Deel 5, de G-tjes gaan aan de slag met hun lijf!
Re: Deel 5, de G-tjes gaan aan de slag met hun lijf!
Ik zou het ook doen. Daar is meer vraag naar.
Het is toch lastig.
Het is toch lastig.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Ik dacht dat Gjendra opvolger moest worden Annemarie. Zijn de plannen veranderd?
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Voor Anka die ik nu heb had ik ook een Anka. Die kreeg ataxie en is al weer 5 jaar geleden geslacht. Daarna had ik zo veel moeite om het juiste paard te vinden dat ik de moed opgegeven had om er nog weer 1 te vinden die me paste. Omdat een veulen van Nisko me leuk leek heb ik haar laten dekken. En ja, Nisko was 2 maand drachtig en toen werd me Anka aangeboden. Schitterende Fjord met bewezen goede bewegingen en een ontzettend goed en lief karakter.
Ik heb besloten het eerst aan te zien toen. Kijken of Anka wat voor me was, wat voor veulen er uit Nisko zou komen. Tsja, Gjendra wel heel speciaal want Nisko heeft haar eruit gegooid waar ik bij stond. Als ik dit typ denk ik auw verkopen lukt me nooit. Verder is Gjendra erg mak en koel in het koppie.
Maar als ik even terug ga naar de realiteitsmodus.... Nisko is 20 en kan voor hetzelfde geld wel 30 worden, je weet het niet. Rijden gaat nog prima en ze lijkt goed in conditie. Anka ben ik nu M1+9 mee. Ja ooit ben je er mee uitgereden, maar ze is zo onwijs lief en mak en slechts 9 jaar oud nog, Als ik heel eerlijk ben zie ik mezelf gewoon geen 3 paarden rijden
. Komt bij dat alle kosten ook wel aantikken als je ze niet bij huis hebt. Nou kan ik het wel betalen maar dan denk ik wat als ik werkloos wordt oid. En ik heb nog een zus die Down Under woont waar ik wel eens heen wil.
Verkopen voelt fout maar is denk ik uiteindelijk wel beter. En dan is het wie van de drie...
Ik heb besloten het eerst aan te zien toen. Kijken of Anka wat voor me was, wat voor veulen er uit Nisko zou komen. Tsja, Gjendra wel heel speciaal want Nisko heeft haar eruit gegooid waar ik bij stond. Als ik dit typ denk ik auw verkopen lukt me nooit. Verder is Gjendra erg mak en koel in het koppie.
Maar als ik even terug ga naar de realiteitsmodus.... Nisko is 20 en kan voor hetzelfde geld wel 30 worden, je weet het niet. Rijden gaat nog prima en ze lijkt goed in conditie. Anka ben ik nu M1+9 mee. Ja ooit ben je er mee uitgereden, maar ze is zo onwijs lief en mak en slechts 9 jaar oud nog, Als ik heel eerlijk ben zie ik mezelf gewoon geen 3 paarden rijden

Verkopen voelt fout maar is denk ik uiteindelijk wel beter. En dan is het wie van de drie...
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Ik kan me wel voorstellen dat je haar verkoopt. Je kunt met Anka nog een hele tijd vooruit en mocht Nisko onverwachts weg vallen dan zou je altijd nog uit Anka een veulen fokken toch?
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Dat is wat ik dan zou proberen Dennis. Uit Anka zou ik heel graag ooit nog wel een veulen willen. Alles bij elkaar genomen denk ik dat het gewoon het eerlijkst is voor Gjendra een ander baasje te zoeken. Gelukkig dus geen haast bij en tot die tijd tuttel ik er zelf af en toe wat mee om
.
Goed trouwens dat Geke zo goed mee gaat naast de fiets. Leuke manier van beweging geven, maar ben jij nooit bang dat ze onverwachte bewegingen maken? Ik heb het zelfs met Nisko en Anka nooit gedurfd naast de fiets terwijl die goed mak zijn. Ik denk dan stel dat ze ineens wegspringen, lig ik daar onderuit met de fiets.

