Dressuur of toch maar trail?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Aria_zz

Dressuur of toch maar trail?

Bericht door Aria_zz » vr 06 sep 2013, 15:24

Hallo iedereen,
ik ben hier lang weggeweest (een mens doet wat in zijn leven zeg!)
Maar kom hier toch weer even binnen piepen. En waarschijnlijk met een van de meest voorkomende problemen onder de paarden:
zadelproblemen!

Het probleem:
Ik ben jaren vooral buitenrijder met sporadisch een sprongetje geweest en daar voldoet mijn wintecje (wintec 2000 cair) prima voor. Maar de laatste tijd ben ik veel meer richting dressuur gegaan (lees als: wedstrijden, appuyement en pirouette in stap...) en daarin kreeg ik het commentaar dat mijn zit niet voldeed.
Dus liet ik de zadelmaker komen om eens te kijken voor een dressuur zadel.
Verdict: zadel past voor geen meter.

Dus ik moet een nieuw, en liefst nog een massimo.
Ik heb alles gepast, de dressuur I en II en de trail van mijn vader.
Ik zit echt super goed op de II. Op de trail ook, maar mijn houding is gewoon veel beter in de II.

Maar ja, ik heb geen geld voor en een vzh zadel en een dressuur. Wat moet ik nu?!
-Mijn wintec houden die eigenlijk niet goed past maar waar ik veilig mee kan buitenrijden en springen maar zo die extra centen mislopen?
-Wintec verkopen en dus geen zadel hebben om op terug te vallen maar zo wel de dressuur II kunnen kopen waar ik bang ben dat ik tijdens buitenritten iets ga beschadigen en niet mee kan springen?
-De trail kopen, waar ik goed in zit, niet super mee kan springen en ook niet super mee kan dressuren, niet in vgl met de dressuur II.

Hoe dan ook moet ik nog lang sparen. Maar ik weet echt niet goed wat ik moet doen. Kunnen jullie me met jullie fjorden kennis helpen?
Hildar, gouden paardje Ik maak leuke kleurtjes voor de hh Switch, voor meer info: pb
Liefde is meer dan verliefdheid, meer dan de kleine onbenulligheden, liefde overschreidt alle grenzen, ook die van de dood, want ik hou nog steeds van jou
Jowien

Re: Dressuur of toch maar trail?

Bericht door Jowien » vr 06 sep 2013, 18:57

Ik zou dan toch voor de dressuur gaan. Daar kun je best een enkel sprongetje mee maken, en een enkele keer een parcoursje ook wel mocht je dat willen. Je zegt zelf dat je op de dressuur fijner zit, dat lijkt me toch erg belangrijk. De Wintec weg doen, als ie niet goed past, niet mee rijden. Straks heb je door een rit met je Wintec een paard met spierpijn ofzo.
Met buitenritten ben je vast voorzichtig genoeg, zeg nou zelf, hoe vaak krijg je beschadigingen op buitenrit? Kan ook op stal of in de bak gebeuren met je dressuurzadel. Een dressuurzadel trekt niet meer ongeluk aan dan een ander zadel ;).
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Bailey

Bericht door Bailey » vr 06 sep 2013, 19:20

Ik ken mensen die met de trail springen én dressuren, dat gaat heus heel best, maar als jij netter zit in de dressuur zou ik absoluut daarvoor gaan.
Net als Jowien al zegt; daar kun je best oké een sprongetje mee maken. En het is ook maar gewoon een zadel, buiten rijden kunnen ze echt wel tegen.
Sowieso die wintec eruit doen, want wat niet past, dat past niet.
Aria_zz

Bericht door Aria_zz » vr 06 sep 2013, 19:33

Ja daar hebben jullie wel gelijk in, als het niet past, past het idd niet.
Maar vind dat echt moeilijk. Eerste zadel dat ik nieuw kocht en dat ik zo gewent ben. Een beetje zoals een oud lief he, dat ben je zo gewent dat je het niet kwijt wil :+

Natuurlijk heb ik hier de trail liggen van mijn vader, die zou ik best af en toe nog eens kunnen gebruiken dan waarschijnlijk.
Het is ook de goede maat en ik rij daar nu voorlopig mee.

Jowien: ik hoop het, dat het niet meer ongeluk aantrekt := ik moet hier zo hard voor sparen en werken (ben student he O:) ) ben bang dat ik er iets mis mee gaan doen. Maarja, kan hem moeilijk onder een glazen koepel steken en er enkel naar kijken :+
Hildar, gouden paardje Ik maak leuke kleurtjes voor de hh Switch, voor meer info: pb
Liefde is meer dan verliefdheid, meer dan de kleine onbenulligheden, liefde overschreidt alle grenzen, ook die van de dood, want ik hou nog steeds van jou
Jilly

Bericht door Jilly » za 07 sep 2013, 09:39

Ik zou in jouw geval voor de dressuur gaan :j
Destijds stond ik ook voor het dilemma: trail of dressuur II. Omdat ik toen elke week dressuurles had, toch voor de dressuur gegaan omdat ik daar vaster in zat en het comfortabeler is om te gaan dressuren.
Sinds ik het zadel heb, heb ik geen enkele keer meer een dressuurles gereden haha, dus toch best wat spijt gehad van mijn keuze voor de dressuur.

