Goed ontwormschema
-
- Contacteer:
Re: Goed ontwormschema
Ik ontworm 4 x per jaar (bij de volwassenen), ben ook van het principe beter voor als te laat...Bij ons is het ook echt nodig daar er in het voorjaar/zomer altijd paarden van ons bij de hengstenboer op de weide gaan staan waar ontworming ook niet zo nauw wordt genomen en dan ook nog verschillende paarden over de vloer komen waar je niks van weet. Spoelwormen zijn inderdaad heel hardnekkig en zeer moeilijk om er van af te raken...want de eitjes kunnen tot 10 jaar overleven op het land. Ik ontworm de veulens en jonge paarden echt heel vaak tegen spoelwormen (ik ontworm dan met Tellmin, strongid-P, panacur). Dit doe ik extra de volwassenen ontworm ik in januari met ivermectine, april combi apparaat praziquantel-ivermectine, juli moxidectine, oktober terug combi. Bij niet drachtige en nieuwe paarden gaat er soms een Equest pramox in. Bij ons Mai is er overlaatst bloed getrokken voor check up en die had alvast geen bloedwormen of dergelijke, dus we zijn goed bezig denk ik 

Als de paardenmest goed gecomposteerd is, hoeft dat toch geen nadelige gevolgen te hebben wbt wormen?Joram schreef:Mijn Fjord staat om een camping, en paarden mest wordt herbruikt om land te bemesten. Dus goed ontwormen![]()
Mest onderzoek leuk en aardig, maar probleem is dat het een moment opname is. Wilt je goed doen dat moet je mest veel vaker onderzoeken.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ik heb de paarden bij huis nu. Ik ontworm ze gewoon. Eerst door de cushing pony die gewoon goed ontwormt moet worden. En nu omdat ik ook her en der ellende heb gezien met mestonderzoek. Ik geef ze weleens die tabletten of equest of pramox (geloof ik ik ben zo'n hork hiermee : P )
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Ik doe wormespuit gewoon door krachtvoer.
Ook hier geen mestonderzoek meer na een paard verloren te hebben aan een tumor in de ophanging van zijn darmen bestaande uit wormen (rode bloedworm), mest onderzoek gaf aan dat hij niet ontwormd hoefde te worden. Ondertussen dusdanig beschadigd van binnen dat er geen eer meer aan te behalen was.
Klakkeloos ontwormen doe ik ook niet. Omdat bij jonge paarden de spoelworm vaak voorkomt (zelden bij oudere paarden) ontwormde ik Morgan inderdaad 1x per jaar met pyrantel, daarnaast krijgt ze sowieso 1x per jaar een kuur die ook de horzellarven aanpakt. Na het weideseizoen (al staat ze het hele jaar in de wei
) ze zit ook ieder jaar onder de eitjes op haar schouders en manen. Dus better safe than sorry.
Verder ontworm ik op basis van de worm die er al dan niet uitkomt nadat ik groene klei over het voer heb gegeven. Dat haalt levende wormen mee in de mest. Dan kan je zien welke stof je moet geven om die worm aan te pakken. Helemaal parasiet vrij zal je paard natuurlijk nooit zijn. Als ik twijfel laat ik bloedonderzoek doen.
Klakkeloos ontwormen doe ik ook niet. Omdat bij jonge paarden de spoelworm vaak voorkomt (zelden bij oudere paarden) ontwormde ik Morgan inderdaad 1x per jaar met pyrantel, daarnaast krijgt ze sowieso 1x per jaar een kuur die ook de horzellarven aanpakt. Na het weideseizoen (al staat ze het hele jaar in de wei

Verder ontworm ik op basis van de worm die er al dan niet uitkomt nadat ik groene klei over het voer heb gegeven. Dat haalt levende wormen mee in de mest. Dan kan je zien welke stof je moet geven om die worm aan te pakken. Helemaal parasiet vrij zal je paard natuurlijk nooit zijn. Als ik twijfel laat ik bloedonderzoek doen.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Ik houd als ezelsbruggetje, wisseling van seizoen.
dus 21 maart, 21 juni, 21 september en 21 december.
Ik heb geen idee hoe dat spul heet. dierenarts geeft het mee. Kost 7.50
dus 21 maart, 21 juni, 21 september en 21 december.
Ik heb geen idee hoe dat spul heet. dierenarts geeft het mee. Kost 7.50
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Ik ontworm minimaal 2x per jaar. Voor het landseizoen met de equest en na het landseizoen met de equest pramox. Tussendoor doe ik mestonderzoeken maar ik zou er nooit zó op vertrouwen en helemaal niet meer ontwormen
Ik doe het zo precies hetzelfde.skreia schreef:Ik ontworm minimaal 2x per jaar. Voor het landseizoen met de equest en na het landseizoen met de equest pramox. Tussendoor doe ik mestonderzoeken maar ik zou er nooit zó op vertrouwen en helemaal niet meer ontwormen
Alleen doe ik geen mestonderzoek van het groene woud maar laat ik het door de DA nakijken en laat ik bloed trekken.
Het zomaar op niets af vergif in je paard stoppen vind ik niks.
Want laten we eerlijk wezen.. we doen er wel zo makkelijk over maar ontwormmiddel is troep!
Je kunt er zo een veulen mee omleggen, goed is het echt niet.
Klakkeloos ontwormen op niks af heb je ook niets aan.foss schreef:Ik ontworm elke 3 maanden dus 4x per jaar, helaas werkt zoals Yvonne zegt het mest onderzoek niet goed genoeg ik ben het liever voor dan te laat dan kan je alles dubbel doen en zijn de kosten nog hoger.
Of heb je helemaal uitgerekend wanneer je welke kuur moet geven?

