koliek

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
amanda.en.casper

koliek

Bericht door amanda.en.casper » do 15 aug 2013, 13:36

Het is vandaag alweer 2 weken geleden dat Casper met koliek stond.

'S middags waren we nog op stal geweest en we hebben niet echt iets aan Cas gemerkt. Hij at gewoon en zijn gedrag was normaal. Rond 6 uur lieten we hem dan ook zonder zorgen op stal achter.

We zouden bij mijn ouders thuis behangen en dat deden we dus ook. Om half 9 ging de telefoon. Mijn zusje was op stal en trof Cas liggend aan. Hij ging 4 keer liggen in 1 minuut tijd en sloeg heel erg naar zijn buik. Ze keek naar zijn voerbak en die stond nog vol. Dat is niks voor Cas. Cas is op zijn rug gaan liggen met 4 benen in de lucht en bleef zo dood stil liggen. Met een stal genoot heeft ze hem weer op zijn benen gekregen en belde mij. Ze zei alleen, tis niet goed met Cas, koliek. We hebben alles uit handen laten vallen en zijn naar stal geraced. Nog voor het parkeren de auto uit gerent en naar mijn maatje. Hij stond er zo zielig bij met stal genoten om hem heen om te voorkomen dat hij weer ging liggen. Hij legde zijn hoofd in mijn armen en bleef alleen maar doodstil staan. Dit is mijn Cas niet! Hij moet stappen. In me t-shirt in de regen met hem over het erf gaan stappen om te kijken of hij daardoor misschien zou gaan mesten. Hij deed het niet. We zette hem op stal en luisterde zijn buik. Zijn buik was keihard met samengetrokken flanken van de pijn en bijna geen darmgeluiden. Dit is echt niet goed!
Mijn zusje heeft de veearts gebeld en die moest zich even omkleden, spullen pakken en dan kwam ze eraan. Normaal is het zo'n kwartier rijden maar ze was er met alles wat ze moest doen binnen 10 minuten. Ze gaf hem een injectie en voelde hem op. Gelukkig had hij geen koorts. Acute koliek, hij zat echt pottdicht, ze kreeg de mest er niet uit. Cas heeft parafine en weet ik het hoeveel liter water via een slang door zijn neus toegediend gekregen. De nacht moest hij de bak in zodat hij veel kon lopen. Hij liet gelijk merken dat hij zooooo blij was met de pijnstiller want hij kwam vrolijk bokkend naar de bakdeur toe gerent zoals hij meestal doet als ik de deur open. God wat was het moeilijk om van stal weg te gaan en hem achter te laten. Vanaf de weg kan je de bak goed zien dus we zijn om de 2 uur bij hem gaan kijken. Hij liep rustig wat rond en het ging wel goed met hem.
Hij mocht 2 dagen niks eten en moest in een kale box staan. In die 2 dagen heeft hij dik 30 x gemest. Flinke hopen ook!

Nu 2 weken later is hij weer aardig opgeknapt en weer bijna helemaal opgebouwd met voer en stro. Hij is nog wel iets rustiger als dat hij de afgelopen puberjaren is geweest. Hij werd de laatste tijd wel al iets rustiger maar het lijkt erop of hij door zijn koliekaanval in 1 klap uit die puberteit is gekomen.
Ik ben nog iedere dag dankbaar dat mijn zusje die avond nog naar stal toe ging en hem op tijd vond. Een uur later en de laatste ronde op stal was gelopen en had hij de hele nacht zo gelegen. Moet er niet aan denken dat ik hem misschien zo de volgende ochtend had aangetroffen, waarschijnlijk meer dood dan levend.
Het gaat weer goed maar wat ben ik me helemaal kapot geschrokken!

Moest het even kwijt, bedankt voor het lezen
leoensuzanne

Re: koliek

Bericht door leoensuzanne » do 15 aug 2013, 13:57

Poeh, schrikken is dat he? AFgelopen zondag hier ook de DA op de stoep gehad voor shetje Jasmijn. Dat gaat gelukkig ook goed, maar ze had het niet zo heftig als Cas!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Esther

Bericht door Esther » do 15 aug 2013, 14:16

Koliek is echt afschuwelijk!! Gelukkig is het goed afgelopen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
amanda.en.casper

Bericht door amanda.en.casper » do 15 aug 2013, 14:17

Pffff ze weten ook altijd hoe ze je moeten laten schrikken he!
foss

Bericht door foss » do 15 aug 2013, 14:21

Ja koliek is echt verschrikkelijk ik ben er 2 paarden aan kwijt geraakt dat is geen leuk einde.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » do 15 aug 2013, 15:20

Jemig, gelukkig is het allemaal goed gekomen...
amanda.en.casper

Bericht door amanda.en.casper » do 15 aug 2013, 16:37

Ik ben ook echt super dankbaar dat we er op tijd bij waren en dat mijn zus en stalgenoot hem van zijn rug af gehaald hadden en weer in de benen kregen. Denk als hij zo nog even had blijven liggen hij heel snel verdraaing in zijn darmen zou hebben gekregen. Hij lag echt op de manier zoals je een hond dood leert liggen, stil op zijn rug met de pootjes omhoog.
janna
Contacteer:

Bericht door janna » do 15 aug 2013, 17:24

Gelukkig is alles goed gegaan, Koliek is een van de meest vreselijke dingen die je paardje kan krijgen. Al kreeg ik laatst van de dierenarts te horen dat verdraaiingen in de darmen, eigenlijk helemaal niet zo snel komen van het rollen. Maar desalniettemin vreselijk om te zien.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
amanda.en.casper

Bericht door amanda.en.casper » do 15 aug 2013, 17:48

Vanaf wanneer zetten jullie je paardje weer volledig op stro na verstoppingskoliek? Ik vind het zo eng om zijn box weer helemaal schoon te zetten. Ben zo bang dat het weer terug komt maar. Hij heeft nu een hele vieze onderlaag met wat schoon stro erover heen maar aangezien we op 1 voetjes nog heel hard tegen rotstraal vechten is dit ook zo slecht ook al is alles beter als weer koliek.

Die 2 dagen niet eten was echt zo vreselijk zielig. Een fjord die elke voerbeurt word overgeslagen terwijl ze juist zo graag eten!
Esther

Bericht door Esther » do 15 aug 2013, 17:55

Tja, dat is een beetje op je gevoel.. Even heel jammer van de rotstraal, maar de koliek is nu even het belangrijkst.
Je moet er even weer vertrouwen in krijgen, rustig opbouwen..
Zorg dat hij niet met honger op het stro komt en dan even in de gaten houden wat hij met het stro doet.
Heb je ook advies gekregen m.b.t. het voer wat hij krijgt?
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Marianne1980

Bericht door Marianne1980 » vr 16 aug 2013, 11:48

Dat is schrikken inderdaad...
Als hij inderdaad veel stro eet, is het ook een idee om hem op strokorrels te zetten. Geen idee waar je die allemaal kunt kopen, maar op stal staan er nu een aantal op die korrels omdat het ook van die stro-eters zijn en er eentje zelfs ook een box met vlas naar binnen kan werken!!
amanda.en.casper

Bericht door amanda.en.casper » vr 16 aug 2013, 20:37

Cas is er ook 1 die alles van bodembedekking eet. Hij word ook stront vervelend en heel boos als hij niks te knabbelen heeft.
We hebben van de veearts wel advies gekregen maar ik vind het best wel eng. sommige zeggen dat ze binnen 4 dagen weer compleet opgebouwd zijn en andere geven het een week of 2
Plaats reactie