Drukte viel mee, al hadden we wel veel last van niet luisterende honden, die achter ons aankwamen, maar na een aantal meters weer afhaakten.
Terwijl we in een rustig galopje zaten, kwam er plots een pittbull op ons af gerend. Hij was gelijk zeer agressief, probeerde in de benen van de paarden te bijten.
Uiteraard wisten deze niet wat hun overkwam, en enigszins in paniek, maar nog redelijk stuurbaar gallopeerde we verder.
Na 3 km haakte de hond nog steeds niet af, een voorbijganger zag ons probleem, en riep dat als wij probeerde te stoppen, hij de hond zou pakken.
Helaas ging dit mis, wij kregen de paarden tot stilstand, maar de hond begon Bo aan te vallen, hij sprong naar Bo zijn hoofd om te bijten, en beet in zijn benen. De man kreeg de hond niet te pakken. Bo bleef steigeren, maaien en schoppen naar de hond, die hem keer op keer weer aan bleef vallen.
Bo was echt in gevecht met de hond, heeft hem meerdere keren geraakt met zijn voorbenen, maar de hond bleef springen en bijten. We konden geen kant meer op. Ondertussen bleef de man proberen om het beest te pakken te krijgen. Er waren heel wat omstanders die te hulp schoten. Zo heeft het zeker 5 minuten geduurd. Er ging zoveel door mijn hoofd, wanneer en hoe eindigd dit…….
Uiteindelijk probeerde de hond Bo in zijn achterbeen te bijten, en toen was het raak. Met een oorverdovende klap sloeg Bo de hond tegen zijn hoofd, en droop de hond af.
Alle omstanders begonnen te juichen en te klappen.
Ik was in tranen en helemaal ondersteboven van wat er net was gebeurd. Een man pakte de hond uiteindelijk, die toch weinig van de klap leek te hebben overgehouden.
Bo had wat wonden op zijn neus en benen, maar godzijdank niets ernstigs.
Een vrouw kwam naar ons toe en bood zowel mij als Bo water aan, en vertelde dat de hond ook haar hond eerder had gepakt.
Een meneer had de aanval gefilmd en gaf ons zijn kaartje met gegevens.
Uiteindelijk kwamen de eigenaars, een donkere jongen, en een Nederlandse oudere man.
De donkere jongen was zeer onredelijk, het was onze eigen schuld, wij hadden namelijk moeten stoppen, dan had hij de hond kunnen pakken, en we moesten maar lekker naar de politie gaan.. Deze man zag blijkbaar de ernst niet van de situatie in. Van de Nederlandse man kregen wij zijn telefoonnummer.
Nog steeds in tranen hebben we onze weg vervolgd. Even later kwam er een klein wit hondje op ons af, en Bo begon gelijk uit te halen, daar was ik dus al bang voor. Hij was ontzettend schrikkerig, en erg onder de indruk. Bij de trailer mijn man weer getroffen die ik al gebeld had. Ook de dierenarts gebeld, maar aangezien Bo gewoon netjes geeent is, en de wonden alleen oppervlakkig waren kon zij ook niet veel voor ons betekenen.
Inmiddels heb ik de politie gesproken, aangezien de eigenaar ‘’het niet expres’’ heeft gedaan heb ik geen poot om op te staan. Ik ben verschrikkelijk boos, dit kan dus zomaar? Waarom nemen mensen niet hun verantwoording, hou de hond gewoon vast als hij niet onder controle is… Dan was dit allemaal niet gebeurd. Het gaat niet eens meer alleen om de veiligheid van mijn paard en mij, maar ook van de hond. Wel ben ik alle omstanders die te hulp schoten ontzettend dankbaar!
Wijk aan zee, aanval Pitbull op paard.: http://youtu.be/Lw8qRUvwbkg via @YouTube