H-tjes worden 3 in deel 3....

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Bloemetje75

Re: H-tjes worden 3 in deel 3....

Bericht door Bloemetje75 » zo 31 aug 2014, 19:37

Swann is niet stout, Swann wijst jullie op zwakheden in de draad. Omdenken.....

Zo blij dat Mette dat eigenlijk niet doet.... Stond vandaag weer met Lajke in een wei met erg slechte paaltjes en prikkeldraad.... Laatste dag, de mensen die het echt gaan gebruiken (voor alpaca's) laten morgen de omheining afbreken en dan komt er nieuwe.
Andere wei mogen ze ook weer op, maar daar moet ik toch eerst nog een rondje langs lopen en wat verbeteren want anders vrees ik dat ze wel gaan wandelen.

Mette was trouwens met teruglopen van de wei naar huis, bijna eng braaf...... Durf niet te hopen dat hij het gaat leren? Nog even en dan durf ik met hem over het fietspad langs andere paarden naar de wei te wandelen.

Als het goed is...... vanaf morgen weer meer tijd om iets met ze te doen. Afgelopen vrijdag trouwde mijn vriendin en ik was ceremoniemeester. Dus druk de laatste tijd met de trouw. Gisteren ander feestje en vandaag afterparty bij vriendin. Nu moe, ik ben echt geen 18 meer, om 4.45 naar bed, werkt wat langer door :Z
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Joram

Bericht door Joram » zo 07 sep 2014, 17:45

Ik heb ook even mee gelezen.
Stuk schrikdraad in manen vlechten is wel een idee Keandra.
Candy heeft ook handje van om onder dubbel schrikdraad door te gaan wanneer de stroom er even af is :\ Wel erg knap dat ze met haar 1,45m onder zo laag draadje lukt wat speciaal hangt vanwege de shetlanders.
Op advies van stal eigenaar heb ik Candy goed nat gespoten en daarna met halster en al in land tegen het schrikdraad aan getrokken waar ze onder door was gegaan. Klinkt wel gemeen, maar uiteindelijk is beter dat ze trauma hebben aan schrikdraad dan dat ze keer over de weg loopt en wat gebeurt. (maar moet zeggen dat ik wel moeilijk vond om het te doen)

Tot nu toe is niet meer onder de draden door gegaan.
Keandra

Bericht door Keandra » zo 07 sep 2014, 20:07

We hebben maandag naar de draad omgezien. Aansluiting in orde gezet en hun track afgenomen.
Swann tegen de draad even gehouden en sindsdien heeft ze opeens respect voor de draden en het hek.
Dus al een gehele week geen uitbreekzwaan meer gehad. +:)+

verder is vrijdag al 2/3 van ons hooi geleverd. Nu moeten er nog 100 balen komen en ik zit rustig dat we de gehele winter toekomen. 8-)
Joram

Bericht door Joram » ma 08 sep 2014, 09:43

Wat fijn dat goed gaat met schrikdraad.
Candy heeft ook niet meer geprobeerd, al heb wel gevraagd of ze meteen willen door geven mocht ze weer eens proberen. Want uiteindelijk is gedacht om een paard te hebben die ik overal naar toe kan mee nemen op vakantie en dan is wel zo handig als ze achter de draadjes blijft O:)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 08 sep 2014, 20:36

Eten voor de winter, hmm, scheelt daar heeft de boer al voor gezorgd.
kuil staat er al weer.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Keandra

Bericht door Keandra » di 09 sep 2014, 06:28

Kuil komt hier niet binnen, nog geen voordroog.
Ze zijn hooi gewoon (zeker de jonkies) en dat is toch ook makkelijk.
Keandra

Bericht door Keandra » vr 12 sep 2014, 11:10

Pff
Swann is een echte berenvacht aan het kweken. Ze is geheel donkergrijs geworden met witte appeltjes op haar vacht, mooi zicht hoor, dan haar deugniet kopje erbij en :+ .

Verder, tja, Githa blijft kreupel. We hebben haar nu 2.5week rust gegeven (op weide, uitloop) en ze heeft de eerste week bute gehad. We moesten dan nog even wachten (weekje) en nadien mochten we dan eens rustig aan beginnen longeren. Dus vandaag even aan de longe genomen en op linkerhand was het niet duidelijk te zien, maar op de rechterhand was ze stokkreupel. |( In stap laat ze niets merken en loopt ze lekker vlot, maar eens draf is ze kreupel.
Heb DA gebeld en bericht ingesproken. Begin een beetje schrik te krijgen.
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 15 sep 2014, 07:35

Balen zeg dat Githa kreupel blijft!

