De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
nancy imka

Re: De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7

Bericht door nancy imka » di 07 mei 2013, 11:10

Tuurlijk komt het goed! Maar het is lastig als je soms zelf nog wat onzeker bent over het een of ander. Maar ja het komt zeker goed daar ben ik van overtuigd.

Yvanka mooie pics had ze op FB al voorbij zien komen. Echt heel gaaf! We waren van de week op de langervelderslag dan denk je toch wel weer even aan de eerste wandeling die we maakte met onze baby Etjes hihi

Fijn dat het goed gaat met Jalenka, alleen idd wel jammer als je zus nu ineens intresse zou krijgen nu ze een beetje alle knopjes kent.

Gelukkig dat hij dan niet een van die twee ziekte's heeft. Maar goed het moet toch wel ergens vandaan komen die jeuk. Is het erg dat hij niet zweet?

Gisteravond nog even lekker gaan mennen met Emy, even een miscomunicatie omdat ik zelf even twijfel had over welke kant ik op wilde en een keer wilde z niet lopen en waarom :? Maar verder was ze weer braaf +:)+ Super baby poownie, al kunnen we tegenwoordig het baby er wel af halen haha. Eind Juli al weer 5 jaar...
En ik heb een gareel gekocht voor Emy, geen noors maar ik wil het al zo lang... Hopelijk past hij!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
froukje91

Bericht door froukje91 » di 07 mei 2013, 18:36

Gelukkig heeft Evian die ziektes dan niet. Hopen dat er iets uit komt waar goed wat aan te doen is.

Leuk zo'n gareel voor Emy vind ik ook altijd erg mooi maar helaas ook erg duur :=

Ellen heeft vandaag bewezen dat ze echt super verkeersmak is. Was echt trots op haar. In het begin waren we naar een brugegetje gereden die kapot bleek dus moesten we draaien en door naar een ander bruggetje. Daar lag een zo'n grote metalen plaat op die toch wel heel spannend was, dus is mijn vriendin er voor gaan lopen en was het toch niet meer zo spannend.
We waren een eindje aan het rijden en toen kwamen we een vrachtwagen tegen, reageerde ze helemaal niet op. Later zijn we door Balkbrug gekomen waar heel veel auto's allemaal 50 reden. Er kwam zelfs nog een vrachtwagen dichtbij langs maakte allemaal niet uit. Ellen ging wel een beetje harder draven omdat ze erachteraan wilde. Toen bij de stoplichten sprongen ze net op rood voor ons. Dus rustig naar voren gestapt sprongen ze gelukkig alweer op groen dus konden in een keer door. Daarna nog een poosje lekker rustig gestapt en weer naar huis gegaan.
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » di 07 mei 2013, 19:50

Wat gaat het allemaal goed met jullie E'tjes!!

Mooie foto's op het strand hoor!!! ik wil er ook wel meer zien!!

Gelukkig Yvette, dat bij Evian in ieder geval niet die 2 ziektes waren.

Wij zijn vandaag bij de DA geweest met Evita om te laten scannen of ze drachtig is. Maar zo te zien niet.... Dus staat ze weer bij vd Aa. Bijrijdster maar meteen ge-appt, dat die morgen niet ver van huis hoeft. Die kan haar nu weer meer rijden, zeker nu er een binnenbak is! Hopelijk kan ze dan eind juni mee naar de bossen. Dat moet toch wel lukken?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Sharyn

Bericht door Sharyn » di 07 mei 2013, 20:28

Vandaag is Eachann vijf jaar geworden *o/*
Het gaat ontzettend goed met ons. We rijden de laatste tijd veel buiten en donderdag gaan we weer lekker naar het bos.
Afbeelding
Daphne!

Bericht door Daphne! » di 07 mei 2013, 21:15

*o/* *o/* *o/* Gefeliciteerd met de mooie jarige Eachann. Dikke knuffel voor hem :+:
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
Esther

Bericht door Esther » wo 08 mei 2013, 08:58

Leuke foto!
Fijn dat jullie zo'n plezier hebben.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gwenny

Bericht door Gwenny » wo 08 mei 2013, 11:19

Superleuk om jullie verhalen te lezen!

Na lange tijd stilte en wat vragen over hoe het nu met Eran gaat post ik hier een korte update. Hij is inmiddels vijf en ik heb hem ruim anderhalf jaar.