Mest opsturen voor onderzoek is bijna geen haalbare kaart. Je moet verse mest hebben om te onderzoeken.
( de meeste wormeieren zijn kapot als het te oud is)
Mestonderzoek geeft zeker geen garantie!
( de meeste wormeieren zijn kapot als het te oud is)
Mestonderzoek geeft zeker geen garantie!
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zoals Kelly en Skreia (sorry naam ff kwijt) doen ben ik het ook van plan. En komt ongeveer overeen met wat de DA ook zei. DA wilde alleen mestonderzoek doen en helemaal niet ontwormen tot er iets zichtbaar is. Dat is me na even overdenken dus wel te link. Helaas heb ik ze net laten enten maar in het vervolg laat ik als ie dan komt ook mest en bloed gelijk checken. En dan voorjaar equest en najaar equest pramox. En tussendoor mestonderzoek laten doen. Nisko heeft afgelopen najaar ivm koliek al eens mestonderzoek gehad en bleek "schoon" te zijn.
@Claudia: hoe vers moet de mest zijn. Is het vers genoeg als ik 's ochtends bij stal kom en wat mest raap die er die nacht voor me neergelegd is??
@Claudia: hoe vers moet de mest zijn. Is het vers genoeg als ik 's ochtends bij stal kom en wat mest raap die er die nacht voor me neergelegd is??

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
De schadelijkheid van wormespuit val te niet in wat voor schade wormen kunnen aanrichten. Tenzij je wormspuit gaat over doseren.
En als dierenarts moeilijk overdoet, gewoon bij ander vragen.
Of je kunt net als mij in Ierland meteen voor 2 jaar bestellen, is ook nog stukken goedkoper.
En prijs van mest onderzoek vindt trouwens veelste hoog. Want als je goed wilt doen moet je minimaal 1 keer per maand doen (liefst vaker) en dan wordt al gauw erg duur.
Of je kunt net als mij in Ierland meteen voor 2 jaar bestellen, is ook nog stukken goedkoper.
En prijs van mest onderzoek vindt trouwens veelste hoog. Want als je goed wilt doen moet je minimaal 1 keer per maand doen (liefst vaker) en dan wordt al gauw erg duur.
En daarom moeten we maar klakkeloos rommel in ons paard spuiten?Joram schreef:De schadelijkheid van wormespuit val te niet in wat voor schade wormen kunnen aanrichten. Tenzij je wormspuit gaat over doseren.
Je ent zeker ook 2x per jaar voor de zekerheid