We hebben zaterdag Mette voor de koets gezet. Ging goed, grote weg overgestoken het bos in. Tot de eerste heel grote plas/modder. Echt niet dat ie er door ging. Toen geprobeerd er langs, koest scheef en daarna zaten we vast (verder door ging niet door bomen). Achteruit ging ook niet zo...
Dus Mette uitgespannen, aan de hand kon hij wel tussen de bomen door. Koets met hulp van voorbijganger stuk verder gekregen en weer ingespannen. Dat deed hij heel braaf en rustig. Volgende plas ging hij weer stil staan. Dochter van koets en die er rustig voor gaan staan, Mette laten kijken, dochter met laarzen er stukje voor uit. Nog niets, terug naar Mette en toen omgekocht met lange vingers (koekjes). Daar konden we er wel langs, volgende plas ging weer stukje beter. (maar kort stil gestaan en met koekje omgekocht). Zandpad wat heel overzichtelijk was nog galopje gedaan. Daarna ging alle modder in iedere geval goed. Km of 10 gedaan. Laatste stukje was nog spannend want uitvoegen op een drukke weg met stoplicht. Links en rechts auto;s was eerste keer. Hij ging braaf wel in stap en daarna draf voor uit (kwestie van snel van kruispunt willen zijn).

Kortom, trots op mijn 3jarige! die als echte fjord, zich laat omkopen met wat lekkers en heel rustig bleef (stil staan in plaats van er van door te sjezen).

Hij laat zich nu ook aan de hand met halster (nog wel met hengstenketting) goed via het fietspad langs 5 paarden naar wei brengen. We komen er wel. Lajke is gewoon de rust zelf... dat helpt ook!
Ik mag zorgen voor
Nathalie

Bericht door Nathalie » do 18 sep 2014, 12:06

Ik vind het ook altijd zo mooi als schimmels nog zo donker zijn, vind het stiekem bijna jammer dat ze wit worden. Toen wij P.C. kochten, toen hij 5 was, had hij ook nog appelbenen en -billen maar hij was redelijk snel helemaal wit geworden. Heb toevallig ook foto's gezien van toen hij 3 was en toen was hij heel donker grijs.

Nou Bloemetje....dat betekent dat een pak lange vingers nu aan de standaard "op-de-kar-uitrusting" moet worden toegevoegd :D :D :D

Hier eigenlijk niet veel bijzonders. Cayleigh heeft nu een keer 5 en een keer 10 minuutjes op Heros rondgestapt in de paddock (bitloos maar met zadel (waren de 2e en 3e keer met singel vast))...hij vindt het allemaal wel best.

Zo ziet hij er nu uit:
Afbeelding
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 18 sep 2014, 13:27

Ik ben wel benieuwd naar PC in zijn jeugdlook.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Nathalie

Bericht door Nathalie » do 18 sep 2014, 15:04

Anita schreef:Ik ben wel benieuwd naar PC in zijn jeugdlook.
Heb even voor je op bokt gekeken want daar heb ik de foto's ooit geplaatst maar zie dat die niet beschikbaar meer zijn (was van mijnalbum.nl....). Dat betekent dat die foto's dus ergens op een harde schijf bivakkeren dus niet zo 1,2,3 op te zoeken helaas :P. Was toch wel grappig want ik heb een kennis in Groningen en hij bleek dus van zijn 3e tot 4e (als hengst) van haar geweest te zijn maar zij had hem niet herkend op mijn foto's. Bij haar heette hij anders, was helemaal donker en had korte borstelige manen :D :D.
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » do 18 sep 2014, 16:30

Ja standaard lange vingers mee op de koets, vinden de kindjes helemaal niet erg!

Wat een slungel is Heros nog! Mette heeft zich goed, te goed..... laten gaan op de wei. Ben zeker dat het zadel nu past. Ben benieuwd hoe dochterlief het vindt, ze krijgt het voor haar verjaardag en weet dus nog niets. Denk dat ik regel dat iemand paar keer hier thuis komt helpen met hem echt zadelmak maken. Mette heeft een klik met mijn dochtertje en doet voor haar andere dingen dan voor mij. Hij is liever naar haar en minder dominant dan naar mij.

Leuk hoe schimmels veranderen!
Ik mag zorgen voor
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » za 20 sep 2014, 13:36

Mette loopt niet goed, rechtsvoor denk ik. Ik kan niets ontdekken aan zijn benen, geen wondjes, krassen, verdikkingen, warme plekken. Hoeven krabben gaat goed, hoewel hij links makkelijker optilt dan rechts (dan toch links het probleem?). Woensdag komt de smid, eens kijken wat die zegt, tenzij Mette echt veel slechter gaat lopen morgen, dan bel ik maandag dierenarts.

