Veulen gered (spannend)

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
Ivonne

Veulen gered (spannend)

Bericht door Ivonne » zo 05 apr 2015, 10:16

Ik ben vrijdag met 2 dames van onze fotoclub (Patricia en Jetty) naar het Lauwersmeer gebied geweest om de Koniks te fotograferen. We hadden op internet gezien dat er al behoorlijk wat veulens waren, maar in de groep die wij zagen lopen liepen er maar een paar. Dus we zijn verder het gebied in gelopen omdat we in de verte wat donkere vlekken zagen. Dat bleken achteraf Schotse Hooglanders te zijn. Waarom weet ik niet, maar ik kreeg ineens sterk het gevoel dat ik nog even een stukje door moest lopen en achter de dichte bebossing moest gaan kijken. Daar was een open stukje en misschien stond daar een groepje uit de wind in de zon. Ik zag door de bosjes een veulentje liggen dus gebaar Jetty en Patricia om te komen. Ik zag naast het veulen een ander paard liggen, maar die lag verdacht stil. Dood.....Het was hartverscheurend om te zien dat dit jonge veulen naast haar dode moeder lag. We hebben 144 gebeld, maar die zei dat we bij de politie moesten zijn. Politie gebeld, was lastig uitleggen waar we precies stonden. Meldkamer twijfelde of politie Groningen of Friesland moest komen, zal ook een grensgeval zijn geweest. We spraken af terug te lopen naar de auto en daar de politie op te wachten. Terwijl we naar de auto liepen werden we gebeld door Willem, de boswachter van Staatsbosbeheer. Hij vroeg waar het dode paard lag en wij zeiden dat we al onderweg waren naar de auto en hem daar op zouden wachten. Toen we bij de auto zaten kwamen er 2 (we dachten eerst politie) mensen aanlopen. Ze bleken van Staatsbosbeheer te zijn. We vroegen of ze ons zochten, nee, ze waren daar toevallig. We legden hen het verhaal uit. Er kwamen 2 politie agenten op de motor aan, maar die gingen weer weg toen we zeiden dat Willem al kwam. Inmiddels kwam Willem met jeep en trailer aangereden. Hij koppelde de trailer eerst af (vraag me niet waarom) en Jetty mocht met hem mee het terrein in. Patricia en ik mochten met de andere 2 van SBB mee. Met ons 6-en hebben we het veulen gevangen. In een cirkel, hand in hand het diertje omsingelen. Toen op de grond gelegd en erop gaan zitten zodat ze niet weg kon. Gauw een touw uit de auto gehaald ( ik zou die direct meegenomen hebben, maar dit zal wel mannen logica zijn ;) ) Een halster in elkaar geflanst van het touw. Willem had een hele handige tip om zo'n jong dier mee te laten lopen, touw er rond omheen en zo kreeg ze druk achter de billen. Hartverscheurend hoe ze hinnikte toen ze bij haar moeder weg moest. Willem haalde de trailer op en wij hielden het veulen vast. Ik vroeg wat ze ermee gingen doen. Protocol is: in laten slapen. Ze gaan niet met die veulens lopen leuren van de één naar de ander. Sneu, maar daar had ik meer vrede mee dan het diertje daar achter te laten en een hongerdood te laten sterven. We kregen haar makkelijk in de trailer. De meid van SBB zei dat ze het veulen heel graag wilde hebben, ze had ruimte zat en zelf veel paarden. Als het van haar moeder mocht wilde Willem het veulen wel bij haar thuis brengen. Het mocht en Lucky, zoals wij haar stiekem al noemden, ging met haar mee naar huis. We hebben verder geen foto's meer gemaakt, de lol was eraf. Wat een geluk dat ik voelde dat ik nog even om het hoekje moest kijken, Ik heb heel mijn leven al een voorgevoel dat ik een keer een lijk vind, misschien was dit het dan.

1. We begonnen eerst met dit groepje te fotograferen
Afbeelding

2. Ze worden hier flink bijgevoerd met hooi, anders dan in de OVP
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Het veulen bij haar overleden moeder
Afbeelding

7.
Afbeelding

8. Gevangen
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Naar de trailer
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

14. het veulen bleef bij haar moeder en probeerde nog steeds te drinken. Ik had zelf het idee dat de merrie nog niet zo heel lang dood was. Het oog was nog vrij helder, er lag verse mest achter en het veulen was nog goed kregel. Willem dacht dat de merrie al wel een dag of 3, 4 dood was, maar dan was het veulen veel zwakker dacht ik. De merrie was erg mager, leek me een twenter ofzo. Deze foto maar even in een link omdat niet iedereen dit wil zien

http://s642.photobucket.com/user/Lovemi ... n.jpg.html
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Suus

Re: Veulen gered (spannend)

Bericht door Suus » zo 05 apr 2015, 10:38

Spannend verhaal, gelukkig is het veulen gered. De moeder lijkt idd veel te jong om al mama te zijn....
Morris, mijn superfjord!
Zolmar
Contacteer:

Bericht door Zolmar » zo 05 apr 2015, 11:24

Jeetje, wat een verhaal en idd mannen logica. Wat ik wel zuur vind is dat ze het veulen in laten slapen, niet zo zeer het inslapen, maar wel de stress van het weghalen bij zijn moeder, in de trailer, naar de arts (gekke geuren en mensen). Het beste voor het veulen is toch gewoon het dier laten inslapen bij zijn moeder. Laten ze trouwens de dode dieren daar gewoon liggen of worden ze weggehaald?

