Brok of niet?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Freek

Re: Brok of niet?

Bericht door Freek » do 25 apr 2013, 22:53

freek heeft elke dag een bak vol met hooi die hij samen moet delen met zijn maatje voor de hele dag op de wei en als ik hem heb gereden krijgt hij van mij nog ongeveer 1 kilo (basis)brok met zonnebloemolie en wat knoflook snoepjes en geef hem af en toe een keer een paar wortels of appels. alleen ik moet nog van zijn hangende (hooi) buikje af verder ziet hij er goed uit en ik rij hem ongeveer 2 a 3 per week.
de knapste fjorden heb ik dadelijk op stal :P hou super veel van mijn knapperds! love them 4-ever :L)
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » vr 26 apr 2013, 06:17

bink krijgt savonds hooi. Een halfe pavo koek en de grasjes die nu weer groeien. En hij heeft energie te over. Doet het er prima op. Eigenlijk maar heel weinig
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Jilly

Bericht door Jilly » vr 26 apr 2013, 08:14

Clovis schreef:Clovis moet wel hard aan het werk. want anders kan hij weer last van zijn knie krijgen.
en ik weet niet waarom hij sloom reageert
Gezien de reactie op de prestatiebrok moet hij blijkbaar toch niet hard genoeg werken om weg te weten met zijn energie.
Kan je even het werkschema hier zetten? Hoe vaak, hoe lang en wat doe je precies?
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
sunhild

Bericht door sunhild » vr 26 apr 2013, 16:43

Je heb ook gewoon paarden die weten niet hoe ze met die energie moeten omgaan. Die van mij word ook een extreme bom van brok. En nu zonder brok kan hij nog af en toe bommetje zijn, maar dan is de partij voordroog een stuk rijker.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
Clovis

Bericht door Clovis » za 27 apr 2013, 13:08

Jilly schreef:
Clovis schreef:Clovis moet wel hard aan het werk. want anders kan hij weer last van zijn knie krijgen.
en ik weet niet waarom hij sloom reageert
Gezien de reactie op de prestatiebrok moet hij blijkbaar toch niet hard genoeg werken om weg te weten met zijn energie.
Kan je even het werkschema hier zetten? Hoe vaak, hoe lang en wat doe je precies?
Ik rij clovis 6 dagen in de week (of ik moet een x een dag niet kunnen
en rij minstens een uur.
ligt eraan waar ik zin heb.
soms spring ik met hem of moet hij dresuur rijden of buitenritten
laatst een buitenrit gemaakt van 5 uur
Clovis me eigen paardje sinds 19-08-12 <3
Heb ook nog een shetlander Wanda =)
Tante Flavie
Contacteer:

Bericht door Tante Flavie » za 27 apr 2013, 13:46

Onze fjordjes krijgen als basis hooi hooi hooi...

's morgens krijgen ze een heel klein emmertje (zou het eens moeten wegen, maar het is een superklein emmertje van popcorn) met wat kwikbeet geweekt (om de glucobalance van Winnie in te mengen) met wat Safe and Sound.

's avonds krijgen ze datzelfde emmertje gehakt hooi tegenwoordig met een handje Ultimate Balancer in. Ik kom héél lang toe met mijn voer en mijn paardjes doen het schitterend. Ze zijn mooi uitgeruifd én ze doen het uitstekend onder het zadel én in de kar.

Ik heb ze nog niet op gras durven zetten... ik heb nog 4 grote balen (250-300 kg) hooi en wil dat eerst opgebruiken voor ik ze op het gras (in stroken) ga zetten. Vorig jaar stonden ze te snel op gras en die fout wil ik niet meer maken... Dan liever eerst hooien.
Waarom géén asieldier?????

Afbeelding
Clovis

Bericht door Clovis » zo 28 apr 2013, 08:27

als clovis in het weiland komt te staan krijgt hij met alle andere paarden het hele weiland.
clovis word ook niet zo snel dik
Clovis me eigen paardje sinds 19-08-12 <3
Heb ook nog een shetlander Wanda =)
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » ma 29 apr 2013, 15:35

Cas krijgt 2x op een dag 2 handjes basisbrok en 2 handjes muesli en daarnaast 's ochtends en 's avonds flink wat hooi/voordroog.
Staat nu overdag van +/- 10.30-17.30 op het land met weinig gras. Straks als hij dag en nacht op het land staat krijgt hij minder voer en misschien nog wel bijvoer dmv hooi/voordroog
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
colunder

Bericht door colunder » ma 29 apr 2013, 15:58

Hier krijgen ze alleen ruwvoer/gras.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Eros

Bericht door Eros » ma 29 apr 2013, 16:41

Eros krijgt 2x per dag een halve kg basis brok en 3x per dag een flinke berg heel droog kuil.
Als we hebben een lange en flinke buiten rit hebben gemaakt krijgt hij nog een halve kg muesli (save and sound) of wat slobber.
Maar dit is meer als beloning..

Als hij straks weer 24/7 het land op gaat krijgt hij geen brok of hooi. Wel weer zijn muesli na een flinke rit.
Eros: Topas x Polly (v Halstor)

Afbeelding
Rehtse

Bericht door Rehtse » di 30 apr 2013, 14:03

De dikkies krijgen hier 3x per dag een handje basis brok.
En de fjorden/paarden die het nodig hebben worden gevoerd naar behoefte.

Maar zonder brok/muesli of wat dan ook zetten doen wij niet ivbm de aanvullende vitamine in de voeding.
Huisje, Beestjes, paardjes :L
Linda v. Sverre Vjenna v. Jars Dyvana v. Anton Gemma v. Ansgar. Hjordis v. Cikaro & Gussdi v. Myklemann

Iniminies: Kaida, Nevada& Anzalique <3
.
Trotse mamma van; Jerôme& Jente :L)
Joram

Bericht door Joram » di 30 apr 2013, 19:07

Die van mij krijgt maar 2kg granen mix per week :+ terwijl ik toch heel veel met hem doe.
En heet van voer is die nooit, wat je hem ook geeft. Het zit gewoon niet in zijn karakter.
Voor de vitamine voer ik Marstall force bij.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » wo 01 mei 2013, 17:55

Wat mij opvalt is dat veel mensen extra voer geven na een prestatie. Eigenlijk is het beter om dat juist andersom te doen, dus de dag voordat je een prestatie gaat vragen.
Als je erna meer gaat voeren en je paard vervolgens minder of niet werkt de dag erop kan je last krijgen van Tying-up of maandagziekte. Dat kwam vroeger vaak voor bij werkpaarden die een dag rust hadden gehad terwijl ze wel hun volle rantsoen hadden gehad.

Nou zal dat bij de hoeveelheden die wij voeren niet zo snel gebeuren, maar dan kun je je ook afvragen of het wel nut heeft om dat kleine beetje meer te geven.

Ik denk dat het meer tussen onze oren zit om de wat te willen verwennen, dus ik probeer gewoon iedere dag hetzelfde te doen, 4x ruwvoer en 1x max 1/2 schep krachtvoer.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Plaats reactie