Meerwaarde selecties en (regio)kampioenschappen

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
yaniekiej

Meerwaarde selecties en (regio)kampioenschappen

Bericht door yaniekiej » ma 17 mar 2014, 22:10

Ik was benieuwd wat nu eigenlijk de meerwaarde is van het rijden van selecties en (regio)kampioenschappen.

Ik heb zelf vorige jaar voor het eerst meegedaan aan selecties met ja, mijn fjord :D . Ik werd uiteindelijk 6de van de kring in het L2 en mocht door naar de regiokampioenschappen. Was bere trots op mijn gele vriendinnetje, want behalve twee friezen waren er helaas geen andere spannende combinaties.

Maar behalve dat ik het een zeer leuke ervaring vond, dacht ik dit jaar met twee arabofriezen die ik rijd ook selecties te gaan starten. De eigenaar vroeg mij vervolgens, wat is daar de meerwaarde van.. En toen dacht ik tsja.. :+ nooit bij stilgestaan.

Ik bedoel uiteindelijk kost het een duit met geld, wedstrijden die relatief ver zijn en vooral de regio was voor mij anderhalf uur reizen en dan nog benzine, startgeld etc. Dus waarom zou je nu eigenlijk altijd selecties rijden buiten het feit om dat het gewoon leuk is? Heeft het uiteindelijk meerwaarde voor het paard? Misschien als je het NK mag starten, voor de ruiter zijnde..? mij heeft het niet veel verder geholpen.. Vandaar was ik benieuwd of jullie misschien wel een meerwaarde ondervinden van selecties :) ben benieuwd
Yanieke (V. Jars, MV. Barstad) M1+9 - Mijn droom Yanieke Z dressuur

Modelmerrie - A certificaat bij zadelproef - B diploma Fjordsport :)
Krista

Re: Meerwaarde selecties en (regio)kampioenschappen

Bericht door Krista » di 18 mar 2014, 12:27

Ik zie er geen enkele meerwaarde in en doe er ook niet aan mee.
Op de regio kan je je misschien nog best plaatsen maar op het NK gaat de gewone ruiter met het gewone paard doorgaans echt niet winnen cg in de bovenste regionen eindigen. Misschien in de L klasse nog mogelijk, daarna niet meer. Je rijdt dan gewoon tegen broodruiters met klasse paarden en paarden die bv al veel jonge paarden competities hebben gewonnen.
Ik vind het zelf pure tijdverspilling en rij liever gewone wedstrijden.
Overigens begrijp ik ook niet dat profs mogen deelnemen maar dat is een andere discussie. Z2 dit jaar gewonnen door Lotje Schoots. T is dr gegund hoor maar eigenlijk natuurlijk te gek om los te lopen. Wat heeft iemand van haar kaliber nog in de basissport te zoeken....
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Kelly

Bericht door Kelly » di 18 mar 2014, 13:21

Krista schreef:Ik zie er geen enkele meerwaarde in en doe er ook niet aan mee.
Op de regio kan je je misschien nog best plaatsen maar op het NK gaat de gewone ruiter met het gewone paard doorgaans echt niet winnen cg in de bovenste regionen eindigen. Misschien in de L klasse nog mogelijk, daarna niet meer. Je rijdt dan gewoon tegen broodruiters met klasse paarden en paarden die bv al veel jonge paarden competities hebben gewonnen.
Overigens begrijp ik ook niet dat profs mogen deelnemen maar dat is een andere discussie. Z2 dit jaar gewonnen door Lotje Schoots. T is dr gegund hoor maar eigenlijk natuurlijk te gek om los te lopen. Wat heeft iemand van haar kaliber nog in de basissport te zoeken....
Sluit me bij je aan :j

enige meerwaarde kan zijn voor eventuele verkoop.
Nederlands Kampioen levert iets meer op.
Maar ja... dat wordt je niet meer als particulier...

Kijk bv eens naar wie de Mac Rider cup hebben gewoon dit jaar.
In iedere klasse een al professionele ruiter cq ruiter met eigen stal...
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » di 18 mar 2014, 13:53

In de menwereld is het natuurlijk anders. Maar de districtskampioenschappen in de winter sla ik over, 113 km enkele reis voor 2 proefjes is me echt te gek. In de zomer is de districtkampioenschap de selectie voor de Hippiade. Ik ging dit jaar door in de dressuur en vaardigheid en reed mee met de talentencompetitie jonge menpaarden. Ik vind het erg leuk, het geeft eens een beeld om buiten de regio te starten. Plus dat op dat soort dagen iedereen van heel nederland naar Ermelo komt en dat is heel erg gezellig :D
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Charret

Bericht door Charret » do 20 mar 2014, 12:54

Krista schreef:Ik zie er geen enkele meerwaarde in en doe er ook niet aan mee.

