Nemen paarden luchtzuigen van elkaar over?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 15 jun 2007, 10:33

Maar Joyce jij zegt zelf dat dat paard destijds niet genoeg aandacht kreeg, daar heb je wel 1 van de factoren te pakken die luchtzuigen kan veroorzaken.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » vr 15 jun 2007, 11:58

hij kreeg idd te weinig aandacht maar ik ben er van overtuigd dat ze het luchtzuigen niet zelf kunnen verzinnen en daarbij er stond er dus een naast die het voorbeeld gaf.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 15 jun 2007, 12:12

JoyceNan schreef:hij kreeg idd te weinig aandacht maar ik ben er van overtuigd dat ze het luchtzuigen niet zelf kunnen verzinnen en daarbij er stond er dus een naast die het voorbeeld gaf.
Die van mij is er toch echt uit zichzelf mee begonnen :?
Er was geen enkel paard in de buurt wat luchtzuiger was. Ik heb hem als gekocht en toen deed hij het nog niet. Hij is het pas gaan doen toen hij 6 was en er stond echt geen ander paard bij hem die het deed. Dus ik denk toch dat die overtuiging niet helemaal reeel is....
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 15 jun 2007, 15:04

JoyceNan schreef:hij kreeg idd te weinig aandacht maar ik ben er van overtuigd dat ze het luchtzuigen niet zelf kunnen verzinnen en daarbij er stond er dus een naast die het voorbeeld gaf.
Maar wellicht als de omstandigheden beter waren geweest voor dat specifieke paard had hij er geen behoefte aan gehad en had hij het niet overgenomen.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Esther

Bericht door Esther » vr 15 jun 2007, 16:17

Ik denk dat overnemen en elkaar op een idee brengen anders is..
Als ze niet onder goede omstandigheden staan en daarom gaan luchtzuigen zouden ze dat kunnen doen omdat de buurman het ook doet en het blijkbaar bevalt. Dus niet van dat moet ik ook doen, maar meer van, laat ik dat ook eens proberen, het helpt misschien, dan is er dus een factor van buitenaf, verveling en een paard dat het probeert op te lossen..

Overnemen, dan denk ik meer aan lawaai maken tijdens het voeren ofzo, ik meer herrie, misschien meer eten!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
yvette

Bericht door yvette » vr 15 jun 2007, 16:52

Esther schreef:Ik denk dat overnemen en elkaar op een idee brengen anders is..
Als ze niet onder goede omstandigheden staan en daarom gaan luchtzuigen zouden ze dat kunnen doen omdat de buurman het ook doet en het blijkbaar bevalt. Dus niet van dat moet ik ook doen, maar meer van, laat ik dat ook eens proberen, het helpt misschien, dan is er dus een factor van buitenaf, verveling en een paard dat het probeert op te lossen..
Dat is wel een heel menselijke benadering :D
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Vera

Bericht door Vera » vr 15 jun 2007, 18:02

ik heb jaren lang een luchtzuigende pony (van iemand anders) tussen die van laten lopen. Er is er nooit eentje geweest die het overnam.
sterker nog toen de pony hier een tijdje stond, ging hij steeds minder luchtzuigen.
Jammer genoeg ging hij later naar een andere stal waar het weer in alle hevigheid terugkwam.

Dus ik zou me inderdaad maar eens achter mijn oren krabben als je paard "zomaar" begint met luchtzuigen.
Als er medisch niets aan de hand is, moet je jezelf toch gaan afvragen of hij wel voldoende ruwvoer krijgt, of hij misschien te veel op stal staat of te weinig afleiding heeft. misschien word hij wel te weinig gereden of krijgt hij in elk geval te weinig beweging. af heeft hij speelgoed nodig of andere aandacht of een maatje om lekker mee te kroelen. Verzin het maar.

ik ben en blijf er van overtuigd dat paarden het niet van elkaar overnemen mits ze onder goede omstandigheden worden gehouden.