Het gevoel eens een lijk te vinden ken ik ook, dat heb ik altijd als ik met de trein van Haarlem naar Amsterdam ga, aan de zijkant heb je van die slootjes en ik denk altijd dat ik daar eens een lijk zal zien liggen.
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 05 apr 2015, 11:53

Ben ik met je eens qua inslapen . Weet ook niet waarom dat is, protocol
Baranna 13-5-2006

Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 05 apr 2015, 12:44

Mooi dat het veulen door jullie actie gered is. Verhongeren bij zijn dode moeder zou wel de meest slechte optie geweest zijn voor het diertje.
Jeroen leert onze jonge veulens ook altijd op die manier meelopen. Na een paar dagen kennen ze het en hoeft het touwtje er niet meer achterlangs.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 05 apr 2015, 13:39

Ik kende het niet, met het touwtje. Maar het werkte perfect ..
De merrie is met een tractor en voorlader opgehaald en wordt aangeboden bij Rendac
Baranna 13-5-2006

Ilona

Bericht door Ilona » zo 05 apr 2015, 19:17

Zolmar schreef:Jeetje, wat een verhaal en idd mannen logica. Wat ik wel zuur vind is dat ze het veulen in laten slapen, niet zo zeer het inslapen, maar wel de stress van het weghalen bij zijn moeder, in de trailer, naar de arts (gekke geuren en mensen). Het beste voor het veulen is toch gewoon het dier laten inslapen bij zijn moeder. Laten ze trouwens de dode dieren daar gewoon liggen of worden ze weggehaald?

Het gevoel eens een lijk te vinden ken ik ook, dat heb ik altijd als ik met de trein van Haarlem naar Amsterdam ga, aan de zijkant heb je van die slootjes en ik denk altijd dat ik daar eens een lijk zal zien liggen.
Omdat social media keihard en snel is.... Jullie begrijpen dit protocol van 'niet leuren met zo'n veulen' misschien, maar velen anderen niet en pikken enkel het negatieve eruit. En daar sta je dan weer met je goede gedrag op het world wide web. Het is ook niet het leukste karwei om zo'n veulen verder leed te laten besparen.
Zo'n veulen opvangen is echt geen makkelijke opgave en het lukt ook gewoon niet altijd. Kostbaar ook nog eens.

Maar hierom wordt zo'n veulen liever meegenomen naar een rustige plek.
Voor degene die er nu bij waren (zoals Ivonne in dit geval) is het moment van in laten slapen ook erg confronterend.

Dode grote grazers moeten in heel Nederland afgevoerd worden (destructie).
Enkel wild (zoals reeën, herten, zwijnen) mogen blijven liggen.
OVP heeft als enige nog een uitzondering dat ze een rund en paard op een lastig bereikbare plaats ook mogen laten liggen.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 05 apr 2015, 19:56

Precies zo vertelde Willem van SBB het ook Ilona. Door de social media wordt er vaak op gereageerd en daar zitten ze niet op te wachten. Ik vond het zo allemaal heel mooi gaan, het veulen was heel rustig op de trailer, moe waarschijnlijk. Ik hoop dat ze het redt, wij hebben ons best gedaan
Baranna 13-5-2006

Nathalie1985
Contacteer:

Bericht door Nathalie1985 » ma 06 apr 2015, 04:25

Wat goed dat het veulen gered is!
Moeder lijkt idd nog een heel jong ding.
A Fjord Will Take You Anywhere :))
Ootje

Bericht door Ootje » ma 06 apr 2015, 10:11

Wat sneu!
Fijn dat jullie het veulen konden redden.
Odette&Fenna
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » ma 06 apr 2015, 16:46

Wordt het veulen ingeslapen?
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 06 apr 2015, 17:12

Nee. Ze is bij een stagiaire van SBB
Baranna 13-5-2006

rocky&moby

Bericht door rocky&moby » di 07 apr 2015, 14:15

ow gelukkig, dacht al arm ding. Eerst je mama verliezen en dan laten ze je inslapen..

Hopelijk komt ze er bovenop en kan ze straks terug..
Annne

Bericht door Annne » za 11 apr 2015, 17:42

Jeetje wat naar!
Hopelijk komt het veulen er bovenop. Kan zo'n veulen uberhaupt nog terug geplaatst worden?
Do, mijn eerste eigen paard!
Ivonne

Bericht door Ivonne » za 11 apr 2015, 18:32

Nee. Terug gaat ze niet
Baranna 13-5-2006

cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » za 11 apr 2015, 20:26

Sjonge wat een heftig verhaal.
Voor jou hoop ik dat dit dan het lijk was...

Wat zal er nu dan van het veulen terecht gaan komen denk je?
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 17 apr 2015, 15:37

Sneu als ze zo'n veulen laten inslapen. Maar wel begrijpelijk en beter als het dood laten verhongeren. Als ze bij de OVP alle lijken moeten opruimen hebben ze nog wel wat te doen. Te gek voor woorden arme beesten daar. Vind dat echt onbegrijpelijk
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » za 25 apr 2015, 15:15

Goed dat jullie hem gevonden hebben, heeft hem de hongerdood bespaard.
Ik zou ook zeggen, inslapen op locatie, dan heeft zo'n diertje de minste stress, maar ik snap ook wel dat dat ook weer problemen geeft in social media.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Plaats reactie