Ik neem t zelf mee naar mn werk en kijk t zelf na 

Wat noem jij rommel ?Kelly schreef: En daarom moeten we maar klakkeloos rommel in ons paard spuiten?
Je ent zeker ook 2x per jaar voor de zekerheid
Enten? Is dat het moet, wat uiteindelijk ook weer allemaal commercieel belang is. Ik ken genoeg paarden die nooit genet wordt, en ken zelfs verhalen waar bij zo enting juist slachtoffers maakt. En geen verhalen van paarden die gestorven zijn omdat ze niet geënt waren.
Misschien is recept plicht ook gekomen door gelobby van dierenartsen.
Dure mestonderzoek,
Waar ik naar zou streven is dat mest onderzoeken veel goedkoper zou mouten zijn waardoor je vaker kan uitvoeren waardoor stukken betrouwbaarder wordt.
Want als je maar om 3 maanden mest onderzoek doet, dan kan paard al 3 maanden lang met een wormbesmetting rond lopen. En mochten ze de vorige keer niks hebben kunnen vinden doordat moment opname is van een klein monster dan loopt paard er al 6 maanden mee rond.
Heb ooit ergens op bokt gelezen dat ze bij een onderzoek om de week een mest onderzoek deden, ja op die manier wordt zo iets wel betrouwbaar maar reken maar eens uit wat dat kost.
Ieder doet het zoals men denkt dat het neste is toch...
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Wat gewoon echt niet slim is om zomaar zonder nadenken te ontwormen.
Die mestonderzoeken zijn niet voor niets in het leven geroepen.
We komen steeds dichter in de buurt van resistentie tegen ontwormingsmiddelen. Daarom wordt er geadviseerd om niet meer zomaar te pas en te onpas te ontwormen.
En denk nu niet, resistentie komt heus niet doordat ik mijn paard 1x extra een kuur geef. Als we allemaal zo denken werken we het juist in de hand.
Denk gewoon na wat je doet en/of vraag advies aan je DA.
Als de wormen eenmaal echt resistent zijn, dan is er voor niemand meer iets dat tegen wormen helpt.
@Joram, hij hebt het over overdoseren. Onderdoseren is in mijn ogen erger. Hiermee wek je juist resistentie op. Let daar dus ook op.
Die mestonderzoeken zijn niet voor niets in het leven geroepen.
We komen steeds dichter in de buurt van resistentie tegen ontwormingsmiddelen. Daarom wordt er geadviseerd om niet meer zomaar te pas en te onpas te ontwormen.
En denk nu niet, resistentie komt heus niet doordat ik mijn paard 1x extra een kuur geef. Als we allemaal zo denken werken we het juist in de hand.
Denk gewoon na wat je doet en/of vraag advies aan je DA.
Als de wormen eenmaal echt resistent zijn, dan is er voor niemand meer iets dat tegen wormen helpt.
@Joram, hij hebt het over overdoseren. Onderdoseren is in mijn ogen erger. Hiermee wek je juist resistentie op. Let daar dus ook op.
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

Onder doseren is super slecht, kun je er net zo goed niks in stoppen
.
Liever iets over doseren.
En wormonderzoek duur???, dan weet je niet wat voor een werk het os als je het goed wil doen.
En dat is zeker niet door gelobby van de dierenartsen gekomen. Het is in het leven geroepen doordat er steeds meer mensen resistent worden tegen allerlei medicijnen , dus het hele medicijngebruik bij dieren moest drastisch naar beneden dus ook de wormmiddelen.
Wij verplichten het niet om het eerst te onderzoeken maar het is wel verstandig om het gewoon te doen. Mits je het met verse mest doet.
Het liefst als je het ziet vallen en dan gelijk oprapen en brengen. Je kunt aan de mest meestal wel zien of die vers is.
Ik ontworm ook gewoon vier keer per jaar. ( doe zo tussendoor regelmatig een keer een mestonderzoek)

Liever iets over doseren.
En wormonderzoek duur???, dan weet je niet wat voor een werk het os als je het goed wil doen.
En dat is zeker niet door gelobby van de dierenartsen gekomen. Het is in het leven geroepen doordat er steeds meer mensen resistent worden tegen allerlei medicijnen , dus het hele medicijngebruik bij dieren moest drastisch naar beneden dus ook de wormmiddelen.
Wij verplichten het niet om het eerst te onderzoeken maar het is wel verstandig om het gewoon te doen. Mits je het met verse mest doet.
Het liefst als je het ziet vallen en dan gelijk oprapen en brengen. Je kunt aan de mest meestal wel zien of die vers is.
Ik ontworm ook gewoon vier keer per jaar. ( doe zo tussendoor regelmatig een keer een mestonderzoek)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- rocky&moby
Ik sta op een pensionstal waar veel paarden komen en gaan en ze met ze alle een een weiland lopen.
Wij ontwormen met de hele stal tegelijk een aantal keer per jaar, de dierenarts heeft hiervoor een schema gemaakt.
Ik vind het wel prettig maar kan me ook voorstellen dat mensen minder vaak ontwormen en dan een mest/bloed controle doen.
Het lijkt me indd niet gezond om zomaar wat te doen, denk dat veel mensen ook met het invoeren van ontwormen op recept maar wat aanmodderen of het gewoon niet doen.
Wij ontwormen met de hele stal tegelijk een aantal keer per jaar, de dierenarts heeft hiervoor een schema gemaakt.
Ik vind het wel prettig maar kan me ook voorstellen dat mensen minder vaak ontwormen en dan een mest/bloed controle doen.
Het lijkt me indd niet gezond om zomaar wat te doen, denk dat veel mensen ook met het invoeren van ontwormen op recept maar wat aanmodderen of het gewoon niet doen.
Ik heb ook een schema van de dierenarts. Doe het al jaren en zou niet weten waarom ik dat zou veranderen. Bevalt me prima.
het is een schema van vier of vijf keer per jaar. Om het jaar verschillende merken spuiten.
het is een schema van vier of vijf keer per jaar. Om het jaar verschillende merken spuiten.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"