De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7
Re: De E-tjes hebben een heerlijk leven in deel 7
Desiree, je mag hem best een keer lenen hoor 

Eros: Topas x Polly (v Halstor)

Dat is aardig 

Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Ik wil jullie niet ontmoedigen Desire en Nancy maar ik ben bang dat het in jullie situatie en met de mogelijkheden die jullie zelf hebben een kansloze missie is om te oefenen voor de trekproef. Zoals Suzanne al aangaf, een menwagen op de rem met 4 personen er op is bij lange na niet voldoende om te oefenen. Onderschat het vooral niet. Het moet echt veel zwaarder. Zelfs ik, wonende op een boerderij en bijna 2 hectare grond incl. een bak tot de beschikking, heb niet de mogelijk en middelen om er echt goed voor te oefenen. Daar heb je idd een cultivator of zoiets dergelijks voor nodig. Of een platte wagen waarop je veel gewicht kunt plaatsen (bijv. veel zand of grote baal kuil). Dit is mede de reden dat wij het uit besteden aan Bart. Het kost je wat geld en je moet het paard een aantal weken missen maar wel redelijk grote kans op succes.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

-
Ik heb ooit eens een trekproef gezien met een fjord ervoor, waarbij ze hadden geoefend met volle kar door mensen en de rem erop.
Dat dier trok flink aan, maar werd met geweld terug in het tuig gegooid. Uiteindelijk hebben ze hem zelfs even moeten helpen met aantrekken, om het vertrouwen terug te geven...
Die eigenaresse zei later ook, dat ze het flink had onderschat.
Edit: ik vind dit de meest zware proef die er is.. Ik vraag me vaak af, of die wel reeel is in 2013. Er zijn weinig paarden die dit nog moeten kunnen in het dagelijks leven. En vaak zijn het vrij jonge dieren die deze proef af leggen.
Dat dier trok flink aan, maar werd met geweld terug in het tuig gegooid. Uiteindelijk hebben ze hem zelfs even moeten helpen met aantrekken, om het vertrouwen terug te geven...
Die eigenaresse zei later ook, dat ze het flink had onderschat.
Edit: ik vind dit de meest zware proef die er is.. Ik vraag me vaak af, of die wel reeel is in 2013. Er zijn weinig paarden die dit nog moeten kunnen in het dagelijks leven. En vaak zijn het vrij jonge dieren die deze proef af leggen.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
- nancy imka
Het is ook niet perse dat ik dit wil hoor, we hebben het er over gehad en toen bedachten we ons dat de trekproef dan het makkelijkst zou zijn voor ons omdat we natuurlijk dan geen spullen hoeven te vervoeren of hoeven te rijden. Ik zie het echt niet zitten om te gaan springen ben gewoon geen held. En ik heb de laatste week echt heel veel last van mn enkel. En dan niet zo met dingen doen maar in rust vooral. Het lijkt op echt bot pijn. Dus heb ik zoiets van ik geniet van mn buitenritjes maar echt rijden zie ik voorlopig niet zitten. Daarnaas was al uitgelegd dat wij geen menwagen kunnen vervoeren en zelf ben ik gewoon geen held op een vierwieler. En sulky had ik best over na willen denken maar het is gewoon zo eng als je niet makkelijk op een vierwieler kunt stappen en afstappen. En vooral ook pijnlijk als je verkeerd op en of afstapt. We hebben idd verder nog niet nagedacht over de trekproef. Alleen dat we ons daarin wilde gaan orienteren. Wat kost dat dan om haar trekproefklaar te maken? Gewoon intresse...
Kun je beter even contact opnemen met Bart zelf, het hangt er vanaf hoe lang ze er moeten zijn, en hoe ver ze al zijn qua opleiding enz.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- nancy imka
Haha ik vrees niet veel Esther
Ze kan gewoon in het verkeer met de wagen maar geen moeilijke dingen vragen. Zo kan ze tegenwoordig niet zo goed meer stil staan heel vervelend. Dat moeten we echt gaan oefenen maar daarmee wilde ik in de zomer aan de gang als we weer wat beter in ht land terecht kunnen. En verder ligt het ook meer aan ons als aan de paardjes. Want we doen daar gewoon te weinig mee wat dat betreft. Maar we dachten als we het gaan oppakken moeten ze toch in het voorjaar en zomer klaar gestoomd kunnen worden daarvoor...

-
En is er iemand in de buurt die menles geeft? Anders kun je er nog voor kiezen om dressuurmatig meer te oefenen. Al heb je bij de menproef ook een trekgedeelte.
De trekproef is echt een zware proef. Als ik er naar kijk moet ik vaak even slikken.
Een heel aantal jaren geleden hebben Gaby en Minouk toen meegedaan aan de trekproef. We hadden de training uit handen gegeven aan een vakkundige man die Gaby toen beleerd had. Minouk moest het wel kunnen volgens hem en hij heeft toen meer met Gaby getraind. Maar uiteindelijk trok Gaby 2400 en Minouk 1700. Ik had nog niet eerder zo'n gefrustreerd en verzuurd paard vast gehad. Ze moeten echt tot het uiterste gaan..
Ik ben sinds een kleine week terug van twee maanden fietsen door Nieuw Zeeland.
Evian & Eskil hebben twee maanden stil gestaan. Gisteren is Eskil weggebracht om beleerd te worden voor de wagen. Hij blijft daar twee maanden staan, waarbij mijn moeder mee gaat doen in de trainingen om zelf ook weer te leren en vertrouwen te krijgen.
Hopelijk zitten we deze zomer ook weer op de koets!
De trekproef is echt een zware proef. Als ik er naar kijk moet ik vaak even slikken.
Een heel aantal jaren geleden hebben Gaby en Minouk toen meegedaan aan de trekproef. We hadden de training uit handen gegeven aan een vakkundige man die Gaby toen beleerd had. Minouk moest het wel kunnen volgens hem en hij heeft toen meer met Gaby getraind. Maar uiteindelijk trok Gaby 2400 en Minouk 1700. Ik had nog niet eerder zo'n gefrustreerd en verzuurd paard vast gehad. Ze moeten echt tot het uiterste gaan..
Ik ben sinds een kleine week terug van twee maanden fietsen door Nieuw Zeeland.
Evian & Eskil hebben twee maanden stil gestaan. Gisteren is Eskil weggebracht om beleerd te worden voor de wagen. Hij blijft daar twee maanden staan, waarbij mijn moeder mee gaat doen in de trainingen om zelf ook weer te leren en vertrouwen te krijgen.
Hopelijk zitten we deze zomer ook weer op de koets!
-
@Nancy, heb je anders niet iemand die het springgedeelte van je over wil nemen? Dat mag wel gewoon hoor, dat jij de dressuurproef doet, een ander het springgedeelte en jij bijv weer de buitenrit.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
Het staat nog in de kinderschoenen dus we gaan ons goed orienteren..Een platte wagen met kuil moet te regelen zijn bijv..
Menproef is voor ons niet echt goed te oefenen.Bij de manege's in de buurt zijn we met wagen niet echt welkom,bij 1 zouden we het nog na kunnen vragen.Maar verder zijn we zonder bak inderdaad erg beperkt.
Nancy kan zelf niet rijden,niet onder deze omstandigheden met haar enkels.
Gaat het oefenen niet dan is het jammer,verder vonden we de keuring leuk om aan mee te doen maar meer dan dat is het niet voor ons,we willen alleen niet deze kans om haar model te kunnen krijgen voorbij laten gaan.
Menproef is voor ons niet echt goed te oefenen.Bij de manege's in de buurt zijn we met wagen niet echt welkom,bij 1 zouden we het nog na kunnen vragen.Maar verder zijn we zonder bak inderdaad erg beperkt.
Nancy kan zelf niet rijden,niet onder deze omstandigheden met haar enkels.
Gaat het oefenen niet dan is het jammer,verder vonden we de keuring leuk om aan mee te doen maar meer dan dat is het niet voor ons,we willen alleen niet deze kans om haar model te kunnen krijgen voorbij laten gaan.

Nancy, er kwamen ook wel eens paarden die nog nooit een kar achter zich hadden gehad. Maar dat is niet ideaal, liever niet. Het is nog wel te doen als het om ervaren dieren gaat die al super onder het zadel zijn, maar die onstabiele groentjes die nog nauwelijks wat kennen zijn heel lastig in een korte tijd klaar te stomen.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Emy heeft de laatste tijd inderdaad last van niet stil kunnen staan,maar ook dit hebben we door de afgelopen weersomstandigheden niet door kunnen oefenen.Nancy had toen van Janna(dacht ik) mee gekregen om dit naar voren toe op te lossen,omdat het constant(langdurig) stil zetten averechts werkte.Dit ging eigenlijk super.
Verder kan emy de stap,draf en inderdaad prima mee door het verkeer.Zou ze meer moeten kennen als ze naar Bart zou gaan?
Optuigen en aftuigen gaat prima dan staat ze stil!
Verder kan emy de stap,draf en inderdaad prima mee door het verkeer.Zou ze meer moeten kennen als ze naar Bart zou gaan?
Optuigen en aftuigen gaat prima dan staat ze stil!

Verkeer maakt al niet uit. Graag een stuur, stap en draf, kar achter de kont en een rem. Maar dat moet je ook met bart overleggen. Verder is het natuurlijk fijn als ze wat conditie hebben, netjes opgevoed zijn, halthouden, achterwaarts kunnen e.d. maar ik praat nu voor bart, weet ook niet alles, nogmaals je kunt het beste met bart zelf overleggen. Het hangt er ook vanaf of je de menproef trekproef gedaan wilt hebben. Voor de menproef is het wel erg fijn als ze dressuurmatig ook al wat kunnen.
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
pff
we komen net van de paardjes. Zijn daar geweest van 13u tot 18u (ik toch) want vandaag ging de smid komen.
Eerst nog met Githa gewerkt voor de koets (ging super, zelfs op de lange stukken eens een galopje gedaan
).
Tegen kwart voor 3 a 3u hadden we afgesproken, dus alles terug opgeruimd, Jalenka van de weide gehaald (en even gelongeerd want madame heeft anders te veel pit) en naast Githa aan de muur gehangen.
De smid is uiteindelijk nooit opgedaagd. Heb 5 keer proberen bellen, nam nooit op, berichtje ingesproken op voice-mail.
Heb tot nu toe niets gehoord.
Leslie is zo kwaad, mag ik een nieuwe smid zoeken. Hij vindt het niet kunnen dat als iemand te laat gaat zijn of er gewoon niet gaat geraken, niks van hem laat horen. Ze kunnen dan toch gewoon even de gsm opnemen en antwoorden en het uitleggen.
Heb geheel kou, heeft me geen goed gedaan zo.
we komen net van de paardjes. Zijn daar geweest van 13u tot 18u (ik toch) want vandaag ging de smid komen.
Eerst nog met Githa gewerkt voor de koets (ging super, zelfs op de lange stukken eens een galopje gedaan

Tegen kwart voor 3 a 3u hadden we afgesproken, dus alles terug opgeruimd, Jalenka van de weide gehaald (en even gelongeerd want madame heeft anders te veel pit) en naast Githa aan de muur gehangen.
De smid is uiteindelijk nooit opgedaagd. Heb 5 keer proberen bellen, nam nooit op, berichtje ingesproken op voice-mail.
Heb tot nu toe niets gehoord.
Leslie is zo kwaad, mag ik een nieuwe smid zoeken. Hij vindt het niet kunnen dat als iemand te laat gaat zijn of er gewoon niet gaat geraken, niks van hem laat horen. Ze kunnen dan toch gewoon even de gsm opnemen en antwoorden en het uitleggen.
Heb geheel kou, heeft me geen goed gedaan zo.
-
Dat is inderdaad niet fijn. Je mag idd verwachten dat iemand opneemt/terugbelt, tenzij er iets ernstigs gebeurd is met hem of directe gezinsleden. Of dat de telefoon er mee ophield (veel smeden hebben alle afspraken nu denk ik ook op de telefoon staan).
Nu een goede warme douche en een dekentje op de bank?
Vandaag ben ik bij Eskil gaan kijken, wat ziet dat er raar uit. Zo'n menneke tussen de grote KWPN"ers en Friezen. Hij vond sommige dingen nog erg spannend, maar hij was zeer werkwillig. Iedere dag kunnen we even onze neus laten zien en hem even poetsen. Dat is wel fijn
Nu een goede warme douche en een dekentje op de bank?
Vandaag ben ik bij Eskil gaan kijken, wat ziet dat er raar uit. Zo'n menneke tussen de grote KWPN"ers en Friezen. Hij vond sommige dingen nog erg spannend, maar hij was zeer werkwillig. Iedere dag kunnen we even onze neus laten zien en hem even poetsen. Dat is wel fijn

Dat is zeker vervelend Keandra,wij hebben een smid die eerder te vroeg is.Heb hem nog nooit later dan de afgesproken tijd zien komen,super gewoon!
Kan me voorstellen dat je door en door koud was... BRRRrr
Fijn Yvette dat je hem wel kan bezoeken en tutten
Gister weer is lekker gereden na een lange tijd..Hebben ook een heerlijk groot galop veldje ontdekt,was eigenlijk nog net even te nat,ben nogal voorzichtig nu met ze ijzers haha..Maar het loopt omhoog en dan weer omlaag en vervolgens kom je op een heel lang en breed veld,super!
Kan me voorstellen dat je door en door koud was... BRRRrr
Fijn Yvette dat je hem wel kan bezoeken en tutten

Gister weer is lekker gereden na een lange tijd..Hebben ook een heerlijk groot galop veldje ontdekt,was eigenlijk nog net even te nat,ben nogal voorzichtig nu met ze ijzers haha..Maar het loopt omhoog en dan weer omlaag en vervolgens kom je op een heel lang en breed veld,super!

Mij geeft het totaal niet dat hij te laat was, het is gewoon dat hij niets heeft laten weten.
Al was er iets familiaal geweest, je kunt desnoods de mensen daags nadien nog iets laten weten en vragen voor een nieuwe dag af te spreken.
Ik ga nu naar een andere smid bellen, hopen dat die aan huis komt.
Al was er iets familiaal geweest, je kunt desnoods de mensen daags nadien nog iets laten weten en vragen voor een nieuwe dag af te spreken.
Ik ga nu naar een andere smid bellen, hopen dat die aan huis komt.
Heb je al wat weer gehoord van de hoefsmid Keandra?
Hier nogal aparte week achter de rug
Ellen heeft vorige week mijn zusje eraf gegooid. Ze liep heel fijn en braaf, tot mijn zusje in galop wou. Toen reageerde ze niet echt op been dus gaf mijn zusje een schop dat ie door moest doen daar was Ellen het niet mee eens en bokte. Toen lag mijn zusje eraf. gelukkig niets ernstigs alleen een beetje last van de rug.
een paar dagen later ging mijn zusje met Viola op buitenrit. De vriendin van mijn zusje was er net op gestapt en had haar voeten nog niet in de beugels en toen vloog viola er vandoor. Toen lag het meisje eraf. Gelukkig niets aan de hand.
Vandaag had ik besloten om in de wei te gaan rijden omdat het zo lekker weer was en de wei weer droog was. Ellen liep heel erg fijn omdat we zaterdag les hadden gehad hadden we lekker veel te oefenen. we gingen in de linkergalop wat Ellen erg moeilijk vind. Toen werd ze achterin de wei wat gespannen en voelde het al aan komen als we naar voren zouden gaan dat we heel hard zouden gaan, dus haar even op de volte gezet totdat ze weer wat rustiger werd. Toen weer naar voren gegaan en schrok ze alsnog en vlogen we dus heel hard naar voren. Daardoor lette ze niet goed op waar ze haar voeten neerzette en vloog ze onderuit met mij er nog op. Mijn voet is toen tussen Ellen en de grond terecht gekomen en ik voelde knak
Dus snel naar binnen onder de kode kraan gehouden en het werd steeds dikker dus maar naar de dokter, die vond dat we er toch maar een foto van moesten laten maken dus weer in de auto naar het ziekenhuis. Daar bleek dat het gelukkig niet gebroken is maar ik heb mijn banden van de enkel iets verrekt. Dus weer terug naar de huisarts om het te laten in zwachtelen en nu moet ik een paar dagen met mijn voet omhoog zitten 
Gelukkig doet het nu niet meer zoveel pijn. Ik ben alleen bang dat de volgende keer dat ik op Ellen ga rijden dat ik eerst weer heel gespannen ben in de linkergalop. Heb ik nu soms een klein beetje last van omdat Ellen dan wel eens wat moeilijker doet maarja dat zien we dan wel weer.
Hier nogal aparte week achter de rug

een paar dagen later ging mijn zusje met Viola op buitenrit. De vriendin van mijn zusje was er net op gestapt en had haar voeten nog niet in de beugels en toen vloog viola er vandoor. Toen lag het meisje eraf. Gelukkig niets aan de hand.
Vandaag had ik besloten om in de wei te gaan rijden omdat het zo lekker weer was en de wei weer droog was. Ellen liep heel erg fijn omdat we zaterdag les hadden gehad hadden we lekker veel te oefenen. we gingen in de linkergalop wat Ellen erg moeilijk vind. Toen werd ze achterin de wei wat gespannen en voelde het al aan komen als we naar voren zouden gaan dat we heel hard zouden gaan, dus haar even op de volte gezet totdat ze weer wat rustiger werd. Toen weer naar voren gegaan en schrok ze alsnog en vlogen we dus heel hard naar voren. Daardoor lette ze niet goed op waar ze haar voeten neerzette en vloog ze onderuit met mij er nog op. Mijn voet is toen tussen Ellen en de grond terecht gekomen en ik voelde knak

Gelukkig doet het nu niet meer zoveel pijn. Ik ben alleen bang dat de volgende keer dat ik op Ellen ga rijden dat ik eerst weer heel gespannen ben in de linkergalop. Heb ik nu soms een klein beetje last van omdat Ellen dan wel eens wat moeilijker doet maarja dat zien we dan wel weer.
Duidelijk niet jullie week daar!! Balen zeg dat je je enkel hebt bezeert, beterschap, gelukkig niet gebroken..
Niet te veel opzien tegen de eerste keer weer de linkergalop, gewoon rustig aan weer wat vertrouwen opbouwen!
Niet te veel opzien tegen de eerste keer weer de linkergalop, gewoon rustig aan weer wat vertrouwen opbouwen!
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Nee inderdaad ik weet ook wel dat er in principe niets aan de hand is. Is anders ook niets aan de hand maar ik bouw onbewust toch spanning op. Mijn zusje zei heel lief van dat ze morgen wel wou rijden maar dan moest ik wel mee naar de bak
maar het probleem is dus dat ik niet zo lang kan staan nu dus ben bang dat dat hem niet gaat worden morgen. Ik kan morgen krukken op halen eens kijken hoe dat gaat.
Mijn vriendin en ik moesten zo verschrikkelijk lachen op een gegeven moment, ze zullen wel vreemd hebben gekeken bij de dokter. Was op dat moment puur even de spanning eruit laten

Mijn vriendin en ik moesten zo verschrikkelijk lachen op een gegeven moment, ze zullen wel vreemd hebben gekeken bij de dokter. Was op dat moment puur even de spanning eruit laten