Vraagje over hengstig zijn
Vraagje over hengstig zijn
Sinds ik op een stal sta waar ook 2 hengsten staan, merk ik veel meer van de hengstigheid van Dani. Op zich klinkt dat nog wel logisch, maar het lijkt nu wel alsof ze nonstop hengstig is. Ze versiert elke ruin die in haar buurt komt en de hengsten ruiken haar en worden woest. Hoe lang duurt zoiets meestal? En is het normaal dat ze zo vaak en zo lang hengstig is?
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Re: Vraagje over hengstig zijn
Je bent net verhuisd toch? Daar kan het ook van komen door verandering.
Vorig jaar toen nirvana weg was en gjendra er 2wk was en daarna djimm is karev tot in de wintet bijna om de 2wk hengstig geweest. Deze zomer was het normaal.
Vorig jaar toen nirvana weg was en gjendra er 2wk was en daarna djimm is karev tot in de wintet bijna om de 2wk hengstig geweest. Deze zomer was het normaal.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Pluk heeft daar ook last van. Zomers is ze hierdoor soms om de (ongeveer) 2 week een week lang hengstig. In het najaar nog af en toe en in de winter heb ik even rust
.

Dat kan nog wel even duren vrees ik...
Bij ons op stal is er vorig jaar net voor de winter (oktober/november) een merrie in de groep gekomen. Helemaal hotteldebottel van de ruinen en de hele winter door hengstig gebleven met kleine tussenpozen. De ruinen werden er op den duur zelf lasti van
Wij lachten er altijd mee, oude manegeknol, ziet er niet uit, doorgezakte koten,... en zich zo overgeven aan dat jonge geweld
maar als ruiter/eigenaar kan ik me voorstellen dat het niet zo leuk is!
Bij ons op stal is er vorig jaar net voor de winter (oktober/november) een merrie in de groep gekomen. Helemaal hotteldebottel van de ruinen en de hele winter door hengstig gebleven met kleine tussenpozen. De ruinen werden er op den duur zelf lasti van

Wij lachten er altijd mee, oude manegeknol, ziet er niet uit, doorgezakte koten,... en zich zo overgeven aan dat jonge geweld

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Dat kan zeker nog wel even duren.
Ik heb een kwpn merrie op stal gehad tussen mijn twee hengsten in.
Die merrie was bijna continue hengstig. Die stond daarom op de regumate. Die was ook super vervelend met rijden door haar hengstigheid.
Het kan ook een periode zijn die ze even door moet. Geduld hebben, ben ik bang.
Ik heb een kwpn merrie op stal gehad tussen mijn twee hengsten in.
Die merrie was bijna continue hengstig. Die stond daarom op de regumate. Die was ook super vervelend met rijden door haar hengstigheid.
Het kan ook een periode zijn die ze even door moet. Geduld hebben, ben ik bang.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Nee, ik ga nog verhuizen. Ze had er in de zomer vrijwel geen last van, maar nu is het echt niet te doen!Tamara schreef:Je bent net verhuisd toch? Daar kan het ook van komen door verandering.
Maar het kan dus wel kloppen dat het door de aanwezigheid van de hengsten komt? Op haar nieuwe stal staan geen hengsten, dus dan is het hopelijk weer zo stabiel als altijd.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
-
Wij hebben ook een oud manege ponybeest en drie jaar geleden toen wij haar kochten begonnen bij haar ook gelijk de hormonen te spetteren en te borrelen in haar koppie. Wat een slettenbak is ze
Als ze maar denkt een ruin ergens in de verte te spotten gaat die staart omhoog, komt er een hinnik vanuit het diepste van haar hoeven en gaan die oude botten toch proberen om goed voor de dag te komen
Nou wordt het ook weer kouder en paarden raken vaak in die periode ook hengstig.

Nou wordt het ook weer kouder en paarden raken vaak in die periode ook hengstig.
"Anyone who says onions are the only vegatables that makes you cry, has never been hit in the face with a pumpkin...."
Mijn merries laten thuis weinig zien van de hengstigheid, maar bij Bart op het erf zijn ze het overduidelijk!! Jeskim deze week ook weer behoorlijk, en dan vooral als Giel ofzo langs kwam.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Op de boerderij war Orlinde woont, zijn mei t/m september altijd zomergasten in de wei. Als de eerste zomergasten komen (80% is ruin), is Orlinde meteen de dag erna hengstig. Dan nog een paar keer (met 1-3 weken ertussen) erg duidelijk, en dan wordt het minder duidelijk, en na de zomer merk ik er weinig maar van. Zij 'went' dus aan de aanwezigheid van de nieuwe ruinen (ze kan ze alleen zien en ruiken, zit een leeg weiland tussen).
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Bij ons staat een merrie van 23 jaar, lange tijd niet hengstig gezien.
Nu staat er een nieuwe ruin naast en ze is op en top hengstig!
Gaat vanzelf weer over, zeker als op je nieuwe stal geen hengsten staan.
Nu staat er een nieuwe ruin naast en ze is op en top hengstig!
Gaat vanzelf weer over, zeker als op je nieuwe stal geen hengsten staan.
-
Hihi, toen ik met Ronan (ruin) bij vd Aa kwam staan, werd Ronan ook erg heet, als 1 van de fjordenhengsten aan de andere kant van de bak voorbij kwam lopen... En dat is dan een ruin. Dus ze zullen zeker wel reageren op die hengsten...
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Ydel zie je noooooit wat aan..
Behalve bij de hengst
Denk dat sommige hier dat wel kunnen beamen hahaha
Hoop dat met de afwezigheid van de hengsten minder wordt.
Merrie van m'n vriendin moest ook op regumate idd
Behalve bij de hengst

Denk dat sommige hier dat wel kunnen beamen hahaha
Hoop dat met de afwezigheid van de hengsten minder wordt.
Merrie van m'n vriendin moest ook op regumate idd

veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Nu er 3 nieuwe ruinen naast Geke lopen, toont ze ook enorm hengstig
en dat in November, misschien nu al het nieuwe dekseizoen inluiden? Dan heb ik nog tijd zat en moet ze van tegen het einde van de zomer toch wel een keer drachtig zijn 

Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
-
De dierenarts vertelde laatst dat de hengstigheid in de herfst soms lang kan duren (4-5 weken), aangezien het vaak een van de laatste goede hengstigheden is voordat ze de winter in gaan.
Vooral als ze in een nieuwe omgeving komen te staan. Ik kan me voorstellen dat de aanwezigheid van de hengsten dan een belangrijke factor is.
Mochten ze er veel last van houden, dan helpt regumate inderdaad goed, wat Claudia beschrijft.
Vooral als ze in een nieuwe omgeving komen te staan. Ik kan me voorstellen dat de aanwezigheid van de hengsten dan een belangrijke factor is.
Mochten ze er veel last van houden, dan helpt regumate inderdaad goed, wat Claudia beschrijft.
Aardappelhengstigheid!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Hier staan aardig wat hengsten op stal en gelukkig merk ik er met Alies niks van. Een andere merrie daarintegen was echt poeppie vervelend, die krijg daar nu ook wat voor en dat werkt top.
Denk dat je even je verhuizing af moet wachten en kijken hoe ze daar is.
Denk dat je even je verhuizing af moet wachten en kijken hoe ze daar is.
Liefde is..Alies Dragan Jouke