De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Svenniepennie

Re: De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7

Bericht door Svenniepennie » vr 27 sep 2013, 12:10

Esther schreef:Wat zijn Tea koppies toch herkenbaar, ook al zit er in deze veel Timor!!
Fijn dat de nieuwe stek zo goed bevalt en dat hij vriendjes maakt. Eachann heeft volgens mij ook nooit echt kwaad in de zin, maar wel onwijs ondeugend!! Anders dan zijn moeder en zus die toch eerst even moeten laten weten wie de baas is..

Super Enya!! Die vliegt even lekker over de hindernis! Voor herhaling vatbaar neem ik aan!!

Bedenk ineens dat van beide paarden (Enya en Eachann) de mama's bij mij in de wei staan.. Grappig.

jaah zeker 19 oktober namelijk :D
een stukje hoger dus ben benieuwd :)
Grappig Esther :P
Enya mijn nieuwe topper Anton x Yarra
Svenn ook mijn topper Lenngard x Nienja
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 27 sep 2013, 14:54

Marlie78 schreef:Ed heeft makkelijke manen vergeleken bij die van jullie!
Wat houdt de trekproef in?
Een vrachtwagenband klinkt zwaar, slepen jullie in de bak?

Ik gooi straks het tuig even op, misschien wel even slepen
Bij een trekproef moet je je paard optuigen (liefst los en dat hij stil blijft staan), daarna moet je hem voor de remwagen zetten en inspannen en dan moet hij de remwagen trekken.
Mijnheer van Bon zit hierop en hij kan de wagen instellen, dat het trekgewicht hoger wordt.
Je paard moet eerst met de wagen weg stappen (oh, ik weet het niet meer precies....). Deze moet hij een stuk vooruit trekken, regelmatig stilstaan en weer aan trekken. Daarna moeten ze ook nog een stuk in draf. De wagen wordt wisselend zwaarder en dan weer lichter gemaakt. Halverwege de proef moet je je paard stilzetten, uitspannen, om de wagen heen lopen en weer inspannen.
De precieze volgorde weet ik niet meer precies, maar ik meen dat ik eens gehoord heb, dat ze iets van ruim 1100!!!! kg moeten trekken.
Ik moet zeggen, dat ik dit geen proef meer van deze tijd vindt, en dat er veel jonge paarden in mijn ogen véél te hard moeten trekken... Ik geloof zelfs dat wij het enige stamboek zijn, die deze proef nog doet... Maar ja, op de een of andere manier vinden ze deze proef nog erg belangrijk.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » vr 27 sep 2013, 16:14

Nou wel meer kg's heb ik begrepen. Degene die aan de rem zit, kijkt hoever het paard kan gaan.
Nu moet ik niet liegen.. maar ik dacht Minouk destijds 1600/1700 en Gaby 2300 kg.
Heeft de sterkte fjordenmerrie niet meer dan 4000kg getrokken bij de trekproef?
Maar ik weet niet zeker of deze getallen kloppen, het is al erg lang geleden. Het kan dus veel verschil uitmaken en het is zwaar..
Ik zou het alleen doen, als je de mogelijkheid hebt veel te oefenen met de cultivator en echt het zware werk, zodat het lichaam kan wennen aan deze zware belasting.
Marlie78

Bericht door Marlie78 » vr 27 sep 2013, 20:19

Wow, jeetje! Respect! Dat is geen kattenpies!
En is die trekproef ook voor een premie of zo? Sorry, ik weet van niets.. Blond en ik kom net om het hoekje kijken wat het stamboek betreft :#

Edje vandaag in het tuig gestoken. Hij was weer mak :D
Volgende keer maar slepen denk ik :o
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 27 sep 2013, 21:23

@Yvette, nu je het zegt. Ik heb het eens gevraagd, en ik dacht dat hij toen zei, dat ze rond de 1100 kg begonnen. En dat ze richting de 1650 kg gingen....
Dat is echt niet flauw en ook écht niet meer van deze tijd. Ik ben altijd zo bang, dat je je jonge paardje zo snel naar de gort kunt werken!
Daarom zou ik ook liever zien, dat ze een minimumleeftijd aan de paarden verbinden met zo'n proef. Maar dat is een andere discussie.
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » vr 27 sep 2013, 21:42

