7 games met een aalstreep - parelli/NH fjorden!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Antine

Re: 7 games met een aalstreep - parelli/NH fjorden!

Bericht door Antine » zo 21 jul 2013, 06:20

@Roosjuh; ik kon ook niemand vinden via de site maar hoorde later dat Eef Veenstra bij een pensionstal verderop 1 x per maand komt. Ik keek net op Parelli.nl. onder WAAR en toen vond ik deze instructeur.
Humphrey Dirks
Houtsestraat 16
Puiflijk, NL 6655AR
Is dit bij jou in de buurt?
Ik ben opgegroeid- en ik heb heel lang in het buitenland gewoond dus mijn kennis van Nederlandse aardrijkskunde is nihil :n hihi.

@Joram, fijn he als het dan zo lekker gaat! wat is extreem friendly? me blonde
Bailey

Bericht door Bailey » zo 21 jul 2013, 21:14

Antine, wat leuk, jij ook aan de 22ft!
Oh oh. Aselt. Ervandoorgaan. Ja, die truuk ken ik wel, al is het weken geleden dat Bailey het heeft gedaan (trots, want het was heel lastig). Je gaat een lang verhaal van me krijgen ;)
Bailey deed het als ik te direct was, of als ik te slap was, of als hij geen zin had, of als het gras lekkerder was. Of omdat het kon.

- Voorbeeld 1 : te direct bij sideways: De eerste keren sideways vroeg ik dat nogal resoluut. Arm, stick, huphuphup. Véél te heftig voor Bailey! Véél te harde, directe vraag, ondanks dat alles alleen maar suggestie was. Dus floep, dan ging hij.
- Voorbeeld 2: te slap bij send. 'Kom Bailey, ik stuur je rechts'.
'Neuj, ik ga links! Wieehooo!!' En floep, dan ging hij.
- Voorbeeld 3: geen zin, bij draw. Ik vraag Bailey bij me, hij komt met een lauwbakken gezicht, en bij de volgende vraag peert hij hem, floep, daar ging hij.
Nou ja, en omdat het kon deed hij wanneer het kon.

In eerste instantie raadde instructrice het aan om het te benaderen als catching game. Dus laten gaan, laten gaan, alsmaar naar zone 5 gaan zolang paard geen interesse toont, en zodrá hij naar je komt omdraaien en weglopen.
Goed ding, denk dat het bij veel paarden werkt. Bij Bailey niet, want resultaat was dat hij gewoon ging als het hem uitkwam, en ook weer superbraaf terugkwam als het hem uitkwam. Jaja.

Toen, mijn aanpak.
Eerst in de longeercirkel (ruim genoeg voor spelen met de 22ft maar niet genoeg om 'm te peren) gaan spelen.
Ik heb 7 korte sessies van hooguit 10 minuten gedaan waarbij ik geen circling vroeg. Alles, behalve circling, en waarbij ik heel erg intens lette op zijn uitdrukking. Ik vroeg niet om een paard dat nukkig deed wat ik vroeg, ik vroeg om een paard dat attent vragen stelde, en dat paard kreeg ik.
Joligheid mag hij ook in z'n eigen tijd doen, want online kan ik het simpelweg niet handelen met hem. Toen ik hem dat duidelijk maakte was het ook okee.
Onder dat nukkige bleek een friendly-issue links te zitten, dus dat verholpen.
Daarna circling en F8 erbij gepakt, en vervolgens rustig weer naar de grote bak verplaatst, wat nu echt supergoed gaat! Hij is wel extreem reactive en snappy in z'n doen en laten, maar losrukken heeft hij al tijden niet meer gedaan!

Wente is ontzettend anders, zij kan, en mag, wel jolig doen aan de leadrope. Dan kan ze ontzettend gek doen, bokken, steigeren, springen... maar blijft altijd bij me en zodra ik haar bij me vraag gaat de knop om en is ze meteen weer bij me, attent en oplettend.

En dankjewel! Ik vind het ook geweldig, haar eerste stapjes onder het zadel. Zó ontzettend leuk die jonge paarden, heerlijk!
Ik heb nog geen L1 audition gedaan, ik wil meteen voor L2 gaan :)

@Roosjuh, misschien komt Ilian bij jou in de buurt http://dealindreams.nl/?
Of misschien Fleur, iets verder weg maar misschien wel te doen, of te combineren. http://www.fleurvanwollingen.nl/
Joram

Bericht door Joram » ma 22 jul 2013, 17:37

Leuk om lezen Sterre.

Het uitbreken is iets waar nooit zo veel last van heb gehad met Tobbe.
En als gebeurd, dan is bij meer soort van oh boy momentje. Want ja je kunt een paard niet verbieden om van je weg te lopen. Dus dan haalde ik hem op, bedankte hem voor stil staan met een aaitje en we probeerde weer opnieuw. Gaat het 3 keer mis, dan heb je een patroon en moet je die patroon te zien te doorbreken door even wat anders te doen of andere tactiek te gebruiken.

Jolligheid, ik vindt geweldig. Tobbe vindt leuk om keihard rond te scheuren en over de objecten heen te springen. Wel laat ik hem altijd even veel links om als rechts om gaan. Mocht niet van hand willen veranderen, dan ontkoppel ik eerst zijn achterhand door even naar zijn achterhand te kijken waar hij altijd op reageert. (En anders kan je ook nog altijd eventueel bak rand gebruiken om paard te laten stoppen.
Kom ook doordat ik het achterhand van mij afdraaien altijd er voor zorg dat hij er een positieve gevoel over heeft. Waarom? Omdat ik wil dat hij dat altijd doet, ook wanneer hij schrikt, vandoor gaat of los loopt. En als je paard dat doet, dan is dat echt geweldig fijn :)

Antine,
Extreem friendly, is eigenlijk wanneer je druk op het paard uitoefent terwijl je vriendelijk naar paard kijkt zodat je paard weet dat gewoon druk is waar die niks moet moet doen. Kan zijn met de stick om hem heen op de grond slaan, slingeren met stick + string boven zijn hoofd, een plastic zak, of plastic zeil, of wel alles waarbij paard druk ervaart. Doel is je paard leert om dat soort druk te kunnen verdragen.

Morgen ga weer veder oefingen. Ik moet zomaar even wat level 3 audtie flimpjes maar gaan kijken om beetje idee te krijgen wat voor oefeningen er in moeten.
Antine

Bericht door Antine » di 23 jul 2013, 11:05

@Sterre- ik herken dat floep er van door gaan :)) vooral te slap bij send of geen zin bij draw!! ook dat hoofd & uitdrukking.. }> Thanx voor je verhaal :D
Toevallig vorige week toen mijn bijrijdster mij vergeten was, had ze nog 10 minuten over voordat ze weg moest en liet ze mij de catching game zien. Geen succes dus...ik bekaf maar door die bak heen ploeteren.. Dus een paar keer oefenen met van alles behalve de circling game?
'Onder dat nukkige bleek een friendly-issue links te zitten, dus dat verholpen.' Dat herken ik ook. Ik kan dus niet aan het begin van het samenspelen want dan draait Aselt alleen maar weg..als ik de stick omdraai is er weer nix aan de hand :? Hoe heb je dat opgelost?
@Joram-snap het...geloof dat ik daar nog lang niet aan toe ben.
Het is zooo moeilijk om Aselt te laten wennen/reageren op vormen van druk. De ene keer is het teveel...dan weer te weinig...dan heb ik hem weer beledigd denk ik wel eens.
Vanavond herkansing lesje met mijn bijrijdster. Ben benieuwd..wil wat meer met de friendly game oefenen en driving game.
Pasja

