Wanneer doe je je paard nou een vliegendeken op?
Wanneer doe je je paard nou een vliegendeken op?
Ja misschien gekke vraag maar wanneer is het nou erg genoeg met de vliegen om je paard een deken over te doen?
Nis en Anka hebben wel last van vliegen/dazen maar staan "bloot"in de wei. Ze rennen niet, zwiepen wel veel staart maar hebben geen ontstoken ogen. Maar zou ik het ze nou meer naar de zin maken als ze nog minder last van vliegen hadden?
Was wel benieuwd wie zijn paard allemaal onder een vliegendeken stopt.
Nis en Anka hebben wel last van vliegen/dazen maar staan "bloot"in de wei. Ze rennen niet, zwiepen wel veel staart maar hebben geen ontstoken ogen. Maar zou ik het ze nou meer naar de zin maken als ze nog minder last van vliegen hadden?
Was wel benieuwd wie zijn paard allemaal onder een vliegendeken stopt.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
-
Re: Wanneer doe je je paard nou een vliegendeken op?
Toevallig heb ik Jasmijn onder vliegendeken gezet vanmiddag. Oraija (welshpony) heb ik een vliegenkap op gedaan. De andere 5 (de fjorden) staan bij elkaar. Die wil ik wel een deken op leggen maar doe dat niet ivm behoud van mijn dekens. Hjirre vindt dat plukken en trekken overal aan erg leuk en zo houd ik dus geen dekens over. Naast hun wei staan de sproeiers aan, en die sproeien ook in de wei. Dus ik hoop dat ze er regelmatig onder gaan staan en dan rollen, zodat ze ook van die rotbeesten af komen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
- Thessa Keizer
Dat houd mij hier ook tegen, het zijn erg zwakke dekens, tenzij je een hele dikke erop doet maar dat vind ik weer te warm voor die beesten maar hier worden ze ook gek van de dazen, zo sneu, ze kunnen gelukkig wel naar binnen en daar staan ze ook haast de hele dag, maar hier dus ook dilemma, wat te doen, wat te doen!!!???
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Ennnnnn, Joost!!
Ik heb de paarden binnen ivm de vliegen! Vliegen kappen heb ik altijd om!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013 Jella!
`·. Yessie & Sylvy
Die van mij heeft vliegendeken om omdat die geschoren is, en zo doende een makkelijker prooi is voor de dazen.
Hoofdkap doe niet (die van mij heeft zo gigantische voor pluk dat die niet nodig heeft
)
(Ik heb zo buzz off vliegen deken, en die gaat al paar jaar meer zonder dat gaten in komen, geen schuur plekken en is ook niet warm of zweterig.)
Hoofdkap doe niet (die van mij heeft zo gigantische voor pluk dat die niet nodig heeft

(Ik heb zo buzz off vliegen deken, en die gaat al paar jaar meer zonder dat gaten in komen, geen schuur plekken en is ook niet warm of zweterig.)
Hier beiden ingepakt, haal je het af, dan zitten ze meteen on de vliegen en dazen.
Nu ook nog steekvliegen.
Beiden slopen eigenlijk geen dekens, ongelukje daargelaten en dan vaak nog reparabel.
Toobs en Sjol gaan niet rennen door de beestjes maar wel ontzettend stampen en worden chagerijniger in de omgang.
Met deken stuk zonniger.
Dus dan maar jasje aan.
Bovendien geven beide paarden steekbeesten ook aan als je erop zit of ernaast staat, zodat je ze dood mept.
Kortom vind deken service aan mijn paarden.
Meeste paarden hier hebben wel iets aan.
Hier ondanks voorplukken ook maskers, vliegen gaan gewoon nog op de ogen zitten onder de manen.
Zo staan ze erbij... (ehhhh. liggen?)
https://lh3.googleusercontent.com/-NHQ2 ... CF5310.JPG
In al die jaren nog nooit een passende gewone deken gevonden voor Sjol, zodat ze ook nog kan eten.
Bij Toobs kan overigens ook alleen het onderste klittebandje van de hals dicht.
Nu ook nog steekvliegen.
Beiden slopen eigenlijk geen dekens, ongelukje daargelaten en dan vaak nog reparabel.
Toobs en Sjol gaan niet rennen door de beestjes maar wel ontzettend stampen en worden chagerijniger in de omgang.
Met deken stuk zonniger.
Dus dan maar jasje aan.
Bovendien geven beide paarden steekbeesten ook aan als je erop zit of ernaast staat, zodat je ze dood mept.
Kortom vind deken service aan mijn paarden.
Meeste paarden hier hebben wel iets aan.
Hier ondanks voorplukken ook maskers, vliegen gaan gewoon nog op de ogen zitten onder de manen.
Zo staan ze erbij... (ehhhh. liggen?)
https://lh3.googleusercontent.com/-NHQ2 ... CF5310.JPG
In al die jaren nog nooit een passende gewone deken gevonden voor Sjol, zodat ze ook nog kan eten.
Bij Toobs kan overigens ook alleen het onderste klittebandje van de hals dicht.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Zolang een daas door een spijkerbroek bijt zal een vliegendeken peuleschil zijn 

