Onverklaarbare jeuk??
- nadinefjorden
Onverklaarbare jeuk??
Ik zal in het kort even de situatie uitleggen van begin tot nu
Toen de paarden bij ons net op de wei stonden had Fayah een virus te pakken en daardoor lichte bloedarmoede
Hiervoor kreeg/krijgt ze red cell
Halverwege het seizoen allemaal bulten op de achterkant van billen tot aan de helft van haar achterbenen
Verder nergens last
Bultjes trokken weg en enige tijd later waren ze er weer
Het schuren/jeuken begon op de poetsplaats en in de paddock en het was zo erg dat ze echt op de planken ging 'zitten'
Tea tree shampoo
Azijn
Afkoelen niks hielp
Dus op naar bodegraven
Afkrabbel genomen en ze had geen mijt
Affkrabsel van anus gedeelte was niks op te zien
Bultjes waren door het schuren een soort korstjes geworden
Wat spuiten gehad voor de jeuk en bloedonderzoek op vier factoren, zouden ze iets vinden gingen ze verder zoeken in 1 van de 4 factoren
Voer
Insecten
Bomen/planten enz
Onderzoek wees niets uit
Spuiten hielpen maar zodra ik stopte ging ze weer
Dus kreeg ik toch een mijten shampo mee waar ze alleen maar meer van is gaan jeuken
Verder is haar hele lijf puntgaaf alleen die achterbenen
Nu ben ik zelf gaan zoeken en zag dat bloedarmoede ook met jeuk te maken kan hebben
Eerst dacht ik reactie op vliegen maar waarom alleen daar?
Het is absoluut geen ZE alles is puntgaaf
Heeft iemand een idee?
Tips van lab was geen granen voeren (ze krijgt al een jaar een kwartje per dag dus lijkt mij raar)
Heb haar al wat ruimer in voer gezet om van binnenuit wat te doen (biks)
Toen de paarden bij ons net op de wei stonden had Fayah een virus te pakken en daardoor lichte bloedarmoede
Hiervoor kreeg/krijgt ze red cell
Halverwege het seizoen allemaal bulten op de achterkant van billen tot aan de helft van haar achterbenen
Verder nergens last
Bultjes trokken weg en enige tijd later waren ze er weer
Het schuren/jeuken begon op de poetsplaats en in de paddock en het was zo erg dat ze echt op de planken ging 'zitten'
Tea tree shampoo
Azijn
Afkoelen niks hielp
Dus op naar bodegraven
Afkrabbel genomen en ze had geen mijt
Affkrabsel van anus gedeelte was niks op te zien
Bultjes waren door het schuren een soort korstjes geworden
Wat spuiten gehad voor de jeuk en bloedonderzoek op vier factoren, zouden ze iets vinden gingen ze verder zoeken in 1 van de 4 factoren
Voer
Insecten
Bomen/planten enz
Onderzoek wees niets uit
Spuiten hielpen maar zodra ik stopte ging ze weer
Dus kreeg ik toch een mijten shampo mee waar ze alleen maar meer van is gaan jeuken
Verder is haar hele lijf puntgaaf alleen die achterbenen
Nu ben ik zelf gaan zoeken en zag dat bloedarmoede ook met jeuk te maken kan hebben
Eerst dacht ik reactie op vliegen maar waarom alleen daar?
Het is absoluut geen ZE alles is puntgaaf
Heeft iemand een idee?
Tips van lab was geen granen voeren (ze krijgt al een jaar een kwartje per dag dus lijkt mij raar)
Heb haar al wat ruimer in voer gezet om van binnenuit wat te doen (biks)
- Reinou
- Beheerder
- Contacteer:
Re: Onverklaarbare jeuk??
Ik ga dit even volgen!
Fin heeft als 2 jarige haar hele voorhoofd kapot geschuurd. Toen was ze ook te zwaar, dus op dieet gezet en het ging stukken beter.
Vorig voorjaar, net na de kunstmest kreeg ze ineens bulten en weer jeuk. Alleen op haar hals/schouder en rechter acgterbeen. DA laten kijken, die adviseerde om te wassen met sebacil. Maakte zich verder geen zorgen want ze was behalve de bulten in fysiek goede conditie. Bulten gingen echter pas laat in het najaar weg. Jeuk was controleerbaar.
Dit weideseizoen precies hetzelfde verhaal. Omdat haar jeuk niet extreem is heb ik er niet veel mee gedaan, maar blijf wel nieuwsgierig naar de oorzaak.
Fin heeft als 2 jarige haar hele voorhoofd kapot geschuurd. Toen was ze ook te zwaar, dus op dieet gezet en het ging stukken beter.