Bericht door Pasja » di 23 jul 2013, 13:50

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal doen! Met Freyr gaat het ook goed; Volgende week maandag hebben we weer les. Zat een extra week tussen ivm vakantie en daarna zijn we zelf weg, dus duurt het ook wat langer. Maar: we gaan hartstikke goed (vind ik zelf dan). De laatste keer zijn we begonnen met lange lijnen. Oh wat ben ik dan een stuntelaar zeg: constant met die touwen in de knoop. Maar Wendy legt het heel goed uit en als ze het voordoet dan is het ook meteen duidelijk. Alleen het dan zelf doen is nogal eens problematisch! Maar ik heb 't nu een paar keer zelf geprobeerd en dat viel me niet tegen. Ook het zijwaarts gaan (driving of pushing game?) gaat steeds beter. Frery zet ik dan met z'n hoofd vlak voor het lint en dan laat ik hem opzij gaan. We hebben dat ook geprobeerd in een vierkant van 4 boomstammetjes waar ik hem afwisselend omheen of tussendoor laat lopen. Dan loop ik zijwaarts naast hem en is 't de bedoeling dat hij ook gaat wijken, maar dan snapten we elkaar niet altijd. Dat probeer ik nu ook wel steeds en al doet hij maar 1 stapje opzij, dan stop ik, aaien en weer proberen. Het werkt!
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Bailey

Bericht door Bailey » di 23 jul 2013, 19:20

Joram, mijn ervaring is dat dat dus per paard verschilt.
Bailey heeft het juist nodig dat ik hem wat strakker vertel wat het is dat ik van hem verwacht. Juist daardoor heeft hij het gevoel op mij te vertrouwen. Als ik hem teveel de ruimte geef krijgt hij het gevoel dat ik niet weet wat we aan het doen zijn. Dat maakt hem onzeker, want als ik het al niet weet zal het wel heel slecht zijn, dus moet hij zelf de touwtjes in handen nemen :=

Prima voorbeeld om dat te illustreren: Er is iets engs.
Wente laat ik dan kijken tot ze uit zichzelf erheen gaat over gezien heeft dat het niet eng is, geen gepush, gewoon tijd en ruimte en evt. retreat. Werkt perfect!
Als ik dat bij Bailey doe denkt hij serieus dat er iets engs is, want gut, hij moet er naar KIJKEN. 'Er zal dus wel iets zijn' volgens hem. Hij stelt het juist op prijs als ik hem dan wel een duwtje in de rug geef en zeg dat we er gewoon langs gaan, punt.

Antine, ik herken je gevoel dat je denkt dat je hem hebt beledigd.Die friendly is echt je basis. Toen bleek dat er daar een klein issue ingeslopen was hier heb ik gewoon alleen daarop gefocust. Gewoon een half uur friendly gedaan (stok over lichaam, string over lichaam, stok op grond, string op grond... op zoek naar ontspanning), meer niet. En daarna niets nieuws vragen. Dat twee keer gedaan, en toen was het goed.
Ik merk nu dat ik in het begin nog wat onhandig was met dat touw en die string en die stok, dus wellicht onbewust ook te 'groots' overkwam en dat hoe preciezer en gecontroleerder ik wordt, hoe fijner Bailey ook reageert.
Joram

Bericht door Joram » wo 24 jul 2013, 08:08

Dat geloof ik best.

Vandaag geoefend. Wave van uit zone 5 deet Tobbe vorige prima maar had echt zo iets van stomme oefingen. Dus heb dit keer piont tot piont van gemaakt en dat werkt goed. 8 op alleen maar fase 1 geoefend, was erg leuk want Tobbe herkende het patroon en ging van uit zich zelf al 8 lopen :=
Toen nog 4 rondjes gallop waarbij ik neutraal ben. Zowel links als rechts om. In beging wou hij nogal in draf vallen. Toen gaf ik te veel druk waardoor hij vandoor ging en los door bak galopeerde. Ik keek naar zijn achterhand, en Tobbe stond stil kwam naar mij toe en we konden poging 2 doen. Toen ging wel goed beide kanten op. Daarna draf 6 rondjes links om, en dan rechts om wat over de balkje deedt zodat wat minder saai voor hem was.