Mee eens :j

Maar goed soms hoeft niet iets perse een meerwarde te hebben en kun je mee doen voor de ervaring, lol :)
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Amber_

Bericht door Amber_ » do 20 mar 2014, 13:06

Ik vond het toch wel een hele eer dat Fjordy zich gekwalificiteerd had voor de Gelderse Kampioenschappen :j. Toch juist leuk om te laten zien dat jij saampjes met je Fjord zo'n leuk team bent, dat je naar de Gelderse mag ! :D Ik heb zelf met Fjordy ooit in de SGW L de Nederlandse Kampioenschappen gereden, helaas kwamen we daar echt niet ver ... Maar ik vond wel super tof dat we daar mee hebben mogen rijden, tussen het grote geweld :))
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Viv

Bericht door Viv » do 20 mar 2014, 15:48

Ik sluit me aan bij K&K :D Leuk voor de broodruiter maar verder geen waarde voor Jan de gewone man. Misschien hooguit voor de ervaring.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
ajvn

Bericht door ajvn » do 20 mar 2014, 19:04

helemaal eens met Amber.
Mieke

Bericht door Mieke » do 20 mar 2014, 20:05

Dan kun je je afvragen, wat is het nut van wedstrijd rijden.. is toch hetzelfde als de kampioenschappen? Voor de fun of om je paard meer waard te laten worden?
Ctje :)
Viv

Bericht door Viv » vr 21 mar 2014, 12:33

Nee gewone reguliere wedstrijden zijn toch andere koek dan kampioenschappen, althans hier in de regio wel. Qua ruiters dan en het prijskaartje van de paarden :D

Wat het nut is is voor een ieder om voor zichzelf te bepalen, ik zie het voor mezelf als training en controlemiddel voor mn trainingen. Soms wordt je instructeur ook "bedrijfsblind" en is een kritisch oog van een buitenstaander (in dit geval een jury) handig om weer even wat aan te pakken wat op de achtergrond is geraakt. En het is ook wel fijn als je paard niet wereldvreemd is als hij op andere locaties komt. Maargoed dit is voor mezelf gesproken.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
Kelly

Bericht door Kelly » vr 21 mar 2014, 16:40

Viv schreef:Nee gewone reguliere wedstrijden zijn toch andere koek dan kampioenschappen, althans hier in de regio wel. Qua ruiters dan en het prijskaartje van de paarden :D

Wat het nut is is voor een ieder om voor zichzelf te bepalen, ik zie het voor mezelf als training en controlemiddel voor mn trainingen. Soms wordt je instructeur ook "bedrijfsblind" en is een kritisch oog van een buitenstaander (in dit geval een jury) handig om weer even wat aan te pakken wat op de achtergrond is geraakt. En het is ook wel fijn als je paard niet wereldvreemd is als hij op andere locaties komt. Maargoed dit is voor mezelf gesproken.
Nou die mening is bij mij niet zo...
Menig B/L jurylid weet echt niet waar ze het over hebben...
Ik snap nog steeds niet waarom die toelatingseisen zo laag zijn..

Ik rij met regelmaat voor bij de jurycursus en zit tenenkrommend te luisteren bij de nabespreking.. Sommige aspirant juryleden spelen gerust op hun telefoon tijdens de uitleg. De anatomie van een paard hebben ze ook niet veel kaas van gegeten.. Evenals kunnen beoordelen waar een paard toe in staat is icm het gevraagde onderdeel.
Tegenwoordig is tijdens een wedstrijd het paard er voor de dressuur ipv de dressuur er voor het paard.
Ik vind dit een trieste ontwikkeling..
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Viv

Bericht door Viv » za 22 mar 2014, 15:13

Dat vind ik al met de instructeursopleiding Kel, wat ze daar geleerd wordt, ...... en helaas kweken die de juryleden van de toekomst.
Afbeelding
yaniekiej

Bericht door yaniekiej » wo 26 mar 2014, 20:55

Viv schreef:Dat vind ik al met de instructeursopleiding Kel, wat ze daar geleerd wordt, ...... en helaas kweken die de juryleden van de toekomst.
Helemaal eens, ik was er van de week nog. Zit echt heel veel verschil in qua mensen die meedoen. De een weet alles tot in detail terwijl de ander beetje dom staat te praten over van alles en nog wat..

