scheren?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Bella
Contacteer:

Re: scheren?

Bericht door Bella » di 08 okt 2013, 08:14

Tamara schreef:Ghehe kom hier maar langs..djimm vewacht een verhuizing naar siberie
Moet ie toch even drents leren spreken, want heb vaker vanuit zuiden des lands vernomen dat ze denken dat het hier siberie is in het noorden :P :P
Geluk is de vrucht van intens werk
Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » di 08 okt 2013, 09:19

Maandag komt er iemand om te scheren ook voor me vriendin die haar paard gaat scheren

Maar stel doe helemaal behalve hoofd half benen niet en een figuurtje oo der kont. Wat voor deken kan ik danxhet best bestellen? Sws met hals maar hoeveel gram voor de hele wibter en dat ik onderdekens onder stop zonder hals

En wat voor deken voor racestreep?

En joram welk nummernis jachtpatroon?

Sorry voor de vele vragen maar moet er maandag weten wat ik wil en zo snel mogelijk een deken bestellen / kopen
Enya mijn nieuwe topper Anton x Yarra
Svenn ook mijn topper Lenngard x Nienja
Jilly

Bericht door Jilly » di 08 okt 2013, 10:23

Heb je al dekens?
Als je meteen een hele collectie wil aanleggen kan je 100g, 200g en 300g aanschaffen.

Het verschilt van paard tot paard wat ze nodig hebben. Ik heb de 340g die ik had liggen, nooit nodig gehad, maar mijn fjord stond 's nachts wel binnen. Als ze buiten staan met -10 heb je die wellicht wel nodig.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » di 08 okt 2013, 10:44

Jilly schreef:Heb je al dekens?
Als je meteen een hele collectie wil aanleggen kan je 100g, 200g en 300g aanschaffen.

Het verschilt van paard tot paard wat ze nodig hebben. Ik heb de 340g die ik had liggen, nooit nodig gehad, maar mijn fjord stond 's nachts wel binnen. Als ze buiten staan met -10 heb je die wellicht wel nodig.

Ik heb alleen 200gr en 400gr zonder hals en regendeken met fleecvoering ook zonder hals
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 08 okt 2013, 15:25

Ik heb nog nooit een hals gebruikt en scheer toch al zo'n 15 jaar mijn paarden die dag en nacht buiten staan. Ook de hele hals eruit scheren heeft nooit een probleem gegeven. Dikte van de dekens is echt paard afhankelijk. Ilonk deed het jaren prins onder nul tot 220 gram. Nu ze bejaard is staat ze hartje winter en helemaal kaal onder 400 gaan
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » di 08 okt 2013, 17:22

Ilonka schreef:Ik heb nog nooit een hals gebruikt en scheer toch al zo'n 15 jaar mijn paarden die dag en nacht buiten staan. Ook de hele hals eruit scheren heeft nooit een probleem gegeven. Dikte van de dekens is echt paard afhankelijk. Ilonk deed het jaren prins onder nul tot 220 gram. Nu ze bejaard is staat ze hartje winter en helemaal kaal onder 400 gaan
Okee ik durf het eigenlijk niet aan zonder hals ook al heeft zrbhet niet snel koud
Joram

Bericht door Joram » di 08 okt 2013, 17:40

Jachtmodel
Hierbij wordt het hele paard geschoren met uitzondering van de zadelplek en de benen. Plaatje 4 ;)
Zie http://www.bokt.nl/wiki/Scheren

Streepmodel,
Afhankelijk hoeveel je af haalt kan paard prima zonder deken buiten. Wel is handig om regendeken te hebben liggen voor geval dat weer extreem omslaat, maar als goed lees heeft Enya mogelijkheid om in schuil stal te schuilen tegen de regen en wind. In dat geval zal zeker geen druk om maken.
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 09 okt 2013, 08:31

Bink zag er twee jaar geleden zo uit:
Afbeelding
Begon met het streepmodel-idee, maar toch tijdens het scheren besloten hem maar bijna helemaal kaal te doen.
Afbeelding
Afbeelding
Die stond 's nachts dan wel in de container (met koude dus érg koud, maar met zonnetje er op al snel paar graden warmer) en overdag poosje buiten met 200 grams Baseline deken op en had het altijd heerlijk warm daaronder. Nooit gemerkt dat hij het op zijn hals of onder de deken koud had. Ook hooguit eens 2 nachten een onderdekentje eronder gedaan, maar dan had hij het al haast te warm. Nu moet ik wel zeggen: Ik had hem vroeg geschoren, deze tijd, en daarna nooit weer dus toen de vorst en sneeuw etc kwam (januari/februari) had hij alweer klein beetje vacht die hij toch iets kon gebruiken. Vond het ideaal!
Geluk is de vrucht van intens werk
Claudje

Bericht door Claudje » wo 09 okt 2013, 09:28

Ik scheer mijn Fjorden ook al jaren, eerst hele lijf behalve de benen, later altijd helemaal (echt alles eraf behalve manen en staart :D)
Ik heb nog nooit een halsdeken gebruikt, ook niet toen ze 24/7 buiten stonden. Keetje heb ik dit jaar voor het eerst in een streepmodel
geschoren, ik rijd geen wedstrijden en heb geen binnenbak meer, dus leek me dat handiger :j Ga zien hoe dat bevalt deze winter!

Afbeelding
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Annemarie

Bericht door Annemarie » wo 09 okt 2013, 09:36

Anka krijgt dit jaar voor het derde jaar op rij model 4. Bevalt erg goed. Ik scheer half/eind oktober altijd en dan gaat ze bij slechter weer 's nachts binnen. Dekens heb ik met losse halzen. Hals niet vaak op alleen bij langdurige regen met lage temp. Anka houdt van comfort, tutholla 8)7 .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 09 okt 2013, 10:03

Beertje gaat vanavond helemaal kaal op een plek onder het zadel na en dan een gevoerde regendeken op. Hij zweet zich te pletter en 200 is echt nog te warm. De gevoerde regendeken is een Amigo zonder hals (kan er wel aan maar heb ik ook nog nooit gedaan) en ik tel gevoerd altijd als 100 gram (deze is wat zwaarder en dikker dus 150 wellicht..? Als ik merk dat ie het koud heeft wissel ik gewoon naar een dikkere, hij valt niet meteen dood neer denk ik dan maar. Beer staat wel 's nachts op stal.
Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » wo 09 okt 2013, 11:56

Zondag wordt ze helemaal geschoren denk ik toch maar en dan eerst zonder hals en als ze het toch koud krijgt
Bestel ik een hals deken ongevoerd regendeken en dan indd dekens eronder enzo
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » wo 09 okt 2013, 14:04

Ze hebben het hier heel warm, maar ik deed ze altijd 200 op na het scheren en dat liet ik dan zo. Maar dan wel 1 keer vroeg scheren, nooit een hals op. Ik geloof ook echt niet dat dat past bij Yessie :+.

Dan kun je al een eind vooruit met de dekens die je hebt toch?
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Annne

Bericht door Annne » zo 13 okt 2013, 09:56

Volgens mij kom je een heel eind vooruit met de dekens die je nu hebt Joyce.
Do is vorig jaar op 1 November geschoren en heeft de hele winter zonder halsdeken gestaan.
Ze had eerst een 200gr. op en toen het Siberisch koud werd had ze een 400gr. op.
Een onderdeken zou niet gelijk mijn eerste keus zijn, maar als je er nog 1 nodig hebt heb ik wel er wel 1 voor je!
Mijn collectie (outdoor) dekens bestaat uit een Baseline van 200gr. een Pagony Tiger van 100gr. een Pagony onderdeken van 300gr. en een Premiere van 300gr(?). Oh en zweetdekens en (reflecterende) uitrijdekens :)
Do, mijn eerste eigen paard!
Krista

Bericht door Krista » zo 13 okt 2013, 18:23

Hals heb ik ook nooit gebruikt en zal ik ook nooit gebruiken omdat de manen er 9 van de 10 keer wel aangaan.
Mijn fjord had na het scheren altijd 200 grams op maar dat was geen koukleum. Hartje winter 350 gram.

Mijn dressuurpaard gaat dit weekend kaal die krijgt gelijk 400 gram op maar dat is geen vergelijk. Die heeft zn haar al opstaan bij een paar zuchtjes wind :D
(en ze staan nu al onder 200 gram onze paarden).
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » ma 14 okt 2013, 07:16

Ze gaat vanmiddag kaal. Heb eel met hals besteld. Omdat ze 24/7 buiten staat en straks gaat ze op stal en gaat ze wss zonderbhals even aankijken hoe of wat
Fran

Bericht door Fran » ma 14 okt 2013, 09:36

Olaf gaat volgende week ook helemaal kaal. Dan krijgt hij een 200 grams deken op.
Hij staat van 7 tot 17.00 buiten (weer of geen weer) en 's nachts op stal met buitenluik.
Hij krijgt alleen een hals op als het sneeuwt en het echt koud aanvoelt (vooral vrieskou gecombineerd met wind).

ik denk niet dat een halsdeken niet nodig is, dat komt wel als het echt koud is.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » ma 14 okt 2013, 10:43

Ik heb een regendeken met hals besteld die komt vandaag of morgen aan.
Plaats reactie