Rottige esdoorn, wat doe jij er aan?
Rottige esdoorn, wat doe jij er aan?
Getsie, het stikt hier van de esdoorn scheuten. Wij hadden heel veel esdoorns achter het huis, maar sinds we weten dat die dodelijk voor paarden zijn hebben we ze omgezaagd. Maar alles, maar dan ook alles zit hier onder de scheuten, de tuin, rond de mesthoop, een stuk van de ene wei.....om moedeloos van te worden, Het schijnt dat je 5 jaar na het omzagen van de boom nog last kan hebben van de scheuten.
Ik ben vanmorgen uren op mijn knieën bezig geweest scheuten uit die ene wei te trekken, JW had ze met gif behandeld en ik kon ze er nu heel makkelijk met wortel en al uittrekken, maar het is een gebed zonder einde. Het gif werkt wel hoor, ze verschrompelen. Zodra de veiligheidstermijn van gif verstreken is mogen ze weer in dat stuk, al is het met angst en beven. Dan moet het andere stuk bespoten worden, daar zit her en der een scheut. Ik had ze op rantsoen, maar omdat ik steeds lees dat paarden die voldoende hooi krijgen niet overlijden door de esdoorn, voer ik nu maar weer zat hooi.
Hoe kan het dat je vroeger nooit iets over de esdoorn hoorde? Was hij toen niet giftig of gingen er paarden aan dood en is dat nooit bekend geworden omdat er geen sectie verricht is?
Wat doen jullie aan die rottige esdoorn?
Ik ben vanmorgen uren op mijn knieën bezig geweest scheuten uit die ene wei te trekken, JW had ze met gif behandeld en ik kon ze er nu heel makkelijk met wortel en al uittrekken, maar het is een gebed zonder einde. Het gif werkt wel hoor, ze verschrompelen. Zodra de veiligheidstermijn van gif verstreken is mogen ze weer in dat stuk, al is het met angst en beven. Dan moet het andere stuk bespoten worden, daar zit her en der een scheut. Ik had ze op rantsoen, maar omdat ik steeds lees dat paarden die voldoende hooi krijgen niet overlijden door de esdoorn, voer ik nu maar weer zat hooi.
Hoe kan het dat je vroeger nooit iets over de esdoorn hoorde? Was hij toen niet giftig of gingen er paarden aan dood en is dat nooit bekend geworden omdat er geen sectie verricht is?
Wat doen jullie aan die rottige esdoorn?
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Re: Rottige esdoorn, wat doe jij er aan?
Spuiten met Roundup. We hebben dan wel de sterkere variant, want man lief heeft spuit lecentie en kan dus ook aan wat zwaarder spul komen, maar met roundup uit de winkel moet het ook wel lukken, duurt alleen iets langer.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Blijkbaar is die vergiftiging al langer bekend in Frankrijk/Wallonië, maar nu blijkbaar in sneltempo aan het uitbreiden naar Vlaanderen, Nederland,...
Ik denk dat het hier echt iets van de laatste 1-2 jaar is.
Wij hebben ze gelukkig niet in/rond de weides. Denk dat je niet meer kan doen dan spuiten en uit trekken. Is wellicht net zo'n rottigheid in je wei als JKK.
Ik denk dat het hier echt iets van de laatste 1-2 jaar is.
Wij hebben ze gelukkig niet in/rond de weides. Denk dat je niet meer kan doen dan spuiten en uit trekken. Is wellicht net zo'n rottigheid in je wei als JKK.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Roundup is net zo giftig als die Esdoorn, en daarmee vervuil je ook andere planten en grond, dus waarschijnlijk moet je gewoon het eruit blijven trekken (de aanhouder wint, misschien).
Dat is haast niet te doen, het zijn er echt honderden duizenden zo her en der
Baranna 13-5-2006
Dat is inderdaad niet te doen, en dan kies ik toch voor mijn paard en spuiten die handel en dan de paarden een poosje daar weg houden.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
-
Is het niet zo dat de esdoorn pas giftig wordt als er een bepaalde schimmel op het blad gaat zitten?
