Wanneer heb je je fjord gekocht?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
foss

Re: Wanneer heb je je fjord gekocht?

Bericht door foss » di 03 sep 2013, 17:33

Mijn eerste fjord kreeg ik toen ik 16 werd hij heet Foss en al 26 jaar in mijn bezit dit is echt mijn trots.
De rest van de fjorden heb ik ook al vrij lang:
Pebbels 18 jaar
Pipo 15 jaar
Uzziel 14 jaar
Urjan 10 jaar
Annelisa 3 jaar
Zonalissa 1 jaar
Indre 4 maanden
Oline heb ik gekocht toen ze 2 weken oud was maar ze komt pas in November.
Het virus is begonnen in Blaricum bij huifkarverhuurbedrijf het Lamoen ik reed daar in de winter de fjorden en zomers hielp ik mee met de huifkarren en beleerde de jonge paarden of reed de pony van de eigenaar.
Op ponykamp in Een in Drenthe bij het Fjordenpaard heb ik kennis gemaakt met de gra fjord en was daar helemaal weg van dus mijn eerste fjord moest gra zijn.
Inmiddels heb ik al 26 jaar fjorden en nog steeds helemaal gek met ze helaas zijn er ook al meerder van mij heen gegaan maar Foss is er nog steeds en ik hoop dat hij 35 jaar wordt.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Jankeke

Bericht door Jankeke » di 03 sep 2013, 20:50

toddy schreef:T valt me wel op dat velen hier hun fjord op jonge leeftijd hebben gekocht. Dus nog thuiswonend waren of in elk geval nog geen gezin hadden. En een aantal gelukkigen waarvan ouders of schoonouders ook paarden hebben of er in elk geval iets mee hebben. Ik ben me ook heel goed bewust dat we straks een kostenpotje er bij krijgen en ook een nieuwe tijdsbesteding. :D Daarom lukt het voorlopig ook echt nog niet en was ik benieuwd wanneer jullie je maatje(s) gekocht/gekregen hebben.
Nou, ik heb mijn eerste paard, een fjord gekocht toen ik 50 jaar werd. Een cadeautje aan mezelf. Ben getrouwd en werk 32 uur.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » wo 04 sep 2013, 06:15

Ik heb Iwan niet gekocht maar gekregen. Hij was mijn verzorg pony toen ik een jaar of 12 was. Iwan was toen een jaar of 3,5. Ik mocht met Iwan naar les en in het bos rijden. Als die,man op vakantie ging verzorgde ik Iwan ook. De eigenaar werd op een gegeven moment ernstig ziek en wist niet meer of hij beter ging worden, daardoor heeft hij mij Iwan geschonken. Ik was toen een jaar of 16. Vanaf toen heb ik de stalling betaald, en woonde nog thuis. In 2003 geloof ik, was Kwam erg ziek en heeft hij een zware operatie ondergaan omdat hij een niersteen had. Deze operatie hebben mijn ouders gelukkig betaald, het was ook hun paardje geworden inmiddels!

Gelukkig is hij tot op heden goed gezond en inmiddels 25jaar jong :)
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
saskia
Moderator

Bericht door saskia » wo 04 sep 2013, 06:24

Ik kreeg Sjors van m'n ouders en grootouders toen ik 17 was. Ik woonde toen nog thuis, studeerde en had een bijbaantje waarvan ik de stalling enzo van moest betalen.

Nu ben ik 28, werk ik fulltime, heb mijn eigen huis en naast Sjors nog wat andere bezigheden. Maar hij doet het nog altijd leuk. Oh en we kochten in 2008 Sjimmie erbij voor m'n vader.
Ik zoek een woord, een heel nieuw woord.
Een woord dat niemand kent.
Ik zoek een woord dat wil zeggen
Dat jij de liefste bent!
:L SJORSJE :L
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » wo 04 sep 2013, 06:52

Ik heb Aike gekregen van mijn toenmalige vriend toen ik 28 was. Aike was zeven maanden.
Ik had en heb nog steeds, een fulltime baan. Later is Blaze erbij gekomen, toen had ik twee paarden in pension staan, wist wel waar mijn salaris iedere maand weer naar toe ging :P
Nu heb ik er drie, Elegant is er ondertussen ook bij gekomen maar nu staat het spul lekker aan huis, over een paar maandjes komt Joost de groep verder aanvullen, dat is de fjord die mijn vriend onlangs gekocht heeft, hij is nu bijna vier maanden oud.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
claudia

Bericht door claudia » wo 04 sep 2013, 07:27

Ik ben met fjorden begonnen in 1993.

