Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
-
Clovis
Bericht
door Clovis » di 23 apr 2013, 19:22
wat geven jullie je fjordjes te eten?
brok? zoja wat voor brok?
of helemaal niks?
of hooi of kuil?
clovis krijgt 1 kilo prestatie brok maar merk dat hij daar heel druk en hard van gaat lopen. en nooit meer stopt en me hele handen kapot trekt

Clovis me eigen paardje sinds 19-08-12 <3
Heb ook nog een shetlander Wanda =)
-
nina1993
Bericht
door nina1993 » di 23 apr 2013, 19:26
Hier krijgen ze zomers niets. In de winter voer ik zemelen met gerst. De zemelen maak ik goed nat. In dit voer zit geen rommel zoals in de meeste paardenbrokken wel zit.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
-
Amber_
Bericht
door Amber_ » di 23 apr 2013, 19:30
Dat ligt niet aan de brok. Ik zou even goed consuqent gaan rijden.
Gio krijgt nu 2 kilo sport brok per dag. Daarnaast rijden we iets
Fjordy doet niks en krijgt een halfje.
Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
-
Clovis
Bericht
door Clovis » di 23 apr 2013, 19:34
Amber_ schreef:Dat ligt niet aan de brok. Ik zou even goed consuqent gaan rijden.
Gio krijgt nu 2 kilo sport brok per dag. Daarnaast rijden we iets
Fjordy doet niks en krijgt een halfje.
Clovis kreeg eerst basis brok. en toen was hij sloom reed ik met sporen
nu krijgt hij andere brok en is echt een bommetje. kan me been niet eraan doen of hij is al weg.
ik probeer wel consugent te rijden. maar hem proberen te stopppen als hij hard gaat nee dat lukt me echt niet ;p
-
Amber_
Bericht
door Amber_ » di 23 apr 2013, 19:50
Herkenbaar! Fjordy is net zo haha
Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » di 23 apr 2013, 19:55
Dan zou ik of het voer minderen, of half om half geven. Half basis en half sport
Imka krijgt care4life en Emy nature's best allebei nu een kwart per dag meer voor het lekkere als dat ze het nodig hebben
Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
Esther
Bericht
door Esther » di 23 apr 2013, 21:36
Wat Nancy zegt, beetje uitproberen hoeveel voor hem genoeg is om niet te bommerig te worden en de rest aanvullen voor zover nodig met basisbrok.
Mijn fjorden kijgen normaal gesproken niets bij, ze doen het dan op ruwvoer met een liksteen.
Als het nodig is voer ik ze wel brok bij, als ze wat invallen, of zoals nu weinig gras en wel een veulen aan de voet. Tea krijgt nu een schep mais-lijnzaadbrok en een schep merriebrok per dag bij, nou ik heb echt nog nooit zoveel gevoerd!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
-
Clovis
Bericht
door Clovis » wo 24 apr 2013, 06:49
Esther schreef:Wat Nancy zegt, beetje uitproberen hoeveel voor hem genoeg is om niet te bommerig te worden en de rest aanvullen voor zover nodig met basisbrok.
Mijn fjorden kijgen normaal gesproken niets bij, ze doen het dan op ruwvoer met een liksteen.
Als het nodig is voer ik ze wel brok bij, als ze wat invallen, of zoals nu weinig gras en wel een veulen aan de voet. Tea krijgt nu een schep mais-lijnzaadbrok en een schep merriebrok per dag bij, nou ik heb echt nog nooit zoveel gevoerd!!
Clovis is de laatste tijd ook heel erg afgevallen.
dus daarom kreeg hij wat meer
-
Keandra
Bericht
door Keandra » wo 24 apr 2013, 07:04
hier krijgen ze 1 kg Strucomix sensitive of Piannissimo. (hangt ervan af welk paard, de een het ene de andere het andere)
Dit zijn laag energie brokken waar ze meer dan genoeg nog uit halen.
Verder normale hoeveelheid hooi of gras op een dag.
Nu hebben ze gras onder strookbegrazing en wordt er dagelijks een prikpaaltje verzet. Ook krijgen ze daarbij nog een halve baal hooi en hun brokken. Tot het gras nog langer staat.
-
Thessa Keizer
Bericht
door Thessa Keizer » wo 24 apr 2013, 07:08
Hier krijgen ze een combi van een basis/sportbrok met een maislijnzaadbrok, ook een kilo, doen ze het prima op, ik wissel ook nog weleens hoor, dan doe ik er geschoonde mais of een muesli door.
Ze krijgen wel dagelijk een scheutje zonnebloemolie erdoor.
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
-
Bella
-
Contacteer:
Bericht
door Bella » wo 24 apr 2013, 08:00
Bink krijgt ook niks extra bij, die is ieder voorjaar fris genoeg (gister nog gevraagd hoelang je in trainingen ook alweer normaliter galop meepakt...hield nóóit weer op). Hij krijgt enkel grasbrok (geperst gras) en kuil. Na het rijden kan hij, afhankelijk van de mate waarin we wat gedaan hebben, een bodempje basisbrok bij krijgen maar sla ook geregeld over ivm vervetting/te fris zijn. Heel hammerysk gezegd krijgen mijn mini's nog meer
Je zou kunnen proberen om de kilo aan te passen in een halve of misschien zelfs een kwart om te zien wat zijn behoefte dekt. Een kilo basisbrok biedt natuurlijk een andere hoeveelheid voedingsstoffen dan een kilo prestatiebrok (bevat veel meer snel beschikbaar komende energie dan basisbrok).