Hij is een paar keer uit het niets (geen veranderingen qua voer, geen gras oid) hoefbevangen geraakt en heeft nog steeds last van zijn voeten. De laatste aanval is nog gaande en hebben wij met medicijnen behandeld. Het kan zijn dat hij door zijn ziektegeschiedenis iets chhronisch heeft ontwikkeld (of al had en dat het nu langzaam duidelijk wordt) waardoor hij zichzelf als het ware vergitfigd en daardoor bevangen raakt. Zodra het beter met hem gaat moet ik met hem naar de kliniek en gaan we een kreupelheidsonderzoek doen. Hij is steeds slechter gaan lopen en we willen weten of het hoefbeen niet toch gekanteld is. En hoe het met de conditie van de gewrichten en pezen is. Hij stond heel erg week toen hij van mij werd en het kan zijn dat daardoor de pezen een klap hebben gehad. Verder kan er ook met de gewrichten iets loos zijn door zijn ziekte en medicijnen die hij heeft gehad.

Daarnaast wordt er een uitgebreid bloedonderzoek gedaan, vooral een intern onderzoek naar stofwisselingsproblemen en gaan we met de uitkomsten van deze onderzoeken weer een stevig overleg voeren over wat we gaan doen, hoe we het gaan doen, maar ook of we wel doorgaan.

De terugvallen die hij krijgt (zowel koliek als longproblemen als hoefbevangenheid) komt hij wel steeds makkelijker te boven met steeds minder medisch ingrijpen. Dit geeft toch wel aan dat hij sterker wordt en zijn lichaam in staat is om te herstellen.

Ondanks alles blijft hij zijn vrolijke zelfje en bokt en rent er lustig op los zelfs al is hij kreupel en valt bijna op zijn snuffert als hij wat onhandig springt. Dit vrolijke gedrag is pas van de laatste maanden en geeft ook wel aan dat hij zich beter voelt en gewoon graag leeft en bij ons is. We geven hem ook alle liefde die we kunnen geven. We trainen hem lichtjes en zorgen ervoor dat hij vaak lekker wordt geborsteld, mag rollen en lekker met paarden mag spelen.

Hij hoeft van mij helemaal niets en mag lekker paard zijn en aan zijn herstel werken. We houden in de gaten dat hij niet lijdt en lol in zijn leven blijft houden. Tot nu toe is dat het geval en mag hij met steun van ons voor zijn herstel gaan.

Het is gaaf om te merken dat zoveel mensen achter ons staan en Eran een fijn leven gunnen. Allemaal zien ze zijn wil en levenslust en steunen ons zo veel mogelijk.
Daarnaast is iedere dag dat ik naar hem toe kan (ik ben zelf steeds zieker geworden) als een feestje en geniet ik volop.

Ik heb geen idee hoe ik een foto kan uploaden, anders had ik dat even gedaan.

Als alle onderzoeken achter de rug zijn en zal ik het plan van aanpak nog hier updaten en daarna blijf ik weer stil. Als je meer wil weten kan je altijd een PB sturen.
Ik heb geen behoefte aan negatieve commentaren. Drie dierenartsen zijn met hart en ziel, verstand en gevoel bezig en we houden scherp in de gaten dat we niet te ver gaan. En oordeel niet over iets waar je geen weet van hebt. De vorige frontale aanval hier leeft nog bij mij en ik heb geen behoefte aan een herhaling hiervan.
Laatst gewijzigd door Gwenny op wo 08 mei 2013, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Sharyn

Bericht door Sharyn » wo 08 mei 2013, 11:33

Wat verschrikkelijk naar, Gwenny. Ik hoop dat hij snel opknapt en dat je antwoorden van de dierenartsen krijgt, zodat er aan een goed herstel gewerkt kan worden.
Elvis

Bericht door Elvis » wo 08 mei 2013, 17:00

Leuk om eachann weer eens te zien! Gefeliciteerd!

Mijn vijfjarige heeft gister weer een heerlijk rondje door het dorp gelopen met de kar! Toppertje ,netjes stilstaan voor verkeer,super draven en vooral rustig relaxed stappen! Ik ben zo blij met hem :))

Jammer van evita suzanne,nieuwe poging dus weer!
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » do 09 mei 2013, 19:03

Gefeliciteerd met de E'tjes inderdaad, bijna iedereen zal inmiddels vijf zijn geworden of de komende maand vijf worden :)

Gwenny, goed dat hij met herhaling bloedonderzoek krijgt, wordt er gedacht aan bijvoorbeeld Cushing? Gezien de plotselinge aanvallen van hoefbevangenheid zonder duidelijke oorzaak? Dit schijnt niet altijd direct in het bloedbeeld te zien te zijn, maar wel na verloop van tijd (ernst van de tumor).

