H-tjes worden 3 in deel 3....

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Nathalie

Re: H-tjes worden 3 in deel 3....

Bericht door Nathalie » ma 11 aug 2014, 10:17

Wat doet Hummer het ook braaf zeg! Op de foto's lijkt het zadel alleen wel erg ver naar voren te liggen waardoor de amazone (jij?) achterop de lepel terechtkomt, misschien een puntje om naar te kijken? :)

Mette is ook echt wel een portret volgens mij...'never a dull moment' maar ik kan me voorstellen dat het je soms frustreert.

Heros begint ineens een 'bully' te worden. Is duidelijk zijn rang binnen onze kleine kudde aan het bevestigen (hij is de onbetwiste nummer 2 al), wat betekent dat Spooky Sue en Jacky het af en toe moeten ontgelden (hij jaagt ze gelukkig alleen een beetje weg verder niets dramatisch maar het staat zo lijnrecht tegenover zijn "normale, ietwat sullige 'zelf')
Zal mij benieuwen of hij ooit een graai gaat doen naar de kroon van Cos
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 11 aug 2014, 12:58

Nathalie, je hebt Mette helemaal door! Is gewoon echt een speelvogel maar ook dominant en gewoon toe aan hard werken.
De nieuwe wielen zitten op mijn koets, morgen nog 1 onderdeeltje halen zodat we hem weer echt kunnen gebruiken.
Hopelijk vanavond in de wei met tuig er op weer oefenen en eens zien of ik iemand uit de buurt met fjorden die ook aangespannen rijdt, zo gek krijg om de eerste keer mee te gaan als ik hier de weg op ga met Mette voor de koets.

Vanmorgen maar wat blij dat ik altijd onze picknicktafel in de doorgang van de oprit trek als ik de paardjes in de tuin laat gras maaien.
Het laatste paaltje met draad was omgezakt dus er kwamen 2 fjordjes op hun gemak de oprit opgesjokt..... Staan wat dom naar die tuintafel te kijken. Mette bij zijn halster gepakt en ze toch maar weer achter het hek in de wei geparkeerd. Dat laat hij dan weer braaf doen waar hij andere keren zich echt wel zou proberen los te trekken of te steigeren aan de hand.

Met het vullen van de waterbak voor de grap Mette nat gespoten, die daar op zijn gemak voor gaat staan, zich nog wat beter in de straal draait en dan rustig weg sjokt om te gaan rollen :D dan is hij zo leuk!
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 11 aug 2014, 15:10

Mette klinkt als een soort Hepsie eigenlijk.

Tja, tuintafel in de weg gezet, kon je wel?
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
mhollander

Bericht door mhollander » ma 11 aug 2014, 16:19

Thx voor de tip, was mij nog niet opgevallen van het zadel maar nu je zag ik het ook. Zal er even opletten de volgende keer. Ben ik trouwens niet maar mijn dochter .

Hier nu alles voor de winter binnen, vandaag stro binnen gekregen en direct op zolder laten plaatsen. Van mij mag de zomer nog lang duren en de winter nog even op zich laten wachten. Gras wordt nu wel minder maar nog steeds genoeg om ze zonder bij te voeren op het land te hebben. Moet wel steeds mijn vader waarschuwen dat ze echt wel genoeg hebben aan het gras. Hij wil ze steeds bijvoeren. Bang dat ze niet genoeg krijgen. \

haha leuk om te zien dat Hummer niet de enige is die soms probeert om zijn grenzen te verleggen.

Vandaag dus even niets met de paarden gedaan, geen zin meer in naar het sjouwen van stro. Vanavond met oudste dochter naar puppycurus met haar grote mini cooper.

Afbeelding
Afbeelding
mhollander

Bericht door mhollander » ma 11 aug 2014, 17:49

sorry foto's zijn beetje groot geworden!
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 11 aug 2014, 18:36

Sjolvir schreef:Mette klinkt als een soort Hepsie eigenlijk.