Goed trouwens dat Geke zo goed mee gaat naast de fiets. Leuke manier van beweging geven, maar ben jij nooit bang dat ze onverwachte bewegingen maken? Ik heb het zelfs met Nisko en Anka nooit gedurfd naast de fiets terwijl die goed mak zijn. Ik denk dan stel dat ze ineens wegspringen, lig ik daar onderuit met de fiets.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Ik vind het ergens ook wel spannend langs de fiets maar ze kan op die manier wel lekker wat energie kwijt
. Het heeft risico's, die heb ik al eens ervaren. Ik fietste veel met de nrps merrie van 1.47 van mijn nichtje. Een keer schrok ze en sprong ze dus letterlijk achterop de bagage drager. Gelukkig had de pony niets, ik was nog heel behalve de fiets
wiel was helemaal krom en het was ook nog eens de fiets van mijn moeder hihi

Ik ind het ook helemaal niks, fietsen met je paard
(zeker niet met een jong dier. al zijn ze nog zo braaf)
Er kan altijd iets onverwachts gebeuren(hoeft niet aan jezelf te liggen), bv een loslopende hond of een opvliegende vogel of een vrachtauto en je hebt gewoon niks te vertellen.
ik heb er meerdere mee zien aan de kletter gaan, nee hoeft voor mij niet.
Al ze hun energie kwijt moeten dan maar aan de longeerlijn.
ik denk dat Guus vandaag maar eens aan de longeerlijn gaat, wordt toch eens tijd dat hij wat gaat doen met zijn dikke kont.
Ik denk wel dat ik de bak wat ga verkleinen zodat , als hij het op zijn heupen krijgt , mij niet door de hele bak heen trekt.
Eerst even fysio-en en dan maar eens kijken.
(en wakker zien te worden)

Er kan altijd iets onverwachts gebeuren(hoeft niet aan jezelf te liggen), bv een loslopende hond of een opvliegende vogel of een vrachtauto en je hebt gewoon niks te vertellen.
ik heb er meerdere mee zien aan de kletter gaan, nee hoeft voor mij niet.
Al ze hun energie kwijt moeten dan maar aan de longeerlijn.
ik denk dat Guus vandaag maar eens aan de longeerlijn gaat, wordt toch eens tijd dat hij wat gaat doen met zijn dikke kont.
Ik denk wel dat ik de bak wat ga verkleinen zodat , als hij het op zijn heupen krijgt , mij niet door de hele bak heen trekt.
Eerst even fysio-en en dan maar eens kijken.

Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Wat gaaf dat het gelukt is en goed gegaan is Dennis!
Het lijkt me een super lastige situatie Annemarie maar ik denk inderdaad dat ik hoe lastig ook.. dezelfde keuze had gemaakt als jij en een ander baasje had gezocht voor Gjendra. Er komt vast een fijne plek voor haar voorbij
.
Ik zit een beetje in twijfel. Er komt wekelijks een meisje/ jong vrouw langs bij mijn vriendin die haar pony rijdt en voor zover dat lukt met 1x in de week wat doortraint. Zij heeft aangegeven ook wel met Moor te willen beginnen en haar dan wekelijks mee te pakken. Een eerste instantie op de grond en dan over een tijdje 3x per week om haar in de beginselen van het rijden te leren. Ze vraagt voor bezig zijn met twee paarden 45 euro dus dan zou ze 22,50 per keer (en 30 als ze alleen voor Moor komt) rustig beleerd worden. Ik had het een tijdje terug ook aan Amber gevraagd, het gaat mij om de basis dus wat stuur, stap, draf en galop, maar dan zou Moor moeten verkassen naar een stalling bij Amber in de buurt. Als dit vrouwtje het doet kan het gewoon in haar in eigen omgeving. Ik denk dat, dat voor Moor ook wel fijn is. Ik wil dat ze de beginselen leert en dan kan ze vervolgens volgend jaar weer niksen voor ik er zelf een keer op zal klimmen.
[edit] maar als je erop zit of er naast loopt is dat toch precies hetzelfde claudia? Als een paard weg wil gaat ie weg en ook als je er naast loopt kan een paard bovenop je springen uit angst. Een fiets heb je ook zo aan de kant gegooid. Je moet alleen wel zorgen dat je zonder moeite je beide voeten op de grond kan zetten.
Het lijkt me een super lastige situatie Annemarie maar ik denk inderdaad dat ik hoe lastig ook.. dezelfde keuze had gemaakt als jij en een ander baasje had gezocht voor Gjendra. Er komt vast een fijne plek voor haar voorbij

