Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » do 26 sep 2013, 10:04
Hallo,
Ik heb mezelf opgegeven om met Emy de trekproef te gaan doen in Hoenderloo dit jaar. Nou zijn er natuurlijk nog wel een paar dingen waar ik geen ervaring mee heb. Sowieso heb ik geen ervaring met een ABOP te doen. Maar goed ik ben geen perfectionist doet ze het niet doet ze het niet. Het is voor mij puur voor de lol en te kijken hoever we komen met haar. Vind het gewoon de kers op de taart mochten we het halen. Dan hebben we het samen wel zo ver geschopt zonder hulp van buitenaf. Met mijn reuma en prothese's had ik nooit verwacht ooit een veulen op te kunnen voeden, maar heb alles zelf geleerd van voetjes geven tot nu dan de trekproef.
Maar nu spookt er dus door mijn hoofd, zijn er dingen waar je op moet letten. Moeten ze speciaal getoileteerd worden? Moet je in het wit enz enz... Geen ervaring mee
Alvast bedankt,
Groetjes Nancy
Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Tamara
-
Contacteer:
Bericht
door Tamara » do 26 sep 2013, 10:20
Het is iig iets wat je goed moet trainen en zeker niet moet onderschatten. "Voor de lol" zou ik dr niet aan beginnen. Het trekken moeten ze echt leren.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » do 26 sep 2013, 10:41
Tamara schreef:Het is iig iets wat je goed moet trainen en zeker niet moet onderschatten. "Voor de lol" zou ik dr niet aan beginnen. Het trekken moeten ze echt leren.
Dat weet ik Tamara, we zijn er de hele zomer al licht mee bezig geweest met het trekken. Maar bedoel niet dat ik me helemaal gek ga maken als ze het niet mocht halen en we af gaan

Ik bedoel meer we doen het voor de lol mocht ze het niet halen dan niet dan hebben we ons best gedaan. Tuurlijk weet ik dat ik het niet moet onderschatten

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Esther
Bericht
door Esther » do 26 sep 2013, 14:33
Je hoeft niet in het wit hoor!! Het blijft een jurysport, dus je paard netjes verzorgd laten verschijnen is altijd meegenomen!!
Ik wil nog even op het voorgaande inhaken. De remwagen is best zwaar en als ze er niet goed genoeg op voorbereid is kun je ze er ook zo erg van laten schrikken dat je er een kluif aan hebt om het weer goed te krijgen. Wees daar bedacht op!
Je zou hier op het forum kunnen zoeken naar oude foto's, om een idee te krijgen hoe paard en mens eruit ziet tijdens de Abop. Meestal heeft iedereen gewoon zoveel mogelijk kleren aan, brrr..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
leoensuzanne
Bericht
door leoensuzanne » do 26 sep 2013, 16:18
Ik ga mee met de rest, dat je dit zéker niet moet onderschatten. Eigenlijk vind ik deze proef te zwaar! Er is geen paard meer die dat moet trekken tegenwoordig, dus oefen goed met zware dingen. Net wat Esther zegt, je paard kan een behoorlijke knauw in zijn zekerheid krijgen als het niet lukt... Ze kunnen er behoorlijk onzeker van worden dan.
Verder is het jezelf maar zijn. Paard netjes erbij, zelf netjes erbij lopen en dan komt het goed.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
-
Dennis
Bericht
door Dennis » do 26 sep 2013, 19:07
Ik heb geen ervaring met aangespannen proeven, maar als de trekproef dusdanig zwaar is, is de menproef dan geen betere optie?
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
-
Esther
Bericht
door Esther » vr 27 sep 2013, 05:57
Het is wel te doen natuurlijk, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Maar ben ook wel benieuwd waarom er voor trekken is gekozen i.p.v. mennen!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Elvis
Bericht
door Elvis » vr 27 sep 2013, 06:29
Wij hebben geen beschikking over een bak, hier in de buurt zijn geen manege s waar wij met paard en wagen welkom zijn. We hebben ook geen ideaal land kwa verhouding om een menproef te kunnen oefenen. Ons land is laatst voorzien van grond dus geen ideale bodem om er een proefje op te rijden, weer wel om te slepen proberen te ploegen eerdaags..
Buiten dat kunnen wij geen kar mee krijgen naar de locatie..
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

-
Esther
Bericht
door Esther » vr 27 sep 2013, 08:05
Ja, dan wordt het wel lastig!!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Yvette_Minouk
Bericht
door Yvette_Minouk » vr 27 sep 2013, 16:20
Lastige situatie.. Ik zou wel nog even goed inlezen op andere topics.
Het verschilt per paard hoe deze reageert in de remwagen.
De een die zet aan, en nog een extra tandje bij. Maar heb ook meegemaakt dat een merrie in paniek schoot (geweldig koetspaard, heel braaf, maar niet gewend om meer te 'trekken' dan 6 man op de koets en een paar zware zakken zand), omhoog ging en bijna achterover klapte. Ik wil je geen angst aanpraten, maar vooral het aanzetmoment is vaak spannend hoe ze reageren. Als ze eenmaal lopen kan degene die de rem erop zet nog bijstellen.
-
Elvis
Bericht
door Elvis » vr 27 sep 2013, 17:26
Tja dat kun je alleen op dat moment zien hoe ze gaat reageren. We gaan het zo goed mogelijk nabootsen..
We hebben verschillende mensen gehoord over de training en de manier voor oefenen en we hopen haar zo goed mogelijk er voor klaar te stomen.
Ook denk ik dat we emy goed genoeg kennen om te zien of we door moeten gaan mocht het trekken niet lukken...
Maar verder wisten we niet of er nog op andere dingen gelet moet worden.. ze gaat met borsttuig.