Tja, tuintafel in de weg gezet, kon je wel?
Gemeen he! Want als ze de oprit verder afwandelen en de straat oversteken, is er een groot weiland wat maar 1 keer per jaar wordt gemaaid en waar ze zich best een paar uur zouden kunnen amuseren met grazen. Het is wat met zo'n baasje wat het niet goed vindt dat je alleen de straat oversteekt en op avontuur gaat!
Ik mag zorgen voor
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » ma 11 aug 2014, 20:01

Morgen eens goed kijken, Mette zijn ene achterbeen lijkt in de kootholte kapot of is het gedroogde modder? Andere kootholtes van beide paarden zijn mooi heel en droog. Zou beetje raar zijn om maar op 1 sok modder te hebben? Maar Mette is raar.

Ik mocht er wel iets aan zitten, vond vanmiddag van uit het zolder raam al dat hij wat raar liep achter maar dacht dat het aan het feit lag dat ik uit zolderraam keek. Ik heb verder eigenlijk niets aan hem gemerkt.
Als het een wondje is, is het van tijdens de logeerpartij bij de boer en dus al "oud".
Zal bij daglicht eens goed kijken morgen.
Ik mag zorgen voor
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » di 12 aug 2014, 06:45

Kootholte heeft inderdaad een wond en allemaal korsten. Hij loopt prima, ik mag er iets aan zitten (hij tilt wel been op maar meer zoals voor een vlieg dan heel geirriteerd of wegdraaien of lopen). In de wei loopt hij nu prima voorzover ik kan zien. Even in de gaten houden maar.
Ik mag zorgen voor
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » di 12 aug 2014, 10:34

Klinkt als mok, Yessie heeft dat ook ooit aan 1 achterbeen heel erg gehad geloof ik. De andere benen maar een heel klein beetje. Ze stond toen op de wei, het bleek toen te nat/modderig voor haar. Ze liep toen wel, maar gevoelig.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » di 12 aug 2014, 13:45

Kan best mok zijn, hij heeft 5 weken bij de boer gelopen op de wei en het is een redelijk natte wei en heeft natuurlijk gemoeg geregend. Zal betadineshampoo halen straks en daar mee beginnen te wassen.

Iemand nog tips om te smeren om de korsten zacht te krijgen?
Ik mag zorgen voor
Esther

Bericht door Esther » di 12 aug 2014, 18:34

Als de korsten schoon zijn, dus geen pus o.i.d. dan niet meer weken. Gewoon mooi op laten drogen.
Ik heb bij de ruitersportzaak hier van HH een mokspul gehaald wat erg uitdroogde. Was wel even gevoelig bij Jeskim, zaten toen droge korsten op, maar toen die weg waren waren we ook van de mok af!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » di 12 aug 2014, 19:57

Ik kan geen pus ontdekken, morgen nog eens goed kijken. Heb er nu iets desinfecterends opgespoten. Ik weet dat mijn zusje vroeger acederm spoot bij mok bij haar fjord.

Baal wel even, man is voor werk naar buitenland en weekend ook al niet hier. Overbuuf die normaal ook even kon helpen, is er ook niet. Morgen even iemand anders om hulp vragen. Wil dat een volwassene even zijn kop vast houdt terwijl ik uitgebreid kijk. Alleen vast zetten en dan kijken, durf ik met dit exemplaar niet.... En mijn dochtertje van 10 is zo'n poppetje, dat wordt hem niet.
Ik mag zorgen voor
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » wo 13 aug 2014, 19:21

Vanmorgen dapper alleen aan de gang. Mette in een stal, emmer warm water, betadinezeep, washand, handdoek mee. Meneer heeft eerst deel warm water opgedronken... Zot! Daarna met washand goed nat gemaakt en met betadinezeep aan de gang. Daarna wilde ik hem met zijn voet in de emmer zetten om weer af te spoelen maar dat vond hij minder goed idee. Emmer om... Met koud water en de washand zoveel mogelijk afgespoeld en na gedroogd met handdoek.

