16+ maar nog een hoop levenslust, deel 4

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Nicole
Moderator

Re: 16+ maar nog een hoop levenslust, deel 4

Bericht door Nicole » wo 18 dec 2013, 21:03

Ff een update van ons bezoek aan de kliniek vandaag. Iedereen was verbaast dat de oude man er nog zo goed uit ziet.. *trots*
Maar het was wel duidelijk dat de mest niet goed was. Bloed afgenomen, mest onderzocht en toen zijn mond open.. En daar ligt de kwaal.. Er zijn een aantal kiezen die erg los zitten en er eigenlijk uit moeten..
Maar goed daar was zowel de DA als ik geen voorstander van, want dat is het begin van het einde qua losse kiezen.
Eerst maar vezel voer meegekregen en in het nieuwe jaar opnieuw
contact met de DA.
Begin januari moet Iwan naar de hoefsmid in Emmeloord en wil daar nog ff een second opinion vragen, wat ze daar zouden doen...
Het ergste vind ik zelf, de acceptatie dat hij toch nu echt kwalen gaat krijgen die horen bij het ouder worden....echt stom van mij zelf, maar ja zo voel ik dat nu eenmaal.. :\
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Esther

Bericht door Esther » do 19 dec 2013, 07:52

Ach, arme Iwan..
Is helemaal niet stom Nicole, ik zie het hier ook. Je ziet ze gewoon ouder worden en daar zitten kwaaltjes bij en andere ongemakken. Je beseft ineens dat het straks ook een keer einde verhaal kan zijn. Dat is niet makkelijk..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ootje

Bericht door Ootje » do 19 dec 2013, 12:09

Lastig probleem met Iwan.
Ouderdom komt inderdaad vaak met gebreken.
Bij ons op de manege staat Flora (28 inmiddels) en zij mist ook kiezen. Ze eet wel hooi, maar maakt er vaak alleen maar ballen van die ze weer uitspuugt. Ze krijgt wel Subli seniorer priores en ze staat zoveel mogelijk op de wei, maar toch zie je dat ze nu echt oud wordt.

Odette had gisteren ook iets geks. De laatste tijd zwiept ze met haar staart als ze galoppeert. Gisteren wilde ze helemaal niet in galop, ze ging alleen maar in z'n achteruit. Nu deed ze dat als manegepaard ook regelmatig, maar ze is inmiddels al ruim 11 jaar van mij. Dan ben ik ook gelijk weer bang dat er iets mis is, ze heeft toch al niet zo'n goede achterhand.
Soms zou je wel willen dat ze konden praten...
Odette&Fenna
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » do 19 dec 2013, 12:25

Ja of het oortje in de usb poort van de laptop stoppen en ze uitlezen..... (zou ik met de kinderen ook wel eens willen).

Lajke gaat eigenlijk nog steeds goed, hoewel ze stikchagerijnig wordt van de modder. Straks maar weer even in de tuin als ik de kinderen uit school heb gehaald. Is funest voor mijn gras en rozen (Mette banjert er gewoon doorheen) maar doet wonderen aan haar humeur).
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Joram

Bericht door Joram » do 19 dec 2013, 13:55

Haha, soms moet je ook maar wat voor over hebben (die rozen).
Paard die je uit kan lezen zou erg handig zijn :+

Nicole, moeilijk van Iwan. Welke kiezen zitten los?
En wat is reden dat ze trekken af raden?
Bij Tobbe heb ik wel de kiezen laten trekken. Paard had altijd mooi gebit tot dat hij last losse kiezen kreeg. Door pijn is hij scheef gaan kouwen met scheef gebit als gevolg.
Maar wat ze ook kunnen doen is de losse kiezen heel erg inkorten zodat de druk er van af is zodat ze geen pijn meer van hebben.
Nu (2 weken na trekken) gaat erg goed met hem. Ik vindt ook dat hij veel makkelijker en vriendelijker is in de omgang (maar misschien komt ook doordat ik rekening hou met zijn gebit). Eten hooi, gras en slobber, stukjes appels en kleine stukjes worstels gaat erg goed en heb zelf idee dat we volgende maand ook wel weer kunnen proberen met bit te rijden.

En Tobbe moet nog 16 worden..... maarja blijkbaar wordt ene paard sneller oud dan de ander.
Maar we gaan gewoon leuke tijd van maken en we zien wel hoe komende jaren gaat.
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 19 dec 2013, 14:30

Hoe paarden oud worden verschild heel erg ja. Nisko heeft dit jaar voor het eerst 2x koliek gehad. Had niet echt het idee dat het met de leeftijd te maken had, maar ja, wie zal het zeggen. Verder had ze bij controle nog een erg goed gebit en gaf de DA haar nog lang geen 20. Ze lijkt een sterke dame te zijn maar ja, met koliek kan het zo ook ineens klaar zijn...moet er nog even niet aan denken.

