Boog knippen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Namiro

Boog knippen

Bericht door Namiro » za 06 aug 2016, 19:31

De doorgewinterde fjordeneigenaren zullen waarschijnlijk heel hard lachen, maar als nieuwbakken fjordeneigenaresse maak ik me ernstig zorgen over het knippen van Graulanns boog! :o
Zijn boog moet dringend geknipt, maar ik heb nog nooit een schaar in welke manen dan ook gezet..

Hoe pak ik zoiets aan? Zijn er tips en trucs of moet ik gewoon beginnen en het beste er van hopen? :=
~mirjam~

Re: Boog knippen

Bericht door ~mirjam~ » za 06 aug 2016, 19:52

Namiro schreef:De doorgewinterde fjordeneigenaren zullen waarschijnlijk heel hard lachen, maar als nieuwbakken fjordeneigenaresse maak ik me ernstig zorgen over het knippen van Graulanns boog! :o
Zijn boog moet dringend geknipt, maar ik heb nog nooit een schaar in welke manen dan ook gezet..

Hoe pak ik zoiets aan? Zijn er tips en trucs of moet ik gewoon beginnen en het beste er van hopen? :=
Toevallig heeft mijn dochter er pas een blog over gemaakt.

http://fjordukie.nl/blog/20160730/manen_knippen/

Misschien heb je er wat aan. Veel succes
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Fitzroy

Bericht door Fitzroy » za 06 aug 2016, 19:53

Ik lees aandachtig mee als eveneens nieuwbakken Fjordeneigenaar . Ik heb al tips van Diandra gekregen maar ik zie het somber in omdat ik nog niet eens een stuk kadopapier recht af kan knippen.
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » za 06 aug 2016, 20:11

Fitzroy schreef:Ik lees aandachtig mee als eveneens nieuwbakken Fjordeneigenaar . Ik heb al tips van Diandra gekregen maar ik zie het somber in omdat ik nog niet eens een stuk kadopapier recht af kan knippen.
Whaha, troost je dat kado papier lukt mij ook niet..

Die blog is wel een hele mooie en duidelijk uitleg. Ik zou zeggen, pak een goede scherpe schaar en ga gewoon knippen. Het groeit snel genoeg dus als je het een keer verknipt is dat zo bii gegroeid.

En... Oefening baart kunst!
Maldu (Lyckangs Tempo X Jarbo) *27 Juni 2016
Sitske van den Bosdries (Almglimt X Lyckangs Tempo) *10 Juni 2016

Afbeelding Afbeelding
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 06 aug 2016, 20:20

Fitzroy schreef:Ik lees aandachtig mee als eveneens nieuwbakken Fjordeneigenaar . Ik heb al tips van Diandra gekregen maar ik zie het somber in omdat ik nog niet eens een stuk kadopapier recht af kan knippen.
Heb jij even geluk dat een boog juist niet recht moet worden maar gebogen haha. Veel oefenen en zolang je niet naar de keuring hoeft is het niet erg als je het eens verknipt.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Namiro

Bericht door Namiro » zo 07 aug 2016, 18:50

Dank voor de tips! Morgen en overmorgen heb ik nog vrij dus ik denk dat ik dan maar eens een poging ga wagen.
Hij moet dringend geknipt want zijn boog staat op kiepen! :=
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 07 aug 2016, 19:17

Het is echt een kwestie van vaak doen, je krijgt er vanzelf wel handigheid in. Een groot voordeel is...als je het verknipt is het zo weer aangegroeid. Ik ben ook regelmatig bij een kortere boog uitgekomen dan in eerste instantie mijn bedoeling was O:).
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 08 aug 2016, 07:57

Wij lachen niet hoor! We weten hoe moeilijk het is. Inderdaad, veel oefenen. Ik moet zeggen dat mijn man Leo altijd mee moet kijken als ik aan het knippen ben. Sowieso, omdat mijn ene oog niet zo goed is, maar ik heb gewoon een extra paar ogen van een afstandje nodig om te kijken of de boog goed gaat. Ik heb bij de keuring in Sevenum mijn ruin ook verknipt vond ik. Toch geprobeerd het een beetje goed te krijgen, en hij was nog 3e bij best getoiletteerd.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Namiro

Bericht door Namiro » ma 08 aug 2016, 13:11

Nou ik stond net met de schaar in de aanslag, maar er zaten zoveel vliegen en dazen dat kimde schaar maar heb weggelegd.. Graulann kan nog niet vast staan dus ik moet het gewoon in de paddock doen..
Morgenvroeg nieuwe poging.

