Dikke dames

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Tamara
Contacteer:

Re: Dikke dames

Bericht door Tamara » ma 10 jun 2013, 10:55

laten afvallen moet je niet doen door nog minder te voeren. verwachr daar dus geen wonderen van. laten afvallen komt door beweging.
kom je er elke dag? kunje nier 15 min losgooien in de bak ofzo? ok geen super beweging alsin flink aan het werk. maar het is maar weer mooi meegenomen
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » ma 10 jun 2013, 13:19

Nou heb de oplossing niet voor je... Nan was voorheen ook heel dik en ik kon rijden, longeren ed. wat ik wilde maar had echt geen nut. Viel niet tegen op de werken... dus moet stiekum wel lachen om 'meer beweging', want echt dat werkt niet altijd!

Nu ze wat ouder wordt, wordt ze gelukkig minder snel dik, ook hebben we een beter plekje waar t gras goed inde gaten wordt gehouden.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 10 jun 2013, 13:46

De dames lopen in het paddock paradise ongeveer 15 km per dag en niet alleen in stap. Zou je toch een heel eind mee moeten komen :-). Super slank is in onze omstandigheden niet realistisch om te verwachten, maar obesitas is ook de bedoeling niet.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 10 jun 2013, 14:19

JoyceNan schreef:Nou heb de oplossing niet voor je... Nan was voorheen ook heel dik en ik kon rijden, longeren ed. wat ik wilde maar had echt geen nut. Viel niet tegen op de werken... dus moet stiekum wel lachen om 'meer beweging', want echt dat werkt niet altijd!

Nu ze wat ouder wordt, wordt ze gelukkig minder snel dik, ook hebben we een beter plekje waar t gras goed inde gaten wordt gehouden.

Het gaat ook niet om het 'meer beweging', maar hoe intensief.
Fjordy was ook moddervet, maar die was toch echt super afgetraind als ik hem in training had. Dan reed ik maar 4x per week ;).
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » ma 10 jun 2013, 14:30

die 15 km in de paddock p is natuurlijk appeltje eitje voor zr..

je hebt bewegen en bewegen. denk.dat.je je daar op verkijkt

aan het werk zetten.en.conditie trainen is toch wezenlijl anders dan in de wei lopen enbewegen
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 10 jun 2013, 14:48

Het is nu natuurlijk ook net de pechperiode qua groei van het gras, de groentjes zijn pas net geweest. Hoe hoog heb je het gras momenteel staan? Hier beginnen ze onderhand aan het halve meter werk en het begint al tegen bloei aan te hangen, dus feitelijk voor hun wel mooi spul. Ondertussen Bink verplicht drie keer per week aan de bak (half uur/drie kwartier rijden of voor de wagen, met meestal gemiddelde intensiteit) en kan m nu aardig in conditie houden. Vorig jaar heb ik m van ellende op stal gezet, omdat het toen te gortig ging. Had toen niet altijd de tijd qua arbeid. Hoop dat ik het nu met de strookbegrazing kan redden (scheelt ook dat we dan gras houden, anders gaan ze nu bunkeren en zitten ze straks zonder omdat de gemiddelde Fjord heel wat harder eet dan het gras groeit op de beperkte vierkante meter). Ze krijgen er nu om de 2 a 3 dagen een paar meter bij en daar moeten ze het 24/7 mee doen en na het rijden krijgt ie een kwartje brok voor de vitamines en mineralen.

Kortom, die arbeid doet het bij hem wel om het haalbaar te houden hem op de wei te hebben. Toen dat niet het geval was, zat er niks anders op dan zeer beperkte weidegang.

Advies? Trachten meer beweging en toch het hooi gemiddeld houden. Dan nog maar ietsje langer op de wei laten scharrelen ook al staat er niet zo heel veel meer, maar puur om tijd te rekken naar de hooitijd. Desnoods wat takken/boomstammen om tijd mee te verdoen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Dennis

Bericht door Dennis » ma 10 jun 2013, 15:28

Bij mij staat het gras ook ruim een halve meter hoog wat ook mooi tot bloei begint te komen, daar ben ik dan wel blij mee want ze hebben vooral strengeling gras. Als het groeizaam weer blijft heb ik tot laat in het jaar weer gras om strookbegrazing te doen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 10 jun 2013, 20:49

Ik denk ook dat beweging de enige echt oplossing is. Maar dan heb ik het wel over langzaam opbouwen naar 3 keer in de week een uur draven. En dan heb je over een jaar een slank paard. Geen korte termijn oplossing dat weet ik, maar minder ruwvoer geven is wat mij betreft zelfde een goede optie.

Mijn paarden krijgen nu 's avonds een stuk gras bij en s' morgens hooi. Verder hebben ze de hele dag wat te knabbelen op de wei, ze staan gewoon te wachten tot het groeit en bijten het dan af ;-)
Ze lopen in een paddockparadise, inderdaad lang niet alles in stap, maar alleen van in de wei staan en daarin lopen worden ze niet slank. Ik denk ook dat het echt aan de intensiteit van bewegen ligt. Dik zijn en blijven is toch teveel input en te weinig output.

