Antine, wat leuk, jij ook aan de 22ft!
Oh oh. Aselt. Ervandoorgaan. Ja, die truuk ken ik wel, al is het weken geleden dat Bailey het heeft gedaan (trots, want het was heel lastig). Je gaat een lang verhaal van me krijgen

Bailey deed het als ik te direct was, of als ik te slap was, of als hij geen zin had, of als het gras lekkerder was. Of omdat het kon.
- Voorbeeld 1 : te direct bij sideways: De eerste keren sideways vroeg ik dat nogal resoluut. Arm, stick, huphuphup. Véél te heftig voor Bailey! Véél te harde, directe vraag, ondanks dat alles alleen maar suggestie was. Dus floep, dan ging hij.
- Voorbeeld 2: te slap bij send. 'Kom Bailey, ik stuur je rechts'.
'Neuj, ik ga links! Wieehooo!!' En floep, dan ging hij.
- Voorbeeld 3: geen zin, bij draw. Ik vraag Bailey bij me, hij komt met een lauwbakken gezicht, en bij de volgende vraag peert hij hem, floep, daar ging hij.
Nou ja, en omdat het kon deed hij wanneer het kon.
In eerste instantie raadde instructrice het aan om het te benaderen als catching game. Dus laten gaan, laten gaan, alsmaar naar zone 5 gaan zolang paard geen interesse toont, en zodrá hij naar je komt omdraaien en weglopen.
Goed ding, denk dat het bij veel paarden werkt. Bij Bailey niet, want resultaat was dat hij gewoon ging als het hem uitkwam, en ook weer superbraaf terugkwam als het hem uitkwam. Jaja.
Toen, mijn aanpak.
Eerst in de longeercirkel (ruim genoeg voor spelen met de 22ft maar niet genoeg om 'm te peren) gaan spelen.
Ik heb 7 korte sessies van hooguit 10 minuten gedaan waarbij ik geen circling vroeg. Alles, behalve circling, en waarbij ik heel erg intens lette op zijn uitdrukking. Ik vroeg niet om een paard dat nukkig deed wat ik vroeg, ik vroeg om een paard dat attent vragen stelde, en dat paard kreeg ik.
Joligheid mag hij ook in z'n eigen tijd doen, want online kan ik het simpelweg niet handelen met hem. Toen ik hem dat duidelijk maakte was het ook okee.
Onder dat nukkige bleek een friendly-issue links te zitten, dus dat verholpen.
Daarna circling en F8 erbij gepakt, en vervolgens rustig weer naar de grote bak verplaatst, wat nu echt supergoed gaat! Hij is wel extreem reactive en snappy in z'n doen en laten, maar losrukken heeft hij al tijden niet meer gedaan!
Wente is ontzettend anders, zij kan, en mag, wel jolig doen aan de leadrope. Dan kan ze ontzettend gek doen, bokken, steigeren, springen... maar blijft altijd bij me en zodra ik haar bij me vraag gaat de knop om en is ze meteen weer bij me, attent en oplettend.
En dankjewel! Ik vind het ook geweldig, haar eerste stapjes onder het zadel. Zó ontzettend leuk die jonge paarden, heerlijk!
Ik heb nog geen L1 audition gedaan, ik wil meteen voor L2 gaan
@Roosjuh, misschien komt Ilian bij jou in de buurt
http://dealindreams.nl/?
Of misschien Fleur, iets verder weg maar misschien wel te doen, of te combineren.
http://www.fleurvanwollingen.nl/