Rust zacht lieve Flash...

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
lientje

Rust zacht lieve Flash...

Bericht door lientje » di 19 nov 2013, 21:56

Afgelopen zaterdag besloten dat ik mij lieve shettie in zou laten slapen. Hij werd heel snel oud en had moeite met eten, was erg vemagerd en was niet meer zijn eigen ik. Zijn weerstand en bespiering holde achteruit nu het weideseizoen 2 weken geleden echt afgelopen was. Hoewel hij nu nog 'redelijk' goed was, heb ik beloten hem de winter niet meer aan te doen en te kiezen voor hem.
Liever een week te vroeg afscheid nemen dan 1 dag te laat is altijd mijn motto met de dieren.

Hij heeft gelukkig niet geleden en een waanzinnig mooi leven gehad...
We zullen hem missen.

24,5 jaar… Rust zacht lieve, kleine donder
Ruim 24 jaar geleden kwam je in ons leven. Mijn zus heeft gewerkt, gespaard en alles op alles gezet jou te kunnen behoeden voor een te kort leventje. Je was als papierloos shetlanderhengstje bestemd voor de slacht. Als 8 jarig meisje mocht ze jou kopen van pap en mam, op voorwaarde dat ze zelf het aankoopbedrag bij elkaar spaarde. Dit lukte door het doen van vele klusjes en je werd van haar. Je kreeg de naam FLASH.

In je eerste levensjaar werd je heel ernstig ziek en zelfs opgegeven door de dierenarts, er was zeer weinig kans dat je het ging redden. Jij bewees het tegendeel, knokte door en overleefde, wel bleef je daardoor altijd gevoelig op je luchtwegen.
Vele jaren van kattenkwaad en genieten volgden. Ijzersterk, altijd buiten en zelden tot nooit ben je ziek geweest. Ik leerde op je rijden, je werd beleerd voor de wagen. Later haalde ik zelfs met jou en de wagen hooibalen op, zo braaf was je. Tegelijkertijd kunnen we een dik boek schrijven over jouw streken van vroeger. Alles van 24 jaar kan je nooit allemaal opschrijven, maar een aantal dingen schieten gelijk te binnen:

Het eeuwige ontsnappen, hoe vaak ben je niet uit ons voerhok, moestuin of zelfs van de weg gevist. Je vrat dan de voertonnen helemaal leeg,(waarbij rustig 20 kilo biks verorberd werd, en dat zonder koliek te krijgen). Eén keer maakte je een gat in het gaas, wurmde je erdoorheen en besloot de appelbomen te plunderen. Gezien jouw geringe formaat kon je alleen bij de appels op de grond. Helaas voor jou waren die allemaal rot, en ik heb je dus flink uitgelachen toen ik je ’s morgens betrapte en uit ongeveer iedere appel 1 hap genomen was (ze waren vast niet te vreten). Ook stiekem ontsnappen was je sterke kant, wij konden het gat in de heining niet eens vinden en jij was er wel doorheen. Waardoor wij voor een raadsel stonden hoe je in hemelsnaam aan de andere kant van het hek gekomen was.
Ook de schapenboer te slim af zijn was jouw hobby, hem weten te verrassen, een vette hooiwei invliegen, hem een uur achter je aan laten lopen zonder je te laten pakken. Vervolgens werd het baasje opgetrommeld en kwam je vrolijk met pretoogjes terug naar de goede wei.
Onze geiten ontsnapten toen ze klein waren regelmatig over een behoorlijk hoge omheining. Ook dit was een raadsel… Na een paar weken vertelden de omwonende buren ons,dat jij ze via jouw rug over het hek liet springen. Dat soort dingen geloof je pas als je het ziet. Jij graasde dan langs het hek, geit sprong op je rug en via jouw rug zo over de heining.
De hoefsmid was jouw grootste vijand, we moesten hem doorgaans 4 weken van te voren beginnen te bellen, want hij kwam liever niet voor de sh*tlander. Niet zo gek want alleen met 3 man sterk was jij te beslaan. Hoefsmid, assistent en mijn moeder. Later ging dit veel beter met Peter, die vond je wel lief. En gelukkig hoefde je vanwege je vroegtijdige pensioen geen ijzertjes meer.
Geen hekje kon je op een kiertje zetten, want je zag het, trok een sprintje, duwde je neus ertussen en je piepte ertussenuit.
Zo ook met rijden, zeker als ik zonder zadel ging galopperen was er niets leukers dan uit volle galop te stoppen, koppie omlaag te steken het gras in, waardoor ik als een soort katapult gelanceerd werd en vooruit van jouw nek afvloog. Vervolgens je bliksemsnel omdraaien en wegcrossen, waarbij jou vangen ongeveer onmogelijk was.
Zweepjes apporteerde je als veulen. Tot je doorhad wat een zweep inhield uiteraard… ‘Dood’ liggen kon je ook.

