De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Gwenny

Re: De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7

Bericht door Gwenny » zo 15 sep 2013, 09:05

@Marlie: Hij stond vannacht voor het eerst op stal omdat zijn weilandje te nat werd. Hij kreeg al drie dagen wat hooi, maar nu voor het eerst op stal met een net hooi. Ik bid en hoop dat het niet te vroeg is en dat zijn darmen het blijven houden. Werkt dit niet dan is hij gewoon niet meer te helpen. Sowieso niet binnen de mogelijkheden die ik heb (en dat zijn er zeer veel) en binnen wat de regio Utrecht aan stalling biedt. Helaas is het is mijn regio vrijwel onmogelijk om stalling te vinden met goede weide, buitenboxen en goed hooi. Het zijn de basics, maar vrijwel iedere stal voert kuilgras en behandeld zijn weide alsof het een koeienwei is. Beide is funest voor zijn systeem.
Ik heb ongelooflijke mazzel met waar hij nu staat. Dat is echt het beste wat ik heb kunnen vinden. Helaas is er zeer weinig weide en is dat landje snel nat.
Marlie78

Bericht door Marlie78 » zo 15 sep 2013, 09:36

Ach jeetje.. Spannend hoor.. Hopelijk gaat het goed! En ja... Het is waar wat je zegt, goed weidebeleid en goed hooi zijn lastig op een adres te vinden.
Sterkte!!
Gwenny

Bericht door Gwenny » zo 15 sep 2013, 21:51

Het is vreselijk moeilijk en voor hem het enige dat hem nog kan helpen.
Elvis

Bericht door Elvis » ma 16 sep 2013, 15:04

Ohjeetje peesblessure voor ekdal,voorzichtig zijn hoor.. kan lang proces zijn voor het weer goed is,rustig aan doen.

Hopen gwenny dat het goed blijft gaan..

Hier zijn we heerlijk aan het mennen geweest,behoorlijk rondje,andere route emy vond het erg spannend. Ze heeft echt een hekel aan motors die van achter komen,daar moeten we heel alert op zijn. Verder langs het water met klotsende bootjes was wel vreemd maar al gauw was het goed.
Waar ze echt niet over heen wil zijn de 50 km tekens op de weg.. heel eng Haha..
Elvis krijgt woensdag weer een ijzer,dan hem ook weer lekker inspannen!
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Marlie78

Bericht door Marlie78 » ma 16 sep 2013, 19:05

Hihii! Ja, die dingen op de weg! Springt hij er niet voor op zij?

Aanspannen.. Ik wil dat ook zo graag gaan doen maar ik heb helaas geen mensen in mijn omgeving die dat kunnen en helaas geen budget..
Elvis

Bericht door Elvis » di 17 sep 2013, 06:20

Nee echt opzij springen doen ze niet... meer in de ankers gaan.. of bij voorbaat al met een boogje erom heen lopen.. maar gewoon een kwestie van doen.. we hadden op de weg bij stal nieuwe heuvels van die ronde waar je niet langs kunt maar overheen moet. Eerste keer met geen mogelijkheid wilde elvis eroverheen.
Keertje gaan wandelen en hem er naar laten kijken en ruiken en de keer daarna vlekkeloos eroverheen!

Mennen is zo leuk! :D

Afbeelding
Marlie78

Bericht door Marlie78 » di 17 sep 2013, 19:24

Handig is dat hè? Even ruiken en de klus is geklaard +:)+
Elvis

Bericht door Elvis » wo 18 sep 2013, 06:47

Precies... En de rust houden,dat leer ik steeds beter.Voorheen werd ik snel boos maar nu blijf ik rustig en dat werkt veeeeel beter haha.. Maar dat moest ik echt leren :D