Maar om even verder over de regio's te gaan ben ik net als amber wel van mening dat het een uitdaging is om je fjord tussen de paarden op de regio te kunnen rijden. Vorige jaar was mijn fjord daar ook de enigste vond ik toch wel leuk. Echter vind ik het een nadeel dat het altijd zo ver is en ik slecht vervoer kan regelen. Nu ik M start denk ik niet dat ik mijzelf uberhaupt nog kan selecteren.

Wel train ik nog een aantal andere paarden (niet-fjorden) die misschien wel een kans maken, maarja of dit nu meerwaarde heeft. Ik zelf hoop toch wel steeds beter te worden en misschien meer connecties op te doen alleen vraag ik mijzelf af of ik dat moet doen door selecties en kampioenschappen te rijden. Het is een beetje wat iedereen zegt alles wordt in NL gedomineerd door de professionele ruiter..

Ik blijf het dus lastig vinden.. :?

Mieke

Bericht door Mieke » do 27 mar 2014, 04:14

Je spreekt jezelf wel n klein beetje tegen zo Viv. Je gaat naar wedstrijden om n kritisch oog op jezelf en je paard te laten kijken, maar vervolgens geef je aan dat de jury van tegenwoordig eigenlijk maar 'waardeloos' is.

Ik snap dat mensen het leuk vinden om wedstrijden te rijden en zo je niveau te laten bepalen, ik ben totaal geen competitie mens dus zal zoiets nooit leuk gaan vinden ;)
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 31 mar 2014, 11:45

Pablo schreef:In de menwereld is het natuurlijk anders. Maar de districtskampioenschappen in de winter sla ik over, 113 km enkele reis voor 2 proefjes is me echt te gek. In de zomer is de districtkampioenschap de selectie voor de Hippiade. Ik ging dit jaar door in de dressuur en vaardigheid en reed mee met de talentencompetitie jonge menpaarden. Ik vind het erg leuk, het geeft eens een beeld om buiten de regio te starten. Plus dat op dat soort dagen iedereen van heel nederland naar Ermelo komt en dat is heel erg gezellig :D
Ik sluit me aan bij Roos over het mennen, dat het leuk is om eens buiten de regio te starten (waar je toch vaak dezelfde jury tegenkomt). Verder vind ik het gewoon LEUK om geselecteerd te worden en dan toch onder nog wat extra stress goed te proberen te presteren. De districtskampioenschappen mennen zijn ook erg gezellig inderdaad.

En ach, jury's... het blijven mensen :+ . Zoveel mensen, zoveel meningen. Soms delen ze je mening, soms ook niet.

En wat voor de instructeursopleiding geldt, geldt ook voor de juryopleiding wat mij betreft. Gelukkig komt er nog een mens aan te pas (die overigens daar tegen vaak geringe vergoeding in zijn vrije tijd zit te jureren/staat les te geven)....
Viv

Bericht door Viv » di 01 apr 2014, 13:23

Mieke schreef:Je spreekt jezelf wel n klein beetje tegen zo Viv. Je gaat naar wedstrijden om n kritisch oog op jezelf en je paard te laten kijken, maar vervolgens geef je aan dat de jury van tegenwoordig eigenlijk maar 'waardeloos' is.

Ik snap dat mensen het leuk vinden om wedstrijden te rijden en zo je niveau te laten bepalen, ik ben totaal geen competitie mens dus zal zoiets nooit leuk gaan vinden ;)
Ik denk dat je mij verward met Kel Mieke :D

Alleen moet er, vind ik, wel opgepast worden dat er bij de instructeursopleidingen geen dingen aangeleerd worden die kant nog wal raken. Denk dat menig instructeur van nu nog nooit van het Rode Boekje gehoord heeft ;)
Ik kom dat ook veel tegen als ik zelf jureer dat heel veel basisdingen gewoonweg niet aangeleerd worden. Denk dat 80% van de ruiters die nu opgeleid worden nog nooit van bijvoorbeeld raakpunten hebben gehoord.