Ja dat klopt Suzanne. Ik denk dat een 3-jarige er nog niet klaar voor kan zijn, mede omdat ze nog niet uitgegroeid zijn én lang nog niet zoveel getraind kunnen hebben om voldoende spieren en stevige pezen te ontwikkelen.
Ik weet nog, destijds, zoveel jaar geleden. We wisten er ook de ballen verstand van.. Ze zeiden dat ze het moesten kunnen.
Gaby werd met 16 jaar beleerd voor de koets, zij was getraind (2x daags voor de koets, op het land met een kar volgeladen geoefend etc), maar ook in een vrij korte periode. Minouk moest sterk genoeg zijn.. helemaal niet getraind. Ik heb het wel geweten daarna, ik vond het zo zielig om te zien (mss door het beeld van die hoefpunten in de grond) als pubermeisje nog daarna moest ik met haar 'uitstappen'. Ik weet nog dat ik nog nooit zo'n chagerijnig paard langs me heb gehad. Die heeft een paar dagen amper kunnen lopen van de spierpijn. Mankementen haal je er wel goed uit heb ik begrepen qua beenwerk. Dus dat is wel een plus ;)

Hier nog een foto'tje van paar weken geleden. Mijn stiefvader weer eens te paard na zeer lange tijd.
Inmiddels heeft hij een nieuwe rijbroek en chaps aangeschaft, zat toch iets comfortabeler ;)
Links Eskil en rechts Evian beetje bewogen.

Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 27 sep 2013, 23:09

Tja ongelooflijk, maar ja. In principe wordt het nog bijna gepromoot.... Punten gehaald, dan kun je nu de proef doen...

Ik zag op FB, dat hij weer aan het rijden is gegaan. Wel leuk hoor!
Marlie78

Bericht door Marlie78 » za 28 sep 2013, 12:24

Wat gek dat er geen minimale leeftijd voor is? Of een minimum gewicht voor jonge paarden? Ze zouden toch een beetje beschermd moeten worden..

Wat een leuke foto! Hij heeft dus in de planning vaker uitrijden te gaan?
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » do 03 okt 2013, 14:00

Keandra

Bericht door Keandra » do 03 okt 2013, 19:07

Heb het gezien. Is niet leuk.

Mijn pa heeft me gezegd dat hij mijn zus toestemming geeft voor een zadel voot jalenka te kopen.
Ik ben dus ook mijn rijpaardje kwijt. Maar dan heel achterbaks.

Verder gaat de koop van ishya niet door. Ik vind geen vervoer of het kost me de helft van de pony er nog bij.

Zit erdoor.
Marlie78

Bericht door Marlie78 » do 03 okt 2013, 19:49

Wat een trieste berichten zeg..
Je vriendje moeten verkopen is erg naar! Sterkte..

Jalenka was voor jou bedoeld?
Keandra

Bericht door Keandra » do 03 okt 2013, 20:01

Ik was 4 jaar terug de enige die iets in die beest zag. Nu 4 jaar later en ze ingereden te hebben. Is alles voor niets
Elvis

Bericht door Elvis » zo 06 okt 2013, 11:59

Wat je al die tijd al dacht gaat nu dus echt gebeuren Keandra... Heel raar gegaan allemaal.Vreemd dat je zus dit eigenlijk dan ook maar normaal vind..

Gisteren Elvis op de centrale keuring.Hij was super braaf.Is derde geworden met behendigheid onder het zadel en 8e in zijn rubriek.
Nu aan de oefen haha... denk alleen niet dat ik dit jaar al ga abop'en..
Hij was zo braaf op de trailer,was ook de eerste keer ver weg.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » zo 06 okt 2013, 14:17

Is allemaal heel raar gegaan inderdaad.
Maar mijn gevoel heeft weer maar eens gelijk gekregen.
Mijn zus gaat dus deze week met haar nieuwe vriend op jacht voor een zadel en zo. Ze gaat mijn gerief niet gebruiken gelukkig maar.

Aan mijzelf heb ik nu eindelijk ook gedacht.
Ik ben sinds 14u de gelukkige eigenaresse van Ishya (gefokt dr ydel).
Dus ik kan weer opnieuw beginnen met een leuk bewegingswonder.
Ik maak sebiet een topic met foto's.
Keandra

Bericht door Keandra » zo 06 okt 2013, 15:00

Topic is gemaakt.

hierbij nog een leuke Jalenka foto, want ze blijft wel staan (wat het ergens toch wel heel erg maakt), maar hoe lang nog dat weet ik niet.
Afbeelding
:~
Elvis

Bericht door Elvis » zo 06 okt 2013, 16:05

Leuk dat ze er is je nieuwe paardje!
Jalenka blijft een knap fjordje en ergens ben ik het wel met je eens dat het beter zou zijn als ze ergens anders zou staan nu je zus er mee aan de gang gaat..
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Keandra

