Wat goed van Geke!
Het is inderdaad lastig met een jong paard, rantsoen is de beste optie denk ik maar dat staat ze al. Voedingswaarde in het gras wordt zo langzamerhand weer minder en heeft natuurlijk de echte groeiboost past laat gekregen dit jaar. Als Moor aan de longe loopt (heeft ze nu 4x gedaan) wordt de hele bak gebruikt zodat er zo min mogelijk belasting komt op de benen, die belasting is het grootst op een cirkel.
Ik denk dat ik in jouw geval, als je die mogelijkheid hebt natuurlijk, ze een dagdeel op de wei zou doen (en dan niet de ochtend want dan is het fructaangehalte het hoogst) en verder op zand met (geen eerste snede) hooi in slowfeeders. Is denk ik voor de jeuk van Dreams ook niet slecht. Kort gras zit namelijk heel veel in, meer dan in lang uitgebloeid gras. Het korte gras bevat namelijk zeer veel groeihormoon en is daarmee schadelijker en voedzamer dan lang gras. Dat is een fout die ook veel mensen maken met hoefbevangen paarden en zich dan afvragen hoe het toch kan want het paard staat op kort gras. Ik heb jaren een zware eczemer gehad en heb me in die tijd meer dan verdiept (ik zou het nog net geen obsessie noemen haha) in voeding. Ros is door het aanpassen van zijn voeding (naast natuurgeneeskundiggebeuren) zijn laatste jaren steeds beter doorgekomen. Wat de reden van zijn opknappen is geweest kan ik niet aantonen natuurlijk dat blijft gissen maar dat hij opknapte is een feit. Ik zorgde er ook altijd voor dat hij niet te dik was trouwens en hij ging toch gewoon het land op, maar alleen op het lange gras. Daarnaast geen voer met melasses, een laag koolhydraatgehalte en geen fruit. Hij ging van een paard dat jaarlijks van kop tot kont open lag en op zijn minst 4 boettdekens versleet naar een paard dat alleen nog schuurde aan zijn hoofd, benen en onder zijn buik en ik deed op het laatst jaren met een deken. Die ging ik dan vervangen omdat de rek uit de elastieken was. Dus goed voermanagement is gewoon van belang. Ik heb hem qua voeren eigenlijk behandeld als een diabetes type II patient. Zijn krachtvoer bestond bijvoorbeeld uit erwten, gerst en gepunte haver en wat granenmix. Eigenlijk de samenstelling van brokjes alleen niet geperst en glanzend gemaakt tot brokjes. Het werkt nou eenmaal zo dat wat erin gaat ook weer verbrand moet worden en suikers/ koolhydraten moeizamer worden verteerd door het lichaam. Eiwitten daarentegen zijn licht verteerbaar en tevens de belangrijkste bron van voeding voor spieren. De suikers/ koolhydraten zijn goede voedingstoffen voor de vetten

. En daarnaast is een goede balans van spoorelementen natuurlijk ook van belang. Fructaan (het groeihormoon in gras) is ook een suiker. Dus misschien dat je toch nog wat kunt stoeien in je voermanagement zodat je die inname van suikers/ koolhydraten wat kan verlagen. Maar wat ik al zei daar gaat moedertje natuur straks ook wel weer voor zorgen

.
Het is een heel verhaal geworden, maar ik bedoel het goed

. Wie weet kan je er iets mee

.
Morgan!!

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010