deken/scheer vraag

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Love_Jordy

deken/scheer vraag

Bericht door Love_Jordy » do 19 sep 2013, 15:08

Hallo Fjordenvriendjes.

Even een vraag.
Elk jaar laat ik Jordy scheren, helemaal. Dit omdat hij snel last heeft vd warmte en ik hem dagelijks reed.
Nu heeft hij zn blessure waardoor hij stilstaat. Stel... stel dat we vd winter nog niets mogen doen qua rijden (wat ik niet verwacht maar je weet maar nooit) Dan scheer ik hem niet, maar dan komt er geen deken op.
Dan nu mijn vraag: Kan dat kwaad? Paard van 16 die elk jaar wordt geschoren... Nu in eens niet meer. maar... Hij staat dan in een buitenbox die erg goed is gesoleerd natuurlijk. Zou hij zelf zn vacht kunnen regelen ?
Ik denk altijd: OF niet scheren dus geen deken, OF wel scheren, dus een deken...?

Normaal ben ik nooit zo aan het denken hierover, ben vrij makkelijk. Maar mijn stalgenoten hebben allemaal warmbloeden en vinden het dus min of meer 'zielig' als ik mn fjord zonder deken laat staan (! := := ) HAHA! (ik dus totaal niet maar toch vindt ik het prettig om meningen van de echte koudbloed fans te horen ;)
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Jowien

Re: deken/scheer vraag

Bericht door Jowien » do 19 sep 2013, 15:50

Ook met wintervacht kun je heerlijk rijden hoor, zou ook zeker bij warmbloeden kunnen :). Of je scheert alleen boeg en onderkant hals. Dan kan ie zonder deken blijven, overdag buiten en s nachts op stal. Hij maakt vanzelf voldoende vacht aan voor zijn situatie, als je daar maar geen plotselinge veranderingen in maakt.

En scheren kan altijd nog als je intensief gaat rijden en het dan nog wilt/ nodig vindt.
Laatst gewijzigd door Jowien op do 19 sep 2013, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Erpel

Bericht door Erpel » do 19 sep 2013, 15:51

Zonder deken kan prima! En anders kan je altijd mocht het nosig zijn een deken opdoen zonder te scheren.
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
janna
Contacteer:

Bericht door janna » do 19 sep 2013, 17:12

Heb nog niet ondervonden dat dat een probleem is, misschien even in de gaten houden hoe het met het aanmaken van de wintervacht gaat. Mocht hij dat niet tot nauwelijks doen dan kan je nog een dekentje overwegen. Maar anders lekker teddy laten.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » do 19 sep 2013, 17:20

Ik scheer niet meer sinds Aike aan huis staat en dus 24/7 buiten loopt met inloopstal maarrrrr, er gaat wel degelijk een deken op hoor, ik vind dat hij anders teveel energie moet steken in het warm houden van zichzelf, dus ze gaan gewoon onder een deken, lopen momenteel met een ongevoerde regendeken op, bouw ik met de loop van de tijd op naar max 300 grams.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 19 sep 2013, 17:36

Als het licht op stal op tijd uit gaat zou het geen problemen mogen geven lijkt m.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » do 19 sep 2013, 18:57

IK scheer hem nu niet omdat ik nog niet intensief kan rijden door zn blessure. Voorheen ging hij altijd kaal. Nu ga ik inderdaad kijken hoe het gaat met zn vacht als k hem niet scheer. Door zn blessure komt hij (nog) niet buiten. Hij staat nu dus alleen op stal naast ons dagelijks staprondjes van een half uur. Hij is nu al aardig bezig met een extra jasje aan te maken haha. Ik kijk gewoon aan. En als het echt Echt ECHT Freezing gaat worden.. Dan zal ik er een goede dikke winterdek opdoen. Dit gaat m worden denk ik voor nu. Thanx iedereen voor het delen van jullie meningen en/of ervaringen! :-)

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 19 sep 2013, 19:56

Dus je laat hem nu teddy worden en als het echt koud wordt ook nog een deken? Dat word dan wel heel warm.
kristelhans

Bericht door kristelhans » do 19 sep 2013, 20:30

Denk dat je gewoon maar even moet zien..als je nu niks doet zou ik ook niks doen, niet scheren maar ook geen deken. Beer heeft nu een ongevoerde regendeken op maar das puur voor mijn gemak, die gaat morgen of overmorgen weer af want het wordt weer 20 graden.