Ik zit een beetje in twijfel. Er komt wekelijks een meisje/ jong vrouw langs bij mijn vriendin die haar pony rijdt en voor zover dat lukt met 1x in de week wat doortraint. Zij heeft aangegeven ook wel met Moor te willen beginnen en haar dan wekelijks mee te pakken. Een eerste instantie op de grond en dan over een tijdje 3x per week om haar in de beginselen van het rijden te leren. Ze vraagt voor bezig zijn met twee paarden 45 euro dus dan zou ze 22,50 per keer (en 30 als ze alleen voor Moor komt) rustig beleerd worden. Ik had het een tijdje terug ook aan Amber gevraagd, het gaat mij om de basis dus wat stuur, stap, draf en galop, maar dan zou Moor moeten verkassen naar een stalling bij Amber in de buurt. Als dit vrouwtje het doet kan het gewoon in haar in eigen omgeving. Ik denk dat, dat voor Moor ook wel fijn is. Ik wil dat ze de beginselen leert en dan kan ze vervolgens volgend jaar weer niksen voor ik er zelf een keer op zal klimmen.
[edit] maar als je erop zit of er naast loopt is dat toch precies hetzelfde claudia? Als een paard weg wil gaat ie weg en ook als je er naast loopt kan een paard bovenop je springen uit angst. Een fiets heb je ook zo aan de kant gegooid. Je moet alleen wel zorgen dat je zonder moeite je beide voeten op de grond kan zetten.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

Nu is Geke wel erg braaf in het verkeer, grote tractoren met flinke bulkwagens erachter doen haar niets, een groep van 30 wielrenners die haar inhalen doet haar ook niets. Ze heeft alleen op een plekje altijd even een paar lastige momenten van druk zijn, en springerig worden. Ik ben me zeker wel bewust van de risico's, maar die zijn er natuurlijk ook als ik er langs loop. Ook dan kan ze in mijn nek springen mocht ze ergens van schrikken. De wegen die ik neem zijn wel heel overzichtelijk en rustig. Verkeer kan ik al zo ver van te voren aan zien komen dat ik alle tijdgebrek om af te stappen mocht ik het niet vertrouwen. Geen sloten waar eenden ineens uit op vliegen.
Klinkt wel fijn Marijke als Moor zo rustig beleerd kan worden. Is je vriendin er dan telkens bij als dat meisje komt? Dat zou ik dan wel weer fijn vinden
Klinkt wel fijn Marijke als Moor zo rustig beleerd kan worden. Is je vriendin er dan telkens bij als dat meisje komt? Dat zou ik dan wel weer fijn vinden
Dat is ideaal Marijke! Ik vind het wel prijzig... Maar ik vraag zelf niks, daardoor denk ik haha. Helaas heb ik natuurlijk mijn eigen stukje weiland niet meer. Dat had ideaal geweest!

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Op zich vind ik het niet zo'n probleem als ze dan op een pensionstal moet staan hoor, maar ze is hier natuurlijk wel thuis. Alleen wil ik haar pas wegbrengen als ik zelf een stal naar mijn zin heb gevonden hier in de buurt (die heb ik al wel maar die heeft geen plek, dus dat is afwachten). Zodat ze als ze naar Amber zou zou gaan daarna door kan naar haar nieuwe thuis. Maar daar ben ik dan misschien zelf ook wel weer een meut in.. Ik weet dat dit meisje het keurig doet hoor, en Marieke is er inderdaad altijd bij anders komt ze het erf niet op. Ik vind het wel lastig want van Amber weet ik gewoon dat die het zo doet zoals ik het zelf prettig vind, no nonense maar wel eerlijk richting het paard. De kosten vallen natuurlijk wel mee. Ik ben nu immers maar 50 euro per maand kwijt aan Moor incl krachtvoer/ stro/ ontwormen/ hooi. Dat is het voordeel als het hooi van eigen land komt en er deals gesloten worden voor ruil hooi en stro
. En de prijs die ze vraagt had zat hoger kunnen zijn ...Maar als het maanden gaat duren...Belangrijker dan de centjes vind ik dat het voor Moor ook prettig gaat verlopen. Ik moet immers toch jaren vooruit met die paardje als me dat gegund is.

Morgan!! 