Zelf zit denken om volgende in de audtie te doen, 22ft achteruit, zijwaarts over ton, op pedestal klimmen (dan loopt ik naar paard toe) extreem friendly, van pedestal af, wave in draf van uit zone 5 (misschien is 1 rondje stap, daarna in draf), achteruit op druk aan staart, 8 waar bij enkel fase 1 gebruik, en op eind de 2x4 rondjes gallop en 2x6 rondjes draf.
Eigenlijk wil zelf nog wat meer zijnwaart in de auditie, mischien stuk zijwaarts van uit zone 3 van pion naar pion op afstand.
Filmpje ga trouwens niet opsturen, heb op youtube gekeken en viel zo wat van mijn stoel af. Vond niveu erg treurig en werd alsnog met +3 beoordeeld (zelfs auditie's waarbij geen stap zijwaarts in voorkwam). En viel mij op dat in de auditie's, voornamelijk gaat om extreem friendly, wave (die blijkbaar ook in stap mag) en veel cirkels achter elkaar te laten zien.
Ik vraag mij dus af of je wel kan zakken voor een parelli auditie.
Antine

Bericht door Antine » wo 24 jul 2013, 20:28

:)) Gisteravond met mijn bijrijdster e.a. geoefend. Eerst laten zien wat ik van Eef had meegekregen en laten zien wat Aselt nog al eens wil doen bij de circling...en ja hoor in een grote bak..floeps meneer peert hem gewoon. Hij gaat gewoon de andere kant op..lalalalalla..ik een helder momentje :)* misschien toch een friendly issue.
Dus wij aan de slag met friendly oefeningen; op de grond slaan met stick...nou helemaal van de kaart mijn prins.. :)) Dat ga ik echt veel vaker oefenen
Daarna wilde ik graag change of direction op de circle een keer doen...maarja..floeps weg was meneer...
Ineens dacht ik..het is alleen maar een kant dat hij dat doet. Links om doet hij dat dus..rechts om gaat prima. Eerste keer was ik hem kwijt, ik opletten, toen zag ik waneer hij het wilde doen, hulp ingeroepen, die ving hem op, tweede keer zelf op tijd ingegrepen en derde keer prima en vierde keer change of direction gedaan van moeilijke kant naar makkelijke voordat hij kon bedenken..laliela ik peer hem!! Ik herken dus nu eerder wanneer hij een bepaald kop er op zet, hij kijkt om naar mij, draait zijn kont naar mij toe en gaat gewoon de andere kant op.. :+ Ook porcupine geoefend, op neus en flank ging super.
@joram; volgens mij kan je wel zakken..heb dat op het nh forum wel gelezen dacht ik...
@pasja: heb je echt les van een parelli instructeur? Ik wist niet dat je van Parelli ook lange lijnen had.
Bailey

Bericht door Bailey » do 25 jul 2013, 00:31

Wat jammer Joram dat je zo'n idee hebt van de auditions. Ik vind het soms ook een tikje dubbel, waardoor ik twijfel over insturen. Het is leuk natuurlijk om een niveau te behalen, maar de waarde ervan vind ik moeilijk inschatten. Zeker als ik ook gewoon zelf zonder problemen verder door de levels kan gaan zónder beoordeling.
Natuurlijk is het wel leuk enzo, maar ik kan dat audition-geld ook gewoon steken in les of een lasso voor mijn L3 progressie, bijvoorbeeld.
Ben ik nog niet helemaal uit.

Fijn dat Tobbe zo gauw weer bij je is als hij losschiet. Leuk om te lezen hoe je bezig bent met hem.
Leuk idee trouwens, wave vanuit zone 5! Ik ben nu met Wente bezig met sturen vanuit Z5, dit is leuk om mee te pakken!

Omdat ik zelf de hele week niet lekker was hadden de pony's een soort van ongevraagde vakantie.
Nee, daar hadden ze niet om gevraagd, wordt ook bepaald niet gewaardeerd, maar het was even niet anders.
Ik vind het toch wel lief, én een heel groot compliment, dat hoewel ze een grote groene weide met vriendjes hebben, ze alsnog liefst dingen doen.