Ik kan me die moeite met acceptatie best voorstellen Nicole. Hoop dat Iwan's gebit nog een poosje mee gaat en senioren priores is anders goed spul om bij te voeren mocht hij veel gaan inleveren qua gewicht.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Joram

Bericht door Joram » do 19 dec 2013, 14:32

senioren priores doet Tobbe ook erg goed, en slobber van mijn stalgenoot vindt hij super lekker. Zal anders wel keer aan haar vragen wat voor slobber zij geeft.
Tja, is voor mij nachtmerrie dat straks Tobbe gebit misschien al op is voordat dat 20 is. Maar heb me eenmaal bij neer gelegd en zie wel hoe gaat. Vindt zelf belangrijkste dat Tobbe in ieder geval gelukkig is.
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » do 19 dec 2013, 17:24

Tja, Iwan zal denk ik toch moeten leren om slobber te eten, want dat blieft meneer nu echt niet .. :n
Ik ben gisteren vergeten te vragen welke kiezen echt los zitten, heb vandaag een mail gestuurd met deze vraag.
De reden dat ze liever niet willen trekken, is dat dan meer kiezen gaan los zitten vanwege de gaten die ontstaan en de kiezen die daarbij in de buurt zitten ook eerder los gaan zitten.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » do 19 dec 2013, 19:22

Iwan foppen met slobber met stukjes appel of lepel stroop?

Lajke vindt natte zemelen wel lekker maar de kruidenslobber van Mijten is ze echt dol op!
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Joram

Bericht door Joram » do 19 dec 2013, 20:59

En ik zal wel even vragen wat voor slobber stalgenoot geeft. Schijnt erg lekker te zijn, en wat je ook kunt proberen is minder water.
Esther

Bericht door Esther » vr 20 dec 2013, 06:47

Geloof dat ik me gelukkig nog geen zorgen hoef te maken over Jeskims gebit. Mijn vader heeft boerenkoolplanten om moeten hakken met een bijl, maar vervolgens kaant madam die lekker weg!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 20 dec 2013, 08:13

Yvonne de grote ouderwetse tuiger (1.65) van mijn vriendin woog 600 kg (gewogen in de kliniek) dus 800 is echt wel veel lijkt me. Maar maakt ook niet uit al zou ze 300 kg wegen als ze de trailer niet in willen of er niet in willen blijven dan kan je er nog niks mee.

Nicole wat balen van Iwan, ouderdom komt inderdaad met gebreken maar die acceptatie is lastig, weet ik. Ilonk heeft hele goeie kiezen gelukkig maar echt stompjes van voortanden, de tijd dat zij geen kort gras meer kan eten komt er aan. Ik voer haar nu al jaren Subli SP bij (een kg droog die ik dan weeg) daar gooi ik wel brokken door. Qua slobber er is haast geen paard die de slobber van Pavo kan weer staan, die is 'heerlijk' slijmig door de lijnzaad die er in zit.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 20 dec 2013, 08:21

Hier smikkelen de paarden van de bietenpulp met een beetje slobber erdoor heen. Of de subli dieetmix die weet ook lekker mee.
Pablo gaat nog steeds niet goed. Zijn koker ontploft zowat zo dik. Ik hunker naar het voorjaar, dan kan hij lekker het land op beweging is de beste remedie.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Joram

Bericht door Joram » vr 20 dec 2013, 12:00

Nicole schreef: De reden dat ze liever niet willen trekken, is dat dan meer kiezen gaan los zitten vanwege de gaten die ontstaan en de kiezen die daarbij in de buurt zitten ook eerder los gaan zitten.
Nog dank voor informatie want ik wist dat nog niet.
Ik moet zeggen dat ik dat verhaal ook niet op i-net vindt maar zal zekker in gedachten houden. Ook kan wel voorstellen dat meer mee speelt wanneer gaat om kies die wat veder in gebit zit dan de voorste kies.

Nog veel sterkte en ben erg benieuwd wat uit de second opinion komt.
Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 20 dec 2013, 19:30

Klopt wel wat je zegt over de kiezen. Bij penisonpony Apollo is ook wat getrokken en laats had hij ineens een dikke wang, harde knobbel. Ik eigenaresse gebeld, die zou d.a. regelen. Volgende dag was de knobbel weg, nergens een kies gevonden, maar hij is er vast uit. Ik vind ook regelmatig kiezen in zijn stal. Mijn Jackie had ook geen kiezen meer, die at slobber en luzerne en verder kon hij niet veel eten. Je hoeft Iwan tcoh niet persé slobber geven als hij dat niet lukt, als je zijn gewone brok nou weekt?

Goh, wat zit Marga toch nog heerlijk kort in het haar, ik vind zelf dat ze er toppie uitziet, wordt wel ouder qua exterieur, maar verder, strak in het vel
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Joram

Bericht door Joram » za 21 dec 2013, 16:09

Mijn stal genoot voert slobber van Havens (Tobbe is dol op), misschien ook proberen waard.
Vandaag dressuur les gehad en ging erg goed, volgende week wil toch maar met bitje weer proberen.
foss

Bericht door foss » za 21 dec 2013, 21:31

Oude Foss kan het nog een jong paard de les lezen.
Hij kreeg klappen maar daar was hij niet van gediend en dat heeft hij even laten zien heerlijk gezicht.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 22 dec 2013, 13:56

Hihi, jonkie had klein vergissinkje begaan dus :D . Nis kan dat ook nog heel best een ander de les lezen. Naar Anka is ze trouwens zeeer tolerant geworden. Anka mag uit haar brokbak mee-eten en ook uit dezelfde hooibak.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
foss

Bericht door foss » zo 22 dec 2013, 14:02

Ja ik kan daar zo van genieten als hij dat doet, met zijn 28 jaar is hij nog steeds de baas.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » zo 22 dec 2013, 15:41

Pff Syl is nog nooit te dik geweest, maar ik krijg het er gewoon niet af! Komt dat ook met de leeftijd :+. De eerste 10 jaar moeten voeren tot ik er arm van werd en nu is het een waggelende ronde beige knuffelbeer. Lijkt me niet echt gezond :(.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Gesloten