Bericht door Keandra » zo 13 okt 2013, 17:36

Het zou hier allemaal wel eens een pak sneller kunnen gaan dan ik zelf verwacht had.
Gisteren had ik nog altijd het stalgeld niet ontvangen van mijn pa/zus voor Jalenka. Heb toen een bericht gelaten dat het stalgeld nog moet overgemaakt worden plus er even bijgezet dat ik het niet vind kunnen dat ze wel Jalenka terug wilt maar er niet naar omziet. Het blijft ik en leslie die alle werk moeten doen.
nooit bericht terug gekregen, niet van ok, niet van waarom zeg je dat nu weer (is ook een mogelijke reactie, tja).

Nu was er vandaag in het dorp de aankomst van de sint (Maarten dan wel) op de kaai van de schelde. Maar door het gure herfstweer zijn we niet gegaan. Normaal zou ik bericht gelaten hebben of mogelijks gekregen hebben om samen met de kids te gaan. Nu dus niets.

Rond 16u werden we opgebeld door een stalgenoot dat er een plaat van de schuilstal los gekomen was. Dus wij naar stal om dat toch al tijdelijk te maken, zodat het terug veilig is voor de paarden. Toen we terug naar stal wouden gaan, bij stalgenoten gebakje eten voor een verjaardag te vieren, zag ik mijn zus voorbij rijden.
Tot eergisteren was er nog een stal met weide vrij. Nu is die stal sinds gisteren verhuurd (weet ik van vandaag, nu niet dat ik alles moet weten, totaal niet). Dus vermoedelijk is mijn zus naar die stal gaan informeren. Maar gaat dat niet meer.
Er zijn nog redelijk wat mogelijkheden voor een paard te stallen in de omgeving, mogelijk gaat ze nu naar een andere stal zoeken.
Vermoedelijk zal ik het morgen bij mijn pa (die mogelijks om onze kids zal gaan) wel te horen krijgen.
Ergens beter dat ze dan weggaat, maar vind het nog altijd niet leuk, want 9 kansen van de 10 zal er wel een ruzie of twist van komen. Als dat ervan komt, heb ik niets van familie meer waar ik op zou kunnen rekenen. (Mijn pa gaat nu 1 week op de 2 de kids in de namiddag op school halen, als dat weg valt, tja, ... Verder let hij er ook soms eens op in het weekend.)
Zal morgen wel zien zeker, maar kijk er niet naar uit. _-:(
Sharyn

Bericht door Sharyn » ma 14 okt 2013, 07:19

jeeminee... Keandra. Wat een drama allemaal. Dat je een Jalenka verliest is één ding... maar dat je familie zo wegvalt lijkt me behoorlijk zwaar voor jullie. Sterkte met dit alles.
froukje91

Bericht door froukje91 » di 15 okt 2013, 11:19

Jeetje Keandra wat een ellende zeg... Wel fijn dat je nieuwe paardje er is.

Ellen heeft het lekker rustig. Ik heb momenteel erg druk met verbouwen van ons nieuwe huis. Mijn zusje is nog druk aan het oefenen voor de wedstrijd zaterdag. Maar dan hoeft Ellen niet zo hard aan het werk. Ze was vorige keer met rijden erg stout geweest, ze was blijkbaar erg druk en is er meerdere keren vandoor gegaan en heeft een paar keer gebokt bij mijn zusje. Stond ik wel van te kijken aangezien dat Ellen de dag ervoor zo rustig en fijn te rijden was. Vanmiddag zal ik mijn zusje weer eens les geven en zal weer een keer foto's maken.
Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » di 15 okt 2013, 12:48

Enya is gisteren geschoren, we hebben haar verdooft en ze was flink onder zeil. Ze was heel braaf daardoor :D ben heel blij mee dat ik het gedaan heb. Toen ze begon dacht ik echt waar ben ik aan begonnen!! vooral toen der mooie sokker eraf werden geschoren

Maar ze is echt super mooi geworden

Hier het resultaat
Voor het scheren ze zat ongeveer iets dunner al in de vacht
Afbeelding

Na het scheren die deken heeft ze op en daaronder nog een fleecedeken
Afbeelding

Ze krijgt als ik me deken binnen heb en regendeken met hals en die fleecedeken denk ik of die geruite die is ongeveer 100 a 200 gram dacht 200 gram als het gaat vriezen gaat er nog een 400 gram onder
Enya mijn nieuwe topper Anton x Yarra
Svenn ook mijn topper Lenngard x Nienja
Plaats reactie