Ik blijf maar twijfelen...wat zouden jullie doen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Ivonne

Ik blijf maar twijfelen...wat zouden jullie doen?

Bericht door Ivonne » zo 07 apr 2013, 14:57

Bijna 4 jaar geleden werd Fatoush geboren, zoon van mijn merrie Marga en mijn droomhengst Timor. Helaas door groeipijn heeft hij vergroeide benen en wordt niet oud. Dus 2 jaar geleden een nieuwe poging gedaan, Marga weer bij Timor. Kreeg ik vorig jaar een dood veulen. De dag voordat mijn veulen dood ter wereld kwam werd Ivar geboren op mijn werk. Ivar is een zoon van Hermansen en Marloes. Mijn baas riep direct: we doen Marloes nog een keer bij de hengst en dan krijg jij dat veulen, omdat die van jou overleden is. Ik riep toen meteen: ik wil dat veulen niet, ik wil een Timor.

Ivar is zo'n fijn ventje, supermak. Ik ken Marloes natuurlijk ook al heel wat jaren en ik ken geen makkelijker dier dan Marloes, die is zo relaxt, een bijzonder dier op de zorgboerderij. Alhoewel ik op en top Timor fan ben, twijfel ik toch of ik dit merrieveulen dat nu geboren is, niet nemen moet? Ze is een volle zus van Ivar. Zowel vader als moeder zijn rustig. Als ik dit jaar een veulen zou kopen, ben ik 50 als ik die beleren moet. Kan ik een Timor dan nog aan? Dat zijn toch gemiddeld wel paarden met karakter. Ik twijfel zo.....Wil eigenlijk geen 3, maar hoelang is Fatoush er nog? Dit is Marloes haar laatste veulen, dus ik kan het niet nog jaren aanzien, en pas een veulen van Marloes kopen als Fatoush er niet meer is. Marloes is echt een ideaal dier voor mij, opstappen en wegrijden....
Ik weet het niet, wat zouden jullie doen? Ik weet trouwens niet eens zeker of het veulen te koop komt, omdat ik eerst zo resoluut zei: ik wil het niet.
Buiten Marloes haar super karakter vind ik het ook nog eens een prachtige merrie en als ik Guusje zie gaat mijn hart ook sneler kloppen. Maar als ik dan weer aan Timor denk....ik blijf twijfelen.

Ik legde vanochtend mijn twijfels voor aan JW, die nog niks van mijn hersenspinsels wist. Hij zei meteen: kopen, laatste kans.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
foss

Re: Ik blijf maar twijfelen...wat zouden jullie doen?

Bericht door foss » zo 07 apr 2013, 15:19

Erg moeilijk Ivonne maar als het mogelijk is zou ik het doen en om de volgende reden.
Dit veulen komt niet i.p.v maar erbij ze neemt niemand zijn plaats in.
Ik weet nog dat Jack dood ging en ik opzoek ging naar een nieuw paard al binnen een paar weken stond mijn merrie Idske er bloedmooi en lief dier een fries een totaal ander dier als dat ik had.
Als de dag van vandaag en dat is ruim 2 jaar later heb ik nog geen band met haar want ze neemt de plaats van een zeer geliefd dier van mij in, ik weet ook niet of dat nog komt ze is pas 3 en moet nog an het werk gaan.
Ik weet hoe jij bent en als je wacht tot Fatoush er niet meer is komt die klik niet hoe graag je ook wilt want je wilt en zoekt het zelfde als bij Fatoush.

En ja dan de Timor kan geweldig dier maar ze zitten er tussen met pit en dat is prachtig als je 20 bent maar wordt je ouder zoek je een rustig dier.
Ik denk dat dit veulen een ideaal paard gaat worden kwa karakter wat jij zoekt, vraag anders gewoon een optie op de koop dan heb je nog genoeg tijd om erover na te denken en of dit veulen wel bij je past.

Ga er anders morgen even over praten dan weet je ook of dit veulen weggaat of niet.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » zo 07 apr 2013, 15:28

Ik zeg ook, kopen!
Ik zou gaan voor het rustige karakter, heerlijk toch om daar mee aan de slag te kunnen straks :D
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 07 apr 2013, 15:30

Sluit me bij de vorige 2 spreeksters aan. Ophouden met twijfelen (word je ook niet gelukkig van) en er gewoon voor gaan.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
rowenna

Bericht door rowenna » zo 07 apr 2013, 15:40

Tja moeilijk hoor, snap het wel, ben zelf ook zo'n twijfelaar.

