16+ maar nog een hoop levenslust, deel 4
Re: 16+ maar nog een hoop levenslust, deel 4
Jeskim is vandaag onder de douche geweest. Brrrr, koud!!
Ze vond het niet eens zo erg geloof ik. Vooral het wassen vond ze wel lekker, warm water, lekker krabben!!
Met het uitspoelen werd ze wel koud en stond ze even te bibberen. Snel op stal, zweetmes erover, met handdoeken afgerost en toen een deken erover!! En daarna een lekkere wortel!!
Nu hopen dat het wat helpt..
Ze vond het niet eens zo erg geloof ik. Vooral het wassen vond ze wel lekker, warm water, lekker krabben!!
Met het uitspoelen werd ze wel koud en stond ze even te bibberen. Snel op stal, zweetmes erover, met handdoeken afgerost en toen een deken erover!! En daarna een lekkere wortel!!
Nu hopen dat het wat helpt..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Arme Jeskim maar het is voor een goed doel.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Als het nu maar helpt..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Hoop ik voor je Esther. Nisko heb ik de staart uitgepluist, anti/klit erin en fenololf erin en het lijkt te helpen. Verder kan ik weer regelmatig borstelen, de kortste dag is geweest en ja, dan komt er midden in de winter al weer haar uit
. Vaste prik bij die ouwe van me.
Gisteren een ritje gedaan en wat was ze blij dat ze mee mocht, briesend het hele rondje rond aan de lange teugel. Rustig stapritje red ik zelf nog wel en mevrouw stapte lekker vlot en parmantig door. En uiteraard kuikenbraaf. Echt topper wat dat aan gaat
.

Gisteren een ritje gedaan en wat was ze blij dat ze mee mocht, briesend het hele rondje rond aan de lange teugel. Rustig stapritje red ik zelf nog wel en mevrouw stapte lekker vlot en parmantig door. En uiteraard kuikenbraaf. Echt topper wat dat aan gaat

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Hopelijk is Jeskim nu haar kriebels kwijt.
Lekker dat je nog wel met Nisko kunt rijden, Annemarie.
Gisteren heb ik met Odet ook nog een rondje buiten gedaan. Vanaf zaterdag start de vuurwerk verkoop, dus dan is het weer even klaar met buitenrijden.
Lekker dat je nog wel met Nisko kunt rijden, Annemarie.
Gisteren heb ik met Odet ook nog een rondje buiten gedaan. Vanaf zaterdag start de vuurwerk verkoop, dus dan is het weer even klaar met buitenrijden.
Odette&Fenna
Hoop ook dat helpt voor Jeskim
Gebit Tobbe gaat super
Tobbe kan weer net zo snel en goed hooi en biks eten als de andere paarden, ben erg blij mee. En voor rest is echt idoot warm. Als de voorspellingen zo blijven na oud en nieuw dan ga ik Tobbe veder scheren.
Gebit Tobbe gaat super

Fijn dat Tobbe zijn gebit weer hersteld en hij met de kerstdagen ook weer lekker kan eten, hihi.
Jeskim heeft nu wel zachte manen, ze is alleen wat raar opgedroogd.
Jeskim heeft nu wel zachte manen, ze is alleen wat raar opgedroogd.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Zijn die van jullie ook zo hevig?
Ik dacht gezellig aan de hand te gaan wandelen met lajke. 2 jarige in de stal opgesloten met hooi. Halstertje om, wandelschoenen aan en op weg. Was weinig ontspannends aan, hoop gedribbel en gedraaf aan de hand. Groot maken, stilstaan, snuiven.... Binnen uur waren we weer terug, alle fietsers waren heel eng en dat waren er nog al wat.
Ik dacht gezellig aan de hand te gaan wandelen met lajke. 2 jarige in de stal opgesloten met hooi. Halstertje om, wandelschoenen aan en op weg. Was weinig ontspannends aan, hoop gedribbel en gedraaf aan de hand. Groot maken, stilstaan, snuiven.... Binnen uur waren we weer terug, alle fietsers waren heel eng en dat waren er nog al wat.
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Hier gaat juist heel goed.
Sinds Tobbe kiezen getrokken zijn luisterd hij weer veel beter naar mij en gaat ook niet meer vandoor (terwijl ik hem nu buiten bitloos rij). Wel hadden ze idd er erg veel zin in, en op terug weg zijn we iets eeder gaan stappen gezien ze op gegeven moment wel erg heet werden.
Maar zolang zo goed luisterd, heb ik geen probleem mee om lekker hard te gaan.
Sinds Tobbe kiezen getrokken zijn luisterd hij weer veel beter naar mij en gaat ook niet meer vandoor (terwijl ik hem nu buiten bitloos rij). Wel hadden ze idd er erg veel zin in, en op terug weg zijn we iets eeder gaan stappen gezien ze op gegeven moment wel erg heet werden.
Maar zolang zo goed luisterd, heb ik geen probleem mee om lekker hard te gaan.
Dat soort dingen heeft Nisko nooit last van. Die is super mak buiten en je kan zo weer opstappen na maanden. Ze is soms wel eens loperig en sowieso erg voorwaarts maar reageert vrijwel nooit op verkeer, ook niet als ze druk is. Ik zeg altijd die kan je nog over de staart rijden en dan beweegt ze nog niet
.