Vandaag met beide pony's gespeeld, héérlijk!
Allebei deden ze de E van extrovert eer aan hoor.
Het was haast een theatershow.
Stalgenootje is letterlijk een half uur blijven staan om te kijken naar mij en Bailey.
Bailey was superblij, extreem attent en voorwaarts. Iedere send ging met sprongen, dus dat gezellig uitgebuit. Zo leuk!
Daarna wat achtjes gemaakt, COD's en over het geheel héél veel draw's en rustpunten bij mij.
Al die tijd had ik hem de bodywrap (2 bandages aan elkaar, is iets uit de TTEAMmethode) omgedaan. Vind ik zelf een hele fijne ondersteuning, iets dat alleen een suggestie geeft en niet dwingt. Bailey doet het er erg goed mee.

Wente had ik een halve bodywrap (nou ja, geen wrap, maar bandage om hals) geknupt, om te wennen.
Was heerlijk LBE, met de nadruk op E. Wiehoooo!! we gaan hollen springen rennen gek doen jjiiiihaaawww!!
Met een balkje laag op de bakrand en 2 pionnen kun je genoeg leuks, vandaag haar allereerst sprongetjes vanuit galop én een aantal
bijzonder slecht getimede maar heel leuk geprobeerde lead changes.
Afgesloten met een wandeling, waarbij ze dan superbraaf en ontspannen naast me loopt. Ze weet het zo goed te doseren, knap!
Joram

Bericht door Joram » do 25 jul 2013, 06:20

Vind zelf die audities ook te duur. Mij is verteld dat die audits beoordeeld worden door instreurs/instructrices die bezig zijn met de opleiding in parelli centrum.
In die zin heb ik zelf idee dat mijn eigen instructrice het ook prima kan beoordelen. Natuurlijk is wel heel leuk om zo filmpje te maken.
Fijn dat body wrap zo goed werk bij jou paardjes. Heb wel keer bij Tobbe geprobeerd maar die reageert jammer genoeg totaal niet op.
Antine

Bericht door Antine » do 25 jul 2013, 07:42

Hoe duur zijn de audities? ben wel benieuwd :)) Kan ik de prijzen op Connect vinden?
Fijn Sterre dat je zo lekker weer met je poonies bezig geweest ben. Ik lees elke keer de posts van jou en Joram maar veel van de oefeningen zeggen me nog niet zoveel :o ..jullie zijn allebei al veeel verder. Ik kan haast niet wachten tot mijn volgende les.
Waar kan ik informatie vinden over de bodywrap die je gebruikt Sterre? Ik gebruik TTouch oefeningen/grondwerk en heb ooit eens een leuke cursus TTouch bij Angele van Tilburg gevolgd.
Volgende week minder werken, en daarna twee weken vrij=dus meer tijd voor wat research en dvds kijken & inlezen *o/*
Mijn vriendin is met vakantie dus verzorg ik de paardjes nu even alleen. Ik heb al wat grondwerk maar haar paard gedaan en wat Parelli. Leuk om met een ander paard bezig te zijn die een hele andere horsenality heeft!
Ga in mijn vakantie ook Aselt tekenen (heb ook grafische vormgeving gestudeerd toen ik nog heeeeel jong was :o ) wil dat ook al heel lang...gave illustraties van Wente en Bailey hoor...
Joram

Bericht door Joram » do 25 jul 2013, 08:20

Auditie kost rond 50,-
bodywrap, denk dat ook maar weer eens ga proberen. Aan andere kant is in tussen tijd wel ene ander verandert. bodywrap, TTouch kan je met google wel wat over vinden. Voor rest weet ik er ook niet veel van.
Uit breken, je kan bij change of direction ook eerst de stik onder je leadrope steken, dan zone 4 (de kont) van je afdrijven en dan pas paard naar je toe vragen. Kan is groot dat op deze manier terug van in gang. Maar denk dat minder erg is dan dat hij uitbreekt.
Friendly, let eens op hoe Aselt in rust en tijdens de release staat. Verschijnlijk staat hij meeste gevallen met zijn linker kant(oog) naar je toe. Wat moet doen is elke keer wanneer je paard releas of rust geeft zorg dat hij met zijn andere kant naar je toe staat wanneer die moet wachten. En bij uit wei halen, poetsen en opzadel doe dat ook allemaal zo veel mogelijk aan zijn rechter kant.

