Landbouwbruikbaarheid

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Paulien

Landbouwbruikbaarheid

Bericht door Paulien » do 07 nov 2013, 20:09

Ik wil graag de volgende vraag stellen.
Wat betekent een B-certificaat landbouwbruikbaarheid?
Nadat ik Paulien kreeg, bleek dat het paspoort kwijt was. Heb haar chip laten uitlezen door de DA en bij het nazoeken op de site van het Fjordenstamboek, bleek dus dat ik een stamboekpony heb. (wat mij al erg verbaasde). Een kennis met een Fjord vroeg meteen wie haar vader was en zei dat het best een goeie was. (maar dat komt misschien omdat haar merrie dezelfde vader heeft := ).Op de site zag ik dus ook dat ze een B-certificaat voor landbouwbruikbaarheid heeft. Zelfde kennis vond dat behoorlijk goed ( :? )
Nadat ik in Hoenderloo een duplicaat paspoort heb gehaald (klaar terwijl u wacht :)) ), bleek Paulien ook nog een modelmerrie te zijn. Ze schijnt van veulen af aan tot 2000 5x op een keuring te zijn verschenen en 5x een A-premie te hebben gehaald. Ook dit schijnt goed te zijn.

Kan één van jullie mij betreffende certificaten en modellen e.d. een beetje bijschijnen? Heb wel op de site gekeken, maar vind het lastig.

Ben ik eindelijk een beetje thuis hoe het werkt bij Shetlanderkeuringen, moet ik weer zonodig aan een Fjord beginnen...... 8)7

Heeft het trouwens nog zin om Paulien nog eens op een keuring te laten zien of mee te laten doen aan een Abop?
Heldere en duidelijke info is zéér welkom!! Alvast dank. _/-o_
Sharyn

Re: Landbouwbruikbaarheid

Bericht door Sharyn » do 07 nov 2013, 21:52

Hoi Paulien, wat een leuke verassing om erachter te komen dat je paardje in het verleden goed gepresteerd heeft.
Ik kan je helaas geen antwoorden geven. Ik heb sinds dit jaar ook voor het eerst een fjord en heb ook geprobeerd me te verdiepen in het e.e.a. wat betreft keuringen etc. maar ik word ook niet heel veel wijzer van de site. Dus ben benieuwd naar de reacties van de echte kenners.
Wiesje

Bericht door Wiesje » vr 08 nov 2013, 05:56

Kijk eens hier bij het forum bij het onderwerp: Fokkerij en Bloedlijnen en dan bij
"De keuring van Fjordenpaarden". (vijfde topic van boven).
Hier staat alles uitgelegd wat je wilt weten!!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 08 nov 2013, 11:06

Nou daar gaat ie..

Je paard is dus ooit als 3 jarige opgenomen in het hoofdstamboek. Ze heet daarmee 35 pnt of meer gehaald en werd voorlopig model. Om het voorlopig modelschap om te zetten naar model moet de fjord een proef doen. Zadel men of trek ((landbouwproef) proef. Als ze daar een goed resultaat haalt met minmaal eem b (aa a b c d) wordt de fjord model.

Zou ze voor 1 proef een aa of a halen en op een volgende keuring min. 37 punten wordt de fjord sterpaard. Alsnje fjord 2 proeven doet en voor beide een a of aa haalt is het een prestatie fjord

Dannis er nog keur preferent en elite maar dat heeft met fokken temaken en kan iemamd anders wellicht beter beschrijven.

Op wwe.fjordstudbook.com kun je haar levensnr opvragen en dannkun je zien wat er allemaal met jouw paard gebeurd is.Of ze nakomelingen heeft enz.

Er zijn vast mensen die dit stuk nog beter kunnen aanvullen :)

Ze hoeft overigens geen model te zijn. Elk paard kan dacht ik een proef doen. Als ze dan geen voorlopig model is dan kan ze heen model worden maar krijgt ze wel de proef op naam
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Esther

Bericht door Esther » vr 08 nov 2013, 15:25

Als je paard voor twee proeven een A of AA haalt kunnen ze prestatie zijn. Het moet echter wel een zadelproef zijn met een aangespannen proef. Het maakt niet uit of het dan een landbouwbruikbaarheidsproef of menproef is. Maar een zadelproef moet je dus sowieso ook hebben gedaan met minimaal een A.

Qua keuringen zou je nu eerst nog niet zoveel meer kunnen. Het is natuurlijk leuk om naar toe te gaan en te horen wat ze er van vinden. Maar wil je meer bereiken dan zul je nu eerst een Abop moeten gaan doen. Je zou op de Abop, zoals Tamara al schrijft, een A moeten halen om in aanmerking te komen voor het sterschap. Ster is het hoogst haalbare bij het stamboek op het onderdeel exterieur.

Voor Keur en Preferent zul je moeten fokken. Keurcertificaat behaal je door uit 6 of 7 dekkingen 6 veulens te krijgen. Het keurpredicaat geeft aan dat je paard goed vruchtbaar is. Voor het preferentschap wordt gekeken naar de kwaliteit van de nakomelingen. Voor het preferentschap moet je paard 3 kinderen hebben die model zijn.

Heb je alle predicaten op zak dat is je paard Elite.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Paulien

Bericht door Paulien » vr 08 nov 2013, 16:21

Super bedankt voor deze info.
Fokken gaat het niet meer worden, ze is nu 18 en kan geen nakomelingen vinden, dus zal ze nooit een veulen hebben gehad.
Ik denk dat het meest verstandige wat ik kan doen, is bij een keuring ga kijken en daar mijn licht verder op te steken.
Dit mag dan mijn eerste Fjord zijn, ze gaat zeker niet de laatste zijn (al heb ik haar wel verteld dat ze nog minimaal 10 jaar meemoet :P )
Dennis

Bericht door Dennis » vr 08 nov 2013, 17:51

Tegenwoordig telt fjordsport tock ook mee voor het prestatieschap?, maar de exacte regels daarvan weet ik niet. Misschien dat iemand daar nog duidelijkheid over kan geven? :D
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
janna
Contacteer:

Bericht door janna » vr 08 nov 2013, 18:19

Dennis dit geldt alleen nog maar voor de zadelproef. Dus je mag ipv een A of AA op de ABOP ook B springen en LL dressuur fjordsport zijn. (voor een B certificaat zullen de fjordsport vereisten wel wat lager zijn, maar daar heb ik dan weer geen kaas van gegeten)
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Esther

Bericht door Esther » vr 08 nov 2013, 20:01

Interessant, weet ik eigenlijk ook niet! Weet alleen wat geldt voor een prestatie of sterschap.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 08 nov 2013, 22:09

L-dressuur en B-springen Fjordsport is in combinatie met een 1e premie op de keuring goed voor het modelschap.
LL-dressuur en B-springen is in combinatie met een 1e klasse model (= min. 37 pnt.) op de keuring goed voor het sterschap. Je paard moet dus eerst model zijn geworden voordat je door kunt voor ster.
Voor het prestatieschap moet je als je Fjordsport doet voor het onder het zadel gedeelte ook LL-dressuur en B-springen hebben en daarnaast dan min. een A voor de menproef of de landbouwbruikbaarheidsproef.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Plaats reactie