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
In verkeer en met enge dingen is Tobbe ook geen held. Maar wat bij hem dan heel goed werkt is om zelf initiatief te nemen en heel duidelijk plan bij hem te hebben.
Heb Tobbe's boeg gisteren geschoren
Gezien softe weervoorspellingen, onbeperkt hooi en dat hij wat vetjes heeft en zo doende niet snel koud heeft, heb ik toch maar gedaan.

Groot verschil in rijden, paard heeft niet meer te warm en zweet veel minder.
Heb Tobbe's boeg gisteren geschoren
Gezien softe weervoorspellingen, onbeperkt hooi en dat hij wat vetjes heeft en zo doende niet snel koud heeft, heb ik toch maar gedaan.

Groot verschil in rijden, paard heeft niet meer te warm en zweet veel minder.
Fijn dat het beter gaat met rijden met Tobbe!
Kiezen zijn er dus niet voor niks uit gegaan
Hoe gaat het met Jeskim? Heeft ze nog last van mok?
Odette is 's winters buiten meestal wel iets drukker dan 's zomers. Maar nu ze ouder wordt, is het een stuk minder dan een aantal jaren terug. Toen was ze amper te houden buiten
Kiezen zijn er dus niet voor niks uit gegaan

Hoe gaat het met Jeskim? Heeft ze nog last van mok?
Odette is 's winters buiten meestal wel iets drukker dan 's zomers. Maar nu ze ouder wordt, is het een stuk minder dan een aantal jaren terug. Toen was ze amper te houden buiten