Ik denk dat het hetzelfde werkt als bij St. Jacobskruiskruid: blijven wegsteken inderdaad... Of misschien kort blijven maaien, zodat er geen blad op komt? En misschien eens kijken of bij de buren en in de greppel niet ook een verspreider staat van de zaden? Spuiten zou ik geen voorstander van zijn, i.v.m. tegengaan van gifstoffen in het algemeen.
Ik denk dat het hetzelfde werkt als bij St. Jacobskruiskruid: blijven wegsteken inderdaad... Of misschien kort blijven maaien, zodat er geen blad op komt? En misschien eens kijken of bij de buren en in de greppel niet ook een verspreider staat van de zaden? Spuiten zou ik geen voorstander van zijn, i.v.m. tegengaan van gifstoffen in het algemeen.
Ik heb laatst ergens gelezen dat jonge esdoorns ook giftig kunnen zijn, dus die jonge scheuten.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Klopt Esther er zijn dit voorjaar al heel wat paarden overleden aan de scheuten. De zaden komen echt bij onze bomen vandaag, de buren hebben geen esdoorn. Wij hebben de bomen deze winter gekapt, maar de zaden zijn i het najaar al verspreid natuurlijk. En die kunnen wel 5 jaar lang op blijven komen...
Baranna 13-5-2006
-
Kun je ze niet met zo;n gasbrander te lijf gaan? Is niet giftig en sneller dan uittrekken?
Ik heb een kleintje voor de oprit maar er zijn ook grotere met 5liter gasflessen te koop.
Ik heb een kleintje voor de oprit maar er zijn ook grotere met 5liter gasflessen te koop.
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Dat durf ik niet goed, ze zitten ook rondom de houte stal, houthok Op zich heb ik wel tijd die er uit te trekken, daar komen de paarden niet. Maar juist in het weiland vind ik het zo eng
Baranna 13-5-2006
Round up spuiten of er met de hand uittrekken. Maar als het er zoveel zijn, moet je wel zorgen dat je ze goed raakt met spuiten, anders kan hij op de wortel weer opnieuw uitlopen. (Best handig een vriend die hele dagen in het bos werkt. Dit is volgens wilfred de beste manier.)
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl
Jw heeft ze met iets anders bespoten, die in de wei althans. Nu ze geel zijn kan ik ze er heel makkelijk met wortel en al uitkrijgen. Die rond houthok enzo zijn met round up behandeld
Baranna 13-5-2006
Jw heeft ze met iets anders bespoten, die in de wei althans. Nu ze geel zijn kan ik ze er heel makkelijk met wortel en al uitkrijgen. Die rond houthok enzo zijn met round up behandeld
Baranna 13-5-2006
Heel slim, gewoon spuiten, ja tuurlijk allemaal niet goed voor de omgeving, maar liever dat dan een dood paard. En de roundup van tegenwoordig is lang zo schadelijk niet meer dan vroeger,
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
Toch nog even een Roundup berichtje (ik ben echt geen geiten wollen sokken type, maar het is echt troep). Het besmet andere planten, komt in het grondwater en zo weer bij je paard terecht als hij uit de sloot drinkt. Vanaf eind 2015 wordt het verboden voor particulieren.
Monsanto's Roundup Herbicide Found To Be 125X More Toxic Than Regulators Claim
Roundup herbicide was manufactured by Monsanto and is one of the worlds most widely used herbicides around the world. Numerous studies have emerged linking its main ingredient, glyphosate, to a number of health ailments that include cancer, Parkinson’s disease, Alzheimer’s disease and more.
A new study published in the journal Biomedical Research International shows that Roundup herbicide is 125 times more toxic than its active ingredient glyphosate studied in isolation.
Monsanto's Roundup Herbicide Found To Be 125X More Toxic Than Regulators Claim
Roundup herbicide was manufactured by Monsanto and is one of the worlds most widely used herbicides around the world. Numerous studies have emerged linking its main ingredient, glyphosate, to a number of health ailments that include cancer, Parkinson’s disease, Alzheimer’s disease and more.
A new study published in the journal Biomedical Research International shows that Roundup herbicide is 125 times more toxic than its active ingredient glyphosate studied in isolation.
Wij hebben geen roudup gebruikt en ze drinken hier niet uit de sloot
Baranna 13-5-2006