Vanavond tuig er op gesmeten en dat ging best goed. Beetje onwennig na al die weken en geklooi met zijn tong over het bit. Ook liet hij zich keurig aan de hand in de stal zetten en ook er uit ging zonder gedram, gesteiger en gebijt of geschud met kop.

We komen er wel...
Ik mag zorgen voor
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 13 aug 2014, 19:40

Tuurliijk komen jullie er wel.
En ach.. hij gaf gewoon een hint dat hij ook wel een keer kopje thee lust...

Super dat Mette nog zo braaf was met tuig.
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » wo 13 aug 2014, 20:00

Ohh dus ik moet hem thee brengen morgenochtend bij zijn ochtendhooi...... nouja kan geregeld. Zou hij kamillethee lusten?

Ik was echt blij met hoe hij het deed in het tuig. Beetje jammer dat hij zijn tong weer over het bit wurmde, dat stuurt niet fijn. Maar de commando's stap, halt en achter zitten er nog prima op. Laatste onderdeel van de koets is gehaald, nu nog een vrijwilliger vinden die met me mee wil (en iets meer weet van paarden dan wat de voorkant is). Vind dat mijn zusje maar eens een weekend naar het zuiden moet komen. Of toch andere gek vinden.
Ik mag zorgen voor
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » wo 13 aug 2014, 20:25

Zeker 1e paar keren is het handig om 2 man grondpersoneel/grooms mee te hebben.
Heb dat toendertijd ook met Sjol gedaan, later met 1, maar 2 is gewoon handig en inderdaad dat ze wat van paarden en mentuigen af weten.
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » wo 13 aug 2014, 20:59

Hij liep natuurlijk prima bij Freddy in de koets (en daar kon ik alles alleen) maar dat was daar en niet met zenuw-Bloem aan de leidsels die enorm veel beren op de weg ziet. We kunnen de eerste keren wel richting veld voor we de drukke weg gaan oversteken.

Laat ik vooral de eerste keren GEEN kinderen mee hebben, dat scheelt al heel veel stress bij mij.
Ik mag zorgen voor
Keandra

Bericht door Keandra » do 14 aug 2014, 12:37

hehe stress bij het mennen, ik ken dat.
Ik ben ook zo'n stresskip. Hij gaan soms mennen met ons Githa, en als de kids dan lastig geweest zijn in de voormiddag dan is bij mij de fun er meestal al af nog voor we bij de paarden zijn. Dit omdat ik moeilijk met stress aankan en bij mennen hoort een hele rompslomp (koets vanonder zijn deken halen en op juiste plaats zetten, Githa optomen (en daar komt nog meer bij kijken als er nog een mendeken op moet), uiteindelijk voorspannen met hektische kids er rond, weg gaan en alles afsluiten zodat het jong grut niet weg kan en als er dan op je trip nog veel dazen zitten ... |o )
Ik ben al blij dat de kids ouder beginnen te worden en dat ze het zelf ook wel leuk vinden.
sassies84

Bericht door sassies84 » za 16 aug 2014, 17:55

Vandaag voor het eerst los gereden én een galopje gedaan!
Trots op m'n kleine mannetje!

Afbeelding
Nelis
v. Bjorgard m. Sidelia
M1 + 8 WP --> Nu lekker met Pré pensioen! :D

Cural
v. Sven m. Ura
M1 + 11 WP
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » do 21 aug 2014, 11:16

Dat doet ie braaf Sassie!

Vandaag weer tuig op Mette gelegd, ook al was hij speels voor we begonnen. Eerst gepoetst en geknipt, stilstaan was lastig. Maar hang er een men-bit in en hij staat mooi stil.
Hij was braaf, geen geklooi met tong over bit (heb rubberen tonglepel gekocht en hem laten zien met het dreigement dat ik dat in zijn bekkie zou stoppen als hij het nog eens deed). Zondag eens in de wei met de koets proberen (als de wei beetje droog is, nu is het goed te doen maar ik weet niet wat er morgen weer gaat vallen).
Ik mag zorgen voor
Plaats reactie