Later was je een fijne opvoeder voor Sharon en Yuri, die na jou aangekocht werden. Je was in onze jeugd en hele pubertijd een enorme steun voor ons wanneer dat nodig was. We hebben bij jullie gelachen en gejankt wanneer het moment daar was. Je was altijd gek op kroelen en aandacht. Ook was jouw fansgehalte hoog, zeker Christa en Kim waren helemaal gek op jou, oude (eigen)wijze opa.

Zelfs afgelopen zomer nog wist je tijdens onze vakantie je lieve ‘oppas’ Malou te verrassen, die jou mee dacht te nemen naar het erf aan je manen in plaats van een halster te pakken. De laatste jaren was je immers heel wat minder ondeugend. Haha, jij vond de andere wei toch interessanter, en nam uiteraard gelijk de benen. Malou ook weer lichaamsbeweging gehad bij een poging tot jou vangen.
De laatste jaren kon ik overigens beter lachen om je streken, vroeger heb ik je er ook regelmatig om vervloekt, kwam je met je schone kleren even voeren, en dan maakte jij ze in recordtempo wel weer vies. Of ik had maar even tijd, en je ontsnapte. Dondersteen op en top.
Ik heb altijd voor je gezorgd, eerst samen met mijn zus en later steeds meer alleen. Toen zij 8 jaar geleden niet meer voor jou kon zorgen door haar verhuizing en allergie heb ik dan ook niet lang hoeven nadenken, en beloofd dat ik voor je zou zorgen zolang het zou gaan. Dit heb ik kunnen doen, hoewel het pittig was, 3 paarden. Maar je was het waard! En gelukkig was er ook altijd hulp!

Vorig jaar kwam je slecht de winter door. Je werd snel ouder en ook overleg met de dierenarts leverde op dat je gewoon echt flink ouderdomskwaaltjes begon te krijgen. Je hebt nog een geweldige zomer op de wei gehad, maar nu de winter weer in begon te vallen zag ik jou achteruit gaan. Ik wilde het je besparen een lijdensweg te krijgen of langzaam weg te teren. Dat verdiende je niet… Ik heb met heel veel moeite en verdriet voor jou gekozen, nu je nog redelijk pijnloos en vrolijk was. Ik wilde liever op tijd zijn dan te laat. Ik wilde jou tot je laatste moment op jouw plekje laten, waar je nagenoeg je hele leven hebt gestaan.
Maar wat is zo’n keuze moeilijk, ik heb je gekend van mijn 3e tot mijn 27e. Alles heb je meegemaakt. Alle leuke, en minder leuke dingen. Lieve, lieve Flash, bedankt voor alles kanjer! Ik zal je missen en vergeten zullen we je nooit..
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
wendys

Re: Rust zacht lieve Flash...

Bericht door wendys » di 19 nov 2013, 22:15

Je liefde voor Flash spat van je verhaal! Je hebt een hele eerlijke maar o zo moeilijke beslissing gemaakt.
Ik wil je heel veel sterkte wensen met dit grote verlies!
Ulrich De ster 04-05-1999 06-09-2009
Heino Het spook B+12 L1+11 L2+14 Ster en prestatie
Guus Onze bink
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 20 nov 2013, 00:05

Ik las het op Facebook, sterkte meis. Wat een dappere beslissing heb je moeten nemen. Hij laat mooie herinnering na, die kan niemand je ooit meer afnemen. Prachtig stuk heb je voor hem geschreven.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 20 nov 2013, 00:09

Moeilijk hoor om zo'n paardje te laten gaan. In alle herinneringen van je leven tot nu toe speelde hij een rol. Heel veel sterkte met het verlies.Goed dat je voor hem gekozen hebt en hem een waardig einde hebt gegund.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
foss

