Slachten..

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Esther

Re: Slachten..

Bericht door Esther » vr 23 jan 2015, 21:18

@ Dennis, inslapen en dan kijken vind ik nog wel anders dan schieten en dan kijken, of zie ik dat verkeerd??
Maar precies dat stukje afsluiten.. Mijn ouders zeggen thuis afscheid nemen en dan met mijn oom mee geven, maar dat voelt niet zo goed.

@ Saskia, de DA zei dus dat hij wel pijn heeft. Ik weet het niet goed, oke als ze pijnvrij was dan rende ze wel, maar heeft ze ook pijn als ze gewoon rustig aan doet?? Als ik nu zeker wist dat ze pijn had dan wist ik het wel.
Ben ook wel van mening dat je voor een beest eigenlijk niet te vroeg kan zijn, wel te laat. Maar bij die langzame verslechtering is dat zo moeilijk.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Orion1996

Bericht door Orion1996 » vr 23 jan 2015, 22:01

Wil je persee dat ze naar de slacht gaat? Want sommige dierenartsen schieten ook thuis. Mijne in ieder geval wel
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » za 24 jan 2015, 00:12

Leo is bij die van ons mee gegaan... Heeft haar zelf mee naar binnen gebracht, het schieten zelf heeft hij niet gezien, maar wel dat ze er lag. Ik heb het halster en de plukken haar en staart terug gekregen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 24 jan 2015, 08:20

Inslapen gaat veel geleidelijker dan schieten. Dan is het ineens bam, en dan vallen ze. Dat is wel een schrikmoment. Inslapen begeleid je ze met vallen en vind ik toch anders.voor jezelf wat vriendelijker om te zien.

ik kies ook voor slacht maar bewust niet voor het zien van het schieten.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Dennis

Bericht door Dennis » za 24 jan 2015, 08:53

Ik bedoelde eigenlijk ook meer om ze dood te zien liggen, of dat nu bij schieten of inslapen is je hebt dan toch een "bevestiging" dat ze ook echt dood is.

Het schieten zelf lijkt mij ook geen prettig gezicht
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ilonka

Bericht door Ilonka » za 24 jan 2015, 11:23

Tamara bij Brass (en ook bij de paarden van Jael) hebben we juist gekozen voor niet laten liggen voor ze werden ingeslapen. Ze werden verdoofd, kregen de dodelijke dosis en vielen om omdat ze door waren. Niks 'neervlijen' maar dat vind ik ook niet zo passen bij een paard. Dit was wat mij betreft precies goed.d
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Esther

Bericht door Esther » za 24 jan 2015, 13:03

@ Dennis, dat begreep ik, maar is het een akelig gezicht om een net geschoten paard te zien? Bedoel het is net in zijn hoofd geschoten, is het allemaal bloed, of niet?? Weet iemand dat?
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Marijke_

Bericht door Marijke_ » za 24 jan 2015, 13:40

Nee dat bloederige valt mee, het is een relatief dun pennetje dat de hersenen in gaat.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Esther

Bericht door Esther » za 24 jan 2015, 14:13

Oke, bedankt. Dat verbloeden gebeurt dan wel meteen daarna neem ik aan? Maar intussen zou je eventueel nog even kunnen kijken als de slager dat goed vindt?
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 24 jan 2015, 15:49

Vast wel idd..verbloeden doen ze idd direct. Dan pas is het lijf dood. Maar als ze geschoten is en ligt kan je vast nog kijken. Al heb je dan wel kans dat ze naschokt. Das naar.

ilonka dat lijkt me juist niet fijn. Ik vond het met fatoush heel mooi gaan. Ik zag idd op tegen het ineens bam omvallen en dood zijn. Maar fatoush kreeg 3 injecties. Spierverslapper, narcose en omvallen maar nog niet overleden. Daarna een rode vloeistof die de dodelijk was. Ging ook erg rustig
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » za 24 jan 2015, 17:30

Esther schreef:@ Dennis, dat begreep ik, maar is het een akelig gezicht om een net geschoten paard te zien? Bedoel het is net in zijn hoofd geschoten, is het allemaal bloed, of niet?? Weet iemand dat?
Nee hoor, als je direct even kijkt zie je er niks aan.
Het is een klein gaatje in het hoofd en jan legte bij ons de voorpluk er netjes over.
Hou er indd wel rekening mee dat ze wat na kunnen trekken maar het is niet naar om te zien
vond ik zelf.
sassies84

Bericht door sassies84 » za 24 jan 2015, 17:44

Ik begrijp je gevoel Esther, gelukkig stond dat bij ons wel vast dat hij echt pijn had.
Is gewoon heel lastig met ouder wordende paarden...
Maar ik denk zelf dat je niet voor niks erover nadenkt, in je onbewust zijn weet je wel hoe en wat.
Nelis
v. Bjorgard m. Sidelia
M1 + 8 WP --> Nu lekker met Pré pensioen! :D

Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
Ilonka

Bericht door Ilonka » za 24 jan 2015, 20:46

Off topic maar bijzonder hoe mensen er anders tegenaan kijken Tamara. Zoveel mensen zoveel meningen, gelukkig. Ook over en naar onderwerp.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
kristelhans