Achteruit gaan met Jojo van afelopen vond ik dat Tobbe afgelopen keer weinig impuls toonde, en lukt mij ook niet goed om efficiëntie bij hem te zijn met fase 4. Hij raakt dan nogal in zo defensie waarbij hij dan duidelijk laat merken dat hij van weinig druk onder de indruk is.
Heb over na gedacht en heb idee dat bij Tobbe belangrijk is dat ik eert de connectie (dat op mij gefocust, en gewillig is) heb en dan pas impulse kan verwachten en effecient bij hem kan zijn met de fases.
Poeh, ik vindt wel moeilijk zo paard als Tobbe. Hij stelt echt hoge eisen aan mij, en is echte denker waardoor ik dat ook moet doen.
Pasja

Bericht door Pasja » do 25 jul 2013, 14:47

@Antine: ze zit in het parelli demo team. Of lange lijnen wel of niet bij Parelli hoort, geen idee!
Topic gaat mij inmiddels boven de pet!
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Bailey

Bericht door Bailey » za 27 jul 2013, 21:14

Antine, Joram zegt het al, auditie is rond de 50 euro.
En jeetje, ik heb soms zelf haast niet door hoe hard ik ga. Als je iets niet snapt gewoon vragen hoor, want ik merk het vaak zelf niet meer dat ik bepaalde benamingen/termen gebruik ;)

In dat dikke vette boek van Linda Tellington Jones staat echt ontzettend veel. Ik heb het... ergens... maar kan het niet meer vinden. Wellicht uitgeleend een keer, stom hoe dat gaat.
Dit is hoe ik de bodywrap knoop, vaak is 'ie bovenop geknoopt, maar dat blijft bij Bailey niet zitten. Zijn gewoon twee elastische bandages en zit niet strak. Het helpt het paard z'n lijf beter te voelen en zich bewust te worden en coördinatie te verbeteren, zonder dwingend te werken.
Ik krijg overigens wel áltijd flauwe grappen over kadootjes en strikken naar m'n hoofd als ik de bodywrap gebruik. :roll:

Leuk Antine om met paarden met andere horsenalities bezig te zijn! Leerzaam! Ik vind het ook leuk om met de I-tjes van stalgenootjes te spelen, maar uiteindelijk ben ik zóóó blij met mijn extrovertjes ;)
En heel benieuwd hoe je getekende Aselt gaat worden, wat leuk zeg!

Ik ben vandaag weer eens fijn met twee paardjes op pad geweest, heerlijk was dat! Allebei vinden ze stappen een beetje suf, maar flink doordraven doen ze zo graag! Gaat ook echt goed samen, ze vinden het ook echt leuk als ik ze allebei meeneem :D
Antine