Mijn middag dus maar nuttig besteed en het tuig schoongemaakt en gevet. Puzzel om het terug in elkaar te doen is voor morgen. Er ligt 1 volledig tuig met hoofdstel, 1 rijhoofdstel met teugels en bit en een bitloos rijhoofdstel allemaal door elkaar. :D
Ik mag zorgen voor
Keandra

Bericht door Keandra » za 20 sep 2014, 17:58

Hier vandaag de container geheel uitgekuisd.
2.5u mee bezig geweest en nu staat alles weer proper weg. Hele lading hooi binnen gelegd zodat we niet dagelijks op de hooizolder moeten zijn.

verder zijn we donderdag voor nieuw hooi gaan zien. (wegens verhaaltje in dagboek)
op 5 oktober komt een andere hooiboer eerste snee hooi brengen 280 pakjes.
Ga nu opeens nog 100€ goedkoper af zijn dan daarvoor.
Ik hoop nu dat we daar dan volgend jaar ook weer hooi kunnen krijgen.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 24 sep 2014, 20:21

Heros lekker ding hoor, is nog steeds een leukerd.

En he! Wie lust er nou geen lange vingers?

Oh Hepsie heeft grote stap voorwaarts gemaakt in haar opleiding, proest...
Horse Event was een echte Hepsening, met zeer ondeugend dinkie.

https://www.youtube.com/watch?v=6qc8icEFP2o

Ondertussen loopt ze ook in draf grote stukken niet meer als giraf, jippie.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » za 27 sep 2014, 18:40

Mette liep zondag de 21e weer goed. Daarna 2 dagen gras gemaaid bij een vriendin in de tuin. Tot dat hij dinsdagavond vond dat het gras op was en door de draad ging, het kippenvoer ontdekte... Dus om 21.45 maar weer gaan ophalen.
Woensdag de smid geweest en alles prima.
Gisteren stond hij weer kreupel. Ene moment staat ie op 3 benen, andere moment loopt hij redelijk rad.
Ik kan er niets aan ontdekken. Maandag komt de dierenarts dus.

Eens zien of ze dan niet meteen jaarlijkse prik er in kan jassen. Dat moet normaal binnen 2 weken dus dat scheelt me consult.
Ik mag zorgen voor
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 29 sep 2014, 08:03

Vanmorgen liep Mette weer wat beter, dierenarts komt gewoon en neemt jaarlijkse prikken mee (die moeten voor 15 oktober).

Ben benieuwd, hij zou eigenlijk zaterdag mee moeten naar menles. Wil graag met hem de les doen.

Dochterlief krijg gisteren voor haar verjaardag een zadel voor Mette maarja op kreupele pony kun je dat niet uit proberen. Gelukkig ligt het ook redelijk op Lajke. Dus die mocht proeflopen. Ik heb het ook nog even geprobeerd maar Kieffer maat 1 is echt 17" dus mama haar billen zijn net wat dik.
Ik mag zorgen voor
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 29 sep 2014, 14:20

Dierenarts is geweest. Mette heeft duidelijk een ontsteking onder in zijn been. Maar of het een hoefzweer is of een overbelasting/kneuzing onder in is niet duidelijk.
Hij geeft geen duidelijk beeld op zijn hoef, zijn kreupel lopen is ook niet constant.

Nu voor de zekerheid een ontstekingsremmer, morgen door geven hoe hij dan is.
Omdat het geen kwaad kan, ook 2 keer per dag bij voorkeur met voet in emmer met dettol.

Verder vindt ze het een brokkenpiloot en ezel... ach en wij vinden het een oelewapper.....
Ik mag zorgen voor
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » di 30 sep 2014, 08:27

De spuit helpt goed bij Mette. Vanmiddag aanvullende medicatie halen. Zal dan toch geen hoefzweer zijn maar een ontsteking of blessure in zijn onderste deel been.

Tja het kan, hij is natuurlijk bij die vriendin door de draad gebanjerd en in het kippenvoerhok terecht gekomen (deur gewoon aan de kant geduwd met grof geweld). Thuis laatst ook al over een pallet heen gebanjerd omdat hij weer eens doorduwde waar hij niet mag zijn.
Alle brokken etc staan nu ver van de stal af maar het hooi ligt wel bij de stal (1 deel stal is nu hooi hok) en dat kan logistiek niet anders.

Vanavond naar een wei brengen waar hij wat kan scharrelen, gras eten en vooral zichzelf niet verder blesseren (nouja je weet nooit bij hem).
Ik mag zorgen voor
Keandra

Bericht door Keandra » wo 01 okt 2014, 06:29

EHm, ook niet leuk van Mette.

Hier zijn vorige week bij Githa ijzers met zolen geplaatst. Met veel miserie en een DA die moest komen verdoven als gevolg.
Dus nu hebben we weer een paard van 9 die terug gewenning aan de smid en voeten geven moet krijgen. En dit omdat ze grote schrik heeft dat we haar pijn zouden doen. Het dutske.
De andere 2, Swann en Denna, hebben zich dan weer voorbeeldig gedragen, maar Githa flipte gewoon. Nog nooit zo gezien bij haar.
Plaats reactie