Bericht door kristelhans » za 24 jan 2015, 21:18

Ik heb niet veel toe te voegen behalve dat ik dit topic met belangstelling lees. Ik heb nog maar 1 pony zien ingeslapen worden, een shetje die behoorlijk op was. Zij werd ook verdoofd en ging heel rustig zelf liggen, binnen een minuut was het gepiept en dat vond ik wel mooi. Zo zou ik het ook wel willen maar het ligt ook maar net aan je situatie/staat van het paard inderdaad... Dat wegbrengen lijkt me vreselijk.. dan nog liever thuis maar dan heb je dat Rendac verhaal weer, ook geen pretje.
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » zo 25 jan 2015, 07:53

Pablo is thuis ingeslapen en direct door de ophaaltrailer van rendac weggehaald. Voor mij de manier om alles af te sluiten. Ik heb m in mijn armen laten gaan. Slachten is eigenlijk daardoor ook niet mijn ding. Vind ik zelf te eng om dat laatste stuk te doen.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 25 jan 2015, 08:44

Is een ophaaltrailer te 'bestellen' zeg maar? Dat je niet tot de volgende ochtend (of langer) moet wachten tot de vrachtwagen komt? Dus zeg maar; maandag om 09:00 gaat het gebeuren en om 10:00 komt de trailer langs..? Dat lijkt me dan weer ideaal..
Esther

Bericht door Esther » zo 25 jan 2015, 09:50

Ik geloof dat dat wel mogelijk is, vast wel, maar dan moet je wel flink in de buidel denk ik.

Edit:
De site van de rendac zegt dat dat wel mogelijk, ook om het tijdstip van ophalen vast te leggen. Kost 500 euro.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
foss

Bericht door foss » zo 25 jan 2015, 09:57

Ik respecteer iedereen zijn mening heb niks tegen slachten maar bij mij worden ze ingeslapen mits ik een paard erg kort heb.
Mijn paarden zijn heel nou met elkaar en ik vind dat als er een paard dood gaat dat mijn paarden ook afscheid moeten nemen van elkaar heb de laatste 2 keer duidelijk gezien dat dit echt nodig was.
Aangezien mijn paarden weinig met de trailer gaan zien ze zo'n rit als angstig daardoor wil ik dit ze niet aandoen.

Er zijn bij mij in de jaren al 7 paarden ingeslapen en alles is rustig gegaan, de fout als een paard gek gaat doen ligt wel bij de dierenarts kwa dosis en te kort laten staan.
Bij Pebbels moesten we echt wachten tot ze ging liggen ik had haar hoofd vast en de dierenarts haar staart toen ze eenmaal ging liggen was ze ook gelijk weg.
We hebben nog een uurtje bij haar gezeten en afscheid van haar genomen en ook haar maatjes hebben dat gedaan ik vond dat erg fijn om het zo af te sluiten.
Het lastige is altijd dat ze even liggen voordat ze opgehaald worden, ik wist dat ze zou gaan en had al 3 dagen eerder de Rendac gebeld ze was toen al voor de middag weg.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
foss

Bericht door foss » zo 25 jan 2015, 09:58

Esther schreef:Ik geloof dat dat wel mogelijk is, vast wel, maar dan moet je wel flink in de buidel denk ik.

Edit:
De site van de rendac zegt dat dat wel mogelijk, ook om het tijdstip van ophalen vast te leggen. Kost 500 euro.
Klopt Esther dan worden ze apart opgehaald in een trailer, wordt vaak gebruikt als het paard gecremeerd wordt.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Ilona

Bericht door Ilona » zo 25 jan 2015, 10:44

Je hebt de 'gewone' Rendac die met de bekende vrachtwagen met grijparm komt en de speciale ophaaldienst die het paard (dacht ik net als bij de gezondheidsdienst) in een aparte vrachtwagen slepen met een lier? klinkt nog wat luguber, maar ze nemen dan de tijd voor afscheid en het ziet er wat minder cru uit dan met de gewone afvoer mee.

Als je de kans en mogelijkheid hebt, laat je paard dan wel inslapen op een plaats waar ook een wagen erbij kan komen.
Anders moet het dier alsnog versleept worden of op de voorlader van een tractor.

Een 'vreemd' paard zou ik wel naar een slager kunnen brengen. Ook erbij kijken als het gebeurd is. Het moment van schieten zou ik ook naar kunnen kijken, maar dat moment kan ik ook heel goed missen. Voegt voor mij niks toe en het is het minste moment van heel het gebeuren om bij te wonen..
Ik heb geen idee hoe ik zou reageren als het om Castor zou gaan en waarvoor ik zou kiezen.
Met schieten is het moment direct voorbij (en kun je jezelf nog even afwenden (struisvogelpolitiek, wat je niet ziet is er niet). Inslapen vind ik erg intiem. Als dit netjes gaat is het bijzonder om erbij te kunnen zijn.
Voor mij zou het dan ook eerst sederen (roosje geven) zijn en dan de laatste injectie. Ze vallen dan wel, maar dat is oké. Het moment van paniek dat ze er iets van meekrijgen is er dan niet dankzij het roesje.
De normale Rendac-dienst mag hem dan op komen halen, maar ik hoef dat niet te zien.
Bah, krijg er gewoon een beetje een wee gevoel van om er over na te denken.
Wellicht wordt de keuze ook wel anders wanneer je er echt in staat? Hoe is het paard eraan toe, is het gewend aan de trailer en vreemde locaties, kan het dier nog met enig respect vervoerd worden op de trailer enz.

Goed om er vast over na te denken Esther. Dat is ook een deel van het houden van je dier.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Plaats reactie