Bericht door Antine » zo 28 jul 2013, 20:18

@pasja; mazzelaar in het het demo team nog wel!! Ik weet wel dat Voest ook met lange lijnen werkt en heb daar ooit eens een les in gehad maar nog niet met Aselt.
@Sterre; ik wil dat dikke boek van Linda Tellington Jones al heel lang hebben maar vind hem zo duur :o vaak struin ik het internet af voor 2e handsjes. Ik heb overigens al best veel boeken over grondwerk. Zo heb ik wat Voest, Parelli, over clickeren, vrijheidsdressuur, een paar waar basis oefeningen van heel veel verschillende NH goeroes in staan enz.
Welk boek over grondwerk vinden jullie het leukste en pak je elke keer weer?
Ben heel benieuwd.
Ik heb de wrap gegoogled en vond meerdere hele informatieve sites..nu nog even de tijd om in te lezen :D
Vandaag mijn tweede clinic gevolgd over rechtrichten. Ik had al eerder een clinic bijgewoond van Claudia Wolters en vandaag van Bep Schut-Naber..ook in de leer bij Marijke de Jong. Deze keer had ik Aselt mee. Aan de hand was best moeilijk ookal heb ik daar wel al eerder les in gehad. Onder het zadel ging wel onwijs goed!! Ik reed op een barebackpad en kon heel goed voelen wanneer Aselt zijn binnenachterbeen naar binnen zetten terwijl ik mij op de binnen stelling van zjin hoofd en hals concentreerde. Leuk en leerzaam *o/*
Joram

Bericht door Joram » ma 29 jul 2013, 08:16

Leuke Sterre dat Bailey en Wente zo goed met elkaar kunnen vinden. Je nieuwe avater past ook heel goed bij ze zo te horen :D

Antine,
Ik geloof dat ik bijna alles van Parelli heb :=
Level 1 & 2 met de 5 a 6 DVD's
Level 2 & 3 met Video banden
Pathways (Lv 1 t/m 4)
liberty and horse behavior pakket
Boek raise your hand if love horse

Alleen de pathways vond ik een aanfluiting. Voor rest ben erg tevreden over. En ben nu bezig met level 2 pakket met de video banden wat te vergelijken is met de hedendaagse level 3.
Linda Tellington Jones, zou je hem ook niet hebben als Ebook?

Gisteren buitenrit gemaakt en gaat zo goed met Tobbe :)
Ik heb ontdekt als ik mijn energie op de zelfde manier gebruik/bunddel wanneer we op een hond jagen, alleen dan wanneer we druk verkeer naderen, dan schrikt Tobbe niet meer :)
En tijdens rijden van ons vaste trainingsrondje volgde Tobbe uit zich zelf het vaste rondje en ging uit zich zelf naar links terwijl naar rechts korter is. Echt leuk dat Tobbe zijn verantwoordelijkheid hier in neemt :D
Zit nu ook aan te denken om vanavond maar gewoon weer eens te proberen om hem om touwhalster buiten te gaan rijden.
Bailey

Bericht door Bailey » ma 29 jul 2013, 19:33

Antine, volgens mij heb ik het boek vrij vaak in de aanbieding gezien op dingen als Horse Event of de MH-dagen. Misschien ook nog een idee?
En leuk, rechtrichten! Heb ik ook eens een clinicje van meegedaan met Bailey, maar hij vond het zo STOM aan de hand dat ik er toen ook maar op ben gaan zitten, dat ging veel beter :=

Qua parelli DVD's is Liberty en Horse Behaviour echt geweldig, zo superleerzaam!
Heb best veel gezien nu, maar LHB vind ik tot nu toe echt het best, leukst, leerzaamst :)

Hoe ging het rijden Joram?

Ik ben vanmiddag weer gaan handpaarden, ze waren zo braaf!
Toen ik Bailey opgezadeld had en Wente in de wei riep om mee te gaan, riep Bailey met me mee. Zo leuk!
Onderweg best veel spannende dingen gezien (een motor, veel campinggasten in een rij, klappende klaphekjes en een huifkar) maar Wente vond het allemaal wel oké. Superknap!
Lisa

Bericht door Lisa » ma 29 jul 2013, 21:21

De dvd's lijken mij super leerzaam van parelli. Ik heb de oude level 1 en daar houdt het wel mee op. Simpelweg omdat ze te duur zijn in verhouding met mn loontje.....