als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Hier staat er 1 met een eczeemdeken, Ukie en de mini's staan gewoon bloot.
Ze hebben maar minimaal last van vliegen en dazen in de wei, zo af en toe gaat er een voetje richting buik en er wordt
wat met de staarten gezwiept. That's all.
Zouden ze er onrustig van worden, krijgen ze wel een deken op, maar dat is hooguit 1 of 2 dagen per zomer.
Ze hebben maar minimaal last van vliegen en dazen in de wei, zo af en toe gaat er een voetje richting buik en er wordt
wat met de staarten gezwiept. That's all.
Zouden ze er onrustig van worden, krijgen ze wel een deken op, maar dat is hooguit 1 of 2 dagen per zomer.
http://www.fjordukie.nl Unieke frontriemen, sieraden, sleutelhangers met paardenhaar en meer leuke spulletjes
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
https://www.facebook.com/#!/ukiefrontriemen
Tea heeft sinds gisteren haar vliegenkap op, die had heel veel vliegen bij haar ogen en ze heeft eerder wat last gehad van ontstoken ogen met als gevolg een beschadigde cornea, dus daar ben ik wat voorzichtiger mee. Verder heeft ze nooit een vliegendeken op, de rest ook niet. Tea heeft wel veel dazen in haar hals, maar gek wordt ze er ook niet van, ze vreet gewoon verder. Soms spray ik even met stinkspul.
Fjella, Yarra en de rest staan nog rustig ondanks de beesten, dus daar ook geen dekens. Weet ook niet of die van Fjella heel zou blijven, laat staan die van Yarra met die veulens erbij.. Ik begin er dus maar niet aan..
Fjella, Yarra en de rest staan nog rustig ondanks de beesten, dus daar ook geen dekens. Weet ook niet of die van Fjella heel zou blijven, laat staan die van Yarra met die veulens erbij.. Ik begin er dus maar niet aan..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik meld me hier niet vaak, maar spring nu wel even in.
Onze paarden staan standaard van eind juni tot eind augustus altijd in het land met een eczeemdeken en een vliegenkap. Dat alleen vanwege de dazen. Het geeft de dieren zoveel rust, ze steken met plezier hun neus in de hals van de deken. Ze hebben een schuilstal, maar daar komen ze nooit...
Als ik dan bij mijn buren kijk, daar is het een geren en gevlieg alleen omdat ze de paarden bloot in de wei hebben staan.
Thessa ik weet in welke streek je woont, als je hart hebt voor je paarden (en dat heb je) niet twijfelen, geef ze een deken om en een kap tot op de neus, je doet ze echt een plezier ermee.
Onze paarden staan standaard van eind juni tot eind augustus altijd in het land met een eczeemdeken en een vliegenkap. Dat alleen vanwege de dazen. Het geeft de dieren zoveel rust, ze steken met plezier hun neus in de hals van de deken. Ze hebben een schuilstal, maar daar komen ze nooit...
Als ik dan bij mijn buren kijk, daar is het een geren en gevlieg alleen omdat ze de paarden bloot in de wei hebben staan.
Thessa ik weet in welke streek je woont, als je hart hebt voor je paarden (en dat heb je) niet twijfelen, geef ze een deken om en een kap tot op de neus, je doet ze echt een plezier ermee.
- Thessa Keizer
Nou inderdaad, ik heb zeker hart voor mijn dieren!!!!!pimmetje schreef:Ik meld me hier niet vaak, maar spring nu wel even in.
En ik weet ook dat ik mijn paarden geen plezier doe met een vliegendeken, heus al geprobeerd! Nu twijfel ik op dit moment omdat er best veel dazen zitten maar mijn paarden staan overdag lekker in hun koele inloopstal waar ze geen last van de dazen hebben en gaan zelf in de avond en in de vroege ochtend als het nog koel is de wei op, ze kunnen dit zelf bepalen!!!
Daarbij heb ik slechte ervaringen met vliegendekens, dus blijft een dilemma, Aike en Blaze staan er binnen no-time onder te zweten en daar worden ze ook niet vrolijk van, dus tsja waar doe je dan goed aan he!
Een kap vind ik niks, daar gaan ook beestjes onder en mijn paarden hebben gelukkig niet veel last van vliegen en dazen op hun hoofd. Daarbij Dazen steken ook wel door de vliegendekens heen.
Ennnnnn, Joost!!
Ennnnnn, Joost!!
Taco stond bij mij altijd zonder. Maar toen ik bij Vera was, zelfs nog buiten dazenseizoen snap ik dat je ze daar wel in moet pakken.
Adorno staat ook bloot qua lijf maar heeft wel een kap om omdat hij traanogen krijgt.
Zijn weidemaatje staat wel met deken. Die begon echt te rennen als er een daas op zat.
Maw, kijk je paard aan!
Adorno staat ook bloot qua lijf maar heeft wel een kap om omdat hij traanogen krijgt.
Zijn weidemaatje staat wel met deken. Die begon echt te rennen als er een daas op zat.
Maw, kijk je paard aan!