Gisteren is mijn zusje blijven slapen en natuurlijk mocht een bezoek aan de paarden niet ontbreken.
Zo heeft ze ook even op Evian gestapt en gedraafd, hij was sukkelig braaf met haar op zijn rug 8-) en zij heeft enorm genoten. Ze kan niet wachten tot de volgende logeerpartij :))
Afbeelding
Gwenny

Bericht door Gwenny » do 09 mei 2013, 23:21

Cushing is onwaarschijnlijk omdat alle andere symptomen ontbreken, maar het wordt een uitgebreid onderzoek en natuurlijk een uitgebreid onderzoek van de benen in eerste instantie.
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 10 mei 2013, 20:01

Lastig als je paardje steeds maar ziek is zonder de oorzaak te weten. En dan ook nog eens zo'n jong dier... Hopelijk kan hij nog heel lang gelukkig en pijnvrij (voor zo ver mogelijk) blijven leven. Wat mankeer jij dan? En had Eran niet op een ijzertje gemoeten om het kantelen van het hoefbeen tegen te gaan? Ik weet dat de hoefsmid altijd tegen mij zegt als je hoefbevangenheid vermoed gelijk bellen in de eerste 24uur kun je met tegendruk proberen het kantelen tegen te gaan... En ik weet dat Imka geen stap meer zet als je haar haar ijzers afhaalt. Maar met een ijzertje gaat alles prima!

Het blijft zo enorm trekken om een gareel tuig te hebben. Ik vind het zo mooi! Ik heb er dus een aangeschaft voor Emy, en hij staat prachtig. Tenminste dat vind ik zelf :D
Nou is hij helaas te klein voor haar, maar ik moest en zou foto's hebben ervan. Dan kan ik er toch af en toe even naar kijken.

Afbeelding :~
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Eros

Bericht door Eros » vr 10 mei 2013, 20:53

Yvette_Minouk schreef:Wat een mooie foto's op het strand! Kom maar op met de rest :)
Hierbij de rest van de foto's :D
http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=48752

@ Nancy: Mooi tuig, op een super knappe pony!
@ Yvette: Wat een brave Evian zeg!
@ Sharyn: gefeliciteerd!
Eros: Topas x Polly (v Halstor)

Afbeelding
Gwenny

Bericht door Gwenny » za 11 mei 2013, 00:05

Eran is al vanaf dat ik hem heb ziek (zie eerdere berichten en vraag anders PB wat je wil weten). Hij staat vanaf dat wij hem hebben op speciaal orthopedisch beslag omdat hij enorme last van zijn voeten had.

Na de tweede aanval van hoefbevangenheid zijn de ijzers eraf gedaan omdat hij steeds korter en krabbeliger ging lopen. Hij rolde niet meer goed af. Toen de ijzers af waren liep hij iets beter tot hij weer hoefbevangen werd. Toen hij al op speciaal beslag stond is zijn beenstand veranderd. Dat kan door een groeispurt komen maar ook door acute bevangenheid.

Inmiddels loopt hij weer iets beter, maar dat komt ook doordat hij op de pijnstillers, antistollingsmiddel en vaatverwijders stond om de circulatie in de hoeven goed te krijgen en te houden. We houden hem tot we naar de kliniek gaan scherp in de gaten en zijn de medicatie gestopt omdat het weer beter ging. We willen liever niet dat hij medicijnen heeft gehad als we het kreupelheidsonderzoek gaan doen en bloed af gaan nemen.

Woensdag wordt het echt spannend. Er worden knopen doorgehakt en volgens mijn dierenarts moet ik wel rekening houden met dat het foute boel kan zijn.

Gisteren mocht hij even op het gras genieten. En wat genoot hij en wat was hij gelukkig! Geweldig om te zien. We bouwen de weidegang met 15 minuten per week op, verdeeld over iedere 2 dagen 5 minuten langer, om hem rustig te laten wennen aan het gras.

Wat een toffe foto's van het gareeltuig! Hopelijk vind je snel een mooie die past.
Keandra

Bericht door Keandra » za 11 mei 2013, 07:42

Veel sterkte gewenst voor Eran op woensdag.
Hoop dat het nog meevalt zijn onderzoek, je hebt samen al genoeg meegemaakt.