Succes!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » wo 12 jun 2013, 19:24

Ik vind toch wel dat je veel hooi voert (voerde). Ik voer een baal hooi op aan 5 paarden en 2 geiten per dag. Dent dat ik met 3 paarden op een halve baal zou zitten.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 12 jun 2013, 20:42

Jeempie schreef:Ik vind toch wel dat je veel hooi voert (voerde). Ik voer een baal hooi op aan 5 paarden en 2 geiten per dag. Dent dat ik met 3 paarden op een halve baal zou zitten.
Staan ze daarnaast ook op de weide Ilonka of is dat het, die baal voor 5 paarden + 2 geiten per dag?
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Roosjuh

Bericht door Roosjuh » do 13 jun 2013, 07:52

Dat vraag ik me ook af want als ik het uit reken en ze staan niet op het gras, moeten die van mij een kleine baal per dag al zeker hebben!
:¨·.·¨:
`·. Yessie & Sylvy
Geboren op 9-7-2013
Jella!
Anouska

Bericht door Anouska » do 13 jun 2013, 10:08

Klopt Roos, als ik reken met een fjord van 500kg kom ik uit op 8,8kg hooi.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
Esther

Bericht door Esther » do 13 jun 2013, 14:45

Berekeningen kunnen een schattig geven, maar hecht daar zelf minder waarde aan, ik voer altijd op het oog, worden ze wat te dik dan krijgen ze minder, worden ze wat schraler krijgen ze wat meer.. Meestal wel in ruwvoer gerekend, want ik ben niet zo'n brokken voerder.
Tea kan qua voer veel meer hebben dan Jeskim, Jes werd al dik van lucht en die stond ook op rantsoen qua ruwvoer.. Ze kwam dan op een kale wei en kreeg wat arm hooi als dat mogelijk was. Jeskim had er echt last van als ze te dik was, die was veel gelukkiger met wat minder ruwvoer, maar met een beter lichaam! Bij Jeskim ging vet snel om het hart zitten en dan werd ze benauwd e.d. Heel akelig gezicht. Nu had Jeskim ook altijd last van eiwitten, dus die stond altijd op rantsoen qua gras.

Het liefst heb ik ze op onbeperkt op ruwvoer, maar er zijn grenzen.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Annemarie

Bericht door Annemarie » do 13 jun 2013, 17:33

Nou ik moet ze nu dus toch 24/7 buiten doen. DA was er voor Nisko want die heeft staartkriebels dit jaar. Halve staart ligt er al uit. Om de vicieuze schuurcirkel te doorbreken beter om ze nu buiten te zetten op klein stukje, want ja, ook nog te dik. Grrrrr. En meer beweging zit er voor Nis niet echt in. *zucht* Nisko wordt ook dik van de lucht.

Ik voer trouwens ook op het oog. Berekeningen doe ik ook niet aan. Ik voer per 3 dagen 1 pakje hooi aan 2 Fjorden, leek me niet overdreven veel.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Jilly

Bericht door Jilly » do 13 jun 2013, 17:43

Heb je geen stukje zand waar ze op kunnen Annemarie?
Kunnen ze wel buiten blijven, maar niet constant eten.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ingele

Bericht door Ingele » do 13 jun 2013, 20:22

Jeempie schreef:Ik vind toch wel dat je veel hooi voert (voerde). Ik voer een baal hooi op aan 5 paarden en 2 geiten per dag. Dent dat ik met 3 paarden op een halve baal zou zitten.
Hebben ze ook gras?

Buddy heeft onbeperkt ruwvoer, hij eet gemiddeld een baal per dag, soms meer, soms minder.
Hij heeft IR en heeft er eigenlijk nog nooit zo goed uitgezien.
Voorheen was hij veel zwaarder. (Ook voor zijn IR periode)

Verder krijgt hij alleen vitaminebrokjes.
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » vr 14 jun 2013, 12:02

Ik denk ook dat het te maken heeft met geen tot weinig beweging. Dani staat naast een veel te dikke Fjord, die per dag maar 1 kilo meer biks krijgt en de wei op gaat met een grasmasker. Dani beweegt elke dag minimaal een uur intensief, de andere Fjord wordt ook elke dag gereden, maar er wordt niet gewerkt aan uithoudingsvermogen, conditie en bespiering.
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 16 jun 2013, 17:27

Ingele schreef:
Hebben ze ook gras?

Buddy heeft onbeperkt ruwvoer, hij eet gemiddeld een baal per dag, soms meer, soms minder.
Hij heeft IR en heeft er eigenlijk nog nooit zo goed uitgezien.
Voorheen was hij veel zwaarder. (Ook voor zijn IR periode)

Verder krijgt hij alleen vitaminebrokjes.
Hemel, ik schrik echt van zo'n hoeveelheid. Mijn paarden staan met bovengenoemde hoeveelheid ook een uurtje of 4 per dag op het gras maar als dat veel gras is krijgen ze nog minder hooi. Deze hoeveelheid geldt eigenlijk in de winter als ze voor de gezelligheid nog 4 uurtjes op een (bevroren) wei komen.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Charret

Bericht door Charret » vr 28 jun 2013, 10:52

Pfff als ik Alies dat zou voeren kon ik haar rollen denk ik Ingele. Alies heeft de afgelopen 4 weken bijna niks gedaan, wel terug in krachtvoer gezet, en is gelijk tonnetje rond. Ik houd haar echt slank door echt goed te trainen. Dus we zijn weer begonnen, maar dat is hoe ik Lies op gewicht houdt.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » za 29 jun 2013, 07:02

Ik heb nog wel ff een vraag over graasmaskers , kunnen ze daar ook wel hooi mee eten? Raya moet nu toch ook echt aan geloven....
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Plaats reactie