Toen ben ik Kyrsta gaan inrijden.
Pino werd in 1995 geboren en die heb ik als veulen gekocht.
Daarna is Kyrsta van mij geworden.
In 2000 ben ik begonnen met het rijden van Sven bij Rien.
Nu heb ik Guuske en Jillz en natuurlijk Zortin als "verzorg"paard.

Voor 1993 reed ik wedstrijdpony's.

Ik heb mijn paarden thuis staan en ik werk 16.5 uur.
Getrouwd en een zoon.
Laatst gewijzigd door claudia op wo 04 sep 2013, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 04 sep 2013, 07:55

Karev heb ik in 2007 gekocht als 3 jarige. Ze komt uit de kudde van j.reinders. dat was voor mij het enige logische adres om mijn fjord te kopen omdat ik als meisje van 12-16 wekelijks met veel plezier bij fam reinders over de vloer kwam en hun kuddes bezocht en mee ging naar keuringen enz.

Ik kocht karev toen ik 27 was en ik woon (de) samen net mijn huidige vriend. Ik werk 30 uur
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ootje

Bericht door Ootje » wo 04 sep 2013, 09:17

Odette werd in 1999 mijn verzorgpony. In de zomer van 2002 heb ik haar gekocht. Ik was toen 21, werkte fulltime en ik woonde nog bij mijn ouders.
In 2007 heb ik haar laten dekken, maar toen werd ze niet drachtig. Het jaar daarna weer geprobeerd en toen lukte het gelukkig wel. In 2009 is Fenna geboren en vanaf die tijd heb ik twee fjorden.
Odette&Fenna
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » wo 04 sep 2013, 09:18

Ik heb Finnea als ongeboren veulen gekocht :+ gelukkig nog geen spijt van, haha.
Toen was ik 20, studeerde nog, woonde op kamers en had een bijbaan. Alleen voor de aankoop van Fin een bijdrage van mijn ouders gehad (als afstudeercadeau), verder alles zelf betaald.
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
toddy

Bericht door toddy » wo 04 sep 2013, 09:54

Leuk om alle reacties te lezen! Jankeke, ik denk wel dat je een uitzondering bent als ik de reacties zo lees hihi, maar natuurlijk maakt dat niks uit. Vind het juist leuk om ieders verhaal te lezen! +:)+