Je vraag is of wij denken dat ie na zoveel winters met deken opeens zonder kan. Ik denk JA! Ik zou, als je hem niet scheert, ook geen deken op doen, behalve als het wellicht weer -15 overdag wordt maar zover is het nog laaaaanggg niet! Misschien zit je er in december weer lekker op, dan haal je het scheerapparaat er overheen en leg je alsnog een deken op. Die stalgenoten zijn wel herkenbaar hihi, als ik Beer in hartje winter weer een keer scheer en ik leg er max 220 op (want dat is echt warm zat voor hem) dan kijken ze me aan... ik heb een 300 grams deken en die heeft Beer vorig jaar 1 week opgehad toen ie in de sneeuw ging spelen elke dag maar dat was meer voor mijn gevoel want hij had het echt eerder warm dan koud hihi.

Lang verhaal kort: de natuur lekker haar werk laten doen en je niet druk maken! :)
Aria_zz

Bericht door Aria_zz » do 19 sep 2013, 21:08

Jowien schreef: Of je scheert alleen boeg en onderkant hals. Dan kan ie zonder deken blijven, overdag buiten en s nachts op stal.
Ik vraag mij af of dit nu goed is of niet? Ik heb namelijk ook een dikke teddy hier die te warm krijgt. Maar krijgen ze van zo scheren geen luchtwegen problemen??

Ts, moet zeker lukken hoor, ze maken hoe dan ook veel vacht. Hou het in de gaten maar tot je scheert heb je normaal gezien geen deken.nodig.
Hildar, gouden paardje Ik maak leuke kleurtjes voor de hh Switch, voor meer info: pb
Liefde is meer dan verliefdheid, meer dan de kleine onbenulligheden, liefde overschreidt alle grenzen, ook die van de dood, want ik hou nog steeds van jou
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » vr 20 sep 2013, 03:43

Maakt niets uit hoor! Ik heb nan twee jaar geleden met der peesblessure ook niet geschoren. Terwijl ik dat ook al jaren deed. Wel kreeg ze met extreme kou toen een 200 grams deken op omdat ze het echt koud had. Maar dat l igt er ook aan waar ze in staat natuurlijk. Haar stal was ook niet echt warm.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Esther

Bericht door Esther » vr 20 sep 2013, 05:53

Gewoon niet scheren en kijken. Mocht hij het toch koud krijgen kun je er altijd wat bij op gooien, maar verwacht niet dat dat nodig is. Zeker niet in de stal!
Mijn ongeschoren kwpn had wel eens een deken op in de winter, maar die liep 24/7 buiten en had het zichtbaar koud. Geloof een 150 gram ofzo. Denk dat de fjorden het maar een watje vonden. :+
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 20 sep 2013, 07:29

Volbloed bij ons is ook een watje hoor. Die moet in de winter ook wat op anders bibbert ze de wei uit :+ . Anka is de laatste 2 winters geschoren geweest en er is wel een groot verschil nu tussen Nisko en Anka. Nis is al goed wollig en Anka nog behoorlijk glad. Maar of dat nou komt dat Anka in de vorige winters geschoren is of van het leeftijdsverschil... geen idee. Nis wordt namelijk met het jaar wolliger. Dus ja...

Ik zou Jordy laten zoals het is en de natuur op zijn beloop laten. Dikke kans dat zijn vacht helemaal in orde komt en dat ie niks geen last heeft.

@Kristel: Anka krijgt komende dagen ook overdag het dek af. Anders raakt ze nog aan de kook hihi.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
XxDiandraxX

Bericht door XxDiandraxX » vr 20 sep 2013, 07:37

Ik zou hem gewoon zonder deken laten, ze kunnen wel wat hebben. Deken erop gooien kan je altijd nog net als scheren.