Maar ik doe er nu wel alles mee hoor, ook buitenrijden (in wat voor omgeving rij jij dat je zo bang bent voor beschadiging? :P ) en een sprongetje.

Welke boommaat heb je nodig?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Aria_zz

Bericht door Aria_zz » za 07 sep 2013, 22:54

Wel, die zee he, daar heb ik schrik van :+ zee is echt niet gezond voor een mooi leren zadel. Maarja, in de winter gaan we toch niet. Ben gewoon bang dat ik hem koop en dan meteen beschadig, erg he.

Hij heeft boommaat 39- 40. Voordeel dat ik heb is natuurlijk dat de trail versie hier ligt en ik die soms ook kan gebruiken. En die is ook de juiste maat. Misschien dat de dressuur dan idd het beste is.
Ben blij dat jij er verder wel tevreden mee bent jilly, want iemand die ervaring heeft met het zadel is altijd wel fijn om te horen!
Jilly

Bericht door Jilly » zo 08 sep 2013, 06:48

Hm ja, de zee is inderdaad niet echt vriendelijk voor leer... Elke keer goed schoonmaken als je terug bent dan :D
Jankeke

Bericht door Jankeke » zo 08 sep 2013, 08:08

Misschien heb je hier wat aan, maar ik heb een Fairfax voor rondgeribte paarden met verwisselbare boom. Deze is geschikt voor buiten rijden èn dressuur! Ik begrijp dat buitenrijden toch wel iets anders is dan buitenritten maken, maar toch......
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Jankeke

Bericht door Jankeke » zo 08 sep 2013, 08:10

Misschien heb je hier wat aan, maar ik heb een Fairfax voor rondgeribte paarden met verwisselbare boom. Deze is geschikt voor buiten rijden èn dressuur! Ik begrijp dat buitenritten toch wel iets anders is dan trail, maar toch......
All that we see
All that we seem
Aria_zz

Bericht door Aria_zz » zo 08 sep 2013, 20:24

Over de fairfax heb ik ook al iets gelezen, kent & masters ook maar ik kan hier nergens een zadelmaker vinden die deze merken aanbieden om te passen.
En waarom is het dan zo geschikt voor dressuur en buiten als ik vragen mag?
Jilly

Bericht door Jilly » ma 09 sep 2013, 09:09

Een dealer van Fairfax weet ik ook zo direct niet in Belgie :n

Waar zou je de Massimo halen? Ook bij Alea zeker?
Jankeke

Bericht door Jankeke » ma 09 sep 2013, 12:05

Aria_zz schreef:Over de fairfax heb ik ook al iets gelezen, kent & masters ook maar ik kan hier nergens een zadelmaker vinden die deze merken aanbieden om te passen.
En waarom is het dan zo geschikt voor dressuur en buiten als ik vragen mag?
Misschien door de ondiepe zit en toch fijne kniewrongen?! Verder weet ik het ook niet zo. Dit is mij toen aangeraden.
All that we see
All that we seem
Fran

Bericht door Fran » ma 09 sep 2013, 12:56

Ik heb ook alleen maar een dressuurzadel. Daar kun je alles mee hoor, ik spring, rij buiten enz.
Daar zou ik mij echt geen zorgen om maken, wel om dat je lange tijd met een slecht zittend/passend zadel hebt gereden.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Aria_zz

Bericht door Aria_zz » di 10 sep 2013, 13:46

Jankeke, het probleem bij is wel dat ik nu in mijn wintec al een stoelzit heb, dus vrees dat een ondiepe zit voor mij niet erg goed is.

Fran, hij was vroeger, toen ik de wintec liet aanmeten, nog niet uitgezet, dus het zal toen wel gepast hebben maar nu al een tijdje niet meer natuurlijk.
Wel fijn te horen dat het met een dressuur dus wel allemaal lukt. Kan dan natuurlijk altijd nog verder sparen voor een goedkope of tweedehands kunststof vzh als ik iets vind dat past.
claudia

Bericht door claudia » di 10 sep 2013, 17:38

Ik heb voor Guus en Zortin beide een dressuurzadel.
Ik kan er alles mee, buitenzijden en een sprongetje maken.

Voor mijn rug wil ik echt geen anders zadel meer.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Aria_zz

Bericht door Aria_zz » wo 11 sep 2013, 19:53

Merk je zo'n groot verschil voor je rug dan, Claudia?

Ik merkte in die dressuur 2 dat ik veel rechter, steviger en meer met mijn gewicht kon werken, wat ik allemaal positief vind. Maar weet niet of dit zich vertaald in beter voor je rug, daarvoor heb ik er nog te weinig mee kunnen proberen.
Heb zelf ook wel een niet altijd een even goede rug, tevens als een bekken probleem waarvoor een zadel dat mij op mijn plaats kan houden kan helpen, aangezien ik anders kans heb dat ik wat scheef zit. Mijn wintec hielp daar onvoldoende bij weet ik nu.
Aria_zz

Bericht door Aria_zz » wo 30 okt 2013, 21:19

Het is dan toch de Dressuur 2 geworden, hij komt hopelijk begin volgende week toe. Ben heel erg benieuwd hoe het zal rijden en gaan, hopelijk kunnen we er een aantal jaartjes mee verder.
Plaats reactie