Ik wilde kijken of er een voorsteltopic is, maar die is er geloof ik niet he? Zal ik het hier even in het kort doen. Mijn naam is Marjolein, ik ben 27 jaar, vorig jaar getrouwd met René en inmiddels bijna 12 weken zwanger van ons 1e kindje. Ik ben op mijn 7e begonnen met mijn 1e paardrijlessen op een soort kleinschalige boerenmanege. Heb daar met veel plezier gereden, veel geholpen, ook in ruil voor gratis vrijrijden en veel geleerd. Ik ben daar tot ongeveer mijn 16e gebleven. Toen een tijdje gestopt omdat de manege er ook mee stopte, eigenaren gingen uit elkaar. In 2003, ik was toen 17 ben ik Toddy de fjordenruin op marktplaats tegen gekomen. Zij zochten een verzorger voor hem, hij was toen net 4 jaar. Ik heb hem met heel veel liefde 2 jaar verzorgd, totdat de eigenaren besloten dat ze hem eigenlijk alleen nog voor mij hadden. Dus of ze gingen hem verkopen of ik mocht hem over kopen. Ik heb hem toen van mijn eigen verdiende geld kunnen kopen, precies in de periode dat mijn vader erg ziek was en uiteindelijk ook overleed. Hij heeft het nog wel mee gekregen dat ik hem heb gekocht en hij vond het best moeilijk omdat hij mij de veiligheid en de juiste financiele situatie gunde maar ook wist dat het mijn passie was. Ik heb er dan ook echt geen spijt van gehad. Het was een super leuk en grappig paardje met toch wel de nodige temperament. := In 2007 heb ik hem verkocht naar een leuk gezien, die inmiddels zelf een paardencentrum/manege zijn gestart waarbij respect voor het paard voorop staat en ze ook erg veel doen met grondwerk/natural horsemanship! +:)+ Daar is hij nog steeds. Ik ben toen helemaal even gestopt met de paarden, wel nog 3 maanden op een Ranch in Zuid-Frankrijk gewerkt in 2008. En in 2010 heb ik een aantal maandjes een NRPS merrie in mijn bezit gehad, ik heb haar gekregen omdat de eigenaren (zelfde eigenaren als waar ik toddy van heb gekocht) niet meer de zorg voor haar konden dragen. Maar het bleek voor ons niet haalbaar om Shagoya te houden. We woonden samen, wilden nog graag verhuizen naar een groter huis met tuin, wilden nog trouwen en ik wilde nog een studie doen etc. Dus sindsdien paardloos. Ik heb geprobeerd om het rijden op een manege (waar ze overigens heel leuk met de paarden omgaan) weer op te pakken, maar 1 uur in de week rijden is niet wat ik juist zo leuk vind aan de paarden. Ik ben vorig jaar in contact gekomen met een kleinschalige PRE fokkerij en ik kom daar nog steeds regelmatig en houd me dan met een 11 jarige PRE merrie bezig. Ik borstel haar, help mee paddocks uitmesten, doe grondwerk met haar (7 games van Parelli zijn we mee gestart) en mag als ik daar aan toe ben ook met haar gaan rijden. Een PRE is toch heel wat anders als een fjord, dat merk ik wel. Ik houd juist van het relaxte en nuchtere karakter die een fjord over het algemeen heeft en dat mis ik best wel eens. Estrella is een pittige dame met een behoorlijk karakter, wat ik niet altijd makkelijk vind. Nu dat ik zwanger ben, kom ik dan ook eigenlijk alleen nog maar om haar te borstelen en te helpen bij het uitmesten van de paddocks. Zo, het is een beetje een lang verhaal geworden. B-)
Toddy, bedankt voor alle fijne herinneringen!
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 04 sep 2013, 13:22

Ik ben Nancy en heb net als Esther een wajong uitkering omdat ik helemaal afgekeurd ben. Ik zelf heb reuma en heb Imka voor de helft gehad van mijn ouders de andere helft heb ik ooit zelf betaald. Ik kocht Imka toen ze elf jaar was en heb altijd alles zelf voor haar betaald. Iedere euro ging naar haar toe. Vier en half jaar geleden kwam ook Emy erbij, dit omdat ik dacht omdat Imka niet heel lang meer bij me zou zijn en omdat ik weer iets wilde hebben om naar uit te kijken na een zware periode van operatie's. Inmiddels is Emy vijf jaar en loopt onder de man en voor de wagen. Al doe ik niet heel veel met haar ivm mijn reuma wat momenteel wel weer actief is. Heel vervelend. Maar goed ze is nog jong zat.

Ik woon eigenlijk nog steeds thuis bij mijn ouders ben nu 31 jaar. Ik heb de laatste twee jaar wel gekeken naar een huisje maar het is allemaal best duur en dan zal ik mijn paardjes weg moeten doen. Werken is eigenlijk niet echt handig de ene dag kan ik alles de volgende dag doet alles me pijn. Momenteel heb ik een vriend die ook wat verder weg woont en rij ik constand heen en weer om mn paardjes te verzorgen en de hondjes maar ook dat word een dure hobby. Vandaag ben ik dus voor het eerst een dag door de weeks bij hem thuis gebleven. En op zondag ga ik ook nooit terug naar huis. De rest van de week rij ik wel op en neer.
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Antine