voor mij is het nog geen bewijs dat een buurpaard van een luchtzuiger ook begint te zuigen. Het is eerder een bewijs dat er iets mis is met de wijze van paarden houden.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Vera

Bericht door Vera » vr 15 jun 2007, 18:10

JoyceNan schreef:Yvette voel je je aangesproken dan? Ik heb het over de mensen op de stallen hier in de omgeving en niet over jou dus snap hem even niet...
Het paard in kwestie is helemaal nagekeken maar er kwam niets naar boven. Alle mogelijke oplossingen zijn geprobeerd maar dit heeft niets opgeleverd. Aangezien er een luchtzuiger naast stond en het paard van die vriendin stond en hij dus blijkbaar gevoelig is voor zulke dingen... 1 en 1 = 2 ;)
Als een paard helemaal is nagekeken hoeft het nog niet te betekenen dat het niets mankeert.

Met vera ben ik bij de hoefsmid, de dierenarts en een kliniek geweest, maar ze konden geen reden voor haar kreupelheid vinden.
Toen naar een andere kliniek en ook ondanks nieuwe foto's en scan geen duidelijke reden voor haar kreupelheid. Pas toen ze in de laatste kliniek de hoefsmid er bij haalden en haar hoef hebben uitgehold vonden ze pas iets. Het is dus geen "bewijs" dat een paard niets mankeert als er niets word gevonden. In het geval van Vera was er sprake van een lichte onregelmatigheid, maar bij maagklachten zie je niets aan de buitenkant.
Ik bedoel er verder niets mee, maar wilde je er even op attent maken dus voel je niet aangesproken of zo.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Esther

Bericht door Esther » vr 15 jun 2007, 18:20

Naja, een paard zal er qua gedachte niet zo bij stil staan, maar het zou best eens zo kunnen werken.. Ik overdrijf een beetje om het verschil aan te geven..

Ik heb trouwens wel eens een paard gezien die het echt alleen na het eten deed, die had last van maagzuur, denk ik..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Petra_Laros

Bericht door Petra_Laros » vr 15 jun 2007, 18:35

Vera schreef: Als een paard helemaal is nagekeken hoeft het nog niet te betekenen dat het niets mankeert.

In het geval van Vera was er sprake van een lichte onregelmatigheid, maar bij maagklachten zie je niets aan de buitenkant.
Ik bedoel er verder niets mee, maar wilde je er even op attent maken dus voel je niet aangesproken of zo.
Maagklachten zijn inderdaad niet zomaar te achterhalen. Laros heeft 2x in Utrecht gestaan en is 2x gezond verklaard. Nog geen 3 maanden later vonden ze in Emmeloord een enorm maagprobleem.
Geen Fjordenbaas maar wel Iza,Cosimo Taco & MuisFan!!! &
Bruinknotjespaard Hobbelaar!
maroes

Bericht door maroes » vr 15 jun 2007, 18:36

Bedankt voor al jullie versie hierop.
Ik ga het inderdaad bespreken met de eigenaar van de jaarling(en tevens eigenaar van de manege)
-Meer ruwvoer verspreid over de dag.
-evt ook `s nachts naar buiten(maar dat wil de eigenaar van de jaarling liever niet)Jaarling zuigt trouwenns ook overdag in het land lucht)
- evr een muilkorf om,zodat ze wel kunnen eten en drinken maar niet kunnen zuigen.

Ik heb echt geen zin in een paard dat luchtzuigt,allen maar omdat ze het ziet van haar vriendin.En daar lijkt het toch wel van te komen,want ze kanbbelde voorheen nergens aan en zonder dat de situatie veranderd is,gaat ze het wel doen.
Ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Ciara (Hermansen + Bjorgard)
http://ciarafjord.web-log.nl/
Daaantje

Bericht door Daaantje » vr 15 jun 2007, 19:40

Dit nemen ze niet over !!!