Vorig voorjaar, net na de kunstmest kreeg ze ineens bulten en weer jeuk. Alleen op haar hals/schouder en rechter acgterbeen. DA laten kijken, die adviseerde om te wassen met sebacil. Maakte zich verder geen zorgen want ze was behalve de bulten in fysiek goede conditie. Bulten gingen echter pas laat in het najaar weg. Jeuk was controleerbaar.
Dit weideseizoen precies hetzelfde verhaal. Omdat haar jeuk niet extreem is heb ik er niet veel mee gedaan, maar blijf wel nieuwsgierig naar de oorzaak.

Vreemd. Ik zou niet weten wat het kan zijn. Heb je foto's?
Maar ze adviseren om geen graan te geven en je geeft toch een kwart? Dat lijkt me dan toch vrij veel voor een fjordenlijf als niks wordt aangeraden. Of begrijp ik je zin verkeerd?
Maar ze adviseren om geen graan te geven en je geeft toch een kwart? Dat lijkt me dan toch vrij veel voor een fjordenlijf als niks wordt aangeraden. Of begrijp ik je zin verkeerd?
- nadinefjorden
Dat krijgt ze al een jaar en de jeuk is Halfweg weide seizoen begonnen dus dat lijkt me niet de oorzaak
(ze krijgt drie keer voer en elke keer een handje graan )
Is er recent gecontroleerd of de bloedarmoede nu weg is?
Heb je al geprobeerd met de redcell te stoppen of geef je dat nog steeds?
Heb je al geprobeerd met de redcell te stoppen of geef je dat nog steeds?
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

- nadinefjorden
Ik ga morgen weer bellen om te vragen of ze het opgeslagen bloed willen checken op vitamine tekort, virus of bloedarmoede
Dan overleg ik of ik stop met red cell
Fayah heeft snel vitamine tekort (had ze al eens eerder met name selenium)
Ze kreeg toen Marstall force alleen was dit voor t virus niet genoeg
Ga morgen overleggen om terug op force te gaan in combi met brok
Misschien omdat ze juist zo sober gehouden word een tekort dus nu wat meer voer
(Achteraf kreeg yara bij elkaar ook 1,5 kilo vier per dag dus zit wel wat in)
Dan overleg ik of ik stop met red cell
Fayah heeft snel vitamine tekort (had ze al eens eerder met name selenium)
Ze kreeg toen Marstall force alleen was dit voor t virus niet genoeg
Ga morgen overleggen om terug op force te gaan in combi met brok
Misschien omdat ze juist zo sober gehouden word een tekort dus nu wat meer voer
(Achteraf kreeg yara bij elkaar ook 1,5 kilo vier per dag dus zit wel wat in)
Redcell gebruiken wij ook maar ik geef dat nooit langdurig eigenlijk.
Je weet het niet maar het zou een reactie erop kunnen zijn.
Een topsupplement wat je zou kunnen overwegen/bespreken is Mega Blud. Is een goed supplement voor tekorten in voeders op basis van hooi en granen, en levert ook extra ijzer. Wij gebruiken dat soms ter ondersteuning en soms om een paard beetje op te knappen wat niet fit is of is geweest. Zakjes kan je over het voer doen het is zoetig ze eten het graag. http://www.dochorse.nl/sterivet-mega-blud.html
Edit 1,5 schep voer per dag zou toch wel genoeg moeten zijn? Of is dat wat ze nu krijgt?
Mijn jonge merrie doet het ook op 2 in totaal per dag hoor. En dat is een paard van 167 cm wat nerveus is van aard en flink werkt. Ik hou haar op gewicht met hooi en lucerne, niet met krachtvoer.
Je weet het niet maar het zou een reactie erop kunnen zijn.
Een topsupplement wat je zou kunnen overwegen/bespreken is Mega Blud. Is een goed supplement voor tekorten in voeders op basis van hooi en granen, en levert ook extra ijzer. Wij gebruiken dat soms ter ondersteuning en soms om een paard beetje op te knappen wat niet fit is of is geweest. Zakjes kan je over het voer doen het is zoetig ze eten het graag. http://www.dochorse.nl/sterivet-mega-blud.html
Edit 1,5 schep voer per dag zou toch wel genoeg moeten zijn? Of is dat wat ze nu krijgt?
Mijn jonge merrie doet het ook op 2 in totaal per dag hoor. En dat is een paard van 167 cm wat nerveus is van aard en flink werkt. Ik hou haar op gewicht met hooi en lucerne, niet met krachtvoer.