Ik denk dat ik eerst eens zou vragen of het veulen wel te koop komt te staan, niet dat je dalijk besloten hebt haar te kopen en dat ze dan niet verkocht word.
En dan zou ik eerst die beentjes even afwachten, ook al heeft de dierenarts gezegt dat het goed komt, ik zou het eerst willen zien, zeker omdat je al een paard hebt met slechte benen[ niet rot bedoeld hoor].Misschien kun je dat ook zo bespreken.

Komt ze te koop en worden haar benen inderdaad beter.
Dan zou ik overwegen haar te kopen. Ook fijn dat JW er achter staat.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Fran

Bericht door Fran » zo 07 apr 2013, 15:51

Gewoon doen! Marloes is een geweldige merrie zoals je zelf zegt, en vanaf de foto's ben ik fan!
Ook het veulen is een plaatje om te zien (en zelf ken je het karakter), en wie weet kun je daar ooit een Timor'tje uit fokken?
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
Viv

Bericht door Viv » zo 07 apr 2013, 16:17

Ik zeg DOEN, zeker als je de mogelijkheid heb.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 07 apr 2013, 16:23

Fran schreef:Gewoon doen! Marloes is een geweldige merrie zoals je zelf zegt, en vanaf de foto's ben ik fan!
Ook het veulen is een plaatje om te zien (en zelf ken je het karakter), en wie weet kun je daar ooit een Timor'tje uit fokken?
Dat kan niet, Marloes is een Havstad en dat is familie van Timor. Nadeel is ook nog dat ik echt een ruinenmens ben. Maar aan de andere kant geeft het wel kans om ooit weer een veulen te fokken
Baranna 13-5-2006

Amber_

Bericht door Amber_ » zo 07 apr 2013, 16:55

Moeilijk... Maar ik zou het ook doen !
Je denkt er toch al over na, en als ik iets heb geleerd, is het doen als je twijfeld! :D Zo twijfelde ik of wij Gio moesten nemen.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 07 apr 2013, 17:56

Ivonne schreef:
Fran schreef:Gewoon doen! Marloes is een geweldige merrie zoals je zelf zegt, en vanaf de foto's ben ik fan!
Dat kan niet, Marloes is een Havstad en dat is familie van Timor. Nadeel is ook nog dat ik echt een ruinenmens ben. Maar aan de andere kant geeft het wel kans om ooit weer een veulen te fokken
Hier ruinen mens, met ahum... 2 merries....
Hoef je niet uit te leggen, waarom die laatste merrie is blijven plakken, die ken je..
En die eerste is ook een top wijf! Kan geen kerel tegen op.

Als het het juiste paard is maakt het geslacht niet meer uit.

Wat betreft afstamming, ik ben niet fjorden liefhebber genoeg om daar echt een punt van te maken,
een bepaald paard met een bepaald karakter staat me aan, of niet, ongeacht afstamming.
Ben wel gek op Brusvein.. en Drageset, soms stukken eigenwijs vreten, maar als je ze voor je hebt, doen ze alles voor je.
Had graag met een Nordal gefokt, maar dat ging wat lastig :+ .

Tja, als je zo twijfelt..
Afstamming is bijna zoals je het zou willen hebben.
Je kent de merrie goed en die staat je aan, haar kinderen zijn ook allemaal heel erg leuk.
De hengst staat je ook aan.
Veulen ken je al, even afwachten wat ze gaat doen misschien qua karakter, maar ik denk dat dat wel goed zit.

Je moet haar ook niet zien als vervanging van Fatoush, het is gewoon een ander paard een extra die er ook bij komt.
Ook om van te houden, mee te genieten en om te lachen.

Normaal zeg ik bij twijfel niet oversteken, maar nu zeg ik als klaar over, komt u maar!
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 07 apr 2013, 18:01

ik zou het doen. deze kans krijg je nier weer denk ik..
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
janna
Contacteer:

Bericht door janna » zo 07 apr 2013, 18:46

Ik heb het er al vaker met je over gehad, wat wil je met een nieuw paard. Je zegt wel eens dat je een lekker paardje wil om buiten te rijden, moet je dan voor een jong diertje gaan of besluiten om iets te kopen waarvan je al weet dat het braaf en rustig is.

Snap dat je een jong diertje wil om te zien opgroeien, maar je wil er ook mee aan de slag later. Dus als je niet van plan bent fanatiek te gaan fokken, zou ik zeggen: ga op zoek naar het paard wat bij jou past niet een bloedlijn.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Megan

Bericht door Megan » zo 07 apr 2013, 19:04

Ik kan mij je twijfels erg goed voorstellen. Als het altijd je droom is geweest een Timor te bezitten. Maar soms komt er zo ineens iets anders op je pad, wat je niet voorzien had. Da's dan wel moeilijk om wat je in je hoofd had opzij te zetten, maar kan ook heel verhelderend zijn.

Als je er een goed gevoel bij dit veulen hebt moet je het doen. Het is wat Karin zegt, een tweede Fatoush bestaat niet. Ook al heb je dezelfde combi, dan nog blijft ieder dier uniek en hoeft een volgend veulen helemaal niet op hem te lijken.
Een rustig paard waar je heerlijk van kunt genieten als je 50 en bejaard bent O:) , daar is ook veel voor te zeggen.

Een derde optie zou zijn op zoek te gaan naar een wat ouder en rustig dier van Timor, waar je echt een klik mee hebt.

Ik ben wel heel benieuwd wat je gaat doen. Maar eh... wel genieten hoor van de voorpret, wat ook je beslissing is!
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Brittlover

Bericht door Brittlover » zo 07 apr 2013, 19:53

Als ik jouw was zou ik vooral voor braafheid gaan. Als ik het een beetje begrijp ga jij het liefst met een los teugeltje op pad.
Wil je graag iets van een bekende merrie, is dit veulen misschien een optie.
Maar ja of ze echt braaf is kom je over 3 jaar pas achter, wanneer je met haar op pad wil.
Maakt het je niet uit ga dan voor een leuke 4 jarige, die zijn vaak ingereden en nog jong. Je kunt dan gelijk op pad.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 07 apr 2013, 20:12

Probleem is dat ik eigenlijk niet NU al een paard erbij wil. Maar deze is er nu, en als het goed is, is dit het laatste veulen van Marloes. Als ik wat van Marloes, bijzondere Marloes, wil moet het deze worden
Baranna 13-5-2006

Megan

Bericht door Megan » zo 07 apr 2013, 20:19

Maar zo'n kleintje kan toch lekker een paar jaar in de opfok in Balloo blijven? Of zolang bij de zorgboerderij? Of kan dat niet.

Wat je jezelf ook zou kunnen afvragen om je twijfels een beetje te testen.... zou je heel erg teleurgesteld zijn als zou blijken dat het veulen al verkocht zou zijn?
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
Zipper

Bericht door Zipper » zo 07 apr 2013, 20:32

Mijn 1e gedachte is ook : doen! Maak het bespreekbaar, met de huidige eigenaar.
Dennis

Bericht door Dennis » zo 07 apr 2013, 20:37

Kopen! Mits de beentjes niet goed komen natuurlijk. Ik denk dat karakter en gebruiksgemak belangrijker voor je zijn dan Timor op papier als de papa van je paard. Mocht Fatoush en Marga over ik hoop hele lange tijd er niet meer zijn, dan kun je toch met je eigen paard een veulentje fokken
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
nina1993

Bericht door nina1993 » ma 08 apr 2013, 05:49

Ik zou het niet doen. Je twijfelt omdat er dingen van buitenaf aan je worden aangeboden terwijl je zelf al aangeeft dat het voor jou persoonlijk niet het goede moment is. Je het een geweldig stel paarden, die zijn er nu. Geniet daarvan en zoek hetgeen wat je wil niet buiten dat wat je al hebt, dan blijf je namelijk altijd zoeken.
Je hebt immers een paard uit de bloedlijn die voor jou wat betekent. Een ander paard uit die bloedlijn gaat nooit een 2e Fatoush worden. Er zal met een nieuw paard ook een nieuwe situatie ontstaan.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 08 apr 2013, 06:15

in de opfok laten wil ik juist niet Megan. Ze zou ook op mijn werk kunnen blijven hoor, zou ik haar kopen. Maar ik wil er juist thuis van genieten :D en ben hier goedkoper uit. Bijkomend probleem is ook nog de dampigheid van Marga, ze is nu al weer behoorlijk aan het buikslagen, terwijl het nog geen warm/benauwd weer is. Ik ga nu naar mijn werk en vraag meteen of ze te koop is. Is ze niet te koop kan ik stoppen met twijfelen :D
Yvonne, ik heb met de veulens van Marloes ook een band hoor, het is niet zo omdat deze me nu van buitenaf aangeboden wordt, dat ik me voor het blok gezet voel hoor :D Ik zie deze dierenelke dag, is net of het mijn eigen zijn
Baranna 13-5-2006

Plaats reactie