Geluk is de vrucht van intens werk
-
nancy imka
Bericht
door nancy imka » wo 24 apr 2013, 08:12
Maar zou je hem dan niet beter meer ruwvoer kunnen geven?
Zelfs als Imka vroeger gewoon iedere dag liep kreeg ze niet zo veel te eten. Ik heb wel een keer de verkeerde muslie te pakken gehad zat haver in. Nou we vlogen door de bak (en ik ben al een scheiterd haha) die hebben we zo weggegeven want dat hoefde ik niet meer.
Ik zou qua brok gewoon even proberen waar hij net energie genoeg heeft om goed te werken en het verder proberen op te lossen met ruwvoer
Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
-
sunhild
Bericht
door sunhild » wo 24 apr 2013, 08:27
Die van mij krijg dus absoluut geen brok meer. De basis lig nu allemaal bij goede kwaliteit voordroog zo goed als onbeperkt. En alleen na het rijden 2 handjes voer (nu nog slobber, maar gaat care4life worden om uit te proberen). Doe dan ook met een zak voer van 20 kg dus ook al gauw zo'n 1,5 jaar vanwege het feit dat ik zo weinig voer.
Afgelopen vrijdag nog overleg met da gehad voor eventueel bloedonderzoek om te kijken of hij voldoende vitaminen/mineralen binnen krijgen, maar zei raden het af vanweg het feit dat hij er zo goed uitziet.
Beveiliger 2 & BHV februari 2015.
-
Fran
Bericht
door Fran » wo 24 apr 2013, 08:33
Olaf krijgt (nu hij weer op gras staat overdag) 1/4 in de ochtend en 1/4 schep in de avond. Basisbrok.
Daarnaast 's ochtends wat hooi, en 's avonds veel hooi.
Soms na het rijden een handje brok, een appel of wortel als extraatje.
We rijden 5x per week.
-
Jilly
Bericht
door Jilly » wo 24 apr 2013, 08:36
Ik zou in de eerste plaats wat aan je leiderschap gaan doen. Dat hij een bommetje wordt van een kg prestatiebrok kan ik geloven, want zo zwaar hoeft hij wellicht niet te werken.
Maar dat hij sloom reageert zal eerder zijn dat hij het niet nodig vindt om te doen wat jij vraagt...
Denk dat je beter kan terug gaan op basisbrok en consequent en actief gaan rijden. Moest hij toch wat te kort komen kan je half/half doen met de basis- en sportbrok.
Hay krijgt nu 2x per dag een paar handjes Pavo C4L. Vanaf dit weekend blijven ze 24/7 buiten ('s nachts wei, overdag paddock met hooi) en dan krijgt hij enkel wat als hij gewerkt heeft.
Hij heeft nu best een actief schema, maar is meer dan vlot genoeg hier op.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
-
rowenna
Bericht
door rowenna » wo 24 apr 2013, 09:27
Udo krijgt een beetje care4life net als James.
Fimke kreeg het eerst ook, maar dan ruim een kilo per dag.Merkte toch dat dat voor Fimke te weinig was en Fim staat nu op Podogrow van Pavo. En verder vooral hooi.
Ik weet niet hoe veel je met Clovis rijd, maar het lijkt er op dat ie iets te veel energie heeft door die brokken.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
-
Pablo
-
Contacteer:
Bericht
door Pablo » wo 24 apr 2013, 09:51
Pablo krijgt een beetje subli dieetmix, maar die staat op rust. Mijn tuigpaard krijgt halfje dieetmix en halfje granenmix.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
-
Clovis
Bericht
door Clovis » do 25 apr 2013, 11:09
Jilly schreef:Ik zou in de eerste plaats wat aan je leiderschap gaan doen. Dat hij een bommetje wordt van een kg prestatiebrok kan ik geloven, want zo zwaar hoeft hij wellicht niet te werken.
Maar dat hij sloom reageert zal eerder zijn dat hij het niet nodig vindt om te doen wat jij vraagt...
Denk dat je beter kan terug gaan op basisbrok en consequent en actief gaan rijden. Moest hij toch wat te kort komen kan je half/half doen met de basis- en sportbrok.
Hay krijgt nu 2x per dag een paar handjes Pavo C4L. Vanaf dit weekend blijven ze 24/7 buiten ('s nachts wei, overdag paddock met hooi) en dan krijgt hij enkel wat als hij gewerkt heeft.
Hij heeft nu best een actief schema, maar is meer dan vlot genoeg hier op.
Clovis moet wel hard aan het werk. want anders kan hij weer last van zijn knie krijgen.
en ik weet niet waarom hij sloom reageert
-
wolkj
Bericht
door wolkj » do 25 apr 2013, 13:14
Pavo nature s best, 2x halve kilo! Maar van 9-17 op de wei!
Faira (Orsta X Manus)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1
Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014
Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
-
Anouska
Bericht
door Anouska » do 25 apr 2013, 17:51
Bjorn krijgt 2x daags 1/4 Original Puritan van Höveler. Daarnaast nog goede vdk en staat hij overdag in de wei.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011
www.fitenvitaaldier.nl