Laatst gewijzigd door Krista op wo 23 okt 2013, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart

Karev kreeg vorig jr sept ook bultjes op nek hals hoofd en buik. Jeukten als de mieter en werden korstjes. Da dacht aan rainrot maar daar geloofde ik niet in. Wassen met betadine ging toen niet vanwege de temp.
Sinds dit voorjaar/zomer geef ik haar naast haar biks de pavo vital korrel bij en de bultjes zijn voor 90% verdwenen.
Als je je paard voldoende vitaminen wil geven via alleen biks moet je per 100 kg 1 kg voer geven. Veel te veel natuurlijk. Ik voer standaard niet meer dan een schepvol daags. Dus vandaar de vital erbij en nu gaat het goed.
Sinds dit voorjaar/zomer geef ik haar naast haar biks de pavo vital korrel bij en de bultjes zijn voor 90% verdwenen.
Als je je paard voldoende vitaminen wil geven via alleen biks moet je per 100 kg 1 kg voer geven. Veel te veel natuurlijk. Ik voer standaard niet meer dan een schepvol daags. Dus vandaar de vital erbij en nu gaat het goed.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- nadinefjorden
Fayah kreeg maar 3 handjes granen Marstall force (vervangen door red cell) en een halfje cavalor sensitive
Sinds een paar dagen
0,75 brok
3 handjes granen
Een halve tot driekwart schep cavalor
En ga over op de force denk ipv red cell
Fayah was wat dik maar nu de wei dicht is is het minder en sinds kort heb ik het werken weer een stapje opgeschroefd
Sinds een paar dagen
0,75 brok
3 handjes granen
Een halve tot driekwart schep cavalor
En ga over op de force denk ipv red cell
Fayah was wat dik maar nu de wei dicht is is het minder en sinds kort heb ik het werken weer een stapje opgeschroefd
Oke snapt het. Nee lijkt me dan ook niet de oorzaak.nadinefjorden schreef:Dat krijgt ze al een jaar en de jeuk is Halfweg weide seizoen begonnen dus dat lijkt me niet de oorzaak
Lastig Nadine... Je vindt er verder ook geen patroon in? Bv. enkel als ze op de wei staat of begonnen bij verandering van voer?
Ik ga met die 'onverklaarbare' dingen eigenlijk meteen verder in het alternatieve circuit. Als uit die testen bij Bodegraven allemaal niets is gekomen, zou ik het jou ook aanraden.
Het is trouwens niet omdat bv. Marstall Force bedoeld is voor gevoelige paarden, dat ook daadwerkelijk alle paarden er baat bij hebben.
Hay begon er meteen van te schuren. Ik heb 'm dan weer laten testen en het bleek inderdaad dat hij het niet kon verdragen.
Ik ga met die 'onverklaarbare' dingen eigenlijk meteen verder in het alternatieve circuit. Als uit die testen bij Bodegraven allemaal niets is gekomen, zou ik het jou ook aanraden.
Het is trouwens niet omdat bv. Marstall Force bedoeld is voor gevoelige paarden, dat ook daadwerkelijk alle paarden er baat bij hebben.
Hay begon er meteen van te schuren. Ik heb 'm dan weer laten testen en het bleek inderdaad dat hij het niet kon verdragen.
Als ze het in het weideseizoen krijgt na het gebruik van kunstmest zou ik het daar gaan zoeken? Er zijn heel veel paarden die daar niet tegen kunnen.Reinou schreef:Vorig voorjaar, net na de kunstmest kreeg ze ineens bulten en weer jeuk. Alleen op haar hals/schouder en rechter acgterbeen. DA laten kijken, die adviseerde om te wassen met sebacil. Maakte zich verder geen zorgen want ze was behalve de bulten in fysiek goede conditie. Bulten gingen echter pas laat in het najaar weg. Jeuk was controleerbaar.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
heeft ze ook antibioticum gekregen voor het virus dat ze onder de leden had ?
Toevallig dat je dat zegt Jeanet. Anka heeft eind vorig jaar (sept okt) compleet onder de bulten gezeten. We dachten al aan eikels vliegen ed. Dit jaar helemaal niks en jaren ervoor ook niet. Wel had ze vorig jaar voor haar luchtweginfectie een sloot antibiotica en ventipulmin en prednison gehad.
Kan best zijn dat ze daardoor toch "zwakker" was. Zo had ze toen ook mok (rasp) wat ze tot nu toe ook niet weer gehad heeft.
Ben benieuwd Nadine of je erachter kan komen waar eht door komt. Maar medicijnen kunnen veel doen met een paard zag ik wel aan Anka.