Hjala vandaag begonnen met de target aanleren haha slim paardje had het erg snel door dat ze dat bolletje moest aanraken voor wat lekkers. Nog in een paar sessies bevestigen en dan op naar wat makkelijke oefeningetjes.
Morgen maar weer eens op stap met het draakje!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Joram

Bericht door Joram » di 30 jul 2013, 20:50

Sterre,
Had Tobbe toch niet bitloos gerede, is denk ik toch maar goed ook :+
Want na 1km hebben kruising waarbij rechtdoor naar de dressuur les is, en naar rechts het bos. Tobbe wilt dan naar de dressuur les maar gaat toch naar rechts omdat moet. Vervolgens loopt hij dat pad erg te slingeren van links en naar recht zo van wil niet. En als we dan eenmaal 1km veder zijn, in bos dan is opeens niks meer aan de hand.

Vandaag nog wel in de bak gereden met meerder paarden op touwhalster, maar probleem is dat hij weet dat die doorheen kan lopen en dan moet je hem corrigeren met de zweep. Probleem was dat we op zijn oude stal waren waar hij de baas van kudde is, en dat moet hij tijdens het rijden aan andere paaden laten merken door met oren naar achter te lopen en heel geniepig met zijn lichaamstaal dominant gedrag te vertonen naar de anderen.
Eigenlijk wat er gebeurd is dat Tobbe eerst met lichaamstaal bij mij checkt of ik de leider ben, nee dan neemt hij die rol en gaat hij bij andere paarden checkken/uitvechten. Wat dan beste bij hem werkt is daar tegen Tobbe heel duidelijk zijn dat hij niet in de ruimte van andere paard mag komen, ook niet als andere paard toevalig zijn kant op komt (Tobbe moet dan wijken voor ruimte van andere paard). En stomme is dat super goed bij hem werkt. Dan is opeens duidelijk voor hem wie de leider is, heeft opeens veel meer rust in zijn koppie en je heb compleet ander paard.
Vond erg fijn dat zo mooie omschakeling hadden halve wegen de pony games in de bak.
Maar dit is wel gene wat zo moeilijk kan zijn wanneer dit soort gedrag vertoont, want dom weg gewoon een ik geven werkt bij hem niet. Je moet op zo moment goed inspelen op de paarden taal.

Ook heb vandaag nog buitenrit gemaakt en ben verbaast hoe goed tegenwoordig gaat met al drukke verkeer om hem heen :) Beging zelfs nu zo veel vetrouwen in hem te krijgen dan toch er aan beging te denken om hem om misschien over jaar weer voor de kar te zetten als zo door blijft gaan.
Antine

Bericht door Antine » wo 31 jul 2013, 08:33

@Joram; ik herken het gedrag wat Tobbe doet..zo doet Aselt dus ook in een groepsles of met andere buitenrijden }> even checken bij mij en dan ben ik erg ferm en resoluut, soms even met zweep tikje op schouder zo van neeeee... lief zijn met andere en dan gaat het goed :D
Dat inspelen is juist zoooo moeilijk. Gisteren weer aan de slag met Catch me if you can game onder begeleiding van mijn oude bijrijdster. En voor het eerst ging goed en kwam Aselt naar mij toe en liep met mij mee in de roundpen, echt heel lang! Daarna Stick to Me gespeeld en dan merk je dat Aselt heel snel en sneaky tussen door de leiding probeert te nemen. Ik had het gelukkig wel in de gaten maar ben nog niet SAVVY genoeg om op tijd in te spelen maar dat komt nog wel. Hij doet dit overigens in een splitseconde he }-) ik ben even aan het nadenken over hoe ik een oefening moet uitvoeren en hups hij heeft mij al een pas opzij laten doen of mij een kant op gedreven...maarre wat is dat Stick to Me leuk om te doen :)) !!
@Lisa; ik heb de oude levels 1 & 2 van een vriendin geleend en ik vind voor de € 7,95 per maand de Parelli Connect super leuk. Heel veel beeldmateriaal voor weinig. Op het N-H forum bij vraag en aanbod worden best wel wat parelli dvds voor heel weinig aangeboden.
@Sterre; ik had bij een ander topic gelezen dat je met Wente op buitenrit was geweest? Wat super gaaf en heel stoer hoor *o/*
Plaats reactie