Bericht door foss » wo 20 nov 2013, 05:12

Moeilijke beslissings naar zo 'n lange tijd maar wel heel eerlijk tegen over hem.
Wat zullen jullie die ondeugd missen.
Heel veel sterkte.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Caija

Bericht door Caija » wo 20 nov 2013, 05:26

Moeilijke beslissing maar respect.
Sterkte met het verwerken.... :sorry:

Gunnar Manus x Juliana
Caija Timor x Reykjagaard
Jeroentje B pony Welsh Shamrock Social Security
Wabash D pony Welsh
Enzo Utopia Johnson x Glendale
Fiësta Utopia Johnson x Glendale
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » wo 20 nov 2013, 06:18

Heel eerlijk tegenover hem maar dat maakt het nog niet makkelijk. Respect Carolien!

Nogmaals sterkte!!
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 20 nov 2013, 07:08

Ahh Flash, hij heeft nu rust maar jij een hoop verdriet. Super dat je voor je paardje hebt kunnen kiezen. Heel veel sterkte!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Elvis

Bericht door Elvis » wo 20 nov 2013, 07:35

Heel veel sterkte!
Wat heb je hem mooi omschreven..
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Jilly

Bericht door Jilly » wo 20 nov 2013, 09:12

Wat een moedige beslissing Lien. Lijkt me ontzettend moeilijk om afscheid te nemen van een dier wat er eigenlijk altijd geweest. En jullie hebben zoveel meegemaakt, echt om met een lach en een traan op terug te kijken.

Veel sterkte met het gemis...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
froukje91

Bericht door froukje91 » wo 20 nov 2013, 09:44

Veel sterkte met het verlies. Je hebt een dappere beslissing genomen denk niet dat iedereen zo'n moeilijke beslissing kan nemen, de meeste mensen wachten te lang met dit soort beslissingen.
~mirjam~

Bericht door ~mirjam~ » wo 20 nov 2013, 10:03

Heel veel sterkte :sorry:
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 20 nov 2013, 10:44

Lien :(:) wat heb je een eerlijke keuze gemaakt voor Flash.
Veel sterkte
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
lientje

Bericht door lientje » wo 20 nov 2013, 12:06

froukje91 schreef:Veel sterkte met het verlies. Je hebt een dappere beslissing genomen denk niet dat iedereen zo'n moeilijke beslissing kan nemen, de meeste mensen wachten te lang met dit soort beslissingen.

Klopt, op zo'n moment besluiten als hij nog vrolijk op je af komt is vreselijk moeilijk, maar ik zag gewoon dat kleine dingentjes hem steeds meer tot last waren, en ik zou het mezelf nooit vergeven als ik hem ergens in de winter zou aantreffen als hij gevallen zou zijn en zelf bijvoorbeeld niet meer op had kunnen staan. Die angst werd steeds reeeler, want hij werd heel snel heel slap en gammel.
Maar de keuze is inderdaad veel 'makkelijker' bij een dier wat al totaal afgeschreven is, dan heb je eigenlijk geen keuze en wordt het snel dieronterend. Tenminste dat vind ik.

Bij mijn geitje heb ik 7 jaar geleden dezelfde keuze gemaakt, de veearts zei toen tegen me, meid ik kom bijna overal te laat, bij jou ben ik precies op tijd.
dit is me altijd bijgebleven en heb hier heel veel steun uit gehaald.
Dit was voor zo'n pony die keihard voor zichzelf was gewoon echt het eerlijkste.. Maar ooo wat was het moeilijk |( |( |(
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » wo 20 nov 2013, 13:00

Heel veel sterkte!
Ootje

Bericht door Ootje » wo 20 nov 2013, 13:03

Heel veel sterkte!
Wat een mooie herinneringen heb je aan Flash!
Odette&Fenna
Esther

Bericht door Esther » wo 20 nov 2013, 16:37

Sterkte!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » wo 20 nov 2013, 16:54

Ik heb diep respect voor jouw keuze en hoop altijd maar dat ik op het moment dat het nodig is precies hetzelfde kan doen. Sterkte met het gemis, het zal lang vreemd voor je zijn om maar 2 paardjes te begroeten volgens mij.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Dennis

Bericht door Dennis » wo 20 nov 2013, 17:49

Heel veel sterkte!
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ivonne

Bericht door Ivonne » wo 20 nov 2013, 18:47

Klinkt als een geweldige pony, heel veel sterkte met dit verlies
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Plaats reactie