Kan best zijn dat ze daardoor toch "zwakker" was. Zo had ze toen ook mok (rasp) wat ze tot nu toe ook niet weer gehad heeft.
Ben benieuwd Nadine of je erachter kan komen waar eht door komt. Maar medicijnen kunnen veel doen met een paard zag ik wel aan Anka.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Kan best zijn dat ze pas na een half jaar op de granen is gaan reageren,een allergie kan zich opbouwen.
Ik zou het toch eens zonder die granen gaan proberen.
Ik zou het toch eens zonder die granen gaan proberen.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
En het is niet het gras?? Jeskim krijgt er ook bulten van, die kan niet over die eiwitten.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- nadinefjorden
Net met bodegraven gebeld
Had het dus verkeerd begrepen maar ze heeft in alle vierde groepen reactie
Alleen elke groep specifiek gaan uitzoeken kost een fortuin
Ik ga de granen en red cell weglaten
Gras zou kunnen alleen raar dat ze dat op haar vierde pas heeft
Het virus heeft ze niks voor gehad omdat ik t niet heb gemerkt maar pas toen t virus al weg was min of meer daarna op red cell gezet
Insecten denk ik van niet omdat ze een Vliegendeken op heeft zonder hals en alleen op de achterkant bulten zitten
Granen zou kunnen maar misschien ook de cavalor daar ben ik begin dit jaar mee begonnen
Gras geen idee of dat kan en zich zo laat pas laat zien
Ik krijg nu weer spuiten voor de jeuk 3 dagen, dan het hetzelfde spul als zalf voor lokaal smeren
Hierbij een immuun poeder voor de vitamines alleen wil ik dit pas geven als t bloedonderzoek gedaan is op virussen enz
Als ik weer bij de smid ben kijken of het rustiger is en desnoods nog een bloedonderzoek op vitamines enz
Erg lastig dit paard verrot van de jeuk
Had het dus verkeerd begrepen maar ze heeft in alle vierde groepen reactie
Alleen elke groep specifiek gaan uitzoeken kost een fortuin
Ik ga de granen en red cell weglaten
Gras zou kunnen alleen raar dat ze dat op haar vierde pas heeft
Het virus heeft ze niks voor gehad omdat ik t niet heb gemerkt maar pas toen t virus al weg was min of meer daarna op red cell gezet
Insecten denk ik van niet omdat ze een Vliegendeken op heeft zonder hals en alleen op de achterkant bulten zitten
Granen zou kunnen maar misschien ook de cavalor daar ben ik begin dit jaar mee begonnen
Gras geen idee of dat kan en zich zo laat pas laat zien
Ik krijg nu weer spuiten voor de jeuk 3 dagen, dan het hetzelfde spul als zalf voor lokaal smeren
Hierbij een immuun poeder voor de vitamines alleen wil ik dit pas geven als t bloedonderzoek gedaan is op virussen enz
Als ik weer bij de smid ben kijken of het rustiger is en desnoods nog een bloedonderzoek op vitamines enz
Erg lastig dit paard verrot van de jeuk
Ik kan zelf ook pas sinds een paar jaar niet meer tegen melk, ik geloof dat zoiets zich gewoon kan ontwikkelen.
Het is misschien het proberen waard om haar van het verse gras af te halen, Jeskim heeft minder last op gewoon hooi.
Het is misschien het proberen waard om haar van het verse gras af te halen, Jeskim heeft minder last op gewoon hooi.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- nadinefjorden
De wei is nu een kleine twee weken dicht
Ik ga eerst het krachtvoer veranderen
Alles beetje bij beetje als ik nu alles in 1 keer teveel verander weet ijdel oorzaak nog niet
Dus we beginnen met krachtvoer
Terug naar subli ponybrok (kreeg ze hiervoor altijd)
En granen weglaten en geen red cell meer
De bulten zijn wel iets minder maar de jeuk helaas niet
Ik ga eerst het krachtvoer veranderen
Alles beetje bij beetje als ik nu alles in 1 keer teveel verander weet ijdel oorzaak nog niet
Dus we beginnen met krachtvoer
Terug naar subli ponybrok (kreeg ze hiervoor altijd)
En granen weglaten en geen red cell meer
De bulten zijn wel iets minder maar de jeuk helaas niet
Jeskim deed het op subli ook goed. Pavo werd ze juist weer jeukeriger van.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- nadinefjorden
Ik ben me eens gaan verdiepen in rob zomer
Heeft een fries bij ons op stal die echt heel kaal was van de jeuk er vanaf geholpen
Meer goede verhalen gehoord
Heeft een fries bij ons op stal die echt heel kaal was van de jeuk er vanaf geholpen
Meer goede verhalen gehoord