Wat leuk Dennis dat je met je dames gefietst hebt!!
Ik vind het wel fijn, het fietsen. Juist lang rechtuit, lekker buiten is zo leerzaam en fijn voor ze.
Maar moet zeggen... er gaat niets boven Wente mee als handpaard hoor! Dát is echt nog veel idealer dan fietsen
Annemarie, lastig om die keuze te maken. Misschien rustig aankijken of er iemand op je pad komt?
Toen ik Wente zocht zocht ik juist een groene pony, die wel in handen geweest was maar niet onder het zadel. Ik kreeg veel aanbod van driejarig die óf nog nooit een mens hadden gezien van dichtbij, maar ook heel veel driejarigen, of soms nog niet eens drie, die al vanalles konden en deden onder het zadel. Zelf wilde ik dat persé niet.
Maar ja, dat ben ik natuurlijk, kan best dat ik helemaal niet representatief ben voor 'de markt'
Marijke, ook allemaal keuzes! Ik zou ook een voorkeur hebben dat ze op de eigen plek kunnen blijven staan, maar je moet inerdaad wel, vooral, écht heel veel vertrouwen in iemand hebben. Maar goed, ik geef direct toe dat ik een enorme pieperd ben als het op de pony's aankomt, ik geef ze echt niet graag uit handen
Prijs vind ik overigens wel meevallen, moet wel zeggen dat ik pensionstal- en privélesprijzen gewend ben.
Ik heb vandaag weer les gehad met Wente, ging weer super! Vandaag veel coördinatie- en denkspelletjes gedaan, dan zie je echt kwartjes vallen, zo leuk! Ze is echt in zo'n korte tijd zo ontzettend makkelijk geworden. Soms zou je haast vergeten dat ze pas drie is.

Ik vind het wel fijn, het fietsen. Juist lang rechtuit, lekker buiten is zo leerzaam en fijn voor ze.
Maar moet zeggen... er gaat niets boven Wente mee als handpaard hoor! Dát is echt nog veel idealer dan fietsen

Annemarie, lastig om die keuze te maken. Misschien rustig aankijken of er iemand op je pad komt?
Toen ik Wente zocht zocht ik juist een groene pony, die wel in handen geweest was maar niet onder het zadel. Ik kreeg veel aanbod van driejarig die óf nog nooit een mens hadden gezien van dichtbij, maar ook heel veel driejarigen, of soms nog niet eens drie, die al vanalles konden en deden onder het zadel. Zelf wilde ik dat persé niet.
Maar ja, dat ben ik natuurlijk, kan best dat ik helemaal niet representatief ben voor 'de markt'

Marijke, ook allemaal keuzes! Ik zou ook een voorkeur hebben dat ze op de eigen plek kunnen blijven staan, maar je moet inerdaad wel, vooral, écht heel veel vertrouwen in iemand hebben. Maar goed, ik geef direct toe dat ik een enorme pieperd ben als het op de pony's aankomt, ik geef ze echt niet graag uit handen

Prijs vind ik overigens wel meevallen, moet wel zeggen dat ik pensionstal- en privélesprijzen gewend ben.
Ik heb vandaag weer les gehad met Wente, ging weer super! Vandaag veel coördinatie- en denkspelletjes gedaan, dan zie je echt kwartjes vallen, zo leuk! Ze is echt in zo'n korte tijd zo ontzettend makkelijk geworden. Soms zou je haast vergeten dat ze pas drie is.
Ik wil het altijd nog doen hoor Marijke,
maar snap heel goed dat je ervoor kiest haar misschien daar te laten. Denk er maar over na, ze is nog jong zat 
Ik vond dit filmpje haha...
http://m.youtube.com/watch?feature=plpp&v=-WraTzqy95w

Ik vond dit filmpje haha...
http://m.youtube.com/watch?feature=plpp&v=-WraTzqy95w

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Grote dag vandaag! Geke is 3 geworden 

gefeliciteerd! Guus is zaterdag 3 geworden!
Blue Shadow (IncoxYerxes)
D-Gaefur (DrafurxInco)
D-Gaefur (DrafurxInco)
Jij ook gefeliciteerd met Guus dan Daphne!
Vandaag het longeren en lange teugelwerk afgesloten met de leidsels vast aan het bit. Beetje ontwennig vond ze het maar op sommige stukken was ze mooi ontspannen, rustig op het bit knabbelen. Baasje was weer tevreden
Vandaag het longeren en lange teugelwerk afgesloten met de leidsels vast aan het bit. Beetje ontwennig vond ze het maar op sommige stukken was ze mooi ontspannen, rustig op het bit knabbelen. Baasje was weer tevreden