Sjol vanavond.... resultaat van dazen steken. Alles wat bloot is daar zitten ze.

Gewoon zielig ze zijn lopende lunch.
Helaas Toobs zijn deken vanavond met ren actie gesloopt, woensdag met spoed naar divoza nieuwe halen.
Heeft nu deken zonder hals op.
Zo extreem als nu is het bij ons nog niet geweest, zelf ben je ook lunch.
Gewoon zielig ze zijn lopende lunch.
Helaas Toobs zijn deken vanavond met ren actie gesloopt, woensdag met spoed naar divoza nieuwe halen.
Heeft nu deken zonder hals op.
Zo extreem als nu is het bij ons nog niet geweest, zelf ben je ook lunch.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
- Thessa Keizer
Oh nou gelukkig is dat hier niet zo erg zeg!! Das wel heel sneu!
Ennnnnn, Joost!!
Ennnnnn, Joost!!
Daarom staan ze hier dus binnen!
En ze gaan me graag naar binnen nu.
En ze gaan me graag naar binnen nu.
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
`·. Yessie & Sylvy
Bij mijn (oude) pensionstal gaan ze nu overdag naar binnen en dan 's avonds rond een uur of 8 naar buiten tot de volgende morgen 
Ydel en harvey staan lekker dag en nacht buiten..
Heb wel een deken, maar vindt Ydel helemaal niets

Ydel en harvey staan lekker dag en nacht buiten..
Heb wel een deken, maar vindt Ydel helemaal niets

veulens: Caya, Enya, Fenya, Gandhi, Harvey, Ishya, Keshya en Lexya
Stermerrie/keurmerrie/prestatiemerrie!!
Nan heeft het zo al warm laat staan met deken op....
En ze heeft het meeste last op de hoofd en zoals de foto van dominique en daar zit geen deken dus tja..
Hoofdkap kan ze helaas niet op.
enige optie spuiten met spul en verders helaas
En ze heeft het meeste last op de hoofd en zoals de foto van dominique en daar zit geen deken dus tja..
Hoofdkap kan ze helaas niet op.
enige optie spuiten met spul en verders helaas
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
"alleen maar JA en AMEN"
Ik heb nooit wat op.
Paarden gaan voor 6 uur naar buiten nu en om 9 uur naar binnen, ze willen ook dolgraag naar binnen.
Ivm de hitte en de vliegen staan ze binnen overdag.
Vliegenkap vind ik doodeng er komen ook beestjes in achter de kaken langs paard van een kennis van ons heeft er een daas in gehad en is in blinde paniek door de omheining gerend.
Paarden gaan voor 6 uur naar buiten nu en om 9 uur naar binnen, ze willen ook dolgraag naar binnen.
Ivm de hitte en de vliegen staan ze binnen overdag.
Vliegenkap vind ik doodeng er komen ook beestjes in achter de kaken langs paard van een kennis van ons heeft er een daas in gehad en is in blinde paniek door de omheining gerend.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL

Nou, zo erg als Sjol eruit ziet is het hier lang niet. Binnen wil ik ze niet hebben overdag, vind ik veel te benauwd en stikkend warm en willen ze zelf toch niet. Ik kijk nog wel even. Hier af en toe en traanoog maar dat is vaak zo weer weg.
@Tamara: het is voor dazen toch een stuk lastiger om te landen op zó'n bewegend gaasdekentje en precies door een kleine vierkantje te bijten dus ik denk zeker wel dat het scheelt. Door een spijkerbroek heen ben ik trouwens nog nooit gebeten
.
@Tamara: het is voor dazen toch een stuk lastiger om te landen op zó'n bewegend gaasdekentje en precies door een kleine vierkantje te bijten dus ik denk zeker wel dat het scheelt. Door een spijkerbroek heen ben ik trouwens nog nooit gebeten

Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Zoals Sjolvir zien ze er hier ook uit. Ik wil eigenlijk niet met dekens beginnen, maar ik zet ze straks op stal, vinden ze fijn
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....