Odette&Fenna
Jeskim heeft nog steeds flink de kriebels helaas.. De mok gaat heel goed, bij het ene been is het weg, bij de andere, die was ook wat erger zitten nog een paar kleine korstjes, maar die gaan er binnenkort ook wel af denk ik. Ze loopt er ook totaal niet meer kreupel op!!
Wat mij vandaag meer zorgen baarde waren twee dingen die voor Jeskim totaal 'out of character' zijn.
We gingen even een stukje wandelen niets aan het handje, ze loopt weer vrij goed, dus hadden een leuk tempo. Komen we bij een bocht en ineens out of the blue flipte ze ineens. Of ze nu schrok of iets, ik weet het niet, maar ze begint te steigeren en om me heen te tollen! Schrok me rot, dacht dat ze een hersenbloeding ofzo had. Jeskim kijkt namelijk niet snel van iets op en als ze dat wel doen blijft ze redelijk rustig staan kijken wat het is.. Steigeren heb ik haar sowieso weinig tot nooit zien doen. En het was ook geen hupje van voren, maar echt op de achterbenen staan. Vond ik nog vrij knap met haar artrose beentjes. Stukje terug gelopen, kalmeerde ze weer, ben ook even boos geworden dat ze niet zo mal moest doen. Dus weer verder gelopen en later in het bos nog een keer zo'n uitspatting, maar nu korter en kon het in de hand houden.
Thuis haar box uitgemest, ze liep zoals gewoonlijk in de weg en niets raars meer te ontdekken.
Ik had Tea ook even in de stal gezet en die wilde ik knippen. In Jeskims stal heb ik meer licht, dus de deur naar Jeskims uitloopje dicht gedaan, Jeskim stond dus buiten. Tea in Jes haar stal gezet, had ik blijkbaar de deur niet goed dicht gedaan. En Jeskim, die normaal echt beter weet dan bij Tea in de buurt te komen, wandelt zo de stal weer in. Mijn pa zag het gelukkig gebeuren en was ook meteen in de stal! Ik Tea stevig vasthouden en mijn pa wilde Jeskim uit de stal halen. Voor de duidelijkheid, Tea is onwijs dominant en begint gewoon op een ander paard in te meppen als die te dichtbij komt (en zeker op Jeskim, dat is echt geen combi). Mijn vader duwde Jeskim achteruit, maar die ging scheef achteruit en botste tegen Tea haar kont aan, meppen natuurlijk, maar na een brul en een mep van mij hield ze gelukkig op en maakte Jes zich uit de voeten.
Het aparte is dat Jeskim echt wel beter weet, maar het leek wel of ze totaal niet door had dat Tea er stond..
Zal wel toeval zijn, maar ik blijf het raar vinden. Zou ze wat dement worden ofzo, of dat haar ogen achteruit gaan??
Als Fjella bovenstaande dingen had gedaan had ik niet raar opgekeken, maar voor Jeskim is het echt abnormaal.
Wat mij vandaag meer zorgen baarde waren twee dingen die voor Jeskim totaal 'out of character' zijn.
We gingen even een stukje wandelen niets aan het handje, ze loopt weer vrij goed, dus hadden een leuk tempo. Komen we bij een bocht en ineens out of the blue flipte ze ineens. Of ze nu schrok of iets, ik weet het niet, maar ze begint te steigeren en om me heen te tollen! Schrok me rot, dacht dat ze een hersenbloeding ofzo had. Jeskim kijkt namelijk niet snel van iets op en als ze dat wel doen blijft ze redelijk rustig staan kijken wat het is.. Steigeren heb ik haar sowieso weinig tot nooit zien doen. En het was ook geen hupje van voren, maar echt op de achterbenen staan. Vond ik nog vrij knap met haar artrose beentjes. Stukje terug gelopen, kalmeerde ze weer, ben ook even boos geworden dat ze niet zo mal moest doen. Dus weer verder gelopen en later in het bos nog een keer zo'n uitspatting, maar nu korter en kon het in de hand houden.
Thuis haar box uitgemest, ze liep zoals gewoonlijk in de weg en niets raars meer te ontdekken.
Ik had Tea ook even in de stal gezet en die wilde ik knippen. In Jeskims stal heb ik meer licht, dus de deur naar Jeskims uitloopje dicht gedaan, Jeskim stond dus buiten. Tea in Jes haar stal gezet, had ik blijkbaar de deur niet goed dicht gedaan. En Jeskim, die normaal echt beter weet dan bij Tea in de buurt te komen, wandelt zo de stal weer in. Mijn pa zag het gelukkig gebeuren en was ook meteen in de stal! Ik Tea stevig vasthouden en mijn pa wilde Jeskim uit de stal halen. Voor de duidelijkheid, Tea is onwijs dominant en begint gewoon op een ander paard in te meppen als die te dichtbij komt (en zeker op Jeskim, dat is echt geen combi). Mijn vader duwde Jeskim achteruit, maar die ging scheef achteruit en botste tegen Tea haar kont aan, meppen natuurlijk, maar na een brul en een mep van mij hield ze gelukkig op en maakte Jes zich uit de voeten.
Het aparte is dat Jeskim echt wel beter weet, maar het leek wel of ze totaal niet door had dat Tea er stond..
Zal wel toeval zijn, maar ik blijf het raar vinden. Zou ze wat dement worden ofzo, of dat haar ogen achteruit gaan??
Als Fjella bovenstaande dingen had gedaan had ik niet raar opgekeken, maar voor Jeskim is het echt abnormaal.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Raar, misschien dat de zintuigen wat minder worden. En dat ze met de overgang van buiten naar binnen Tea niet heeft opgemerkt?
Zou de schrikreactie van buiten misschien ook beter kunnen verklaren?
Zou de schrikreactie van buiten misschien ook beter kunnen verklaren?
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Denk toch niet dat het aan haar zicht ligt, was wel het eerste waar ik aan dacht. Maar ik pakte een emmer en toen zag ze vanuit de verte nog prima dat het een emmer was waar ook wel eens worteltjes in zitten!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
wat vreemd Esther, vooral dat steigeren zo vanuit het niks....
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kon ze ook niet horen dat je emmer op tilde Esther?
En misschien dat ze tijdens de wandeling zo geschrokken is waardoor ze later op dag zich nog wat vreemde gedraagde? (of juist om die rede stal weer in liep om bescherming te zoeken)
Hou maar even goed in gaten.
En misschien dat ze tijdens de wandeling zo geschrokken is waardoor ze later op dag zich nog wat vreemde gedraagde? (of juist om die rede stal weer in liep om bescherming te zoeken)
Hou maar even goed in gaten.
Wat vreemd esther een ook wel erg hopelijk blijft het hierbij .
http://www.fjorkahoeve.nl
Heb je Jeskim al eens laten testen op cushing? Paarden die dat hebben kunnen ook zulke uitspattingen hebben. Ook jeuk kan een klacht zijn... Iwan heeft ook cushing maar ik heb hem nog niet aan de medicijnen, daarvoor vind ik hem te goed. Maar kijk maar eens in dit topic op bokt http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1750529&
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.