Afbeelding
Gwenny

Bericht door Gwenny » wo 18 sep 2013, 08:12

Paarden moeten je vertrouwen en rustig worden omdat jij rust uitstraalt ookal wordt iets eng. Zo'n band opbouwen kost tijd. Straffen is het laatste wat je moet doen. Dan raakt het paard in paniek omdat hij zich in ieder opzicht onveilig voelt. Niet veilig in de situatie en niet veilig bij jou omdat je hem straft inplaats van steunt.
Eran heeft de neiging om totaal de aandacht van mij naar iets spannends te verplaatsen en reageert dan nergens meer op. Dat is een linke situatie omdat hij totaal niet meer op input van mij reageert. Ik ben hem nu aan het leren om de focus bij mij te houden door een oefening te vragen waarbij hij de focus bij mij moet houden als (hij) iets engs passeert zoals een grasmaairobot die het gazon van de buren kort houdt. Dat vind hij ook spannend, maar vind hij wel prettiger. Veel makkelijker laat hij los, briesen en kijkt er niet meer naar. De oefening die ik vraag is wijken voor druk bij de schouder het dichtst bij mij. Hij heeft namelijk de neiging om zijn schouder tegen mij aan te zetten en om te kijken als iets spannend is. Als ik zijn schouder opzij vraag moet hij automatisch naar mij toe buigen en zijn aandacht bij mij houden en zijn schouder en voorbenen blijven bij mij uit de buurt. Tegelijk is dit een goede gymnastiserende oefening en sla je twee vliegen in 1 klap!
Marlie78

Bericht door Marlie78 » wo 18 sep 2013, 09:06

Wat ik erg storend vind is dat Ekdal het meeste niet eng vind, maar soms is iets ineens eng waar hij normaal gesproken zo langs loopt! Dat kan ik niet zo goed hebben :x ik reageer er dan belachelijk op (zeg ik:goh wat eng hè?!) en dat moet ik eigenlijk niet doen :D

Wijken voor druk doet hij echt niet >;) daar moet ik echt mee aan de slag met hem!

Laten jullie juist die enge dingen bekijken tot ze rustig zijn of juist aandacht vragen en er langs? Ed stuift desnoods over me heen als hij iets echt eng vind (zelfmaaiende grasmaaiers bv) of springt hij de weg op. Laatste deed hij al eens voor een naderende vrachtwagen omdat hij een paard in de wei zag staan grazen 8)7
Gwenny

Bericht door Gwenny » wo 18 sep 2013, 10:40

Juist om te voorkomen dat ik het contact verlies en een tankfjord aan een halstertje heb houd ik hem bezig. In het begin vinden ze het razend moeilijk want je haalt ze uit hun routine, mar het is wel het meest veilig. Anders krijg je een ongeleid fjordenprojectiel en dat is lomp, sterk, eigenwijs en toch lenig springend en draaiend. Niet echt veilig op de openbare weg met fietsers enzo :P . Een hoofdstel werkt averechts bij Eran omdat hij dat nog best spannend vind. Ik hang weleens een bitje in maar dat werkt alleen met licht contact, anders wordt hij te bang voor de inwerking van het bit. Daarom wandel ik er veel mee en heeft hij tijdens de zadelpassing een bitje in gehad omdat ik de schroevedraaier van de bakstukken kwijt was en geen bosal kon omhangen. Dat ging voor de eerste keer rijden met bit best goed. Dat artikel staat trouwens in Bit van volgende maand. Sinds de passing heb ik er niet meer op gezeten omdat hij zo slecht liep.
joyce_ed

Bericht door joyce_ed » do 19 sep 2013, 12:28

Hoe gaat het nu met eran gwenny?

Ik heb even een tijd niks meer van mij laten horen, ik heb min knieschijf gebroken helaas en zit dus tot mijn lies in het gips al ruim 4 weken,

Gelukkig heb ik wel iemand die mijn Edgard wel in training heeft genomen zolang ik niks kan.

Bij deze wil ik tot mijn zeer grote spijt gaan aankondigen de mijn lieve teddybeer helaas de verkoop in gaat.
Na lang wikken en wegen kom ik tot de conclusie dat het voor mij niet langer haalbaar is om een paard te gaan houden.
Het doet mij onwijs veel pijn maar ik weet dat dit de beste keuze is.
Mochten jullie een leuke fjord zoeken, of iemand weten die een heeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed huisje kan bieden aan mijn lieve maatje, hij is dus te koop! Alleen voor een zeeeeeer goed huisje, ik gun hem een goed adres.
Elvis

Bericht door Elvis » do 19 sep 2013, 15:10

Ojeetje edgard in de verkoop,maar wat niet gaat,gaat niet...
Jammer hoor,hoop dat je een goed baasje voor hem kunt vinden.