Vandaag na een half uurtje longeren een wandeling van bijna 1,5 uur gemaakt
lekker ontspannen wandelen en weer wat nieuwe zandpaden ontdekt
. Genoeg ruimte in de omgeving om kilometers te maken 

Hiep hiep hoera voor de jarigen, welkom in de driejarigenclub!
Hier lekker aan't spelen en dingen doen met Wente. Ze groeit goed, krijgt nu wat meer body. Haar kippennekje wordt ook meer een fijne ponynek, fijn om te zien. Kan nog steeds haar ribben makkelijk voelen, en omdat ik haar vanaf nu 2x per week mee wil nemen als handpaard blijft haar voer ook gewoon hetzelfde.
Hier een link naar een blogpost van de week, met filmpje
http://veluweponies.blogspot.nl/2013/05/opruimen.html

Hier lekker aan't spelen en dingen doen met Wente. Ze groeit goed, krijgt nu wat meer body. Haar kippennekje wordt ook meer een fijne ponynek, fijn om te zien. Kan nog steeds haar ribben makkelijk voelen, en omdat ik haar vanaf nu 2x per week mee wil nemen als handpaard blijft haar voer ook gewoon hetzelfde.
Hier een link naar een blogpost van de week, met filmpje

http://veluweponies.blogspot.nl/2013/05/opruimen.html
Ooh, het is zover. Wente is hengstig.
Ze stond vandaag heel hard naar mij te hinniken toen ik haar riep, en vervolgens bleef ze staan om haar billen te draaien naar alle haflingerruinen. Ter vergelijking: normaal hinnikt ze en komt ze superhard aanrennen.
Ik had al een vermoeden, maar nog niet zeker, toen stalgenootje was zo lief me vandaag op de hoogte te stellen wie er allemaal al pogingen had gedaan op haar te klimmen.
Mooi is dat, ga ik nog niet rijden om haar rug te ontlasten, hoor je vervolgens dat ze meerdere keren per een tientonner (nouja, een heule stevige, grote haf) op haar rug laat. Nou ja.
Gelukkig bakt hij er niet veel van, het schijnt meer van hoefjes erop en dan klungelen te zijn.
Vandaag was ze hier en daar wat geschaafd, manen in de klit, maar qua gedrag gewoon heel lief en braaf, dus verder geen probleem. Wel even wennen hoor, weer een merrie
Ze stond vandaag heel hard naar mij te hinniken toen ik haar riep, en vervolgens bleef ze staan om haar billen te draaien naar alle haflingerruinen. Ter vergelijking: normaal hinnikt ze en komt ze superhard aanrennen.
Ik had al een vermoeden, maar nog niet zeker, toen stalgenootje was zo lief me vandaag op de hoogte te stellen wie er allemaal al pogingen had gedaan op haar te klimmen.

Mooi is dat, ga ik nog niet rijden om haar rug te ontlasten, hoor je vervolgens dat ze meerdere keren per een tientonner (nouja, een heule stevige, grote haf) op haar rug laat. Nou ja.

Vandaag was ze hier en daar wat geschaafd, manen in de klit, maar qua gedrag gewoon heel lief en braaf, dus verder geen probleem. Wel even wennen hoor, weer een merrie

Arme Wente! ze is gewoon alvast aan het droog oefenen 
Geke was weer op en top braaf tijdens het longeren
Telkens tijdens het van hand veranderen haar een paar pasjes achterwaarts laten gaan en als afsluiter de longeerlijn aan het bit bevestigd en zo nog wat rondjes gestapt.
Ik doe eigenlijk alles wel op mijn gevoel, kijk naar Geke wanneer we weer een stapje verder kunnen. Nu las ik gisteren een beetje over grondwerk en van daaruit de stap naar longeren. Wel grappig om dan te lezen dat die manier van werken wel overeenkomt met mijn gevoel

Geke was weer op en top braaf tijdens het longeren

Ik doe eigenlijk alles wel op mijn gevoel, kijk naar Geke wanneer we weer een stapje verder kunnen. Nu las ik gisteren een beetje over grondwerk en van daaruit de stap naar longeren. Wel grappig om dan te lezen dat die manier van werken wel overeenkomt met mijn gevoel