Mijn welsh pony die ruim 2 jaar al luchtzuigt... ook staat hij al ruim 2 jaar in de zelfde kudde pony's...

Hij is de enige gek die luchtzuig :D

Ene.. mijn pony die ging van de een op anderen dag luchtzuigen.. niets met hem aan de hand, ruwvoer goed verdeeld over de dag.. stond van s'morgens vroeg tot s'avonds laat buiten... ect. ect. al de 'factoren die het kunnen veroorzaken' waren niet aanwezig !!

Dit heeft hij ( is mijn meing ) perongelijk ondekt... en er ontstaat tijdens het luchtzuigen een stofje.. en tja.. dat is verslavend !!

Ene.. wat is er mis met een luchtuizger ? Mijn pony is kergezond, nog nooit koliek gehad... het is meschien een vreemd gezicht, maar ach ik ben er aan gewend.. ik zie het niets eens meer !!

Owja.. en hij staat al die tijd zonder luchtzuig band... ;)
Kimmes
Contacteer:

Bericht door Kimmes » za 16 jun 2007, 07:18

Kim was ook een luchtzuiger.Ze deed het niet de hele tijd,maar alleen na het eten (van voer of een snoepje).
Er is er nooit 1 geweest die het van haar overgenomen heeft :n
Ze is er nooit ziek van geweest.Als ze koliek had,vroeg ik dat altijd,maar het had altijd een andere oorzaak.Ze heeft heel kort een riem omgehad,maar daar kreeg ze dikke keelklieren van,dus daarna heeft ze altijd zonder gestaan.
Ik heb meegedaan aan een luchtzuigonderzoek en toen kreeg ze een poedertje door haar voer.Het is toen veeeel minder geworden ,maar het ging niet over.Ik vraag me overigens af of een paard,wat eenmaal luchtzuigt,nog kan stoppen.
Naar mijn idee moet je het proberen te voorkomen (door vaker verspreid voeren enz.) ,maar krijg je het er niet meer uit.
Een luchtzuigriem zorgt misschien dat ze niet meer zuigen,maar neemt niet de oorzaak weg.En veel paarden worden daar erg ongelukkig van.
Sabbel

Bericht door Sabbel » za 16 jun 2007, 11:31

Moeilijk hoor. Een merrie bij ons op stal zuigt ook lucht. Deze merrie heeft last van een wormen besmetting die niet weg te krijgen is (hoe dat precies zit weet ik niet). Een twee jarige zoon van haar is ook een luchtzuiger, maar zijn weidemaatje, waar hij al een jaar bij staat, niet. Of haar zoon het van haar overgenomen heeft is moeilijk te zeggen lijkt me. Haar veulen van vorig jaar doet het namelijk niet, en haar stalgenootjes ook niet. Geen enkel paard is hetzelfde, ik ga ervanuit dat het ene paard dan ook gevoeliger kan zijn voor verveling etc, dan het andere paard.
Dorinn (IsmoxOrsta) 6 juni 2007

Afbeelding
jessy

Bericht door jessy » za 16 jun 2007, 13:22

Ik heb zelf ook al jaren een luchtzuiger. Waarschijnlijk is hij er ooit mee begonnen omdat hij maagproblemen had. Hij doet het vrijwel alleen na het eten, maar sinds hij veel ruwvoer en geen krachtvoer meer krijgt doet hij het minder. Helemaal ermee stoppen doen ze helaas nooit, maar je kunt wel proberen het een beetje te ondervangen qua voer en huisvesting.

Ik ben ervan overtuigd dat paarden het niet zonder meer van elkaar overnemen. Meestal is er óf sprake van een lichamelijk probleem óf van slechte/ niet optimale huisvesting waardoor stalondeugden in de hand worden gewerkt en/of gekopieerd kunnen worden.

