Uitslagen HK

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
yvette

Bericht door yvette » ma 02 apr 2007, 12:35

Yoline schreef:Idd. Yvette.
Er is trouwens geen nieuwe hengst bijgekomen, want Zerrin kwam niet door de verrichtingen.
Ik hoorde het net inderdaad... :D
Maar wel echt jammer, want er moet beter materiaal rondlopen in Nederland.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » ma 02 apr 2007, 12:42

Denk toch dat de meeste jonge hengsten al geruind worden voordat je echt kunt zien of het wat wordt. En ik hoorde van Bon nog een opmerking maken over de opfok van de jonge dieren hier in Nederland. Kon ik me wel in vinden. Meer beweging zal zeker de kwaliteit van de benen en de gangen goed doen.
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
yvette

Bericht door yvette » ma 02 apr 2007, 13:04

Wat voor een opmerking maakte hij dan?
Denk dat beweging hoe dan ook belangijrk is voor jong spul, ook in verband met OCD.
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » ma 02 apr 2007, 13:10

Dat ze dus te weinig beweging krijgen op jonge leeftijd. Had het niet helemaal duidelijk gezegd zie ik nu :D
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Ellebel

Bericht door Ellebel » ma 02 apr 2007, 13:19

Ik vond het jonge spul ook erg tegenvallen. Ik vond Arno1 & die grijze wel leuk, ook al liep die grijze wat nauw. Tsja en Alco vond ik het ook gewoon super doen, die stak er met kop en schouders bovenuit.

Wat ik werkelijkwaar te vreemd voor woorden vond was die hengst met kol. Wie gaat er nu 4 jaar een hengst opfokken voor een HK met een kolletje? Geld voor niets en daarbij zal de hengst bij castratie op late leeftijd misschien moeilijk aansluiting vinden bij andere paarden. Ligt er ook nog aan hoe hij gehouden wordt als hengst.

Overigens vond ik Karant waanzinnig goed lopen onder Maureen :j
zerrin

hk

Bericht door zerrin » ma 02 apr 2007, 14:13

daar ben ik dan, de dochter van een handelaar en tevens eigenaar van zerrin en yrsa. zoals ik heb gelezen kennen jullie mijn paard zerrin al van de hk. en ja het klopt wij hebben het vandaag niet gehaald. dat lag waarschijnlijk aan de ruiter (ikke) maar het valt ook allemaal niet mee om behalve jezelf het plubliek maar vooral de jury te overtuigen dat je echt de punten verdient had. ok de eerste twee genoemden vonden het allemaal een zeer nette proef van tenminste 88 punten .maar daar was alleen de jury niet helemaal overtuigd van (helaas) nu nog even de kater verwerken. groetjes zerrin
yvette

Bericht door yvette » ma 02 apr 2007, 14:15

Jammer van die ene 6, ik hoorde het al van Kelly. Geen nieuwe hengsten erbij dus dit jaar. Sterkte met de kater...
claudia

Bericht door claudia » ma 02 apr 2007, 14:40

Ik wil er ook nog even iets over kwijt.

Alco zijn tanden zijn aan het wisselen en zijn geheel nog niet door waardoor het moeilijk te beooordelen was. Wat ik alleen niet heb begrepen dat ze dat niets 's ochtends hadden gezegt. Een paard wat niet door de vet. keuring komt mag eigenlijk niet in de ring verschijnen en daar is 's ochtends dus niets van gezegd.

Dat het "weer"een Kventin is en ik er niet mee wil dekken doet helemaal niet ter zake. Van de juryleden wist niemand dat ik er niet mee wil gaan dekken en er kunnen wel meerdere nakomelingen van 1 bep. hengst goedkeurd worden. Het is toch aan het hengstenfonds en het stamboek of ze zo'n dier willen overnemen. Voor particulieren is het eigen keus. Als het paard goed is maakt het niet uit van welke hengst daar mogen ze op het moment van keuren niet naar kijken. (de jury krijgt ook alleen maar een lijstje met zijn eigen naam en niet met de vader erbij.)

Ik heb gewoon vette pech gehad. (en dat terwijl ik hem 3 weken geleden in Kesteren had laten keuren en vorige week nog door mijn eigen dierenarts. Zij snappen er ook helemaal niets van.)
Maar genoeg over Alco.

Hermansen heeft vandaag de zadelproef met 88 pnt en een A gehaald. (alles was een 8 behalve een 9 voor springen en een 7 voor wendbaarheid. dit heeft ook mijn dubbel A gekost. maar het was zeker terecht)

Zerrin behaalde een B, Kunar een B voor de menproef en Zerro een C voor de trekproef.

Zortin heeft het L2 gehaald met 154 pnt. Maureen met Karant 170 pnt in de L1.
Helaas heeft Kelly het net niet gehaald met Zortin het B springen.
Zortin was heet en vond het wel erg spannend.
Dit was een kort verslagje.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Leentje

Bericht door Leentje » ma 02 apr 2007, 14:46

jeetje,jammer van die Zerrin,vond het een knapperd,en begreep dat hij lekker kon lopen ohz.
maar ja het is en blijft een momentopname.