Bericht door Antine » wo 04 sep 2013, 14:09

Welkom op fjordenwereld Marjolein :D Wat leuk om te lezen van iedereen! Ik heb Aselt vorig jaar gekocht (hij is negen nu) van een zorgboederij (Nanneke op het forum hier) voor mijn dochtertje en mijzelf. Hiervoor hadden we een Noriker maar die heb ik verkocht na zeven jaar aanmedderen. Ik vond Fjorden nooit zo leuk :o maar heb nu vreselijk het fjorden virus te pakken!!. We zijn gek op Aselt, het is een super brave schat, we rijden buiten, mennen, springen en dressuren met hem en sinds kort heel veel Parelli.
Ik ben getrouwd, werk ongeveer 32 uur in de week, volg een studie fytotherapie en heb twee grote zoons uit een eerder huwelijk.
Het liefst kocht ik morgen nog een fjord erbij; een voor mijn dochter en een voor mijzelf..(nu moet ik delen en madam rijdt en lest graag op Aselt)maar dat kan ik helaas niet betalen omdat mijn ene zoon studeert en ik hem help met zijn studiekosten enz. Maar wie weet over een paar jaar.... :))
Joram

Bericht door Joram » wo 04 sep 2013, 16:21

Tobbe heb ik op 29-12-2009 gekocht.
(Daarvoor had ik hem een week gehuurd, niet met de intentie om hem te kopen. Maar we waren zo dol op elkaar, dat ik maar de stoute schoenen heb aangetrokken en aan de eigenaar heb gevraagd of ik hem zou mogen kopen.)
Ik was toen 25, net 1 jaar klaar met school, en 1 jaar al aan het werk (32 uur), geen vrouw of kinderen en woonde nog thuis.
(Wel betaald ik thuis mee met de kosten, en kosten van paard waren volledig voor mij zelf.)

Vervolgens stond Tobbe meer in Drenthe dan in Amsterdam. Amsterdam vond ik maar duur en miste daar ook erg de Drentse natuur. Uiteindelijk heb ik de knoop doorgehakt en ben ik op zoek gegaan naar werk in Drenthe. Sinds beging 2011 werk in Drenthe en ben ik daar gaan wonen. Ben tot nu toe nog steeds zeer blij dat ik deze stap heb genomen. Zowel als op mijn werk, als omgeving en mogelijkheden op paar gebied ben ik erg vooruit gegaan.
Jilly

Bericht door Jilly » wo 04 sep 2013, 18:27

Allereerst welkom op FW! En meteen een goede binnenkomer. Vind het leuk om het van iedereen te lezen :D

Ik kreeg mijn fjord als veulen. Bijna 16 was ik toen. In normale omstandigheden had ik het nog wel een paar jaar uitgesteld, maar dit was op dat moment de juiste beslissing :D
Mijn ouders hadden in mei besloten dat ik Hay zou krijgen, als ik zorgde dat ik die zomer zou beginnen met vakantie- en weekendwerk.
Ik heb (op de castratie na) altijd alles zelf betaald. Eerste jaren gelukkig goedkoop kunnen stallen bij de fokker. Dan was het goed te doen om het van mijn zakgeld + baantje te betalen. Uiteraard met de garantie van mijn ouders dat ze zouden bijspringen voor evt. onverwachte kosten.

Inmiddels ben ik 23, werk 40 uur per week en ben samenwonend. Ik vind het soms best moeilijk om mijn tijd goed in te delen. Maar lekker alles zelf beslissen en (vooral in het weekend) met je eigen paardje er op uit, er bestaat niks mooier :D
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 04 sep 2013, 18:33

Ik kan je vertellen dat Janneke niet de enige is die pas op latere leeftijd haar eerste eigen Fjord kocht. Dat geldt ook voor mij. Ik was 40 toen ik mijn eerste Fjord kocht. Heb het wel altijd graag gewild zolang ik mij kan herinneren maar had er nooit de mogelijkheden voor. Van Rianne, zo heette mijn eerste Fjord, heb ik helaas maar 2 jaar kunnen genieten. Ik heb haar moeten laten inslapen. Rianne stond op pension en dat beviel voor geen meter. Na haar dood wilde ik wel graag weer een Fjord. Mijn man heeft toen gezegd dat we eerst op zoek zouden gaan naar een ander huis zodat het paard aan huis kon staan en dat ik daarna maar weer op zoek moest gaan. Zo geschiedde en deed Meline haar intrede samen met haar zoon Celony die ze nog aan de voet had. Bovendien was ze drachtig van een volgend veulen. Dat werd Djambo. Inmiddels vinden we het fokken zo leuk waardoor Meline ieder jaar een veulen krijgt en deze veulens hebben we ook nog allemaal. De kudde is dus inmiddels 8 paarden groot.
Ik ben nu 51 jaar en zoals al vermeld getrouwd. Door reuma, hartpatiënt en een schildklierafwijking inmiddels al 13 jaar volledig afgekeurd. Mijn man heeft een volledige baan.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Bailey