Elvis heeft weer ijzers en ze zijn van het land af,dus hopen dat hij ze er nu langer onder laat zitten.. mocht het weer wat opknappen dan mogen ze weer.
Zondag mennen!

Afbeelding
Marlie78

Bericht door Marlie78 » do 19 sep 2013, 18:54

Ooooh wat ontzettend jammer dat je deze keuze moet maken.. Hopelijk vind je spoedig een goed thuis voor je vriendje.
En beterschap.. Je hebt wel pech zo te lezen!

Elvis weer nieuwe schoen, ik hoop ook voor je dat ze nu lang blijven zitten!

Ed is vandaag weer bekapt. Smid was weer uiterst te spreken over zijn hoeven!
Gwenny

Bericht door Gwenny » do 19 sep 2013, 21:16

Het gaat weer de goede kant op met Eran. Hij reageert goed op de behandeling en wordt steeds meer zichzelf. Vandaag heeft hij weer laten zien wat een enorme kanjer hij is. In de straat was een vrachtwagen met graafarm en aanhanger met stenen bezig om stenen te lossen. Op een meter afstand bleef hij rustig staan kijken, sprong niet weg en keek. Even later tijdens het stenen lossen kwam een enorme kwaanwagen langs en een knetterende scooter. Hij draaide een klein rondje, maar bleef verder zeer zoet staan. Toen de weg leeg was heb ik hem aan de tractor laten ruiken. Zonder problemen raakte hij de motorkap aan terwijl het ding stond te brullen! Wauw!
Svenniepennie

Bericht door Svenniepennie » zo 22 sep 2013, 19:06

Vandaag de cross in Balloo gedaan, en wat was in zenuwachtig en wat ben ik trots op mijn paardje <3
We hebben hem in 19 min uitgereden met hartslag van 80 p/m dat was goed zij de dierenarts :D dus immers de volgende cross al op de planning we hebben de smaak te pakken ;)
Heel veel 40 cm genomen (je kon kiezen 40 of 80 of erlangs) erlangs zijn we niet gegaan en 3/4 hindernissen hoog genomen. Na het parcours verkennen was er nog een les bezig en helaas viel paard en ruiter door eigen fout van de ruiter over de hindernis heen (ze mankeren niks) maar ik bleef daar bij de lagen :P me vader heeft met mijn camera wat foto's gemaakt en heb de mooiste even snel bewerkt :P

En ohja we hadden een weigering bij pickniktafeltjes, de picknicktafeltjes waren de staanders en daar lagen dingen op en dat vond Enya toch echt te spannend ;) voor de rest alles netje gesprongen wel meer kijkering naar wat naast de hindernissen stond, maar sprong er goed overheen :D Ben trots :)

De foto is van de laatste hindernis en ook me favorieten waarom geen idee :P
Afbeelding

Er waren natuurlijk ook fotografen ik wacht even met een fototopicje maken tot ik een aantal foto's binnen heb :D
Enya mijn nieuwe topper Anton x Yarra
Svenn ook mijn topper Lenngard x Nienja
Gwenny

