Gisteren is Kjeld naar de Paardenkamp (www.paardenkamp.nl) in Soest gegaan. Sinds ik 12 jaar was (nu 35 jaar geleden

Natuurlijk een dubbel gevoel, hij stond hier al een paar jaar gepensioneerd omdat hij niet helemaal rad meer was. Maar nu een paar weken geleden zijn oude vriendin Goodnest ingeslapen was (en hij zijn draai met Dandy niet helemaal kon vinden), was ik wel erg blij toen ik gebeld werd dat er een plekje voor hem was.
Anthony wilde graag mee en natuurlijk moest het één en ander worden vastgelegd (let niet op mijn rode ogen, want hoewel ik het steeds graag gewild heb, is het toch een emotionele gebeurtenis)
Nog even poseren bij zijn stal

En dan toch op pad

Aankomst bij de Paardenkamp

Normaal doet Kjeld in de trailer het liedje "van-voor-naar-achter-van-links-naar-rechts" eer aan, maar hij stond "redelijk" rustig en kwam erg relaxed aan. Ik laadde hem uit en hij stond lekker om zich heen te kijken, maakte helemaal geen stampij (waar hij normaal wel een beetje ster in is) terwijl het vrouwtje nou niet echt relaxed was...

Alle paardjes liepen lekker een paar uur buiten, dus Kjeld werd tijdelijk in een box gezet
(niks te klagen als je er zo bij komt te staan, toch?) en hij keek meteen of er wat te eten was en ging er staan alsof hij er al jaren stond. Liet zich rustig bekijken, scharrelde wat rond en iedereen was wég van hem, omdat hij ondanks alle aandacht zo ontzettend kalm was en ons eigenlijk meteen een beetje negeerde. (fijn hoor, ik weet nu wat moeders meemaken als ze hun kind voor de eerste dag naar school brengen, je drama's verwacht en ze kijken niet meer op of om

De mensen van de Paardenkamp waren geweldig. Alle tijd, vol aandacht voor wat je vertelde en meedenken over wat voor hem het beste zou zijn. Als er iets met hem aan de hand zou zijn dan houden ze je netjes op de hoogte. Kjeld is een luchtzuiger die eigenlijk alleen veel luchtzuigt als hij speciale dingen (snoepjes, appeltjes, biks, enz.) krijgt. Gewoon op ruwvoer is er niets aan de hand, dus waarschijnlijk komt hij op boerderij Het Gagelgat hebben ze besloten, hoewel hij ook prima in de groepsstallen zou kunnen.
Op de Vossenveld staan de paarden die extra verzorging nodig hebben en een beetje "op het eind" lopen. Hier hoort Kjeld nog (hopelijk lang) niet thuis, en hier worden ook snoepjes verkocht om aan de paarden te geven.
Verder hebben ze nog een boerderij waar de paarden in groepsstallen staan en zomer en winter zelf kunnen bepalen of ze op het land of binnen staan en eigenlijk onbeperkt ruwvoer en mais krijgen, ook niet zo'n goed idee voor Kjeld, omdat hij dan misschien snel te zwaar wordt.
Op boerderij het Gagelgat (waar Kjeld dus komt te staan), staan paarden en pony's in de winter overdag op het land en 's nachts in een eigen box.
Op 26 oktober a.s. is Open Dag bij De Paardenkamp en rond 14.00 uur mag ik Kjeld zelf aan het publiek voorstellen en iets over hem vertellen. Dat is dan op Boerderij het Vosseveld, want van daaruit vinden alle activiteiten plaats. Ik zou het dus heel leuk vinden als er FW-ers bij hem komen kijken. Het zou leuk zijn als jullie dan (voor zover je dat hebt natuurlijk) FW kleren aan hebben, kunnen we misschien een leuke groepsfoto met hem maken.