Claudia,je hebt helemaal gelijk wbt Alco als zoon van Kventin en of jij hem indekdienst zet of niet,dat mag niks uitmaken.
het is gewoon ontzettend jammer,en da's nog zachtjes uitgedrukt.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
jose79

Bericht door jose79 » ma 02 apr 2007, 14:50

Wij zijn ook weer thuis met beide Arno's, ze staan alweer lekker in de wei.
We hebben een super gezellig weekend gehad, we zaten met zijn 6en in een huisje, lekker op stap geweest naar 'the Gate' .

Met Jan is alles weer oke, wel een kleine bult en 7 hechtingen.
Het viel ons tegen de hengsten goed voor te brengen, we hebben veel geoefend maar op vreemd terrein waren ze zichzelf niet helemaal, ze kunnen meer, Arno(sven) was onregelmatig. Miss komt hij volgend jaar wel weer.
Arno (manus) niet, daar komt deze week de veearts voor, balletjes eraf, en rijden maar!!!!!
Esther

Bericht door Esther » ma 02 apr 2007, 15:10

De Sven Arno is kwa bloed nog wel interessant, Niet nieuw, maar er is niet zo gek veel van, dus ik denk dat daar nog wel een aantal merries van kunnen profiteren..

Ik vond de kwaliteit ook wel tegenvallen.. Ik kan mij ook niet voorstellen dat dit de beste hengsten waren van de laaste drie jaar..

En tja, als een hengst goed is mogen ze hem niet afkeuren omdat er toch al drie van zijn, een hengst is goed of niet, of er mee gedekt wordt is dan aan de merriehouders dunkt me!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » ma 02 apr 2007, 15:41

jose79 schreef:
Met Jan is alles weer oke, wel een kleine bult en 7 hechtingen.
7 hechtingen toch nog :o
We zagen het gebeuren, gelukkig kon ik hem nog pakken anders had hij
zo verder het terrein op gedenderd.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » ma 02 apr 2007, 16:09

Gelukkig is het goed afgelopen met Jan! Gelukkig had hij geen ijzers onder....

En verder de hengsten. Ik vond het niet veel soeps. Er waren een aantal bij die goed konden draven, maar absoluut niet konden stappen..
Wel vond ik de types mooi.
Ik ben het wel met Reinou eens, ik denk idd dat ze vroeg geruind worden en de opfok kan in veel gevallen beter.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
akes

Bericht door akes » ma 02 apr 2007, 16:17

Hallo,

Ik ben de eigenaresse van Akes. Ik wil even reageren op het commentaar wat hierboven staat over hem. Allereerst er zijn wel meer paarden met exceemachtige manen en/of staart die goedgekeurd zijn. De vader van Akes (Tunar) had ook een exceemachtige staart, en hij was wel elite hengst. Je hebt ook een (?achter hengst gezet). Nou hij is veterinair goedgekeurd dus dat zit wel goed. Hij is gewoon goed opgevoed plus dat hij gewoon een superkarakter heeft. Het vreemde is dat iedereen altijd brave paarden wil fokken. Alleen wanneer het op hengsten aankomt, moeten ze zogenaamd imponerend gedrag laten zien. Beetje vreemd. Ik loop 1000 maal liever met een hengst zoals Akes, dan eentje die bij wijze van spreken je kop in slaat met zijn voorbenen.

Groetjes de eigenaresse van Akes
~mirjam~

Re: hk

Bericht door ~mirjam~ » ma 02 apr 2007, 16:20

zerrin schreef:daar ben ik dan, de dochter van een handelaar en tevens eigenaar van zerrin en yrsa. zoals ik heb gelezen kennen jullie mijn paard zerrin al van de hk. en ja het klopt wij hebben het vandaag niet gehaald. dat lag waarschijnlijk aan de ruiter (ikke) maar het valt ook allemaal niet mee om behalve jezelf het plubliek maar vooral de jury te overtuigen dat je echt de punten verdient had. ok de eerste twee genoemden vonden het allemaal een zeer nette proef van tenminste 88 punten .maar daar was alleen de jury niet helemaal overtuigd van (helaas) nu nog even de kater verwerken. groetjes zerrin
Wat jammer dat hij geen A heeft gehaald.
Ik vind het in ieder geval een mooie kerel. :~
Met supermooie extensions in zijn staart. (grapje Dahpne)
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » ma 02 apr 2007, 16:26

akes schreef:
Hallo,

Ik ben de eigenaresse van Akes. Ik wil even reageren op het commentaar wat hierboven staat over hem. Allereerst er zijn wel meer paarden met exceemachtige manen en/of staart die goedgekeurd zijn. De vader van Akes (Tunar) had ook een exceemachtige staart, en hij was wel elite hengst. Je hebt ook een (?achter hengst gezet). Nou hij is veterinair goedgekeurd dus dat zit wel goed. Hij is gewoon goed opgevoed plus dat hij gewoon een superkarakter heeft. Het vreemde is dat iedereen altijd brave paarden wil fokken. Alleen wanneer het op hengsten aankomt, moeten ze zogenaamd imponerend gedrag laten zien. Beetje vreemd. Ik loop 1000 maal liever met een hengst zoals Akes, dan eentje die bij wijze van spreken je kop in slaat met zijn voorbenen.