Overigens is sonja nog nooit geschoren geweest maar maakt zij bijna geen vacht aan. Die is nu nog zo glad als een aal terwijl ze 24/7 buiten staat zonder deken dus die heeft hem in de winter altijd wel echt nodig.
Maldu (Lyckangs Tempo X Jarbo) *27 Juni 2016
Sitske van den Bosdries (Almglimt X Lyckangs Tempo) *10 Juni 2016

Afbeelding Afbeelding
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » vr 20 sep 2013, 07:56

het zijn ook fjorden he..dat vergeet men wel eens
Annemarie

Bericht door Annemarie » vr 20 sep 2013, 08:00

Idd. Nis doe ik nooit wat aan en dat gaat altijd goed. Ik gooi ook nooit bij het eerste bibberte een dek op, anders wordt het niet wat. Eerst altijd extra voer erin en blijven ze echt heeeel koud of is het weer extreem dan dek op. Bij Nis nooit nodig geweest :D .

En Anka is uiteraard alleen vanwege het rijden onder dek/geschoren.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Fran

Bericht door Fran » vr 20 sep 2013, 13:28

Jowien schreef:Ook met wintervacht kun je heerlijk rijden hoor, zou ook zeker bij warmbloeden kunnen :). Of je scheert alleen boeg en onderkant hals. Dan kan ie zonder deken blijven, overdag buiten en s nachts op stal. Hij maakt vanzelf voldoende vacht aan voor zijn situatie, als je daar maar geen plotselinge veranderingen in maakt.

En scheren kan altijd nog als je intensief gaat rijden en het dan nog wilt/ nodig vindt.
Dan maakt die van jou zeker een minder dikke winter vacht aan. Die van mij kan ik na een 10 min draven bij elkaar dweilen van het zweet, met rijden heeft hij het een stuk zwaarder als hij niet geschoren wordt.

Mariska gewoon je plan aanhouden hoor. Hij kan prima met zijn wintervacht zonder deken.
Als je straks toch mag gaan rijden dan kun je hem altijd nog scheren.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » vr 20 sep 2013, 14:13

Niet scheren en geen deken! :D
Bij ons wordt er nooit wat geschoren. Ze staan nu nog dag en nacht op de wei maar als ze straks weer naar binnen gaan blijft al het haar erop! Ik pas het rijden onder het zadel altijd wat op aan, gewoon wat meer tijd nemen om "droog" te stappen als ze hebben gezweet met rijden. Maar als je er een half uurtje mee stapt op een dag heb je daar waarschijnlijk ook niet zoveel last van.. Ze lopen hier trouwens ook voor de huifkar met kinderfeestjes/schooluitjes. Het laatste stukje naar huis wordt er echt wel gestapt, maar daarna gaan ze gewoon naar stal, ook al zijn ze nog nat. Zolang ze in een frisse stal zonder tocht staan is er voor zover ik heb meegemaakt niks aan de hand..
Misschien offtopic maar ik denk ook weleens dat mensen paarden zelf "truttig" of ziekelijk maken. Ik snap echt wel dat sommigen hun paard scheren, kende er zelf ook eentje die met een teddyvacht niet vooruit te krijgen was in de bak, maar je maakt ze er denk ik zelf ook wel kouwelijker mee.
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » za 21 sep 2013, 15:28

Tamara schreef:Dus je laat hem nu teddy worden en als het echt koud wordt ook nog een deken? Dat word dan wel heel warm.
Dat was nou mn dilemma haha!
Maar ik ben er al uit ;)
Ik scheer hem niet zolang we niets mogen doen.
De stal is goed geisoleerd. Buitenbox.
Ik denk altijd inderdaad: Of wintervacht dus geen deken, of scheren dus een deken.
Mn stalgenoten bedoelen het allemaal goed haha maar ze vergeten idd dat het een fjord is :+ :+ :+
zowiezo leg ik en met vacht nooit een deken op.Als ik dat nu al zou doen zweet hij de tent uit!
Nee hoor, Dyhard Jordy! Komt goed! Hij houdt van kou net als ik :+
Bedankt in ieder geval voor alle reacties! :))

B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » za 21 sep 2013, 18:59

Ah lol. Wintervach is geen deken, scheren is wel deken.

Als hij een hele dikke vachf krijgt (niet perse lang maar dicht) dan isoleert ie dmv haar omhoog zetten. Gooi je daar een deken over kan ie zijn eigen temp niet regelen ( haar omhoogzetten is warmte vasthouden ) dan heeft ie dus veel haar en een dikke deken en dat wordt zweten. Met wintervachnen vermoeden van kou zou je er altijd eerst meer ruwvoer in gooien om de motor op gang te houden
Plaats reactie