Ik vind het fijn als er een buitenstaander even meekijkt over de schouder en bestudeer ook altijd mijn protocollen en neem de punten daarvan mee naar mijn volgende lessen.
Over de kwaliteit van sommige juryleden valt te twisten maar moet zeggen dat ik niet mag klagen hier in de buurt. Rij niet altijd winst en dat hoeft ook niet. Als ik maar wat met het commentaar kan. Van sinterklaas-jury's wordt ik ook niet gelukkig als ik zelf vind dat het geen wp waard was :D Daar kan ik niks mee dan op zo'n moment.

Maar even terug naar het onderwerp, iedereen moet lekker voor zich weten of hij/zij selecties rijdt, ik doe het niet omdat ik er geen voordeel in zie voor mijzelf.
Afbeelding
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 01 apr 2014, 22:00

Meerwaarde niet perse..
Maar het was wel fun om een fjord uit de trailer te halen bij regio kampioenschap in de M2 en dan te horen dat je bij de verkeerde stal stond en bij stal verderop moest zijn, daar was ook wedstrijd.
En dan doodleuk terug kunnen zeggen, nee hoor, we rijden hier mee!

Ook leuk... hippiade... Gaan het dit jaar weer proberen, wil dan wel weer een bronzen stalplaatje krijgen niet zo'n stom plastic ding :D

Wolkj was overigens distr. kamp. pony's L in dist. West deze winter, met haar fjord.
En ik reed verkeerd met Toobs...in de B paarden en was daarmee met 0.22 % achter de nummer 1, daar ben ik wel heel ziek van geweest!
Stomme doos die ik ben.
Je wint er namelijk veel mooiere linten dan op gewone wedstrijden en ze kosten hetzelfde :+ ;)

Selecties onder het zadel vind ik te veel gedoe, moet je paar keer starten en dat is vaak in kort tijdsbestek.
Mennen veel handiger, vrije inschrijving voor het distr. kamp., dus inschrijven en rijden maar.

Qua jurering wordt je er wel knettergek van, ik krijg het doorgaans voor elkaar om zeer uiteenlopende waarderingen te krijgen
van de 2 jury's bij zo'n proef, welke heeft er nou gelijk :roll: -O-
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Mieke

Bericht door Mieke » wo 02 apr 2014, 11:16

Was gebaseerd op jou reactie op die van Kelly waarin je, naar wat ik begrijp, met haar meegaat. Maar goed, verder niet zo belangrijk voor de discussie ;)
yaniekiej

Bericht door yaniekiej » do 10 apr 2014, 19:14

Sjolvir schreef:Meerwaarde niet perse..
Maar het was wel fun om een fjord uit de trailer te halen bij regio kampioenschap in de M2 en dan te horen dat je bij de verkeerde stal stond en bij stal verderop moest zijn, daar was ook wedstrijd.
En dan doodleuk terug kunnen zeggen, nee hoor, we rijden hier mee!

Ook leuk... hippiade... Gaan het dit jaar weer proberen, wil dan wel weer een bronzen stalplaatje krijgen niet zo'n stom plastic ding :D

Wolkj was overigens distr. kamp. pony's L in dist. West deze winter, met haar fjord.
En ik reed verkeerd met Toobs...in de B paarden en was daarmee met 0.22 % achter de nummer 1, daar ben ik wel heel ziek van geweest!
Stomme doos die ik ben.
Je wint er namelijk veel mooiere linten dan op gewone wedstrijden en ze kosten hetzelfde :+ ;)

Selecties onder het zadel vind ik te veel gedoe, moet je paar keer starten en dat is vaak in kort tijdsbestek.
Mennen veel handiger, vrije inschrijving voor het distr. kamp., dus inschrijven en rijden maar.

Qua jurering wordt je er wel knettergek van, ik krijg het doorgaans voor elkaar om zeer uiteenlopende waarderingen te krijgen
van de 2 jury's bij zo'n proef, welke heeft er nou gelijk :roll: -O-
Mooiere linten jaaah das waar :o Die wil ik ook. Wilde graag kringkampioen worden :+ werd uiteindelijk 6de, was er wel heel tevreden mee. Was al blij dat ik genoemd werd :D

Ben er inmiddels nog steeds niet uit of ik M1 selectie zal starten :=

Plaats reactie