Beginnen jullie gewoon aan een kant te knippen of begin je bij het hoogste punt in het midden?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 08 aug 2016, 15:11

Ik knipte altijd eerst de ene kant, dan het zwart een cm er bovenuit (het wit aan de andere kant meeknippen) en dan naar de andere kant om het wit weer een cm lager te knippen. Dat heeft dan al wel de vorm van de boog die je moet hebben dus dat is redelijk gemakkelijk. Met een fjord die nog niet vast kan staan en die een kleine spanningsboog heeft zou ik lekker alles vanaf 1 kant in een lengte knippen. Dat randje zwart er bovenuit komt wel op termijn.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Esther

Bericht door Esther » ma 08 aug 2016, 16:17

Ik begin gewoon bij de schoft te knippen, maar ik doe het ook al langer.
In het begin zette ik eerst in het midden een knip om goed te kunnen zien waar ik naar toe wilde.

En zorgen voor een goede schaar en regelmatig even op een paar meter afstand gaan kijken of het nog goed gaat.
Die dazen zijn echt een ellende, hier worden we op de poetsplek ook opgegeten op het moment, bah!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 08 aug 2016, 21:20

Ik doe het ook zoals Marijke. Vroeger maakte ik de manen ook altijd wat vochtig, maar dat doe ik niet meer. En ik sta altijd op een krukje. Ben niet zo heel groot, en dan sta ik meer op ooghoogte. Ik heb nog steeds moeite om allebei de kanten even hoog te houden, maar ja, diepte kan ik niet zo goed inschatten met mijn ene oog.
Esther

Bericht door Esther » di 09 aug 2016, 07:31

Beide kanten even hoog??
Ik knip het altijd eerst op de juiste lengte en daarna knip ik het witte korter, dan kom je aan beide kanten toch wel zo'n beetje gelijk uit?
Let er eigenlijk nooit op, maar ook nog nooit commentaar op gehad.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Namiro

Bericht door Namiro » di 09 aug 2016, 10:37

Boog geknipt en voor een eerste keer ben ik tevreden! *o/*
Ik heb een knip gezet op het hoogste punt en ben vanuit de schoft gaan knippen. Af en toe even afstand genomen en hier en daar wat bijgeknipt.

Ik moet nog even uitvogelen hoe ik hier foto's plaats maar dan show ik mijn eerste knipsel nog!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 09 aug 2016, 11:15

Heel benieuwd hoe het geworden is. Foto's plaatsen is foto's uploaden op een fotosite en de link van de betreffende foto tussen [img]en[/img] zetten. Je kunt ook foto's vanaf FB hier plaatsen. Linkje kopieëren en hier plakken en ook weer tussen [img]en[/img] zetten.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
persilla

Bericht door persilla » di 09 aug 2016, 17:17

Dat is dus ook nog niet mijn hobby... :sorry: Bij Persilla lukte het uiteindelijk wel, maar die stond netjes stil. Dat is iets wat ik Mick nog even moet leren, hoewel hij vanmiddag stond te slapen terwijl mijn dochter een vlechtje in zijn voorpluk stond te frutselen... :')
Trotse eigenaar van Mick (v. Lyckangs Tempo, vm. Jolster)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 09 aug 2016, 20:33

Esther schreef:Beide kanten even hoog??
Ik knip het altijd eerst op de juiste lengte en daarna knip ik het witte korter, dan kom je aan beide kanten toch wel zo'n beetje gelijk uit?
Let er eigenlijk nooit op, maar ook nog nooit commentaar op gehad.
Vaak is het witte bij mij aan de ene kant wat korter dan aan de andere kant. Nu heb ik ook wel het excuus, dat ik diepte niet zo goed kan zien, door die chronische oogontsteking :o? O:) . Maar het is ook vaak wel bij Fello, dat het knippen niet zo denderend goed gaat. Terwijl Evita een makkelijkere boog heeft en Hikari een vrij lange hals heeft en gelukkig gaat dat eigenlijk altijd wel goed.
persilla

Bericht door persilla » wo 10 aug 2016, 12:56

Ik heb vandaag verwoede pogingen gedaan. Over de linkerkant ben ik heel tevreden, rechts is een rommeltje. Maar goed, over een week of wat een nieuwe kans :') Zijn er geen 'oefennekken' te maken waar nieuwe Fjordeneigenaren eerst een poosje op kunnen oefenen voor ze hun eigen paard verknippen? :P
Trotse eigenaar van Mick (v. Lyckangs Tempo, vm. Jolster)
Plaats reactie