Mijn nu driejarige staat al een jaar samen met mijn luchtzuiger, en neemt het niet over. Hij heeft ook geen reden; hij is lichamelijk gezond en de huisvesting is in orde (dag & nacht weidegang in de zomer, ruime boxen met overdag weidegang en onbeperkt ruwvoer in de winter)
maroes schreef:Bedankt voor al jullie versie hierop.
Ik ga het inderdaad bespreken met de eigenaar van de jaarling(en tevens eigenaar van de manege)
-Meer ruwvoer verspreid over de dag.
-evt ook `s nachts naar buiten(maar dat wil de eigenaar van de jaarling liever niet)Jaarling zuigt trouwenns ook overdag in het land lucht)
- evr een muilkorf om,zodat ze wel kunnen eten en drinken maar niet kunnen zuigen.
Het meer ruwvoer idee is heel goed, sterker nog; jaarlingen moeten eigenlijk liefst onbeperkt kunnen beschikken over ruwvoer ivm de groei. 's Nachts ook naar buiten idem; lekker de hele dag lopen en scharrelen is het beste voor een opgroeiend paard!

Als de jaarling ook in het land luchtzuigt, dan lijkt het mij dat ze toch echt een lichamelijk probleem heeft... Heeft de eigenaar er al een VA bijgehaald? Verder weet ik uit ervaring dat het verbieden of onmogelijk maken van het luchtzuigen echt niet prettig is voor het betreffende paard: hij/zij doet het tenslotte voor een reden (pijn?) en als je het onmogelijk maakt, neem je het dier het enige middel af om de pijn te verlichten. Hiermee frustreer je het alleen maar of maak je het des te ongelukkiger. Ik zou het dus niet zo aanpakken maar eerst kijken of de eigenaar bereid is om het probleem goed te onderzoeken voordat er met symptoombestrijding begonnen wordt!

Iig veel sterkte ermee, ik kan me voorstellen dat het een moeilijk probleem is.
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 18 jun 2007, 09:55

Luchtzuigen kan ook betekenen dat het paard ergens anders last van heeft, bv van de maag door voeding, stress of iets anders.

Ook kunnen paarden het ontwikkelen door verveling of andere mileu-gerealeerde zaken.

Overnemen van gedrag kan, maar is zeker niet altijd het geval!

Joyce, ik ben het nog steeds met Yvette eens... overname is practisch uitgesloten. Wat wel kan, is door bepaalde milieu-omstandigheden is het paard gaan luchtzuigen om zich een beter gevoel te geven, kan best zijn dat hij het overgenomen heeft van de buurman, maar wel om een reden. Als die aanleidende reden er niet zou zijn geweest, had het paard de stereotype gedraging niet overgenomen ;)

De reden waarom veel mensen dit nog steeds denken, is dat het vaak een stal vaker voorkwam doordat de dieren een slechte omstandigheid hadden waardoor ze dit gedrag ontwikkeld hebben. Er werd aangenomen dat het overgenomen werd. Maar het was voor het paard een oplossing voor een probleem wat hij heeft (onbehagen).
alex19

Bericht door alex19 » ma 18 jun 2007, 11:09

Ik zou het niet durfen! Wij hadden een merrie die luchtzoog en haar veulen deed het ook!
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » ma 18 jun 2007, 11:09

Ik blijf gewoon bij mijn mening gezien ik nog steeds de voorbeelden met eigen ogen hier heb gezien.

De een is het uit zichzelf gaan zuigen en de andere zoals ik al aangaf mede door verveling en de buurman/vrouw die dus al zoog...
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 18 jun 2007, 11:11

Sorry Joyce maar dit is toch al een hele andere mening dan in je eerste post....
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Janine
Moderator
Contacteer:

Bericht door Janine » ma 18 jun 2007, 11:13

JoyceNan schreef:De een is het uit zichzelf gaan zuigen en de andere zoals ik al aangaf mede door verveling en de buurman/vrouw die dus al zoog...
Oorzaak: verveling gevolg: luchtzuigen.
Zeer waarschijnlijk had het paard dit ook gaan ontwikkelen zonder de buurman/vrouw ;)
Gesloten