmanege. Het menexamen bestaat uit een dressuurproef in de binnenmanege. Je laat dan dus zien dat je een paard aangespannen de baas kan.
Koetsiersbewijs is vervolgens de weg op met je aanspanning.
Geluk is de vrucht van intens werk
-
Ik heb dus alleen mijn Koetsiersbewijs, maar zit eigenlijk nooit meer op de bok. Ik vind het ineens wat eng. Gek he? Toen ik net mijn koetsiersbewijs had gehaald, heb ik er nog over gedacht om ruiterbewijs te gaan halen, omdat de theorie er toen nog goed in zat. Heb dat dus niet gedaan. Nu wacht ik ook maar af, tot het verplicht wordt. Dan kan ik het altijd nog wel halen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
- nobbygaard
- Patricia (Belle)
Ik heb mn ruiterbewijs 2jaar.
Bij ons op de manege hebben een stel meiden zich opgegeven om ruiterbewijs te halen. Je moet aan de organisator vragen of je op een ander paard mag springen. Meestal doen ze niet zo moeilijk.
Succes alvast met het behalen van het ruiterbewijs
Bij ons op de manege hebben een stel meiden zich opgegeven om ruiterbewijs te halen. Je moet aan de organisator vragen of je op een ander paard mag springen. Meestal doen ze niet zo moeilijk.
Succes alvast met het behalen van het ruiterbewijs
L2 + 6!!!! 
Belle is een super pony... Ben zo trots op haar!
Mijn grote vriendin!

Belle is een super pony... Ben zo trots op haar!
Mijn grote vriendin!