Leuke foto's trouwens van Eros.

Leuk een gareel, heb ik ook al eens naar gekeken, maar we zagen dat niet zitten (kostprijsje).

Hier gaat de les vandaag niet door, 1 het regent, 2 leslie gaat vandaag helpen om mijn zus haar laatste gerief te verhuizen. Dus dan moet ik thuis blijven voor de kids.
Jammer maar heb een berichtje gestuurd om dan indien mogelijk volgend weekend 2 keer te lessen.

Verder staan ze nog onder strookbegrazing op de weide, dagelijks verzetten we 2 paaltjes en krijgen ze ongeveer een baaltje aan hooi (maar dan gras).
Ze staan super in hun vel, blinken enorm en genieten van het mooie leven. *o/*
nancy imka

Bericht door nancy imka » za 11 mei 2013, 18:24

Spannend dus! Ik zit ook in grote twijfels. Imka is gronische bevangen, heeft momenteel een erg dikke nek (verder op haar lichaam niet te vet) zowel de hoefsmid als dierenarts hebben gezegt dat ik er zeker rekening mee moet houden dat dit haar laatste zomer zal zijn. Dat ze lichamelijk gewoon op is... Bij de gedachte alleen al ga ik kapot als ik denk dat ik straks een beslissing moet gaan maken. Ik wil haar niks meer ontnemen, wil haar gewoon lekker haar plezier gunnen op het weiland maar ja je wil haar ook niet expres bevangen laten raken. Maar goed om haar de laatste maanden nou alleen in de paddock of met zo'n rot masker om te laten lopen vind ik ook weer zo wat... Dup dup dup
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Elvis

Bericht door Elvis » zo 12 mei 2013, 12:17

Masker krijgt ze niet om hoor nanc ..we zoeken wel een oplossing :-)
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 12 mei 2013, 20:16

Evita had het gisteren super braaf gedaan onder het zadel!! Ik ben trots op haar!!! Ze staat nu bij de hengstenhouder, omdat ze gedekt moet worden. En daar vindt ze het erg spannend, hoort en ruikt veel, ziet alleen wat minder. Onze stallen zijn open en kunnen ze elkaar aan. Daar zijn alle stallen dicht, dus ziet ze veel minder. Ze is daar errug alert O:).

Gelongeerd in de longeercirkel, die dus ook helemaal dicht is. Ze kan er net over heen kijken. Ging lekker aan het sjouwen, maar doordat het ging regenen, er maar weer uit. Toen zadel erop, longeerlijn er aan en Lisa erop. Evita deed het super. Ik moest helaas eerder weg, maar mijn taak werd overgenomen door een vriendin. Kreeg later appje, dat ze los hadden gestapt en gedraafd, dat ze zich goed liet sturen, terug liet pakken enz!! Hartstikke braaf dus!!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Gwenny

Bericht door Gwenny » wo 15 mei 2013, 16:00

Eran was niet kreupel genoeg voor een kreupelheidsonderzoek. Hoogstwaarschijnlijk raakt hij dus kreupel door de hoefbevangenheid. Om te zien of het hoefbeen is gekanteld zijn er foto's gemaakt. Dit is of net wel of net niet het geval. Wel is op de foto's heel duidelijk te zien dat Eran een superdonne zool heeft (1-2 millimeter maximaal) en een hele dunne hoefwand. Ook zit er vocht in het hoefgewricht en kroongewricht wat ofwel kan komen door iets chronische bevangenheid en/of door de veranderde stand van zijn hoeven met irritatie in het gewricht tot gevolg. Hierom staat Eran nu op speciaal orthopedisch verend beslag om de hoeven (en zijn benen) te ontasten. Hij moet er pijn aan hebben gehad en verklaart waarschijnlijk waarom hij kort en krabbelig liep. Dit nieuwe beslag moet ervoor zorgen dat hij weer de ruime gangen krijgt die ik van hem gewend ben van toen hij een jong veulen en jaarling was.
Er is bloed geprikt en getest op een aantal dingen om hopelijk duidelijk te krijgen wat bij hem de hoefbevangenheid veroorzaakt. Maandag weet ik de uitslagen waarschijnlijk pas. Wordt dus vervolgd!
Keandra

Bericht door Keandra » wo 15 mei 2013, 16:47

Wij duimen voor Eran.
Want op zich zou dat aangepast beslag wel veel kunnen betekenen voor hem.
+:)+
Plaats reactie