Rijden zonder zadel of Barebackpad verstandig?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
AmonDhay

Rijden zonder zadel of Barebackpad verstandig?

Bericht door AmonDhay » ma 15 jul 2013, 10:40

Aangezien ik geen zadel heb en het ernaar uitziet dat ik goed moet zoeken naar een 2de hands en/of heel lang moet spekken voor een nieuw zadel, longeer en wandel ik nu alleen met poownie & heb nu de afgelopen 2 maand 5 keer a 20 min gereden zonder zadel.

Mijn vraag is eigenlijk, is het wel verstandig om nu zonder zadel te rijden? zal een barebackpad enig verschil maken voor zijn rugje (voor mij iig wel een schone broek 8)7 )
Of is het echt een no-done om 3 a 4 keer in de week hem aan het werk te zetten zonder zadel, ivm te weinig drukverdeling oid?

Poownie is zelf 1.50 en ben zelf 1.73 met een gewicht van 57 kilo.

verder heb ik echt geen idee wat ik nog meer met hem kan doen dus advies en tips zijn welkom! _/-o_
Amon-dhay mijn Schatje!! :D
(Manus x Ragni v. Lenngard)
Erpel

Re: Rijden zonder zadel of Barebackpad verstandig?

Bericht door Erpel » ma 15 jul 2013, 10:52

Dressuur aan de lange teugel is erg leuk om te doen! Is ook echt werken voor ze!
Horses are like potato-chips, you can't just have one.. :D
Jowien

Bericht door Jowien » ma 15 jul 2013, 11:25

Je bent licht, ik denk dat je best 1-2x per week met barebackpad kan rijden. Dat is in ieder geval iets meer drukverdeling dan zonder. Als ie vervelend wordt, kan dat zijn omdat het hem toch irriteert, dan stoppen. Ligt er ook aan wat je doet als je rijdt, hoe intensief dat is voor hem en zijn rug.

Andere ideetjes:
Misschien kun je ook met hem fietsen? Dan kun je m echt lekker lang laten lopen.
En 1 of 2x per week longeren kan ook. Als je een hele bak hebt, doe dan ook regelmatig een stuk rechtdoor op de lange zijde, dan loopt ie niet alleen maar rondjes.
Is ie braaf bij andere paarden? Dan zou je ook kunnen kijken of hij als handpaard mee kan als jij of iemand anders op een ander paard rijdt. Of achter de wagen als je een stalgenoot hebt die aangespannen rijdt.
Schriktrainingsdingetjes aan de hand zijn ook leuk, en TREC-oefeningen (even zoeken op internet of FW of bokt). Wordt ie nog handig en koel van ook.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Viv

Bericht door Viv » ma 15 jul 2013, 11:48

Je kunt rustig zonder zadel of met BBP rijden hoor. Zorg wel voor een BBP met goede drukverdeling dus memoryfoam of echt wil van binnen (dus die van Emiel Voest).

Succes!
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 15 jul 2013, 12:21

Je kunt prima zonder zadel rijden hoor. Je billen geven namelijk super "natuurlijke" drukverdeling :). Daarbij is het natuurlijk geweldig voor je eigen balans en weeg je ook nog eens weinig. ( mijn eigen billen komen bijv. ook nog eens compleet met flinke gelzitting :P)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » di 16 jul 2013, 13:37

zolang je niet alle kanten op stuitert kun je best lekker zonder zadel rijden! En inderdaad erg goed voor je balans!
De mijne loopt nog net wat beter als ik zonder zadel rijdt haha! Vindt het nog leuk ook :) Je voelt dan heel goed de bewegingen van je paard onder je !
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 16 jul 2013, 15:38

ik heb zelfs bijna een jaar zonder zadel gereden. Wel met bbp (die van barefoot) met een dikke sjabrak er onder.

Paard liep fijner zonder zadel als met!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Plaats reactie