Spannende periode achter de rug

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
skreia
Contacteer:

Spannende periode achter de rug

Bericht door skreia » vr 16 okt 2015, 08:17

Al een tijdje niks meer geplaatst op het forum, lees zo af en toe nog wel eens mee.

Het begon allemaal half augustus. Op stal werd een paardje met Droes geconstateerd. Geen directe paniek, krijgt hij dan is het zo, ff goed uitzieken en we kunnen de draad weer oppakken.
Helaas liep het allemaal anders bij Cas. In eerste instantie had hij alleen koorts en zat ik te wachten op die heerlijke abcessen die erbij horen.....maar die kwamen maar niet en hij stond al een week met wisselende koorts.
Op zaterdag zag ik ineens dat hij dikke benen had...maar dan denk je in eerste instantie nog aan dikke benen door ineens veel op stal staan.
Toch vertrouwde ik het niet helemaal en ga je natuurlijk zitten googlen (moet je natuurlijk nooit doen haha). Zaterdagavond laat toch even overleg gehad met de DA en moest het in de gaten houden.
Zondagochtend vroeg naar stal en benen waren dikker geworden en Cas kwam moeilijk uit stal, dus gelijk de DA gebeld.
Uit bloedonderzoek kwam dat zijn witte bloedcellen laag waren en hij dus hard aan het vechten was tegen de droes, daarbij kreeg hij later ook nog de verdenking van Morbus Maculosis (allergische reactie op de droesbacterie). We hadden dus 2 complicaties: 1. de allergische reactie en 2. verslagen droes, aangezien er zich nergens want ontwikkelde en Cas wel koorts had. Nou in het begin heeft het me veel energie, tranen en kilootjes gekost....het zou toch niet zo zijn dat ik zo'n gezond paard aan deze rot bacterie ga verliezen!! |(
Na overleg met Utrecht aangezien de dikke benen elke keer weer terugkeerden (na inj verdween het wel weer even) en de koorts ook bleef opspelen toch de keuze gemaakt om Cas langdurig op de antibiotica te zetten omdat ook zij het ook van verslagen droes verdachten. Dit betekende dat ik hem iedere avond 25cc antibiotica moest spuiten in een spier.
Wat ben ik toch blij dat ik zo'n lief paard heb met een goed vertrouwen want elke avond een dikke naald in een spier en een dikke vloeistof is toch geen pretje voor een paard.
Uiteindelijk heb ik Cas 5 weken lang antibiotica moeten prikken en zagen we gelukkig in de tussentijd wel al verbetering in zijn aantal witte bloedcellen!!
Nu 8 weken later kan ik toch wel zeggen dat Cas weer aardig opgeknapt is. Hij is nu 2 weken van de antibiotica af, neusswab vonden we geen droesbacterie meer en ben ik weer rustig met hem aan het werk om zijn conditie weer op te bouwen en gisterenavond voor het eerst weer een les gereden *o/* *o/*
En wat deed hij zijn best toch weer gisteren en heb ik heerlijk gereden op mijn knappe blondie!! :))
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
Ilonka

Re: Spannende periode achter de rug

Bericht door Ilonka » vr 16 okt 2015, 09:18

Pfff wat een eng verhaal!
gelukkig gaat het nu de goede kant op en heb je weer gereden!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
foss

Bericht door foss » vr 16 okt 2015, 11:07

Fijn dat het goed is afgelopen ja mensen denken vaak het is maar droes maar het kan heel ernstig zijn.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 16 okt 2015, 11:43

Jeetje wat een heftig verhaal, arme Cas! En arme jij natuurlijk ook want wat een zorgen heb je gehad. Fijn om te horen dat het nu weer beter met hem gaat.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » vr 16 okt 2015, 13:21

He jeetje dat is schrikken geweest voor jullie!! Arme Cas ;( gelukkig gaat het nu weer de goede kant op!
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Esther

Bericht door Esther » vr 16 okt 2015, 16:35

Wat een naar verhaal zeg, gelukkig wel met een positief einde!
Wat een rottijd en wat een topper dat hij het spuiten steeds weer toe liet, kan me voorstellen dat een paard daar ook wel een keer flauw van wordt.

Gelukkig is hij aan de beterende hand!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ootje

Bericht door Ootje » vr 16 okt 2015, 16:56

Dat is wel spannend geweest, wat naar.
Fijn dat het nu weer goed gaat!
Odette&Fenna
Suus

Bericht door Suus » vr 16 okt 2015, 17:39

Wat een nare en spannende tijd heb jij gehad zeg! En arme Cas! |(
Wat fijn dat hij nu weer lekker mag opbouwen.
Morris, mijn superfjord!
Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 16 okt 2015, 18:21

Oh wat spannend zeg. Arme Cas
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
janna
Contacteer:

Bericht door janna » vr 16 okt 2015, 19:16

Was zeker een zware tijd voor jullie, was dan ook erg blij van je te horen dat hij het weer een stuk beter deed laatst! Straks weer op en top genieten zonder zorgen.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » za 17 okt 2015, 06:16

Dank jullie wel allemaal!
Ben ook heel blij dat we nu weer lekker kunnen opbouwen en Cas vind t ook lekker om weer wat te mogen doen :)
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » za 17 okt 2015, 08:39

Jeetje, heftig zeg!!
Droes is echt apart, ik ben er ook nooit zo moeilijk mee met de pony's op m'n werk, want krijgen
ze het dan krijgen ze het inderdaad!
Volgens mij is het nu aardig uitgedroest in de regio, in september was het nog wel op de Veluwe
begreep ik..
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » za 17 okt 2015, 22:39

Wat naar dat het zo heftig is geweest. Gelukkig is hij weer opgeknapt en kun je weer van hem genieten zonder zorgen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 18 okt 2015, 08:28

Gelukkig dat hij weer op de beterende hand gekomen is! Halverwege dit alles kreeg ik keer bericht mee en toen wel even zitten duimen voor je. Bah. En kan het me voorstellen ja met die antibiotica-spuiten, op een gegeven moment staat het jezelf zo tegen lijkt me steeds weer te moeten pijnigen ook al is het goed bedoeld.

Wat jij zegt Marianne, dit jaar bijzonder vaak gehoord dat er her en der in het land droes hing. Weer tijd voor goede vorstwinter.
Geluk is de vrucht van intens werk
Plaats reactie