-
Yvette_Minouk
Bericht
door Yvette_Minouk » vr 27 sep 2013, 18:14
Ja 1 goede tip, check je strengen of ze soepel genoeg zijn om te verlengen en verkorten

De strengen moesten bij mij destijds flink ingekort worden, maar het leer was zo degelijk (lees: dik en stijf) dat ik bijna een uur heb gestaan
En natuurlijk veel succes met oefenen

Klopt ook helemaal dat je dan kunt beoordelen hoe ze reageert, dan kun je altijd kiezen hoe verder.
-
Elvis
Bericht
door Elvis » za 28 sep 2013, 06:05
Ja dat is wel een goede yvette, maar dat lukt wel we moeten ze nu ook iedere keer verlengen met slepen en verkorten als ze voor de wagen loopt.

-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » za 28 sep 2013, 10:01
Wij kunnen idd niet met paard en wagen op pad en rijden gaat hem niet worden met mijn enelktjes... vandaar de trekproef. Wij hebben er geen verstand van maar zijn al een hele tijd aan het oefenen met trekken en vooral door trekken als het zwaar word. We doen het voor onze lol dus mocht blijken dat Emy het niet trekt kunnen we gewoon stoppen. Het ging mij om de vraag of ik bijv in het wit ofzo moet en of er nog andere di.gen zijn waar ik op moet letten.
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Marianne1980
Bericht
door Marianne1980 » ma 30 sep 2013, 14:42
Is er heel toevallig bij Albert Weseman geen oefendag meer? Of is die al geweest? Ik dacht namelijk dat hij ook een remwagen had staan, misschien kun je dan een keer oefenen voordat je aan het eggie gaat beginnen!!
-
Elvis
Bericht
door Elvis » ma 30 sep 2013, 18:00
Dat zou echt super zijn. De remwagen van het stamboek blijft in hoenderloo.
Wij hadden de hoop op een oefendag in heemstede geloof ik te kunnen oefenen maar de remwagen doet daar niet aan mee..
Bedenk me net dat we dezelfde locatie bedoelen

ik geloof dat nancy te horen heeft gekregen dat er niet met de remwagen geoefend kan worden..

-
Marianne1980
Bericht
door Marianne1980 » wo 02 okt 2013, 15:54
Haha, ja we bedoelen hetzelfde!
Jammer, want ik dacht toen dat ze er daar zelf eentje hadden!
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » vr 04 okt 2013, 20:11
klopt er zijn geen oefendagen meer voor de trekproef...
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Jeempie
-
Contacteer:
Bericht
door Jeempie » za 26 okt 2013, 17:08
Hoi Nancy, hoe gaat het inmiddels met oefenen? Ben erg benieuwd wat jij je voorstelt bij zwaar trekken? Wij hadden destijds boomslepen geoeffend en met de cultivator op de diepste stand de bak eggen. Dat was amper genoeg aan training om een A te halen. Als Emy nog niet ver genoeg is zou ik gewoon een jaartje langer de tijd nemen als ik jullie was.
Zortin Z1 + 10 alweer!

Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » wo 30 okt 2013, 15:45
@ Jeempie wij hebben mijn auto erachter gehangen en die op de rem gezet en dit trok ze wel goed. Alleen we blijven tegen het probleem van het wegtrekken aan lopen. Ik ga haar inderdaad terug trekken. Het is verschrikkelijk takke weer geweest laatste tijd land is zeik en zeik nat dus ik kan alleen maar naar buiten toe. En daar kunnen we ook niet erg oefenen natuurlijk. Ja met de auto wel maar kan moeilijk iedere dag de auto erachter hangen en verder niks.... Wilde ook longeren voor de conditie rijden gaat nog steeds kl*te doet me gewoon een beetje pijn mn enkels. En iedere keer denk ik ik ga het weer doen maar het komt er niet van. Rijden met mn karretje gaat gelukkig wel goed maar goed ik ga haar terug trekken. Zei ook tegen Desire ik vind het niet erg als we het niet redden daar kan ik mee leven maar ze moet uberhout wel weglopen ermee en dat krijg ik niet voor elkaar. Zelfs voor de wagen gooit ze dr kop in de wind momenteel. Donderstraal terwijl ze hem echt wel weg krijgt mn auto. want zelfs ik zelf trek hem weg. Ze heeft er gewoon niet zo veel zin in hihi
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog