H-tjes hebben 't voor elkaar, ze zijn alweer 1 jaar, deel 2

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Keandra

Re: H-tjes hebben 't voor elkaar, ze zijn alweer 1 jaar, dee

Bericht door Keandra » vr 05 apr 2013, 10:50

We hebben de keuring met Swann geheel mogen aflassen.
Ik krijg haar niet keuringsklaar op mijzelf (weet de helft nog niet van wat mag en moet en hoe ik dat zou gedaan moeten krijgen) en we hebben geen vervoer.
Normaal ging ze bij haar fokker staan om voorbereid te worden en dan samen met hun pony mee te gaan naar NL. Maar nu hebben ze daar gisteren of eergisteren met hun pony die ingeschreven was een probleem gehad. Een ziekte (ze weten nog niet welke) maar ze hebben 2 weken terug al een dode pony gehad. NU had de keuringspony het ook. Kon niet meer recht. Pony is op korte tijd veel gewicht verloren en al komt ze erbovenop, naar de kuering kan ze niet. Dus wilt zijn pa niet rijden met Swann alleen (ook niet als ik de kosten betaal).

Dit was hetgeen ik ondertussen een aantal maanden naar uitkeek, heb een deken gekocht om Swann keuringsklaar te krijgen kwa uitruiven ...
Dan heb je dit voor.

Uiteindelijk wordt me alles afgenomen waar ik naar uitkijk.
Voor dit jaar heb ik niets meer. Niks van plannen. Durf niet meer plannen.
;(
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » vr 05 apr 2013, 12:45

Wat sneu zeg dat Swann nu niet op keuring kan. Is er geen andere welshkenner in de buurt die je kan helpen?

Ik kom na tijd weer binnen waaien.. veel aan de hand privé en nog veel onduidelijkheid voor de toekomst. Lajke staat al weer stil van voor Kerst vanwege eindeloze regen en vorst en vroeg donker etc. Dochter en ik rijden nog wel regelmatig halfuurtje samen in de les als de bak niet bevroren is.

Mette stond gisterenavond met opgetrokken buik, krabben aan de grond, steeds liggen... dus halster om, wandelen, dierenarts gebeld.... Hij had ook weinig en dunnere ontlasting. 2 spuiten er in (buscopan en ehhhh iets met een F) en hij is weer stuk beter nu.

Paarden hebben in de wei een paal er uit gesloopt en de draad, zag vandaag dat Lajke onder de wondjes/korsten zit dus ik denk dat ze dader is. Verder hebben we laatst al heel groot deel van het lint vervangen voor dikke draad. Mette vond het toen nog eens nodig om met zijn halster achter een plank van de afrastering naar de tuin te zitten en trok de paal etc zo uit de grond. Grijze haren krijg ik van hem!

Verder is hij lief, opdringerig en boeverig. Lajke krijgt haar beweging wel door zijn geklier en gedoe.

Iemand nog goede tip om het kappen met voorbenen af te leren? Want daar heeft hij echt een handje van. Voetjes geven had ik al heel lang niet gedaan maar ging weer als vanouds....
Ik mag zorgen voor
Lajke (L-86, Bjorgard x Tunar) en
Mette (Haukaren x Heia Gutt)
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » vr 05 apr 2013, 12:45

Ohh en hij is rond de 1.42 nu..... niet echt overbouwt, wel nog erg smalletjes.... Halster heeft hij hetzelfde als Lajke...
Ik mag zorgen voor
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » za 06 apr 2013, 08:37

http://www.youtube.com/watch?v=oIQlAUOb ... e=youtu.be

Mette gisteren voor het eerst op straat als handpaard! We hebben dit in september ofzo 1 keer in de wei geprobeerd... Gisterenavond geprofiteerd van een avond zonder kinderen en gaan wandelen met de paarden. Aangezien ik al 4 mnd niet had gereden op Lajke voor de zekerheid er barebackpad en bitlooshoofdstel (beide nog niet uitgeprobeerd buiten) op gekiept zodat ik er eventueel op zou kunnen kruipen maar ze ook kon grazen.
Na een heel stuk er op gekropen, beetje geprobeerd door maisstoppelveld te rijden en daarna eens geprobeerd hoe Mette het op straat als handpaard zou doen. Superbraaf dus! Was eerste keer over brug (op filmpje terugweg dus 2e keer) voor hem.

Volgende uitdaging wordt eens met hem over de sluis wandelen.

Ben supertrots (jaja weet het geen cap op, mijn houding is flut, tenen naar binnen etc maar ze doen het maar braaf en ik heb het zelfvertrouwen ondertussen om er op te kruipen).
Ik mag zorgen voor
rowenna

Bericht door rowenna » za 06 apr 2013, 09:14

Nou die zijn samen lekker bezig geweest zeg met de afrastering.
Vandaar dat je je haar geknipt en geverft hebt. Te veel grijs haar :P

Ja dat schrapen[kappen] doet Fim ook, heeft ze van Udo geleerd[ bedankt Udo]die leert haar alle slechte dingen hihi.
Maar het gaat al beter. Vooral niet op reageren. want aandacht is doorgaan, ook negatieve aandacht is aandacht. Het werkt wel, als Fim begint te schrapen, loop ik weg en laat haar gewoon aan het halster vast staan. Kom later weer terug en dan is het over, begint ze weer loop ik weer weg, uiteindelijk vind ze dat niet leuk meer en stopt ze er mee.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » za 06 apr 2013, 09:50

Schrapen doet Lajke als ik met eten kom en als ik er iets van zeg, stopt ze.
Mette kapt echt hoog met voorbeen... Hengstengedrag maar hij is zijnballen al meer dan jaar kwijt.

Ja haha haar heel veel korter en verfje, voel me er veel beter bij. Hoewel na 1 mnd verven al weer bijna nodig is. Komende week ofzo maar weer doen.
Ik mag zorgen voor
rowenna

Bericht door rowenna » za 06 apr 2013, 15:10

Fijn ruinen met hengstengedrag. Mischien eens aan de hengsten houders onder ons vragen. Claudia of Amber?
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » zo 07 apr 2013, 10:20

rowenna schreef:Fijn ruinen met hengstengedrag. Mischien eens aan de hengsten houders onder ons vragen. Claudia of Amber?
Wie heeft het over hengsten gedrag?
Sjol haar voorbeen kan ook langs haar oren.

Weet nog dat ik haar ooit wou laten dekken ergens en hengtenhouder, zegt: "let op de voorbenen van de hengst!"
Ik heel droog: "Nee, die van de merrie."
Hij nee, die van de hengst!
Sjol geeft een maai...
Hij, EN die van de merrie! :D
Afbeelding
En als er hier draden gesneuveld zijn was het altijd Sjol met haar voorbeen.
(als ze eet en uitbreekt blijven ze gewoon heel, dan loopt ze eronderdoor, maar kletsen met de buren gaat altijd
met voorbeen gezwaai)

Toobs is ruin en eet zelfs op 3 benen, staat altijd met 1 voorbeen in de lucht te wapperen.
Als je hem ergens vast zet ook.
Geen aandacht werkt niet, wel aandachte werkt niet, bekogelen met inhoud poetskist werkt niet.
Is hier dus ondertussen maar geaccepteerd feit.

Balen dat Swann niet naar de keuring kan, aan de andere kant, wees blij dat je haar nog thuis had en ze gezond is.
Stel dat ze er al zou zijn en ziek zou worden...... bah....
Is het mogelijk om haar volgend jaar naar de keuring te doen?
Of andere Welsh kenner er op los te laten?
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » zo 07 apr 2013, 13:32

Haha klinkt bekend Do... Woudina is precies zo! Weet nog dat ze bij Kemkers stond om gedekt te worden, sloeg zo met haar voorbeen boven de boxdeur van Karant uit :')
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
rowenna

Bericht door rowenna » zo 07 apr 2013, 15:51

Ja merries kunnen er ook wat van zeker als ze op het punt staan hengstig te worden. Maar ik zei hengstengedrag, omdat Mette dus een ruin is en geen merrie.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Keandra

Bericht door Keandra » zo 07 apr 2013, 17:52

andere welsh kenner zie ik niet zo zitten

Denk van mogelijks volgend jaar opnieuw te proberen. Ga het er nog wel eens over hebben met Jeroen.

Dit weekend hebben de schuilstal volledig uitgemest. Door de blubvijver de gehele winter was het nu het eerste weekend dat we eraan konden met een kruiwagen of remorque. Dus gisteren samen met goede kameraad, met auto met trekhaak, zijn we begonnen aan het geheel leeg halen. In totaal zijn er 8 remorques aan mest uitgehaald verspreid over 2 dagen.
Nu is het de bedoeling dat we betonplaten gaan leggen zodat het beter gaat liggen en makkelijker gaat uit te mesten zijn. Maar we gaan dit telkens voor hebben na de winter. Want voor hun stal is het natste gedeelte van geheel de weide die we huren (eigenlijk van alle weides die de boer verhuurd.)
Lisa

Bericht door Lisa » zo 07 apr 2013, 19:47

Wat en hoeveel voeren jullie je 2 jarige??

Ben al een beetje aan het kijken wat ik hjala straks ga voeren.
ze krijgt dan overdag gras in de weide en in de nacht komen ze op een kale kleinere weide bij huis te staan met de schuilstal. Nou ben ik natuurlijk ooit begonnen met pavo veulenmelk en dan pavo start als brok.
Misschien dan nu weer overgaan op een handje pavo grow als extra verstrekking?
rowenna: jij voerde Fimke care4life is dat een aanrader?
en hoeveel geef je daarvan?

Ik wil niet teveel brok geven, maar dacht misschien aan net een extraatje per dag
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Bloemetje75

Bericht door Bloemetje75 » zo 07 apr 2013, 20:03

Ik voer Lajke en Mette hetzelfde.... Alletwee kleine schep van Aveve light. Dt is een muesli voor pony's, ezels en paarden op rust. Gewoon om iets te geven naast hooi. Verder droog brood en in de winter wortels en veeeel hooi.
Ik mag zorgen voor
Nathalie

Bericht door Nathalie » ma 08 apr 2013, 08:12

Wat jammer van de keuring, zeker omdat je je er zo vreselijk op had verheugd...

Heros is ook zo'n schraper net voor en tijdens z'n eten (eten in z'n voerbak dan, met hooi doet hij het niet), heb het idee dat het eten zelf hem gewoon niet snel genoeg gaat en dat hij probeert het gaspedaal in te drukken :')

Heros krijgt samen met P.C., Cos en Aurora 's morgens 2 grote hooinetten vol in de paddock (Dicky staat dan apart anders krijgt ze niks :') ), 's middags weer 2 grote hooinetten vol en op de wei tot een uur of 20.30 en dan krijgen ze elk zo'n groot hooinet vol in stal. 'S morgens krijgen ze dan allemaal wat biks (Heros 3 handjes, Aurora 2, Cos 1 en P.C. een halfje (Dicky 3 :P) en als ze op stal gaan allemaal wat wortels (krijgt Heros de meeste)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
rowenna

Bericht door rowenna » ma 08 apr 2013, 13:31

Fimke krijgt de hele dag hooi en twee keer per dag een kilo care4 life, en ze doet het er goed op moet ik zeggen. Door sommige mensen word gezegt dat een jong paard in de groei er te weinig aan heeft, maar dat word toch voornamelijk gezegt door mensen met hoger in het bloed staande paarden.
Verder krijgt ze tussen door nog wel eens wortels of gedroogd brood.

Als ze dalijk dagelijks in de wei kan word het hooi minder, ik hang dan wel een net in de stal, zodat ze altijd kunnen eten als ze willen, en blijf wel de care4life voeren, maar moet even kijken hoeveel, want dit word de eerste zomer met care4life.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Keandra

Bericht door Keandra » ma 08 apr 2013, 17:23

hier krijgt Swann 1 kg Juniorix van Cavalor. Ze doet het er super op. Druk aan het groeien ook.
Tegen volgend jaar ga ik de lokale handelaar in paardenvoer proberen over te halen om strucomix pony voor ons binnen te halen. Dan kunnen Jalenka en Swann dat krijgen (zelfde hoeveelheid dan).
Verder is bij die kilo nog 2 handen daily plus bij en hooi (Swann heeft een net apart)
Lisa

Bericht door Lisa » di 09 apr 2013, 06:58

Wat is het grootste verschil tussen cavalor en care 4 life?
Hooi krijgen ze hier dan straks in de nacht als ze bij huis staan en dan overdag de weide op.
niemand die podo grow voert he?
hjala is natuurlijk met pavo gestart in die tijd dus ja had zoiets van ga ik op die toer verder, maar er zijn zoveel meer soorten en merken. Het moet in mijn ogen gewoon een kleine aanvulling zijn voor haar.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
jeanet01

Bericht door jeanet01 » di 09 apr 2013, 09:00

ja wel hoor ik voer hatt en hynke pavo grow,hatt een half kilootje per dag
en hynke een kilo. Daar krijgen ze allebei nog equitop forte overheen.

nu onbeperkt voordroog en hooi. Straks weer overdag de wei op s nachts hooi

en wekelijks een bak slobber met vooral gekookte lijzaad en een handje zemelen om zand te vewijderen (ik ben natuurlijk zelf een beetje koliek gevoelig geworden dus mij geeft het een goed gevoel om preventief iets te kunnen doen)
rowenna

Bericht door rowenna » di 09 apr 2013, 09:32

In Cavalor zitten granen, terwijl care4life helemaal glute vrij is.
Verder zitten er meer kruiden in care4life dan in cavalor.
Maar als jij altijd cavalor voert is dat prima hoor Lisa.

Ik ben care4life gaan voeren, omdat Udo en vooral James veel jeuk hadden.
James zag er echt niet uit. Toen dus care4life in de verkoop kwam ben ik dat gaan proberen, en James heeft nergens meer last van en glimt als een spiegel, ook Udo schuurde niet meer, en heeft een hele mooie dikke staart gekregen en de manen groeien voor het eerst sinds tijden ook lekker door. Ook Udo ziet er top uit al zeg ik het zelf :P . Ik voerde Fimke nog steeds de muesli zonder haver van havens met een beetje care4life, maar toen ik zag hoe goed James en Udo het er op deden ben ik het Fim ook gaan voeren. En ze doet het goed. Waar ik alleen over twijfel, omdat er zo veel kruiden in zitten, of het dalijk in de zomer niet te veel word, omdat ze dan ook verschillende kruiden en grassen binnen krijgt, zit te denken om haar dan misschien op podo grow te zetten, misschien met een handje care4life. Udo en James die krijgen ieder maar een handje care4 life dus die laat ik dan ook lekker op care4 life staan.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Keandra

Bericht door Keandra » di 09 apr 2013, 17:50

Wij zijn met alle paarden hier (3) gestopt met pavo te voeren.
Voorheen schuurden de paarden op hun pavo eten (podo grow schuurde Swann op, Nature's best de 2 fjorden). ik ben toen omgeschakeld naar Cavalor (Juniorix voor Swann, Strucomix Sensitive voor Jalenka en Pianissimo voor Githa (hierin zitten ook veel kruiden in om rustiger te worden)) en heb nu enkel paarden die een beetje schuren om het ruiven te helpen. Niet meer de pluchestaarten die ik vorig jaar deze tijd had (tijd voor ze op de weide konden).
Ik denk dat er iets in de pavo zat waar ze toch niet zo goed mee overweg konden.
De C4L is hier ook nog maar net verkrijgbaar en vind ik heel duur voor een relatief kleine zak. Daarom dat ik cavalor blijf geven. (We hebben nog een proefzak C4L gehad en die werd hier met lange tanden opgegeten.)

het voer moet je een beetje uitdokteren. Dat is mijn hobby. Ik ben continu aan het nadenken hoe ik het beste kan doen voor de paarden zonder meer geld uit te geven. Cavalor is maar een ietsje duurder bij ons, maar er zit meer in die zak en ik moet minder voeren. Dus op lange termijn ben ik goedkoper uit.

Vanaf mei gaan ze hier de weide op, met strookbegrazing. Dan krijgen ze geen hooi meer of mss maar een plakje of 3 per dag. Dan krijgen ze elke 2 dagen een stukje weide bij.
Hebben dat vorig jaar ook zo gedaan en ze deden het zo goed dan. Ze hadden genoeg te knabbelen maar konden zicht toch niet tonnetje rond eten.
Ik wil zuinig zijn met de weide want wil de helft van hetgeen ik huur kunnen hooien.
Plaats reactie