Tja een hengst goedkeuren die eczeem heeft lijkt mij geen verstandige beslissing voor een stamboek. Kijk Tunar kan het later wel ontwikkeld hebben voor dat hij ggk werd.
De geleerden zijn er nog steeds niet uit of eczeem erfelijk is, en daarom is het fokken met een eczeem paard geen goed idee. Ik heb zelf een eczeem paard, en ik weet hoe het is om een paard te zien met altijd jeuk...

Over zijn karakter.. Hij is zeker goed opgevoed (complimenten!!), maar hengsten mogen wel wat uitstraling, adel en arrogantie over zich hebben en dat miste Akes een beetje.

NOg even iets anders.... Ik heb een volle broer van Hiane. Iwan is ook een Brusvein en ik les bij jullie schoondochter? in de les in Sonnega. Weet je ook wie achter dit beeldscherm zit ;)
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
akes

Bericht door akes » ma 02 apr 2007, 16:43

Nicole schreef:
akes schreef:
Hallo,

Tja een hengst goedkeuren die eczeem heeft lijkt mij geen verstandige beslissing voor een stamboek. Kijk Tunar kan het later wel ontwikkeld hebben voor dat hij ggk werd.
De geleerden zijn er nog steeds niet uit of eczeem erfelijk is, en daarom is het fokken met een eczeem paard geen goed idee. Ik heb zelf een eczeem paard, en ik weet hoe het is om een paard te zien met altijd jeuk...

Over zijn karakter.. Hij is zeker goed opgevoed (complimenten!!), maar hengsten mogen wel wat uitstraling, adel en arrogantie over zich hebben en dat miste Akes een beetje.

NOg even iets anders.... Ik heb een volle broer van Hiane. Iwan is ook een Brusvein en ik les bij jullie schoondochter? in de les in Sonnega. Weet je ook wie achter dit beeldscherm zit ;)
Nog heel even over zomereczeem, een paard ontwikkeld geen zomereczeem in de loop van zijn jaren, ze hebben dit al vanaf de geboorte bij zich. Bijna altijd laat een paard dit als jaarling al zien en anders wel als 2-jarige. Het is nog steeds niet bewezen dat het erfelijk is. En er zijn ontzettend veel mensen die een merrie hebben staan met zomerexceem, waar gewoon mee gefokt word. Dus hengsten afkeuren met zomerexceem heeft foktechnisch geen enkel nut, het is er niet uit te fokken helaas.
Esther

Bericht door Esther » ma 02 apr 2007, 17:15

Beetje kort door de bocht dat je er nu merries bij haalt, goedgekeurde hengsten hebben zoveel meer nakomelingen dan een merrie en er wordt uiteraard daarom heel streng op geselecteerd.

Maar mijn complimenten voor de opvoeding, hij was verreweg het braafst en juist opgevoed. Maar tussen braaf en niet braaf zit nogal een verschil. Dat paarden braaf moeten zijn staat buiten kijf, maar een hengst waar wat pit in zit laat het vaak beter zien op de keuring, gewoon spectaculairder en geeft een beter beeld van hoe paard kan presteren. Ook die paarden zullen wel braaf zijn, voor hengsten. Als ik denk aan een paard dat niet braaf is en waar niet mee gefokt moet worden denk ik aan een draak als Bjork, dat is dan ook echt een uitschieter, daar denk ik eerder aan bij niet braaf.
Een hengst mag in mijn ogen echt wel wat heet zijn, heet is dan een betere woordkeus..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
jose79

Bericht door jose79 » ma 02 apr 2007, 17:22

Nicole schreef:Gelukkig is het goed afgelopen met Jan! Gelukkig had hij geen ijzers onder....

En verder de hengsten. Ik vond het niet veel soeps. Er waren een aantal bij die goed konden draven, maar absoluut niet konden stappen..
Wel vond ik de types mooi.
Ik ben het wel met Reinou eens, ik denk idd dat ze vroeg geruind worden en de opfok kan in veel gevallen beter.
Bij ons staan de hengsten voor opfok buiten en worden ze goed verzorgd, het zijn de hengsten die het als veulen goed hebben gedaan op de keuring met bewezen ouders.

Als je die jonge dieren opfokt om voor de hk te doen en ze daar zeer weinig punten scoren, dan wordt het lastig en heel duur om met opfok serieus verder te gaan om zo toch de nederlandse nakomelingen een kans te geven. Misschien blijven proberen maar de kosten lopen hoog op.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 02 apr 2007, 19:12

Jammer dat Zerrin het vandaag niet gehaald heeft, kom je volgend jaar terug met hem? Ik vond 'm echt heel leuk....

Groetjes, :wave:
Marieke
Plaats reactie