Bericht door Bailey » wo 04 sep 2013, 21:52

Welkom op FW, en wat een leuke openingsvraag!

Ik kocht Bailey vier jaar geleden, ik was toen 24 en zat in mijn afstudeerjaar op de kunstacademie.
Bailey is de zoon van mijn eerste pony, die ik heel wat jaren daarvoor had moeten verkopen toen ik zelf ziek werd.
Ik had mezelf beloofd dat ik ná mijn afstuderen weer een paard zou kopen. Maar goed, toen Bailey op mijn pad kwam was het simpel, en werd dat een jaartje eerder :D

Inmiddels ben ik 28 en heb in december een tweede paardje erbij gekocht, een jonge haflingermerrie.
Ik woon inmiddels alweer 10 jaar samen met mijn vriend en heb een eigen bedrijf, en twee geweldige paardjes. :)
Fran

Bericht door Fran » do 05 sep 2013, 14:36

Ik ( eigenlijk moet ik zeggen wij, mijn zusje en ik) kocht(en) Olaf toen ik 19 was.
Toen studeerde ik en woonde bij mijn ouders. Daarnaast werkte ik zo'n 12 uur.
Mijn ouders hebben altijd gezegd: tuurlijk mag je een eigen pony, als je hem maar zelf betaald.
Zo gezegd zo gedaan!

We wilden graag een jonge merrie zodat we een veulentje konden fokken. Maar kwamen thuis met een 'oude' ruin!
Ik wil graag een nieuw paard voor mij zelf, maar ik heb nu geen vast werk dus dat is niet verstandig.
Nu ben ik 24 jaar en woon samen met mijn vriend maar die volgt een studie, en heeft hierdoor ook geen groot inkomen.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Viv

Bericht door Viv » do 05 sep 2013, 20:17

Tjody heb ik gekocht toen ik 28 was (daarvoor engelse Vb en kruising Hanoveraan gehad) en Cadiz op mn 35e. Voor die tijd heb ik wel veel fjorden gereden van vriendinnen (Jens van Lida (21 jaar geleden) en Ido van Ilona(voor ik Tjo kocht)) en op stages en ben het ras steeds meer gaan waarderen. Heb er nog geen spijt van gehad dat ik er zelf een gekocht heb destijds.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Daphne_65

Bericht door Daphne_65 » vr 06 sep 2013, 03:24

Voordat ik piet kocht in 1997, ik was toen 19, verzorgde ik al een fjord, helaas kon ik die niet kopen. Ik heb mijn paarden altijd zelf betaald. Toen piet in december 2005 overleed heb ik 2 weken later shadow gekocht. En Guus is geboren in 2010. Ik werk nu fulltime, mijn man ook.
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » vr 06 sep 2013, 08:56

Wat leuk om dit allemaal te lezen.

Ik kocht Bink toen ik 38 was. We konden opeens een stuk weiland kopen en dan komt het houden van een paard ineens dichtbij. Ik was op de manege al besmet door het fjordenvirus. Tussen alle grote paarden hadden ze ook 2 geweldige fjorden. Zodoende ben ik op zoek gegaan naar een leuke fjord van een jaar of 10. Ik ben thuis gekomen met een fjord van bijna 3. Gekocht bij de familie Dolfing in Balloo. later kwam Raika. Helaas heb ik deze in maart moeten laten inslapen. Een schat van een merrie die graag snel mocht gaan, in draf dan. Dat was echt haar feestje.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Plaats reactie