Bericht door Gwenny » di 24 sep 2013, 07:36

Bevindingen gisteren op de kliniek: De voorhoeven hebben zoveel schade door de bevangenheid die hij een paar keer heeft doorgemaakt dat hij pijn heeft bij het lopen, en ookal staat hij op speciaal beslag, hij in zijn lopen is gaan compenseren en verkeerde spanningen in zijn lichaam heeft opgebouwd. Op de rontgenfoto's is in de hals tussen de 2e en 3e nekwervel een minimale vernauwing te zien, maar hij lijkt daar niet veel last van te hebben. Helaas zijn de lendewervels niet goed te zien op de foto's omdat de straling niet sterk genoeg is om door het weefsel heen te dringen. Wat er te zien is en te voelen ziet er niet goed uit. Neurologisch is zijn achterhand slecht en heeft hij geen goede coordinatie van zijn achterbenen en mist kracht. Wanneer de wervels recht staan in combinatie met fysio en opbouwende training moet hij grotendeels kunnen herstellen. Ik train hem al richting de oprichting om het zwaartepunt te verplaatsen en zijn voorbenen zo veel mogelijk te ontlasten en ga daar met ondersteuning van een chiropractor en fysiotherapeut mee door. We verwachten dat hij over ongeveer een jaar grotendeels hersteld is en weinig/geen pijn meer heeft. Het zadel van Danny Kroetch is een goede optie vanwege het luchtsysteem, dat die niet te lang is en op mij aangepast kan worden. Dit zadel ga ik met hulp van de Gemeente Utrecht aan kunnen schaffen en deze procedure zet ik zo snel mogelijk in werking. Hij kan steeds meer onder zadel worden getraind naarmate zijn rug gaat verbeteren. Het zadel op de foto's van de zadelpassing die volgende maand in Bit staat wordt het waarschijnlijk. Op die dag was ik enorm opgeblazen dus dat geeft een vertekend beeld van mijn figuur helaas. Alle dierenartsen die hem hebben bekeken en Danny Kroetch vinden mij niet te zwaar en zien het niet ls een belemmering. Normaal gesproken ben ik gewoon slank, maar hield die dag (zoals soms helaas voorkomt) enorm veel vocht en gas vast. Dat kan makkelijk 3 confectiematen uitmaken.
Ik heb Eran sinds de zadelpassing niet meer gereden. Ik wilde eerst goed in beeld hebben wat er met zijn rug aan de hand is. Voorlopig rijd ik nog niet. Eerst aan de hand verder opbouwen en alles in overleg met de therapeut.
Verder is zijn gebit gedaan en is zijn buik bekeken. Beide viel gelukkig mee en is stabiel.
Sharyn

Bericht door Sharyn » di 24 sep 2013, 15:11

Met spanning je bericht gelezen, Gwenny. Was bij de eerste zinnen bang dat er slecht nieuws uit kwam rollen, maar gelukkig kan het binnen een jaar herstellen.
Wat een gave foto Svenniepennie! Lijkt me ook nog eens gaaf om te doen.

Bij ons gaat het goed. Ik heb Eachann verhuisd naar een andere stal. Het is maar 100 meter verder, want ik ben bij de buren gaan staan. Ik was niet helemaal tevreden over zijn oude huis en ben ontzettend blij dat ik deze keuze gemaakt heb. Hij is goed ontvangen door de andere bewoners (2 friezen en 1 fjord). De Friezen waren gelijk verliefd op hem... alleen het fjordje moest eerst niets van hem weten. Na een paar dagen stonden zij ook al met elkaar te kroelen. :+:

Hier een foto van de eerste week. Eachann kijkt heel lief, maar de andere fjord moet er niets van weten. Gelukkig staat zijn grote zwarte vriendin klaar om hem te beschermen :=
Afbeelding
Marlie78

Bericht door Marlie78 » di 24 sep 2013, 17:40

Eran toch.. Lange weg te gaan! Hopelijk lukt het allemaal!
Eachann kijkt zeker lief! Hopelijk blijft de stal goed bevallen!

Ed is ook verhuisd in augustus, hij staat weer samen met goos :D zo leuk die twee weer samen! Goos is nu de baas :=
Esther

Bericht door Esther » di 24 sep 2013, 18:48

Wat zijn Tea koppies toch herkenbaar, ook al zit er in deze veel Timor!!
Fijn dat de nieuwe stek zo goed bevalt en dat hij vriendjes maakt. Eachann heeft volgens mij ook nooit echt kwaad in de zin, maar wel onwijs ondeugend!! Anders dan zijn moeder en zus die toch eerst even moeten laten weten wie de baas is..

Super Enya!! Die vliegt even lekker over de hindernis! Voor herhaling vatbaar neem ik aan!!

Bedenk ineens dat van beide paarden (Enya en Eachann) de mama's bij mij in de wei staan.. Grappig.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie