Bericht
door Krista » do 26 sep 2013, 18:21
Suus is gewoon gebruikelijk. Ze worden als jaarling beleerd en dan wordt er even doorgetraind en gekeken of het een tweejarige kan zijn, zo niet dan gaan ze op rust, zo wel dan lopen ze een of twee tweejarigen koersen en gaan ze dan op rust. Daarna worden ze opgepakt om ze voor het drie jarigen circuit klaar te maken.
Uiteraard is dat ook niet voor allemaal weggelegd er zijn er nog niet sterk genoeg of die erg gaan groeien, die gaan nogmaals aan de kant of, bij grote eigenaren, de verkoop in, want er worden nu op de veilingen weer jaarlingen aangekocht dus dan moeten de stallen leeg. Alleen bewezen paarden houden ze aan.
Overigens heb ik een keer een onderzoek gelezen over het jong beleren waaruit bleek dat renpaarden die met twee al onder het zadel waren op latere leeftijd minder gebreken vertoonden en harder op de benen en lichaam waren dan dieren die veel later waren beleerd. Van de tweejarigen haalden er ook veel meer de koersbaan.
Ik moet zeggen als ik jaarlingen voor de kar zie lopen ik daar ook niet vrolijk van wordt. Met die veulenstaarten er nog aan, haha. Maar een twee of drie jarige werken zie ik geen kwaad in. Ze worden twee of drie keer per week aangespannen en echt niet over de kop gewerkt, en lopen verder hele dagen buiten. Ze hebben het beter als menig rijpaard. Over de kop gewerkt worden ze niet want als ze gaan groeien of te slap zijn zie je dat gelijk aan oplopen van benen of gewrichten en gaan ze direct aan de kant voor rust.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL