7 games met een aalstreep - parelli/NH fjorden!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
rowenna

Re: 7 games met een aalstreep - parelli/NH fjorden!

Bericht door rowenna » za 15 jun 2013, 09:19

Nientjepientje schreef:@rowenna de 7 games is idd leuk om mee te beginnen, maar natuurlijk ook belangrijk als je parelli doet, daar ligt zo'n beetje de basis.
Wel jammer dat er dan niks in de buurt voor je is.. En sommige zijn idd ook best wel duur.

Hahah! Die truckendoos opentrekken dat herken ik! "Kijk baas, kijk baas hoe goed ik dit kan" zucht... " nee paard, dit bedoel ik niet"

Nu Gijs 3 stap ik 2 x in de week een half uurtje in de bak op hem. Het leuke om te zien is dat door grondwerk de knopjes er al bijna helemaal op zaten, en hij alles heel snel begreep. Dat was wel leuk om te zien en te merken, dat wat op de grond goed gaat ook onder het zadel goed gaat.
Inderdaad ligt daar de basis. En veel meer kan ik met Fim nog niet. Vind haar nog te jong. Met Udo ben ik wel al verder, ik rij ook zonder hoofdstel en zadel, alleen met een neckrope om zijn hals. Gaat super. Alleen met buiten rijden gaat er wel een hoofdstel met bit om, want Udo is niet zo makkelijk buiten en onzeker. Maar probeer wel op dezelfde manier te rijden als ik zou doen met alleen touwtje om zijn hals..
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Nientjepientje

Bericht door Nientjepientje » za 15 jun 2013, 16:10

Ja precies:-) ik had het ook ruatig aan spelenderwijs uit moeten bouwen, vanaf dat Gijs 2,5 was ben ik steeds wat serieuzer grondwerk gaan doen. En heerlijk dat je zo met Udo kan rijden!

@Lisa Ja dat is zeker fijn om te merken! Het was bijna opstappen en wegwezen, haha.
Gijs Hermansen x Brusvein
Afbeelding

Rust zacht lieve Linka<3
17-05-2010 - 30-12-2011

Als je een paard iets leert met geschreeuw, zal het nooit luisteren naar je gefluister.
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » za 15 jun 2013, 17:30

Hoe zijn jullie gestart met grondwerk of parelli?
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Bailey

Bericht door Bailey » za 15 jun 2013, 23:04

Ooh, ik ben ook wel heel benieuwd hoe Wente het gaat doen met rijden, met de basis die ze nu heeft!

Ik zie bij Bailey ook de grondwerk/online-kwartjes goed terug in het rijden. Deze week een paar keer hele korte sessies met hele grote resultaten gehad, en vandaag zó heerlijk gereden!
Andersom werkt het ook zo, want als ik niet rijd en hem uitdaag heb ik echt een vreselijk paard aan m'n touwtje :=

Roosjuh, toen ik een mix deed van vanalles haalde ik dat uit diverse boeken die me leuk leken, keek ik dingen online, ging naar clinics/workshops afentoe, en nam daar uit mee wat me aanstond.
Parelli heb ik wel echt actief opgepakt. Ben online lid geworden, ben DVD's gaan kijken, online materiaal gaan kijken en lezen en heb de eerste tijd iedere week les genomen. Soms met één paard, soms met twee achter elkaar. En iedere dag gewoon met twee paarden aan de slag.
Nu heb ik afentoe les, zo eens per maand en soms vaker omdat ik het leuk vindt en door een les gewoon grotere stappen kan maken.

Misschien een leuke tip voor wie het nog niet weet, je kunt via https://www.parelliconnect.com/ heel level 1 en ontelbaar veel uren aan videomateriaal bekijken als je lid wordt. Je kunt het een maand gratis uitproberen en kijken.
rowenna

Bericht door rowenna » zo 16 jun 2013, 08:20

Roosjuh schreef:Hoe zijn jullie gestart met grondwerk of parelli?
Ik heb de dvd cursus van parelli.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Esther

Bericht door Esther » zo 16 jun 2013, 17:19

Ik heb al even friendly game met Tara gedaan, dat is toch het begin van alles!!
Ben alleen nooit verder gekomen dan de eerste 4 games, ik vind het wel leuk, maar ga toch liever rijden of mennen.. ik vond het filmpje op de dvd wel super, met die kerel en die plastic fles, echt een eye opener!! Supergoed!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Pasja

Bericht door Pasja » ma 17 jun 2013, 13:13

Meld ik me ook maar even.
Met Freyr ben ik hier ook mee bezig, al heeft het de laatste weken door diverse omstandigheden op een wel heel laag pitje gestaan.
Heb een aantal lessen van Wendy gehad en dat wil ik weer oppakken, maar eerst zelf weer even de boel opfrissen.
Het laatste wat ik met Freyr heb geoefend is slalommen tussen boomstammetjes door en dan zo dat ik aan de ene kant loop en hem -door met mijn arm te wijzen- aan de andere kant er langs laat lopen en dan weer terug naar mij laten komen. Verbazingwekkend om te zien hoe gauw hij het in de gaten heeft! Ik had er eerst een gewoon rijzweepje bij, maar heb nu een carrotstick en dat werkt toch wel prettiger.
Ik heb nu bedacht dat ik woensdagochtend weer met hem aan de slag ga en daar komt deze keer niets tussen!!
Pasja v. Halstor 15-05-1995
shet Mickey (afstamming onbekend) ±1995
Freyr v. Reinar 13-06-2009
shet Vera (afstamming onbekend) 18-04-2012
Joram

Bericht door Joram » do 20 jun 2013, 18:14

Hoe ik ben begonnen.
Op zich kend ik parelli van 7 games en had ik al start gemaakt met level 2 pakket.
Alleen grote probleem waarmee ik met mijn Fjord Tobbe tegen aanliep is dat hij steeds slechter ging lopen, heel nodig dressuur nodig had maar niemand kon mij leren om hem goed aan de hulpen te krijgen.

Gezien goede ervaringen met parelli had besloten om dat maar mee te gaan proberen.
Zo doende ben ik gaan lessen bij Eef Veenstra, en sinds dien gaat super :)
Leuke van de lessen vindt ik bij haar vindt ik dat ze erg goed is in de psychologie met paarden, en heel goed kan uitleggen hoe ze denken, en hoe je voor elkaar kan krijgen dat ze ook gene willen wat jij wilt.
Ook heeft ze goed kijk op dressuur, bij de oefingen kreeg ik ook meteen uitgelegd hoe je op goede dressuurmatig manier kan uitvoeren en waar je op moet letten. Ook zag ze dat Tobbe rug klachten had en had ze osteopaat aangeraden wat hoop veranderd heeft. En ook nog goed zadel advies gegeven, enz. Dus tja heel around :D

En voor rest ben ik erg dol op de theorie uit de oude parelli paketten :).

En laatste weken zit ook weer in apart proces met Tobbe. Laatste tijd ben totaal niet met controlle bij hem bezig met als effect dat hij opeens zich veel meer als een partner gedraagt. Best bizar en voelt ook erg onwennig
rowenna

Bericht door rowenna » do 20 jun 2013, 20:20

Esther schreef:Ik heb al even friendly game met Tara gedaan, dat is toch het begin van alles!!
Ben alleen nooit verder gekomen dan de eerste 4 games, ik vind het wel leuk, maar ga toch liever rijden of mennen.. ik vond het filmpje op de dvd wel super, met die kerel en die plastic fles, echt een eye opener!! Supergoed!!
Haha, ja die plastic fles is hilarisch, maar wel duidelijk.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Antine

Bericht door Antine » za 22 jun 2013, 17:46

Wat een leuk topic!! Zag het net pas, meld me ook :D

Ik ben nu een paar weken bezig met de 7 games met Aselt. Het begon met een miniclinic verzorgd door mijn oude bijrijdster die dus ook les heeft van Eef Veenstra. Aselt reageerde zo leuk meteen..ik had meteen het gevoel dat we 'samen' aan de slag waren en hij begreep wat ik bedoelde. Slim paard!
Sindsdien heb ik een paar lesjes gehad van mijn bijrijdster en binnenkort als Eef deze kant op komt om les te geven wil ik ook graag een les.
Ondertussen lid geworden van Parelliconnect. Vandaag met de regen heerlijk zitten kijken naar een oude clinic waar Linda met een LBE aan de slag gaat die heel herkenbaar reageert :+ haha.
Ik natuurlijk vanmiddag in de regen ook proberen..en huppa het lukte onwijs gaaf.
Ik heb vorige jaar veel les gehad in vrijwerken volgens Emiel Voest methode met Aselt toen ik hem net had. Daarnaast doe ik ook vanalles wat...
Uiteindelijk heb ik geleerd vandaag juist door naar die dvd te kijken op connect dat het om afwisseling gaat.. he bores EASILY!!
Bailey

Bericht door Bailey » do 27 jun 2013, 00:33

Leuk Antine, jou berichtje. Is Aselt LBE? Welke dvd kijk je nu?

Ik heb vanalles gedaan deze week, de mooiste en beste leerpunten waren mijn 'dressuuruurtje' met Bailey waarbij ik tegenwoordig vooral met patterns werk. Nu ik dat serieus doe is het echt best een doorbraak.
Na een fijne training nog een kwartiertje op de neckrope en ook geprobeerd daar verzameling en goed bochtenwerk te krijgen.

Met Wente werk ik online nu aan verplaatsbare f8 in draf en strakke COD's. Vandaag in de les ook veel dingen met de grote bal gedaan én ik heb er voor het eerst opgezeten! Wauw, mijlpaal!
Voor mij vooral geloof ik, want Wente vond het geloof ik gewoon een logisch gevolg, zo braaf en lief. Knappe pony!
Antine

Bericht door Antine » do 27 jun 2013, 07:25

Wat gaaf dat je voor het eerst op Wente heb gezeten... :D heb je ook foto's of filmpje gemaakt Sterre?
Ik heb gisteren een hele mooie 22ft leadrope gescored en waar ik het meeste zin in heb is zondag want ....dan heb ik
voor het eerst echt les van Eef!!
Mijn oude bijrijdster kon niet dus kan ik in haar plaats.

Aselt is denk ik nog meer LBE want ik heb echt moeite met the driving game met zijn voorhand. Dan loopt hij rechtdoor en kijkt heel schijnheilig om zo van 'stond jij daar ook toevallig?' Achterhand staat zo stil. Hoef alleen maar te kijken :)) Met loswerken in de roundpen doet hij dat ook nog wel eens. Gewoon mijn signalen negeren of ik moet echt fysiek in zijn weg staan...en anders doorrennen!! Pipo :+

Ik weet niet meer welke Savy dvd het was op Connect :o Het was een clinic met een bonte Hannovariaanse ruin..een plaatje, super stoer en een fast learner. (ook een beetje stout) Ik probeer te filteren op LBE en dan stukjes savy dvds te kijken.

Wij hebben een nieuwe Channel, Horse & Country, waar ook best wel wat Parelli op komt maar ook dressuur, cross en springen. Kelly met intelligent horsemanship Marks is ook leuk om te kijken.
Lisa

Bericht door Lisa » do 27 jun 2013, 08:22

Hjala toch wat pittig op het moment. Besloten om toch al een keer hulp te zoeken.
Nu komt volgende week parelli instructrice Fleur van Wollingen. Ik ben zeer benieuwd!

Waar ik eerder met Britt les van had is nog niet officieel instructrice, maar wel heel fijn en veel van geleerd.
Begreep wel als ik meer als 3 lessen wil hebben van Fleur ik lid moet worden van parelli club. Dat is aardig prijzig begreep ik al ik neem aan dat degene die hier les krijgen daar ook lid van zijn? Wat zijn jullie ervaringen?
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Esther

Bericht door Esther » do 27 jun 2013, 19:18

Het is een leuk systeem, maar niet goedkoop..
En dat vind ik eigenlijk een beetje jammer voor mensen die 'het beste met de paarden voor hebben'. Ze willen graag dat iedereen op die manier gaat werken want het 'is zo vriendelijk' maar op deze manier niet heel toegankelijk.. De spullen waar 'Parelli' op staat zijn ook gillend duur.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Lisa

Bericht door Lisa » do 27 jun 2013, 19:26

Haha ja Esther daarom heb ik het merkloos!!
Vind ik ook wel hoor. Waarom percee lid worden van die club?
Eigenlijk zou je toch moeten aanmoedigen om idd alleen al de lessen te doen.
Alinde mijn ster!!

Bailey

Bericht door Bailey » do 27 jun 2013, 21:10

Lisa, het goedkoopste lidmaatschap is 8 euro ongeveer per maand, valt toch wel mee? Vind ik tenminste niet veel, er staat echt heel erg veel materiaal op (o.a. complete level 1 en weet ik hoeveel honderden uren met video's die iedere maand aangevuld worden).
Zelf vind ik het wel echt de moeite waard!
Veel plezier met je les alvast!

Wat leuk Antine! Benieuwd hoe je les is :)
Ik heb inderdaad een filmpje gemaakt, ben ik nu aan't uploaden op mijn blog en zal er over een half uurtje opstaan denk ik :D
Antine

Bericht door Antine » vr 28 jun 2013, 18:24

Ik wist niet dat je perse lid moest zijn om lessen te volgen. Ik heb de goedkoopste lidmaatschap van 7,95 per maand en voor dat geld heb je toegang tot heel veel info!! Ik vind het ook echt de moeite waard.

Ik heb ook niet de echte 'parellei' spullen hoor.. :o veel te duur. Ookal schijnt het wel kwaliteit te zijn. Maar ik heb een korte leadrope, merkloos, elke dag in gebruik en die is nu acht jaar oud en nog steeds erg mooi en stevig. Ik probeer ook veel tweedehands te kopen.
Ga kijken hoor :))
Lisa

Bericht door Lisa » vr 28 jun 2013, 19:32

Ja 8 euro valt zeker mee! Ik had prijzen van 29 euro gelezen!!
Level 1 heb ik op dvd. Maar idd al die extra filmpjes lijkt me zeer leerzaam!
Alinde mijn ster!!

rowenna

Bericht door rowenna » zo 30 jun 2013, 13:38

Je hoeft niet persee lid te zijn om les te krijgen in natural horse manship.
Puur parelli les wel geloof ik, maar dat vind ik persoonlijk ook een beetje geld klopperij.
Er zijn zat mensen die veel van natural horsemanship weten en daar gewoon les in geven en meer niet. Ik had ook les van een vrouw die had zelf level 1 en 2 van parelli gedaan en cursussen gevolgd bij Emiel voest en zo haar eigen manier van horseman ship gaan doen, en ze was echt goed. En zonder dat ik lid moest worden van de parelli club, want vind dat eigenlijk een beetje raar.

Wat ik alleen niet begrijp is waarom les in natural horse man ship zo veel duurder moet zijn dan gewoon dressuur les? Zal dit nu niet te maken hebben met dat veel mensen dit willen gaan doen en er dan maar veel voor gevraagt word? Bij Parelli betaal je gewoon de naam, want het is niks meer dan horsemanship.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Joram

Bericht door Joram » ma 01 jul 2013, 13:00

Ik wel.
Er gaat heel veel geld naar Parelli centrum wat gebruikt wordt om nieuwe dingen te ontwikkeling voor in parelli systeem, nieuwe mensen op te leiden tot instructeurs, promoten, enz. En denk zelf ook dat reden is waarom parelli zo succesvol is.

Vandaag bi Eef geweest, en was nogal heftig voor mij...
Eerst zelf wezen oefingen op playground. Alleen bij cirkelen door water ging Tobbe hartstikke te keer door steeds heen en weer te rennen en ik kreeg maar niet opgelost en hij deed precies tegenovergestelde van wat ik wou. 2 weken geleden had ik zelfde probleem tijdens de les en toen zat probleem in dat ik continu signalen zat te geven en geen moment neutraal was.
Dus ik Tobbe op cirkel en draf gestuurd, ben toen overdreven neutraal gaan staan (en stil in plaats van dat ik mee draai), en Tobbe draafde vervolgens zo de waterbak in!
Ik vindt dit zo moeilijk om dat stukje controle uit handen te geven. En het paard zijn verantwoordelijk te geven en pas in te grijpen wanneer hij de fout in gaat en niet wanneer ik denk dat hij fout gaat maken.

Daarna had les gehad in de bak.
In de bak was Tobbe erg rustig, tegenovergesteld hoe explosief hij op de playground was. Zelf dacht ik dat hij erg slaperig was, maar dat was niet zo. Want volgens Eef was hij zeer geconcerteerd op mij. Hij was ook erg licht op hulpen en zeer precies in zijn bewegingen. Bij piont, to piont wou hij niet een ton aan raken omdat hij die hoek eng vond. In plaast van tegen hem te zeggen ga hoek in, heb ik aan hem gevraagd of hij een meter van die hoek kon staan. Toen ik hem wou vragen om aan de andere kant van de hoek te staan, had Tobbe al besloten dat de hoek niet meer eng was en dat hij de ton aan kon raken.
Ik vindt dit allemaal zeer ontwenning. Ik denk dat stukje angst is doordat ik weet hoe stout hij kan zijn wanneer je hem zijn eigen gang laat gaan, geef hem 1 vinger en hij neemt meten hele hand. Terwijl ik nu tegenovergestelde heb. Juist doordat ik de controle uit handen te geven heb ik nu een paard dat liefst naar de dressuur les gaat wanneer ik buitenrij, geen discussie tijden het rijden, opeens veel impuls toont, en nog makkelijker de trailer in gaat. Is net alsof hij opeens alles nu leuk vindt wat hij vroeger niet leuk vond.
Plaats reactie